Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:48

Ireen- hoelang duurt het dan volgens je veearts dat je ook in het uiterlijk veranderingen kunt gaan zien door de medicijnen? En wat voor ontstekingen had evita dan, op de huid of in het lichaam?
Fijn dat haar gedrag in ieder geval wel beter wordt, als ze zich lekker voelen wordt je zelf ook weer helemaal blij van!
Gisteren zag ik dat mijn pony allemaal korstjes op de huid heeft onder het haar, het zijn geen schimmelplekjes en er zitten ook geen wondjes onder. Een plukje haar steekt dan uit de vacht en daar zit een korstje aan vast. Komt dit van ontstekingen, weet iemand dit?
Ik ben afgelopen donderdag begonnen met de pergolide en echinacea en hoop dat hij hiervan opknapt, hij krijgt nu een kwart tabletje (hij is ong. 400 kg) en dan bouw ik dat per week op met een kwart, zo hebben jullie dat ook gedaan he! En dan zou ik binnen twee maanden veranderingen moeten gaan zien, of niet?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:34

Dat heb ik eigenlijk niet meer gevraagd, maar ik moet Evita in elk geval 2,5 maand pergolide geven en ik neem aan dat we dan ook wel duidelijk verandering moeten zien.
Evita had zowel huidproblemen als ontstekingen in haar lichaam. De huidproblemen komen bij haar vooral in het najaar, ze krijgt dan grijze/gele soms pussige korstjes op haar hals en borst, waar een bloederig kaal plekje onder zit. Wat het nou precies is weten we niet, het lijkt op regenschurft, maar het verschil is dat het bij Evita ook flink jeukt. We behandelen het in ieder geval met antibioticazalf (vetaderm).
In het verleden had ze ook veel last van mok, maar daar heeft ze na verandering van haar voeding (melassevrij) nooit meer last van gehad!

Verder heeft ze vooral snel last van haar luchtwegen en keel. Ze hoest niet, maar heeft vaak een snotneus. In de zomer heeft ze ook bijna standaard ontstoken ogen.

Zo heb ik het opbouwen ook gedaan! Bij Evita ben ik soms met 5 dagen al gaan verhogen, omdat ze er totaal geen last van had.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:00

Luna gaat super jongens!! Haha!
Vandaag getraind, en ze pakt het heel goed op... ik vind haar alleen wel wat traag op het been.. maar het kan zijn dat ze gewoon niets "extra's" kan geven.
Ze krijgt nu haver bij het voer, maar het werkt een beetje averechts! haha.. ze gaat juist schrikken enzo, ipv voorwaartser en sneller zijn. Lachen
De knop uitgestrekte draf is helemaal weg, ze krabbelt wat naar voren, maar er is geen sprake van verruiming.

Hoe kan het dat het gangwerk van een cushing paard ook achteruit gaat? Is daar een verklaring voor?

Edit: waar ik wel van baal, is dat Luna weer gestopt is met verharen.. Verdrietig Ze blijft "kaal".
Er zit wel wat extra glans op.
En haar buik.. die wordt steeds dikker, ik ben héél bang dat ze ook iets van een "tumor" in de buik heeft.. hij gaat zo enorm hangen... ! Verdrietig Ze is niet dik, maar haar buik is enorm... óf er een veulen in hangt.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:02

