[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:15

Er is geen medicijn voor IR - dieet en vooral beweging is de aangewezen weg. Glucobalance is een kruidensupplement - resultaten zijn zeer wisselend. Na verloop van tijd treedt er ook gewenning op en heeft het geen effect meer.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:27

Hoi, Ik lees de laatste tijd vooral mee, maar nu zit ik even met een "dilemma". Mijn pony is (onofficieel) IR. Hij is eind maart hoefbevangen geraakt en nu kreeg hij weer een terugval (was nog niet helemaal weg).
Normaal gesproken stond hij met een graasmasker overdag op het land, omdat hij anders alleen op stal moet blijven en hij dan debiel wordt. Gras is gewoon geen optie meer en nu heb ik de kans gekregen om een stukje land af te zetten in het land waar de andere paarden ook lopen. Dit hebben we met de grasmaaier "dood" gemaaid en er hebben 3 dagen 2 andere paarden op gestaan om het nog wat verder kaal te vreten. Het is de bedoeling dat het straks een volledig kale "zand" vlakte wordt wij hij gewoon kan lopen zonder masker en hij hooi krijgt.

Mijn vraag is nu eigenlijk; Zoals het er nu uit ziet lijkt het of er hooi groeit. Ik weet dat gestrest gras extra gevaarlijk is, maar wanneer is het geen gestrest gras meer, maar gewoon dooie plukjes gras :D Bestaat de kans dat het dood lijkt, maar bijv in de wortels of zo nog fructaan zit? Ik vind het zo lastig!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:51

Na hoeveel tijd zie je resultaten van het dragen van een Grasmasker?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:26

@Leedebee, kun je niet eest een ander paard(en) je laatste sprietjes gras laten weggrazen ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:12

De bodem omzetten? Ben je in 1 keer van al het gras af.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:15

@Thirteen Dat ben ik aan het proberen, maar ze eten het (bijna) niet :') Het is natuurlijk niet erg aanlokkelijk, dat dorre spul! haha Het gaat me niet snel genoeg :P

@TinePine Dat kan dan weer niet ;)

@Dientje_Yara Het verschil in "grasbuik" zien je meestal wel snel, een paar dagen, maar het echte afvallen duurt wat langer. En het verschilt ook per paard, net als bij mensen. Mijn pony viel in het begin best snel af, maar op den duur raakt het lichaam er ook wat aan gewent dus gaat het langzamer.
Je zou ook even in het [MD] Graasmasker -> paard echt dunner? topic rond kunnen kijken, daar staat ook veel info.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:18

Hallo allemaal,

Mijn paard was al jaren insuline resistent. Heeft ook bijna 3 jaar op glucobalance gestaan. In eerste instantie reageerde hij hier goed op, maar het laatste half jaar leek hij wil immuun voor de kruiden en werd hij, ondanks een strak dieet, als maar dikker en dikker.

Uiteindelijk leverde zijn suiker problemen op met zijn ingewanden, wat zich uiteindelijk heeft geuit in koliek. Hieraan is mijn paard overleden.

Hou allemaal je dier goed in de gaten en overleg met meerdere ervaren artsen als je van medicijnen of rantsoen wilt veranderen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:16

Ach jeetje! Gecondoleerd :(:)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:42

Sterkte

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:39

Goedemorgen, plassen jullie paardjes ook zo veel? Mijn stal, vlas, is steeds erg nat, wat voorheen niet zo was. Ik kan nergens lekkage vinden en zag mijn merrie eigenlijk bijna nooit plassen en nu eigenlijk wel regelmatig. Haar plas is wel gewoon waterig zeg maar, stinkt niet naar ammoniak of zp

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:28

Geven jullie ook vitamine E? Al dan niet gecombineerd met selenium?
Welk merk geven jullie dan?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:29

Misschien drinkt je paardje meer door de warmte?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:38

Ik heb haar al 11 jaar en ze heeft dit nog nooit gehad. Da is vandaag geweest en heeft bloed afgenomen voor de test op cushing. Volgende week krijg ik daar de uitslag van

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:42

Morgen wordt er bij mijn paard bloed afgenomen dus ze staat nu in een stal met hooi en voor ze geprikt wordt moet ze een aantal uren zonder eten staan. Het idee om geen krachtvoer te geven snap ik maar mijn paard krijgt geen krachtvoer dus zou er dan überhaupt iets uit zo'n bloedtest naar voren kunnen komen?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:04

Mijn pony kreeg al 4j geen krachtvoer meer ... en toch testte ze positief ... dus ja, het kan ...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:30

Thirteen schreef:
Mijn pony kreeg al 4j geen krachtvoer meer ... en toch testte ze positief ... dus ja, het kan ...

