Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:12

Livito schreef:
Ik neem aan dat ze in Emmeloord wel weten wat ze doen :) controle scopie gaan we dan ook gewoon doen zodat we gaan kijken hoe het er dan voor staat. Ze krijgt koliek van de maagzweren, niet van de sedatie.

Ja precies, en maagzweren krijgen ze oa door vasten... Ik zou nooit beginnen aan een controle scopie als de behandeling goed aanslaat.

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:42

Nee Scopen zou ik ook zo lang mogelijk uitstellen/niet aanraden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:41

Ik zou persoonlijk nooit medicatie geven zonder eerst een scopie te laten doen.
Je hebt maagzweren in verschillende gradaties. Het is erg handig om te weten in welke gradatie je valt, je weet dan veel beter waar je aan toe bent en over de periode van herstel.
Met graad 4 maagzweren ben ik zelf bijna 1,5 jaar bezig geweest.

Gezien de ernst heb ik 2 keer een controle scopie laten doen.
Hierna had ik zelf (in overleg met de arts) wel voldoende informatie om in het vervolg de situatie in te schatten.

Als je echter verzekerd bent, gaat de verzekering geen medicatie betalen zonder scopie. Ik zat uiteindelijk aan 3000 euro medicatie. En had dit niet zelf kunnen betalen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:54

Morgen zitten de 6 weken volle dosis abler er op voor Daisy. Ben benieuwd hoe het gaat met afbouwen. Heb nu 6 weken voor 700 kg gegeven. Ga iedere week 100 kg afbouwen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:04

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:56

Interessant topic. Ik volg even

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:24

Oh well, ik had een hele tekst getypt en weg istie!
Oké een verkorte versie dan maar:

Ik heb een merrie, 13 jaar, redelijk stresskip al altijd geweest, sterk karakter ook maar zeker niet onhandelbaar :).
Sinds 2 maanden terug ben ik verhuisd van stal omdat het niet meer lekker liep op de vorige stal.
Toegekomen op nieuwe stal, rustige stal gelegen aan de kust (lekkere zeelucht), 24/7 buiten op de wei tussen de merries, krijgt krachtvoer bij, krijgt hooi bij. Ze mocht eerst even wennen aan het gras op een aparte weide met een andere merrie vooraleer ze in de kudde gesmeten werd, ze ging dus ook eerst maar een paar uur op de wei ipv hele dag. Nu staat ze een goeie maand in de kudde. Ze staat 2des in rangorde in de kudde, normaal gezien is ze altijd één van de laagste in de groep. Ze voelt zich duidelijk heel goed. Tijdens het rijden in het begin geen problemen, ging allemaal lekker! Precies een kanon tijdens het rijden vanwege haar energie, maar in positieve zin dus!

Tot enkele weken terug: begint ze enorm fel te reageren op het aansingelen, doet ze wel al altijd maar laatste tijd is het echt erg geworden. Lesgeefster zei ook dat het geen normale reactie is. Ze is ook altijd enorm opgeblazen in het begin van het rijden.Ik dacht dus eerst: problemen met zadel. Maar dat kan dus niet want die is nog niet lang geleden nagekeken geweest, ook gereden met een ander zadel en daar reageert ze even erg. Opgezadeld met springzadel, die heeft een singel met rekkers aan beide kanten (mijn dressuursingel ook, maar rekt wel minder), daar reageerde ze minder fel, maar de reactie was er nog steeds. Ook tijdens het rijden/longeren kan ze opeens uit het niets ontploffen en dan is ze de rest van de tijd aan het stressen. In de weide is haar gedrag ook allesbehalve leuk tov de andere paarden. Enkele dagen ook het probleem gehad dat ze niet mee wou komen uit de wei, staken en achteruit gaan. Probleem opgelost geraakt door haar uit de wei te halen, te belonen, te poetsen en terug te steken.
Ik dacht eerst dat haar gedrag kwam door de veranderingen. Verandering van stal, verandering van weidegang, verandering van kudde.

