[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:07

@ daantjuhh, jij hebt m dus net laten castreren. Heb je dit op het land laten doen? Ik wil hem dus nu ook laten castreren (oktober), en het liefste op het land, dan kan hij lekker blijven bewegen. Heb jij nog tips? Of iemand anders?

En over het doorgroeien, wat ik heb gelezen is dat de groeischijven minder snel sluiten als je ze tussen de 1,5 en 3 jaar laat castreren. Dus ze worden ietsje groter zeg maar. En de bespiering kan je erop rijden lijkt mij, mijn paardje is niet zo'n stoere hengst, dus die ontwikkelt toch niet zo'n nek Knipoog

angeIique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:16

christel82 schreef:
@ daantjuhh, jij hebt m dus net laten castreren. Heb je dit op het land laten doen? Ik wil hem dus nu ook laten castreren (oktober), en het liefste op het land, dan kan hij lekker blijven bewegen. Heb jij nog tips? Of iemand anders?

En over het doorgroeien, wat ik heb gelezen is dat de groeischijven minder snel sluiten als je ze tussen de 1,5 en 3 jaar laat castreren. Dus ze worden ietsje groter zeg maar. En de bespiering kan je erop rijden lijkt mij, mijn paardje is niet zo'n stoere hengst, dus die ontwikkelt toch niet zo'n nek Knipoog

Door welke DA laat je dat doen en hoeveel rekent deze ?

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:29

Dat van de groeischijven wist ik niet. Past wel in het verhaal van het op jonge leeftijd laten castreren Knipoog ! Onze doorgegroeide New Forester zal, zoals hij met meer dingen is, de uitzondering op de regel zijn!!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:39

Ik heb een maandje geleden besloten mijn 1,5 jarige fries te laten castreren. Ik was ook bang over het niet doorgroeien, maar hij zit nu echt in een groeispurt. Zijn nek is de afgelopen maand al stukken breder aan het worden.
Ik laat hem op het land castreren, met nog een andere hengst van stal. Daarna in de 1e week iedere dag even de wond schoon spoelen met water, adviseerde de arts. Verder is zoveel mogelijk beweging het beste, dus ik laat hem plaatselijk verdoven zodat ze daarna wat beweging hebben in het land.
Ik vraag mij wel af of het afspuiten iedere dag wel goed is? Heeft iemand dit ook gedaan en hier goede ervaringen mee?

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:08

ik heb vaker gelezen dat afspuiten rondom de wond de zwelling een beetje tegen gaat, maar op de wond echt niet goed is. Dus het hangt ervan af wat je moet afspuiten. Want anders heb je kans dat je bacterien juist in de wond spuit

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:40

Ja ik heb het op het land laten doen.
Maar ik heb hem daarna wel naar stal gebracht zodat ik zijn zak kon koelen!

De eerste 2 dagen heb ik m 3 x per dag gekoeld!
En overdag lekker zo veel mogelijk buiten!
Stallen extreem schoon gehouden.
(we hebben trouwens totaal geen vlieg op stal gehad deze zomer!)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:44

christel82 schreef:
ik heb vaker gelezen dat afspuiten rondom de wond de zwelling een beetje tegen gaat, maar op de wond echt niet goed is. Dus het hangt ervan af wat je moet afspuiten. Want anders heb je kans dat je bacterien juist in de wond spuit

De DA rade mij aan om het zeker wel te koelen.

heb ik dus ook gewoon gedaan, hij heeft nergens last van gehad en vond het wel fijn dat koelen!
Het is wel iets opgezwollen geweest, maar maar heel weinig!

Beweging is heel goed omdat er dan ook minder zwelling plaatsvind en het wondje kan bijvoorbeeld door een bokje openknappen (wat dus ook MOET) dan kunnen de bacterieen eruit!
Rechts ging op dag 1 al open en links moest ik van de DA open maken met mijn vingers omdat links ook een beetje gezwollen bleef.
Nadat de linkerkant ook open was was de zwelling binnen 10 uur compleet weg!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:47

Ja dat denk ik dus ook, dat je bij het afspuiten het vuil in de wond spuit. Maar ja als het regent dan loopt het er ook weer in, ik bespreek het denk ik wel met de veearts. Na al die verhalen ben ik wel een beetje zenuwachtig aan het worden, wat er allemaal mis kan gaan.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:25

Ik laat Adonis in oktober castreren en ook gewoon op het land, ik vind beweging toch het belangrijkste opwegen tegen alle nadelen zeg maar. Afspuiten wordt wel lastig, maar we gaan ons best doen. Ik vind het ook allemaal wel spannend, maar ik heb mijn vriendin gevraagd of zij erbij wilde zijn, dan kan ik ook foto's maken en steun van haar krijgen

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:19

Mijn hengst word deze Dinsdag ochtend gecastreert. Je moet wel goed uitkijken met de nazorg, want als die niet goed is, kan je paard erg ziek worden. Dus een goede paardenarts is erg belangerijk. Zelf laten we het liggend doen, dit kost hier in Spanje 250 euro.