Hoi Mexxuna, fijn dat het zo goed gaat met Luna, wat zegt je veearts ervan dat de buik zoveel dikker wordt? Als je merkt dat ze traag is met rijden is dat waarschijnlijk omdat ze haar energie ergens anders (afweer) voor nodig heeft; het feit dat ze stopt met verharen zegt al dat ze die energie daar op het moment niet aan kan 'verspillen'. Misschien kun je een tijdje gymnastiserende oefeningen aan de hand doen waardoor ze soepel blijft maar dat het haar niet teveel energie kost. Vervelend he, als je maar niet verder komt. Ik doe met mijn pony al vanaf augustus grondwerk in stap Verdrietig , af en toe probeer ik het wel weer even -een drafje of galop- maar het wordt maar niet beter met hem. Ik krijg les in klassieke dressuur en doe deze oefeningen een paar keer per week met hem aan de hand. Hij is er al veel soepeler geworden en vindt het leuk om te doen, vooral als we les hebben en dat er iemand bij staat te kijken, Haha! die aandacht! Het gaat allemaal op een heel ontspannende manier en je kunt toch iedere keer een stapje verder gaan en iets nieuws leren. En clickertraining vindt hij wel ERG leuk. Ik heb hem een paar dingen geleerd zoals zijn lichaamsdelen en apporteren, en dan krijgt hij wel aandacht en afleiding maar het is niet lichamelijk vermoeiend voor hem, leuk voor de afwisseling!
Ireen- gaan de ontstekingen weg van de antibioticazalf?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:30

Ja, na een weekje smeren met vetaderm is het meestal zo weer weg!

Dat haar buik nog steeds dikker wordt lijkt me inderdaad wel een beetje eng Mexxuna Scheve mond Ze kan toch niet drachtig zijn he? Heeft de veearts een idee waar dat vandaan kan komen?

Ik doe met Evita ook oefeningen voor het rechtrichten aan de hand en lange lijnen. Ze loopt op het moment ook erg lekker, maar ik weet niet of dat komt door de medicatie of het warmere weer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:10

Vindt dat Rava haar buik momenteel ook dikker wordt terwijl ik de ribben voel.
Dat vond ik ook al beetje raar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:35

Jaaaa die dikke buik is juist een van de kenmerken van cushing, het betekent niet perse dat ze zwaarder worden maar het is wel een van DE kenmerken dat ze een hangbuik krijgen. Dus wel altijd blijven voelen of je hun ribben toch kan voelen zodat je weet of je wel of niet iets aan de voerdosering moet doen.
Citaat:
De langdurig verhoogde cortisol en het langdurig verhoogde insuline zorgen samen voor een abnormale verdeling van het lichaamsvet.

Het zwakkere gangwerk wordt veroorzaakt door spierverlies:
Citaat:
Het verhoogde cortisol zorgt ook voor de afbraak van eiwitten in de spieren, in de huid en in het haar.
------
Daarom is het ook zo belangrijk om ze wel aan het werk te houden dat ze op dat moment aankunnen. Zodat ze vasthouden wat ze hebben en zodat je waar het kan weer een beetje opbouwt.

Als het zometeen nog wat warmer is dan zal het verharen wel weer doorzetten hoor! Het is nu ook 's nachts nog zo koud geweest steeds, dan stagneert alles weer even.

Pergolide moet tussen de 1 of 2 maanden inderdaad resultaat gaan tonen. Bij Willy was het eerste wat er te zien was ook de bolletjes boven zijn ogen, die werden weer holle kuiltjes en het haar op zijn hoofd werd ook steeds korter en niet meer krullerig! Maar denk eraan de ziekte doet er jaren over om het lichaam over te nemen, dat duurt gewoon ook wel even voordat je dat weer op orde hebt. Maar binnen bovengenoemde periode zou je zeker dingen aan hoofd, haar en gedrag moeten zien!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:03

Ik wist wel dat die buik een kenmerk was van Cushing, maar hij zwelt enorm op van onderen.. erger dan ooit te voren..
Nee Ireen ze kan niet drachtig zijn! Haha! Ten eerste is zij degene die de "man" is, en laat ze zich niet betasten in de wei.
En ten tweede is er nooit een hengst bij in de buurt geweest! Knipoog

jcristina; Luna is geen paardje voor grondwerk, ze heeft totaal geen geduld, en als iets niet lukt wordt ze heel erg boos op zichzelf, en raakt ze de kluts kwijt.
Dat was vroeger al met zadelmak maken, ze wordt dan helemaal onzeker.
Luna houd niet van veranderingen op het gebied van werk, ze leert ook niet makkelijk.
Als alles gaat volgens haar straatje is het goed, maar zodra ik aan iets nieuws begint, is ze het allemaal helemaal kwijt.

