[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:04

He bah, hier een eerste schuurprobleem!
Wij hebben woensdag onze hengst laten castreren en omdat het zaakje daarna nog wat bloed enz en uiteraard gevoelig is heb ik hem die dag geen eczeemdeken opgedaan. Die wil nog wel eens scheef gaan liggen en ik was bang dat de banden om de benen dan tegen de wond aan zou komen, leek me niet zo fijn voor hem. Gelukkig waaide het stevig woensdag en was het ook niet zo warm dus leek het me wel oke. Donderdag waaide het niet meer en heb ik een vliegendeken met hals opgedaan (gevoerd op manen en staart) omdat die andere bilkoorden heeft en niet scheef trekt.
Vanaf vrijdag de eczeemdeken weer opgedaan.

Hij heeft nu toch heel erg last van jeuk! Als je hem op de poetsplaats zet wil hij zijn voorpluk en hals schuren.
Ik laat hem niet schuren omdat dit de jeuk verergert maar jeetje wat kost dat een moeite zeg!
Ik wordt er zelf nu al helemaal kriegel van, kun je nagaan hoe hij zich moet voelen...
Ik spuit ook vliegenmiddel op zijn benen en andere blote plekken want hij staat gewoon te stampen terwijl ik geen muggen zie, slaat ook veel met zijn staart tussen zijn benen maar dat kan ook wel te maken hebben met de castratie denk ik, alles is ook nog behoorlijk gezwollen.

Ben dit ook echt niet gewend want onze twee andere eczemers schuren totaal niet als ze een eczeemdeken ophebben en hebben deze ook nooit af hoeven hebben, de haf heb ik bij winderig/regenachtig weer ook gerust bloot staan want die heeft het heel mild.
Voor ons dus wel even schrikken dat het ook anders kan!
Had wel verwacht dat hij het erger had aangezien hij nu al/nog wat striemen in zijn hals had.
We hebben hem pas sinds deze maand en meteen onder een eczeemdeken gezet en al die tijd nergens last van gehad.

Ik heb hem vrijdag helemaal gewassen met teershampoo, ook om de schilfers er wat uit te halen.
Hij is echter nog net zo jeukig als voor het wassen!
Ik ben gisteren begonnen met het smeren van Efrate dode zee Gel, hopelijk brengt dit wat verkoeling voor zijn huid.
Is het raadzaam hem een reinigingskuur te geven nu hij dus zoveel jeuk heeft?
Wat zal ik nog meer doen om die ergste jeuk weer tot rust te brengen?

Ik heb hier thuis trouwens een Aloe Vera plantje staan en ook lavendel, kun je daar zelf ook iets van maken om te gebruiken?

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:19

Vervelend zeg dat er weer meer paarden beginnen met schuren.

Opisop ik denk dat je beter gewoon in de winkel lavendel essentiële olie kan halen of aloe vera gel :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:25

opisop...hoeveel paarden hebben jullie daar staan en hoeveel hebben er eczeem?
mag ik vragen hoe de paarden nu staan en wat ze eten??

aloe vera plantje kun je gebruiken,moet je het blad kneuzen en het sap kun je op plekjes smeren.
geen open plekjes want dat gaat dan irriteren..

reinigingskuur zou je denk ik wel kunnen doen, paard krijgt geen medicatie verder toch?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:58

De 'hengst' moest ik 5 dagen peniciline spuiten, heeft het nu 3 dagen gehad dus alleen vandaag en morgen nog.

Wij hebben nu 5 paarden op het land lopen, waarvan 3 met eczeem. Dat ligt echter niet aan dit land want ze hebben het allemaal elders gekregen, wij hadden dit land toen nog niet. Wel hebben de twee oudste schuurders altijd beide 24/7 buiten gelopen en dus 'szomers ook altijd op gras.

De welsh (nu 7 jaar oud) heeft het gekregen als 3jarige, na ieder jaar (ondefinieerbaar) gekwakkel met zijn huid -in de winters- van veulen af aan, beide ouders voor zover ik weet eczeemvrij. Heeft een eczeemdkeen op en schuurt dan niet.