Mijn hengst is trouwens al 5 jaar, en echt heel erg lief voor een hengst. Hij heeft ook al echt zo'n lekker hengsten nekkie, maar hij maakt zich té druk om de merries, en onder het zadel is hij soms gewoon té sterk voor mij, vandaar deze beslissing.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:18

hallo

waarschijnlijk ga ik mijn 2 jarige shetlanderhengst toch laten castreren.
is er iemand hier die het bij de lingehoeve in lienden heeft laten doen??? ik zou graag willen weten hoe duur het daar is...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:19

Ik zit met een enorm Dilemma
Ik kan evt. mijn verzorgpaard overnemen (nog niet helemaal zeker)
Maar dat is een 6 jarige hengst...

Omdat wij hier in de omgeving nergens hengsten kunnen plaatsen op manege's/privestallen Iben al overal geweest, tot 10 km buiten de stad al)
wil ik kijken of ik hem kan laten castreren.
Maar raakt hij dan ook zijn "streken" kwijt?
Of is het daar al te laat voor?
Anders sla ik meteen 2 vliegen in 1 klap Lachen

Hoop dat jullie tips hebben.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:15

wveerdonk schreef:
Ik zit met een enorm Dilemma
Ik kan evt. mijn verzorgpaard overnemen (nog niet helemaal zeker)
Maar dat is een 6 jarige hengst...

Omdat wij hier in de omgeving nergens hengsten kunnen plaatsen op manege's/privestallen Iben al overal geweest, tot 10 km buiten de stad al)
wil ik kijken of ik hem kan laten castreren.
Maar raakt hij dan ook zijn "streken" kwijt?
Of is het daar al te laat voor?
Anders sla ik meteen 2 vliegen in 1 klap Lachen

Hoop dat jullie tips hebben.

Mijn hengst is net 5 jaar, en die is vandaag gecastreert. Ik denk dat dat nog wel kan goedkomen. Wel opletten door wie je je hengst laat castreren, want 't kan gevaarlijk zijn. Knipoog

Misschien aan iemand op de manege vragen, wat handig is met jou hengst. Jammer dat je nergens hengsten kan plaatsen in je buurt, anders als het een leuke hengst was kon je 'm lekker zo houden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:06

Hi Esssss,

Bedankt voor reactie terug

Ik ben benieuwd hoe het met jouw ex hengst gaat nu...
Heb je hm bij een kliniek laten castreren iod?

Ja, zeker balen, want tis wel een leuke hengst die in omgang niet gek doet met merries ofzo
Sterker nog, hij staat op stal naast en merrie en hij staat langs een merrie wei met zijn eigen wei
En hij wordt er (nog niet) warm of koud van
Maar de stallen waar ik tot nu toe ben geweest zijn (logisch) als de dood dat er wat zou kunnen gebeuren.
(Wil ik ook niet op mijn geweten hebben hoor)

Ik ben benieuwd, hoe het met jouw ruintje gaat nu Lachen

Groetjes
Wendy

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:50

Mijn hengst gaat 03 oktober onder het mes..spannend. Ik heb vrij genomen om bij hem te zijn.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:42

Noah2006 schreef:
Mijn hengst gaat 03 oktober onder het mes..spannend. Ik heb vrij genomen om bij hem te zijn.

Heel veel succes ermee........ Mijn " ex hengst" is aantal weken gecastreerd en ik was er ook bij maar werd later weggestuurd omdat ik helemaal wit weggetrokken was. Terwijl ik 2 maanden daarvoor ook een castratie had meegemaakt en dat ging goed maar dat was niet mijn eigen paard.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:21

Nagelbijten / Gniffelen oh jee... ik blijf er ook bij, ik kan op zich goed tegen bloederige toestanden, maar als het je eigen dier is raakt het je erg. Ben ook een keer bij de operatie van mijn hond onderuit gegaan Haha!. Ging het snel over?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:58

wveerdonk schreef:
Hi Esssss,

Bedankt voor reactie terug

Ik ben benieuwd hoe het met jouw ex hengst gaat nu...
Heb je hm bij een kliniek laten castreren iod?

Ja, zeker balen, want tis wel een leuke hengst die in omgang niet gek doet met merries ofzo
Sterker nog, hij staat op stal naast en merrie en hij staat langs een merrie wei met zijn eigen wei
En hij wordt er (nog niet) warm of koud van
Maar de stallen waar ik tot nu toe ben geweest zijn (logisch) als de dood dat er wat zou kunnen gebeuren.
(Wil ik ook niet op mijn geweten hebben hoor)

Ik ben benieuwd, hoe het met jouw ruintje gaat nu Lachen

Groetjes
Wendy

Hij is lekker in z'n eigen stalletje gecastreert, liggend. Knipoog

Dan is het zeker wel jammer! Is er geen boer in de buurt ofzo waar die lekker kan staan grazen? Het is wel zonde om om die reden je hengstje te laten castreren, is er weer net geen manege die een hengst toe laat, jammer hoor Frusty . Op de manege waar mijn ruintje staat ( Moet nog wennen om hem het woord ruintje te noemen, in m'n gedachte is het nog steeds een hengst Nagelbijten / Gniffelen ) mocht er wel als hengst staan. Wel volledig ingeent en al. Maar ik ben ook een kieskeur met maneges. Ik heb liever géén manege waar alles om het geld draait. En bij deze manege is dat niet zo, ze zijn gek écht gek op paarden! Ze probeert me altijd met alles te helpen, en regelen ook alles voor me, en het is daar allemaal 1 grote familie, iedereen kent elkaar. Dat was precies iets wat ik zocht, en nog een voordeel voor mij omdat ik hier in Spanje woon en geen Spaans kan, zijn de eigenaar en eigenaresse van de manege Belgisch! Die daar allemaal rijden zijn wel Spaans/Engels, maar niet alles kan in je voordeel zijn.