Okee, duidelijk antwoord, dank je wel :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:22

Ik heb afgelopen maandag bloed op laten sturen naar GD Deventer en ik meen ergens gelezen te hebben dat de uitslag van een insulinetest dan ongeveer 2 dagen zou duren. Ik heb vandaag een mail gestuurd met de vraag of zij mij konden vertellen hoe lang het zou duren maar nog geen reactie. Wat is jullie ervaring? Ik heb ook een mineralen onderzoek laten doen en dat zou langer duren dan de insulinetest. Ik wil zo graag zeker weten of mijn vermoedens juist zijn zodat ik onderbouwd kan gaan handelen.....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:03

cheyenne stond in de kliniek en daar hebben ze bloed afgenomen en dat naar Duitsland gestuurd [ speciaal verpakt ] en vandaar is het naar Engeland gestuurd en de uitslag weer naar Lienden
duurde in totaal 8 dgn
zaten wel 2 feestdagen tussen

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:10

Dat is een behoorlijke route. Het bloed is van de kliniek naar GD Deventer gestuurd en de uitslag wordt volgens mij weer teruggestuurd naar de kliniek. Weet je waarom het naar Duitsland en Engeland is gestuurd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:18

Akke_sSpring schreef:
Dat is een behoorlijke route. Het bloed is van de kliniek naar GD Deventer gestuurd en de uitslag wordt volgens mij weer teruggestuurd naar de kliniek. Weet je waarom het naar Duitsland en Engeland is gestuurd?

wat ik nog weet is dat het een ingewikkelde procedure is, het word ook ingevroren dacht ik
weet alleen nog dat het eeuwig duurde en ik een doodzieke pony had staan met heel veel pijn....

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:42

mirgino schreef:
Akke_sSpring schreef:

wat ik nog weet is dat het een ingewikkelde procedure is, het word ook ingevroren dacht ik
weet alleen nog dat het eeuwig duurde en ik een doodzieke pony had staan met heel veel pijn....

Och wat zul je je machteloos gevoeld hebben -O- . Ik handel al een heel end in de richting van insulineresistentie maar heb nog geen paddock met alleen hooi. Dat is iets waar de stalhouder niet heel blij van wordt omdat alle paarden bij ons in de zomer 24/7 op de wei lopen. Ik wordt nogal eens gezien als een pietlut dus een bevestiging via bloedonderzoek zou heel fijn zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:52

idd, het is nu 5jr geleden maar blijft op mijn netvlies

ze was ook een super lief dier,bij haar waren de waardes 10 of 11 x te hoog
acute EMS was de uitslag ze is ook gelijk toen ik kwam in Lienden na een volle schep meusli en grote appel ingeslapen.
ging er elke dag heen, het was in de mei vakantie mijn kind ging naar opa en oma
elke dag 250km, maar ben nog steeds blij dat ik gegaan ben en vond het verschrikkelijk dat je op zon en feestdagen niet mocht komen

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:17

mirgino schreef:
idd, het is nu 5jr geleden maar blijft op mijn netvlies

ze was ook een super lief dier, bij haar waren de waardes 10 of 11 x te hoog
acute EMS was de uitslag ze is ook gelijk toen ik kwam in Lienden na een volle schep meusli en grote appel ingeslapen.
ging er elke dag heen, het was in de mei vakantie mijn kind ging naar opa en oma
elke dag 250km, maar ben nog steeds blij dat ik gegaan ben en vond het verschrikkelijk dat je op zon en feestdagen niet mocht komen

Wat vreselijk dat het zo is afgelopen....

Het zal een slopende tijd zijn geweest, eerst je paard zo ziek, niet weten wat het is, de reistijden/afstand en uiteindelijk je paard kwijt raken. :(:)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:46

Vandaag een deel van de uitslag binnen gekregen van de insulinetest en de mineralen test.
Paardlief heeft geen insulineresistentie (gelukkig), wel een verlaagd magnesium gehalte en ook de zink was aan de lage kant. Ik ga nu in ieder geval op zoek naar iets waar beide inzitten en hoop daarmee dat haar lichamelijk kwalen die ik onder haar mogelijke insulineresistentie schaarde verdwijnen.

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:24

Akke_sSpring schreef:
Vandaag een deel van de uitslag binnen gekregen van de insulinetest en de mineralen test.
Paardlief heeft geen insulineresistentie (gelukkig), wel een verlaagd magnesium gehalte en ook de zink was aan de lage kant. Ik ga nu in ieder geval op zoek naar iets waar beide inzitten en hoop daarmee dat haar lichamelijk kwalen die ik onder haar mogelijke insulineresistentie schaarde verdwijnen.

Gelukkig is je merrie niet positief getest op insulineresistentie. Heb je inmiddels iets kunnen vinden voor het tekort aan magnesium en zink?

Een vraagje voor de mensen die magnesium bijvoeren; welk merk voeren jullie?