De haflinger (nu 5 jaar oud) kreeg het ook toen hij 3 jaar oud was, van hem had ik het op zich wel verwacht want zijn moeder had het ook; had de eczeemdeken dan ook al klaarliggen in de kast. Hij heeft voldoende aan een vliegendekentje met hals, heeft het echt heel erg licht.

Deze nieuwe is 3 jaar oud en kreeg het vorig jaar als twenter. Omdat hij in een jonge kudde stond werden zijn dekens steeds gesloopt en dus heeft hij de zomer grotendeels bloot doorgebracht denk ik. Had het ook duidelijk erger dan onze pony's hadden gehad. Toen we hem gingen bekijken (eind maart) stond hij nog de hele tijd op stal en schuurde daar niet. Maar had nog wel een stugge manenkam en wat van die striemen erin weet je wel? (zie foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWLTT6XL.jpg).
De striemen waren grotendeels weg nu, maar zaten er deze week weer een beetje na het bloot staan. Sinds het wassen weer wat weggetrokken maar de jeuk blijft.

Ze staan bij ons op een grote wei (zo'n 600m2) die in stukken gedeeld is. 4 c/d/e pony's en 1 paard en steeds in stukken van zo'n 400m2 tot 800m2 met niet al teveel gras en dan voer ik hooi bij naar behoefte. als het gras te kort wordt verplaats ik ze weer.
De arabier is wat slank en die krijgt dagelijks wat biks bij, die heeft geen eczeem.
De hengst krijgt ook af en toe wat biks bij, die werd ook redelijk slank.
Heeft bij zijn vorige eigenaar dagelijks 1,5 kilo biks gekregen maar wij voeren onze paarden normaliter geen biks maar gewoon voldoende ruwvoer en gras.
Verder hebben ze een liksteen in de wei liggen maar daar zitten ze niet echt aan.

Ik kreeg een tip van GuusHinnik voor een zelfgemaakte reinigingskuur, uit het boek "Zomereczeem onder controle", van Marielle de Vries-Behrens; bestaande uit rode, gele en groene klei, tea tree olie, citroen olie en jenerverbes olie.
Vorig jaar heb ik drainage compositum gedaan bij onze welsh.

Ik kan nu met de peniciline beter niets geven zeker?
Vanaf wanener weer wel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:47

zou inderdaad eventjes wachten,wie weet werkt het elkaar tegen?

ja ik weet nu weer dat ik jou al een keer had gevraagd van hoe en wat( sorry ouderdom haha,word je vergeetachtig van :P

hier staat wel info van drainage compositum
http://gezonddier.nl/winkel/groene-os-d ... -paardpony

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:46

Tug, volgens mij moet jij maar HET middel om die kleine krengen op afstand te houden uitvinden :)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:52

ikke20 schreef:
zit ik wel aan te denken om ergens iets van te maken ook moet de binnenkant van zn achterbenen bedekt gaan worden moet ik ook nog es voor gaan knutselen

Ik weet niet of jullie het vorig jaar gelezen hadden, maar en was een vrouw die een ezel had die ook extreme last had van muggen en die had een complete pyama had gemaakt inclusief lange broekspijpen.
Weet niet meer waar het in stond.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:19

Mienemuis: dankje voor je berichtje.
Haar maantjes zitten er gelukkig nog aan, maar ben bang dat ze alsnog afgaan binnen nu en korte tijd, ondanks de deken.
Ga er zo weer even heen, en dan zal ik zien hoe de jeuk op dit moment is.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:54

@opisop, het kan best zijn dat de AB zorgt voor de jeuk. Je zou hem een probiotica kunnen geven om te zorgen dat de "goede" stofjes (die door de AB ook vernietigd worden) weer in zijn lijf komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:56

Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad.
Dan dus eerst probiotica geven en daarna drainagekuur?
Of is dat gezamenlijk ook allemaal weer teveel van het goede?