Morgen mag ze mee naar Deurne, ik ben benieuwd of ze het leuk vind.
En ik ben vooral benieuwd wat onze "Juf" van haar vind.

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:49

Hoi allemaal, ik zal me ook maar eens melden, omdat mijn pony waarschijnlijk Cushing heeft en ik benieuwd ben of jullie ook denken dat hij dat heeft.

Mijn pony is 17 jaar en al vanaf Augustus 2007 erg stijf en down. Zelfs zó stijf dat hij geen wortel van de grond kon pakken!
Mijn eigen dierenarts is er een paar keer bij geweest en elke keer was de diagnose: spierbevangen. Ik had hier al sterk mijn twijfels over. Hij kreeg steeds medicijnen en knapte dan wel even weer op.
Eind Oktbober ging het weer heel slecht met hem, weer mijn dierenarts erbij. Ik had me op internet al erg verdiept in Cushing, omdat hij krullen kreeg. Dus ik zeg tegen hem:"kan het geen Cushing zijn?" en wees op de krullen. Hij lachte me uit en zei dat het er niet op leek. Cushing begint altijd bij de benen zei hij. Maar ik herkende zóveel in het Cushing verhaal hier op Bokt.
Ik heb uiteindelijk een second opinion aangevraagd bij een andere dierenarts. Ik heb de symptomen verteld door de telefoon, was de krullen vergeten te melden. Hij komt er aan, ziet de krullen en zegt:"zie, dacht ik al, na je verhaal door de telefoon" Hij dacht meteen aan Cushing. We hebben hem getest met de bloedtest, iets inspuiten (cortisonen??) en na 19 ur weer bloed afnemen. Maar...........uit de test kwam geen Cushing. Ik was er gewoon sneu van. Niet dat ik wil dat hij het heeft, maar ik wil weten wát hij heeft. Deze dierenarts zei dat de test heel onbetrouwbaar is en dt mijn pony gewoon een typisch voorbeeld is van Cushing.
Ik ben er eigenlijk zelf ook van overtuigd dat hij het heeft.

Dit heeft hij:

* krullen
* erg down (nou moet ik zeggen dat zijn maatje in November overleden is, ze waren 12 jaar bij elkaar en kop en kont. Hij mist hem volgens mij nog steeds)
* hij is stijf, vooral 's morgens
* hij heeft bolle ogen
* hij heeft opgezette speekselklieren
* hij heeft wel 4 tot 6 keer per jaar een hoefzweer
* zondert zich erg af, staat veel alleen
* is erg mager, hij was altijd van het type tank
* hij schuurt
* hij sloft met zijn achterbenen over de grond als hij loopt

Hij eet juist erg veel, heeft altijd honger, verdedigt zijn hooi in de wei. Hij drinkt volgens mij wel meer dan normaal, maar dat weet ik niet zeker, heb er niet veel toezicht op met de automatische drinkbakjes. Hij zit niet onder de krullen, maar het breidt zich wel uit en hij is de enige van onze 4 paarden die totaal niet uithaart op dit moment.Hij is nu 6 week aan de Pegolide, ook al kwam het niet uit de test, hij heeft alles weg van een Cushing-patiënt. Heeft het nut nog zo'n test te laten doen?
Ik kan er slecht tegen hem zo down te zien, heeft hij pijn? Waarom zijn ze zo down? Pijn of gemoedstoestand?
Zo zag hij er 6 week geleden uit, hier was hij nog niet mager. Inmiddels heeft hij meer krullen.
Het begon bij zijn buik. Wat denken jullie, zou dit Cushing kunnen zijn?