Onlangs kwam mijn hoefsmid en toen stond ze te gapen (en dat doet ze idd wel meerdere keren tijdens poetsen en in de wei), die zei dat ik moest opletten met maagzweren. Ik had er nog niet over nagedacht maar begin nu alles te linken met elkaar: gapen, singeldwang, irritant gedrag.
Voor de rest is ze mooi rond, eet ze goed (ze eet wel heel op haar gemak), geen doffe vacht.

Gisteren wou ik haar even longeren, liep ze dus mooi ontspannen en opeens uit het niets ontploft ze en liep ze te stressen tot en met. Voor mij is het de laatste weken ook allesbehalve leuk om met haar aan het werk te gaan. Ze doet zo opgefokt terwijl ze daar eigenlijk weinig reden toegeeft?
Ik begin nu dus te denken dat ze last zou hebben van maagzweren, heb mijn DA gebeld en die ging me terug bellen ivm maagonderzoek want die denkt ook aan maagzweren.

Op de duur weet ik echt niet meer of het nu iets medisch is, of als het gewoon haar dominant gedrag is uit de wei die ze meeneemt tijdens het rijden/longeren. Al heb ik m'n twijfels hierover, het is niet de eerste keer dat ze op een andere wei staat met andere paarden... Op haar vorige stal is het een beetje misgelopen op vlak van voederen, dus vraag me af of het toen allemaal al niet begonnen is.

Ik wacht dus DA af...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:37

@ Newgirl: niet fijn te lezen... Wat geef je als krachtvoer en hoeveel? Is er tijdens de uren dat ze niet op het land staat nagenoeg altijd hooi ter beschikking?
Een snelle en eenvoudig test die vaak wel een idee geeft is gedurende enkele dagen +/- 20ml Gaviscon in de mond spuiten een half uur voor het voeren van krachtvoer en rijden. Indien vermindering van de "symptomen", kan je er redelijk zeker van zijn dat je paard last heeft van overtollig maagzuur en/of maagzweren. Wat beide uiteindelijk op hetzelfde neerkomt qua behandeling.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:44

Krachtvoer is nu de gewone brok van Lannoo, 2x per dag kleine portie.
Heb even besproken met staleigenaar en we zouden overschakelen op de Pro Plus van Lannoo, minder suiker zal haar goed doen.
Ze beschikt altijd over hooi, tenzij ik haar aan het rijden ben natuurlijk.
Misschien idd een goeie tip van je om die Gaviscon eens te proberen en te zien hoe ze daarop reageert!

Vandaag ben ik langs gegaan en was er precies niets aan de hand... ik wacht het nog even af vooraleer zo'n onderzoek te laten uitvoeren.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:07

ik volg even.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:36

Het topic is nu vrij rustig omdat de meeste paarden er op de wei, als er genoeg gras staat tenminste, juist minder last van maagzweren hebben.
Tijdens de winter, stalperiode is dit topic veel drukker.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:51

Ik kom me ook melden.
Na heel veel twijfel en vage klachten hadden we m eigenlijk al stukken beter. Maar bleef toch een stukje twijfel en dat was terecht. Zweer aan de achterzijde van de maag, begreep dat ze meestal voorin zitten.
Hij heeft nu een week medicijnen gehad en lijkt nog meer op te knappen dan hij al gedaan had met andere manier van managen, dus blij dat we die scopie toch gedaan hebben!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:58

Vraagje

Mijn verzorgpaard zit met maagzweren! Krijgt nu ulcerguard, maar zou hem ook sucralfaat moeten geven. Echter, in Belgie hebben de apothekers dit niet meer!

Waar kan ik dit vinden in Nl? Ik weet dat jullie namelijk vaak zo een aparte drogisterij hebben in de supermarkten. Kan ik het daar vinden? Ik woon niet zo ver van de grens bij putte, daar is een AH en dergelijke...