Ik heb hem gisteravond weer bij de andere paarden gezet, hij stond sinds de castratie eerst even 1 dag alleen en daarna met zijn vriendje (althans wat er het dichts bijkomt) de arabier.
Toen ik vandaag heenging had hij zijn masker af en kapot, ik dacht dat het misschien kwam door de 'hereniging' maar ik zag toen ik de waterbak vulde dat daar een paal stond en daar ging hij aan schuren met zijn hoofd, ik denk dat hij daar het masker heeft kapotgemaakt. Paal eruit getrokken en gat gevuld, nu heeft hij niets meer om aan te schuren :)

Hij was bij de poetsplaats gewoon weer de rust zelf, probeerde helemaal niet om te schuren. Alleen even toen hij na de emmer biks te hebben leeggegeten tegen de balk aankwam, toen was het zo'n aha-erlebnis en ging hij even schuren.
Ik heb dus goede hoop dat het al beter gaat!
Had even met de stamper wat lavendel bloempjes fijngemalen, in water laten weken en gezeefd. Heb het water over zijn manenkam gedaan en op laten drogen. Daarna ook weer wat Efrata gesmeerd.
Zijn koker was ook alweer half zo dik als gisteren dus dat gaat de goede kant op :)

De welsh had zijn vliegenmasker afgekregen en die had gelijk wat donkere plekken rond zijn ogen, daar is hij erg gevoelig voor helaas.
Wat lopen knutselen met de deken en het masker en hoop dat het nu blijft zitten!
Zal toch even zo'n pagony eczemakap ophalen en die aan de deken bevestigen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:06

itske schreef:
ikke20 schreef:
zit ik wel aan te denken om ergens iets van te maken ook moet de binnenkant van zn achterbenen bedekt gaan worden moet ik ook nog es voor gaan knutselen

Ik weet niet of jullie het vorig jaar gelezen hadden, maar en was een vrouw die een ezel had die ook extreme last had van muggen en die had een complete pyama had gemaakt inclusief lange broekspijpen.
Weet niet meer waar het in stond.

in de Bit heeft dat (ook) gestaan :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:29

Naaltje schreef:
balen CS! :oo

ik heb ook weer wat.. hij staat netjes onder zijn deken, met koker insmeren met uiercreme met teatree gaat het prima.

maar hij staat te ''kroelen'' met zijn weidegenote.. en hij gaat zo staan dat zij lekker aan zijn staart kan knagen..
dat is dus weer een mooie dooie cavia..
zou ik daar anti-bijt op kunnen doen? :o

Anders moet je even wat hertshoorn olie op de staart spuiten,
Stinkt verschikkelijk, je hoeft het maar een week of 2 er in te doen.
Daarna doen ze het nooit meer.
Oook houd het de vliegen op afstand, dus dat is ook weer mooi.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:32

Vandaag viel het me op dat Daantje allemaal kale plekjes rond de ogen en neus begin te krijgen.
Wat doen jullie er nou aan om dit te voor komen,
Ik ben zoiezo van plan om eind deze maand een boett met hoofdkap aan te schaffen, want dan kunnen de mugjes al niet meer bij de ogen komen, en dat heeft ze nu wel met de pagony hoofdkap.
Verder is ze heel rustig ligt wel wat meer te rollen, en te bijten onder de buik maar verder niks kapot.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:34

Mijn pony krijgt door de oortjes aan de Rambo Sweet Itch deken kale plekken achter haar oren... wie heeft hier ngo meer problemen mee?