[img]Afbeelding
[/img]

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:26

Welkom Lovemischa..
Ik weet bijna wel zeker dat jou paard cushing heeft.
Hij heeft nl precies dezelfde symptonen als Luna, alleen Luna heeft geen krullen doordat ze juist geen nieuw haar meer krijgt.
Ik zou eens een second opinion laten doen bij een andere kliniek.. ze kunnen hem testen op cushing, maar deze test is niet 100% betrouwbaar omdat je paard ook in de pré cushing fase kan zitten..
Luna is ook niet getest, vanwege het gevaar op hoefbevangenheid... maar volgens mijn veearts wijst alles erop dat ze cushing heeft, en ook ik heb hier zelf achter moeten komen!!

Hopelijk mag je snel beginnen met medicatie, want je paard knapt er enorm van op! Lachen

edit; ik heb er over heen gelezen dat je al met pergolide gestart bent.
Ik zou niet aan een cushing test beginnen aangezien het gevaarlijk kan zijn bij bevangen paarden, of die het geweest zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:50

De test die gedaan is is wel betrouwbaar, maar zoals mexxuna al zegt sommige paarden zitten in de pré cushing fase en moeten wel degelijk behandeld worden als cushing paarden. Sommige paarden tonen nu eenmaal (nog) niet in hun bloed dat het wel degelijk aanwezig is. Ik zou me absoluut niet blindstaren op de testen maar verder gaan met je behandeling met pergolide. Al de symptomen die je noemt duiden op cushing, zeker ook de depressiviteit, het vele honger hebben maar toch mager worden, de gevoeligheid voor hoefzweren (weinig weerstand), alleen willen zijn (omdat ze zich ziek, zwak en misselijk voelen). De bolle ogen (rare vetverdeling door cushing), dikke keel (weinig weerstand > Echinae!!), als een paard krullen krijgt dan is de cushing meestal al enkele jaren sluimerend bezig!!
Een cushing paard produceert teveel cortisol dat is een STRESS hormoon en hij produceert geen "geluksgevoelhormoon" meer. Door het teveel aan cortisol vergiftigd hij zich zelf waardoor hij zich beroerd voelt! Bovendien krijgt hij ook suikerziekte achtige (insuline resistentie) verschijnselen krijgt èn dus vetter wordt.
Door de pergolide wordt de cortisol geremd en kunstmatig een geluksachtighormoon gemaakt, als het goed is komt de insuline weer op peil en komt je hele paard qua hormonen weer meer op orde waardoor hij zich weer veeel en veeeel beter gaat voelen.

Door het teveel aan cortisol worden bovendien de (eiwitten dus) spieren afgebroken waardoor ze slapper worden en minder spieren hebben en dus in de achterhand kracht gaan missen.

Dus houd je geld voor de testen in je zak en ga verder met waar je mee bezig bent. Zorg ervoor dat je paard extra weerstand opdoet: Echinae en MSM zijn hier samen heel geschikt voor. Biomag (magnesium) is heel goed om te helpen tegen de teveel aan cortisol die hij in zijn lijf heeft (gehad).

Hoeveel pergolide krijgt je paardje en hoe zwaar is hij?

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:20

fargo schreef:
Hoeveel pergolide krijgt je paardje en hoe zwaar is hij?

Hij woog, toen hij gezond was, dik 600 kilo. Hij is een grote, groffe fjord. Of beter gezegd, dat wás hij.............
Hij moet 1 tabletje per dag. Ik heb het langzaam opgebouwd. Hij zit nu ongeveer een maand op 1 per dag. Ik vind het niet zo erg dat hij zo dun wordt, maar hij is zo down, vin ik zo rot om aan te zien. Hij is alleen happy als hij hooi heeft.
Als ik een beetje laat reageer: ik krijg per mail geen melding dat er een nieuw bericht in dit topic is geplaatst, want mijn oude emailadres staat nog in mijn profiel. Ben al een uur bezig om dit te wijzigen, maar het lukt niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:39

Volgens mijn veearts hebben de meeste grote paarden wel een dosis van 1,5 gram pergolide per dag nodig. Ik denk dat 600 kilo wel onder "groot paard" mag vallen, misschien kun je dat aan je veearts voorleggen? Vervelend dat je paard zich zo slecht voelt.. hopelijk knapt hij snel een beetje op.