Je moet maar geluk hebben om net de goede te vinden, ik hoop dat je nog een leuke manege/boer vind om je hengst, hengst te laten. Anders veel succes met het castreren! Knipoog

Ik ga zou weer naar hem toe, hem lekker vertroetelen en wat met hem gaan wandelen voor het eerst na zijn castratie. Hij zal wel veel energie hebben, maar ik mag alleen stappen, anders kan het fout gaan.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:24

Ik heb precies hetzelfde probleem.. echt NERGENS kan hij als hengst geplaatst worden. Echt zielig, want het is echt een scheet als hengst, maar niks aan te doen helaas.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:54

Mijn hengst Dante is ruim 2 jaar en laat ik in maart castreren bij de Uithof onder narcose en liggend. Hij zal daar een paar dagen blijven voor controle. De prijs hiervan is € 270,-.

Iedereen moet voor zichzelf een afweging maken welke keuze de juiste is.

Ik wil echter onderstrepen dat "castreur", "castrateur", "castreerder", e.d. geen beroep is! Zo iemand is geen dierenarts, hoeveel ervaring hij/zij dan ook heeft. Niet voor niets vergoedt bijvoorbeeld de EFO paardenverzekering geen complicaties na een castratie indien dit niet door een dierenarts of kliniek is uitgevoerd.
Neemt niet weg dat je daarvoor niet mag kiezen. Ik zelf kies voor de bovenstaande methode, omdat geld voor mij geen issue is als het gaat om het welzijn van mijn hengst. Teksten als "Dat heb ik er niet voor over" gaan er bij mij niet in, sorry.

Het gaat niet om hoeveel het kost, het gaat om het kiezen voor de minst pijnlijke en veiligste methode voor je paard.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:26

Noah2006 schreef:
Nagelbijten / Gniffelen oh jee... ik blijf er ook bij, ik kan op zich goed tegen bloederige toestanden, maar als het je eigen dier is raakt het je erg. Ben ook een keer bij de operatie van mijn hond onderuit gegaan Haha!. Ging het snel over?

Mijn paard is staand gecastreerd in stal. Het is heel goed gegaan alleen heeft hij nu wat dikkere achterbenen. Dit kan ongeveer 4 maanden duren voordat dit helemaal weg is maar zodra ik hem uit stal haal is het over.Dat is een goed teken. Hij heeft 2 weken rust gehad (veel stappen met hem je ziet het dan gewoon slinken) kon hem helaas niet op de wei zetten daar was hij net van terug (ik heb een paard dat over sloten/hekken heen springt :S) Na die 2 weken mocht hij weer aan de slag.

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:44

Ik zit met een klein dilemma, bij mij op stal zijn er alleen maar merrieveulens geboren dit jaar (en ook aangekocht) echter ik heb een hengstveulen uit mijn merrie gekregen. Nu heeft de DA al gevoeld of zijn balen al ingedaald waren (je zag er 1 zitten en iets anders kon je voelen) en dit was zo. Nu wil ik hem graag thuis houden zal ik hem al laten castreren? Het mag vanaf 5 mnd als de ballen ingedaald zijn. Hij is nu 6,5mnd en al een mnd van zijn moeder af (niks aan de hand staat zelfs in de paddock ernaast).

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:34

@hippo, dat is goed om te horen. Ik laat hem een maandje lekker rustig op de wei. Daarna wordt hij namelijk verplaatst dicht bij mij in de buurt, maar ik zit er een beetje over in of dit hem niet teveel gaat worden. Maar in principe moet dit dus wel lukken na 2 weken?
@ingridge; bij mijn hengst waren de balletjes ook al ingedaalt maar hij heeft vanaf 5 maanden oud met oa een merrie gestaan tot zijn 1e jaar. Dit ging heel goed, de merrie was de baas en zij hadden niks te zeggen Haha!.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:35

daar ben ik ook wel benieuwd naar, voornamelijk of het kwaad kan eigelijk Lachen

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:09

Dalijk weer naar mijn gecastreerde mannetje toe toe. Kijken hoe die het nu doet na 2 dagen gecastreert te zijn. Gister ging het heel erg goed, hij was helemaal de oude, nog steeds dezelfde man die nog even gek is op z'n meisjes. Maar dat kan nog wel een paar maanden duren. Ben zo trots op hem, heeft houd het zo goed vol! Morgen mag ik eigelijk alweer op hem rijden.. Eerst maar is zien hoe het vandaag gaat.