Overigens is mijn rambo niet meer wit... hahaha... mevrouw heeft een modderpoel uitgekozen om in te rollen... dusi sn u zwart.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:39

helaas heeft royena zins vrijdag weer wat jeuk, haar wang was wat opgezet van het schuren, en ze heeft duidelijk meer plekjes,
het hoofd is elk jaar weer een probleem,
die hoofdkappen blijven niet goed zitten, hangen halvewegen de dag verkeert om.. of ergens in t land...
maar weer een nieuwe besteld...

iemand een iedee welke goed is? *heb de burcas al geprobeert en de pagony *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:44

ap kijgt ook vaak plekjes,die smeer ik goed in met een vette zalf ,sweet itch of ander middel wat op het hoofd te gebruiken is
ik heb het bij hem tot nu toe nog niet gezien,dus wie weet blijven ze dit jaar wel weg :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:20

ellepel schreef:
ap kijgt ook vaak plekjes,die smeer ik goed in met een vette zalf ,sweet itch of ander middel wat op het hoofd te gebruiken is
ik heb het bij hem tot nu toe nog niet gezien,dus wie weet blijven ze dit jaar wel weg :D

Ik smeer normaal alles in met leovet huidlotion, nu had ik nog en tube calandulan van VSM in de auto liggen, dat is iets vetter en dta heb ik er op gedaan.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:48

Is eczeen dat er allemaal hele kleine vliegjes boven het paard zijn?(bij schemering)
En dat ze daar door jeuk krijgen?
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 26-04-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:07

Colonel krabt ook zijn hoofd kapot, vooral ca. 7 cm onder zijn ogen. Is nu nog onder controle te houden met creme.
Een hoofdkap (Boett) heb ik klaarliggen, hij heeft deze twee dagen opgehad, echter twee grote problemen mee:
- de andere paarden schoppen hem naar de andere kant van de wei met dat ding op
- hij kreeg na een dag al last van zijn ogen waar het doorzichtige gedeelte net af en toe tegen de ogen aan komt.
Dus die wil ik hem liever besparen.

Wel heel opvallend dat hij nog geen poging heeft gedaan om zijn staart of manen te schuren. Zou de deken daar zo goed tegen kunnen beschermen dat hij daar geen last van krijgt?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:40

LadyDaily schreef:
Is eczeen dat er allemaal hele kleine vliegjes boven het paard zijn?(bij schemering)
En dat ze daar door jeuk krijgen?

Kijk eens in de bokt wiki bij zomer eczeem.
Want zomer eczeem is wel wat meer dan een paar vliegjes en wat jeuk.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:53

Ik heb voor het schuren van manen en staart een heel eenvoudig middeltje: baby olie.

Ik gebruik het veel als mijn paarden schuren. Het verzacht de huid zodat ze minder jeuk hebben. Ik weet niet of het bij zomer eczeem helpt want dat is volgens mij wat anders dan het 'gewone schuren'.
Laatst bijgewerkt door Kirstenx op 26-04-09 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:59

Aahhh zag vandaag me pony heel erg schuren en het ging net zo goed :(
Goed.. toch maar weer wat smeertseltjes erbij halen en de deken op tijd op doen. Helaas dacht mij bijrijdster dat ik de deken wel op zou doen.. maar ik was er pas om 8 uur aangezien ik moest werken. En ja toen waren de muggen er al.

Baby olie helpt bij de meeste eczemers niet, in de zon kan dit je paard ook verbranden.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:03

Bij de 'gewone' schuurders helpt het wel. Ik doe het ook nooit op als ze naar buiten gaan alleen als ze op stal gaan. Dan is het de volgende dag denk ik wel al ingetrokken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:44

hier nog een keer mijn antwoord op de baby olie tip de iedere tien pagina's weer angs komt ;)
krijgt ze alleen maar meer jeuk van , en doet niets voor eventuele wondjes
is trouwens ook niet prettig op beschadigde huid

en eczemers zijn geen gewone schuurders, was het maar zo een feest

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:49

Baby-olie zorgt alleen maar voor meer jeuk inderdaad!

Gewone jeuk kun je niet vergelijken met de jeuk van eczemers.

Olie is en blijft gewoon heel link, qua verbranden.
Babyolie bevat ook weer bepaalde stoffen waar paarden met hun huid op reageren.
Daar komt nog eens bij dat olie de huid alleen maar verstikt.
Dus olie doet meer kwaad dan goed.

Ik kan het niet vaak genoeg blijven zeggen.