Die overmatige eetlust komt mij ook bekend voor.. Evita is heel erg op eten gefixeerd. Als ze weet dat er eten in haar stal ligt of wanneer het bijna voertijd is, kan ze zich nauwelijks concentreren op andere dingen. Ze valt haar eten bijna aan in de stal en tijdens het grazen staat ze echt te schrokken... Het is natuurlijk wel een haflinger Haha! maar zo erg had ze dit nooit.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:08

Wat vervelend lovemischa, dat hij ook nog eens zo lusteloos is. Heb je hem al in de wei? Daar is mijn pony heel erg van opgeknapt, ik doe het wel heel langzaam aan -met een rantsoendraadje- en op dagen dat er veel fructaan in het gras zit krijgen ze er niets bij, maar dan hebben ze wat te doen. Toen hij nog alleen hooi kreeg (ik gaf wel een keer of 6 per dag) stond hij er ook erg depressief bij en begon zelfs zijn eigen mest op te eten. Ik krijg trouwens ook geen melding van nieuwe berichten in dit topic, wel heb ik iets te koop staan hier op bokt en daar krijg ik wel meldingen van (dus het hoeft niet aan je mailadres te liggen).

Over de dosering: als het paard van LM niet meer 600 kilo weegt, kun je hem dan wel een dosering voor dit gewicht geven?

Mexxuna: jammer dat je paardje gestresst raakt bij het doen van nieuwe dingen, was dit al zo of komt het door de cushing? Natuurlijk moet je gewoon doen waar hij zich het fijnst bij voelt, het was maar een suggestie. Hoe bedoel je dat jouw paard geen krullen krijgt doordat ze geen nieuw haar meer krijgt?

Mijn pony is trouwens nog steeds niet echt aan het verharen maar krijgt nu wel eindelijk haar op de plekken waar het afgeschoren is (in november), ook op de kale plekken aan de zijkant van haar hoofd begint haar te groeien. Ik bedacht dat het waarschijnlijk kaal kan zijn geworden van de ontsteking en de opgezette lymfeklieren daar; in februari is hij ziek geweest en heeft de homeopaat hem doorgemeten. Hij had blaas- en blindedarmontsteking en het lymfesysteem was heel slecht. Op zijn rechterflank -vlak voor de kruin- heeft hij ook een kale plek en hier zit ook de blindedarm. Hij heeft trouwens nog steeds erg opgezette lymfeklieren ondanks de kuur en echinacea. hoever zijn jullie paarden met verharen?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:36

Onne verhaard als een gek, je kan het er zo aftrekken.
Alleen lijkt het wel alles wat er af komt er de volgende dag er weer op te zitten.
Ik geloof dat ik een van de weinige ben die geen medicijnen geef aan mijn paard, wel gedaan.
Ook pregolide en bromocriptine

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:48

@jcristina Hij staat 365 dagen per jaar in de wei, elke nacht op stal, ook zomers. Het zal nu ook wel een stuk verveling zijn dat hij wat down is, ze heben nog niks te eten, alles is stukgelopen deze winter. Voor het huis moet het gras nog iets groeien voor ze erin mogen.
Maar normaal was hij een dikke klier, deed niks liever dan stoeien met andere paarden, maar nu zondert hij zich heel veel af. Het is ook allemaal toevallig net begonnen toen mijn ander pony overleed, vandaar dat ik het eerst niet doorhad, ik dacht dat hij rouwde.
Hij heeft al jaren (jaar of 4) kleine krulletjes bij zijn flanken. Dacht altijd dat het door het liggen kwam, hij ligt veel.