Ik heb net ook die Abprazole van abler aangekocht. Ik zie dat daar meer omeprazole inzit (700mg) tegenover de tubes die ik nu gebruik (370mg) en die dan wel stukken van mensen kosten... Zakje van abler is 2 dollar!

Kan iemand me daar iets meer over vertellen?

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:11

Ik heb nog 70 zakjes abprazole over. Nog goed t/m oktober 2016. Iemand interesse om over te nemen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:27

Als je per se sucralfaat nodig hebt (wordt nog niet zo heel lang gebruikt) dan kun je dat ook bij abler bestellen.

Kijk even goed uit of het in totaal 370 mg is, of 370 mg per gram!!
De spuiten zijn iets van 6,2 gram meen ik. En dus misschien (moet je even nakijken!!) 6,2 x 370 mg!

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:23

agesus schreef:
Ik heb nog 70 zakjes abprazole over. Nog goed t/m oktober 2016. Iemand interesse om over te nemen?

Zakjes zijn verkocht.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:33

alyel schreef:
Vraagje

Mijn verzorgpaard zit met maagzweren! Krijgt nu ulcerguard, maar zou hem ook sucralfaat moeten geven. Echter, in Belgie hebben de apothekers dit niet meer!

Waar kan ik dit vinden in Nl? Ik weet dat jullie namelijk vaak zo een aparte drogisterij hebben in de supermarkten. Kan ik het daar vinden? Ik woon niet zo ver van de grens bij putte, daar is een AH en dergelijke...

Ik heb net ook die Abprazole van abler aangekocht. Ik zie dat daar meer omeprazole inzit (700mg) tegenover de tubes die ik nu gebruik (370mg) en die dan wel stukken van mensen kosten... Zakje van abler is 2 dollar!

Kan iemand me daar iets meer over vertellen?

ik las net dat Ulcergard preventief is en dus lager gedoseerd dan Gastroguard. Verder weet ik dat je 3-4zakjes abrazole moet geven om dezelfde dosering als 1 tube gastrogard te krijgen...

Dus idd goed kijken 1 zakje Abrazole bevat idd 700mg omeprazole en een tube x mg/g en een tube heeft meer inhoud dan 1g...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:46

Ik heb net ook maar een bestelling geplaatst bij Abler.
Ik heb een paard met chronische darmontstekingen en gisteren stond hij weer maar eens met koliek.
Het vermoeden is dat hij ook maagzweren heeft. (Hij krijgt die koliekaanvallen terwijl hij eet. Het is dan een half uur heel heftig en daarna is hij weer gewoon ok.)

Ik heb bij abler geslecteerd dat ik het via bankoverschrijving zou betalen (vind visa zo 'eng' om te gebruiken aangezien ze op de Seychellen zitten...) Maar dat ziet er precies nogal ingewikkeld uit.
Bestellen jullie ook via overschrijving? Of toch creditcard?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:40

Met allebei gaat het goed, is mijn ervaring. Met creditcard gaat wel iets sneller.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:41

Ik heb er -ietwat tegen mijn principes in- speciaal een creditcard voor aangevraagd.

Ik gebruik dat ding vrijwel alleen voor Abler.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:47

Mijn bank weigert dat accountnummer.
Ze willen een echte Iban. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb hen nu gemaild met die vraag.

En anders inderdaad maar annuleren en toch met Visa bestellen.
Jullie hebben nog geen problemen ondervonden daarmee? is het veilig?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:49

Echt nooit problemen gehad.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:51

Welk accountnummer gebruik jij met overschrijving? (pb?)
Ik kan alles netjes invullen, alleen dus dat nummer wordt niet aanvaard... -O-

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:57

Heb ook gewoon via de bank betaald, was wel even zoeken hoe en wat, maar er uiteindelijk uit gekomen. Heb toen ook abler gemaild. Heb je ING?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:53

ik heb ook via de creditcard van iemand anders besteld... Ik kan je anders ook wel wat opsturen totdat je bestelling binnen is Luckystory