Zijn die van jullie allemaal hoefbevangen zo nu en dan? Die van mij is het nooit geweest, terwijl hij wel altijd moddervet was. Hij heeft wel extreem vaak hoefzweren. Ik was nog vergeten te zeggen dat hij van achter vaak onderstandig staat en soms ook overdreven wijd. Hij wiebelt dan van het ene op het andere been.
Ik vraag me af wanneer je nou moet beslissen er een eind aan te maken? Wanner kan je zeggen dat de medicijnen niet aanslaan? Is hier iemand die géén baat heeft gehad bij Pergolide? Ik vind het zo moeilijk hem zo down te zien.......... Huilen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:56

onne schreef:
Onne verhaard als een gek, je kan het er zo aftrekken.
Alleen lijkt het wel alles wat er af komt er de volgende dag er weer op te zitten.
Ik geloof dat ik een van de weinige ben die geen medicijnen geef aan mijn paard, wel gedaan.
Ook pregolide en bromocriptine

Ook ik geef geen medicijnen nog, enkel magnesium in supplement. Onne lijkt op mijn paard, deze week gaat ons paard weer naar de kliniek en zullen we misschien weten of ze een 'het' is, aan de hand daarvan kunnen we pas een weloverwogen beslissing gaan maken.
Bij zo'n chimaera ( hermafrodiet, pseudo-hermafrodiet) kan het best wel eens zo zijn dat de medicatie nergens op slaat. Voor ons is er nog te veel onzekerheid en ik waag me nog niet aan de diagnose. De testen gaan deze week over en er wordt gekeken hoe het met de geslachtshormonen zit. Ze is nu zo moe en ligt extreem veel. Spannend dus. Haar levenskwaliteit staat voorop, ik vind het niet erg dat ze met pensioen is maar als ze zo blijft dan denk ik dat we haar moeten laten gaan.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:07

@ EstherHegt,
Ik wens jou heel veel sterke dan deze week, en wat je zegt, levenskwaliteit staat inderdaad voorop.
Onne liep in augustus nog het NK n kootwijk in de M1 we zouden M2 gaan starten.
Totdat het zo snel ging met hem.
Hij is nu wel vrolijk en gaat nog af en toe uit zijn panty.
In de wei vind hij heerlijk.
Ik hoop dat je snel wat weet over je paard en nogmaals sterkte

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:16

Evita is bijna door haar verharing heen, ze heeft een mooie kort vachtje. Ze heeft alleen op haar hals en schouder nog wat van die lange witte haren zitten, die laten nog niet los..

Onne, is er een bepaalde rede dat je geen medicijnen geeft? Reageerde hij er niet goed op?

Lovemischa, mijn pony is ook nooit bevangen geweest. Inderdaad wel moddervet door de insulineresistentie en ze heeft er heel dicht tegenaan gezeten.. Als ik foto's terugzie van toen, denk ik dat ze echt een engeltje op haar schouder heeft gehad wat dat betreft.. Ik pas er wel goed voor op, ze krijgt speciale voeding + magnesium en heeft een graasmasker.

Moeilijk, als je aan zulke beslissingen moet gaan denken Verdrietig Veel sterkte in ieder geval, voor jullie beide (EsterHegt en Lovemischa).

Ik heb vanavond voor het eerst sinds 1,5 jaar weer een klein buitenritje gemaakt met Evita. Het ging super! Ze gaf zelf aan wel wat harder te willen Haha! , dus ik heb een paar kleine stukjes gedraafd. Ik merk wel duidelijk dat ze nog zwak is in haar achterhand, maar we hebben allebei genoten, heerlijk! De tranen stonden wel even in mijn ogen hoor Bloos dit had ik een jaar geleden nooit verwacht!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:20

Lovemischa: Misschien moet je nog een maand geduld hebben met de pergolide en kun je aan je veearts vragen of het een goed idee zou zijn om hem iets meer te geven. En is het mogelijk om hem ook 's nachts buiten te laten, omdat je zegt dat hij 's ochtends zo stijf is? Geef je hem ook magnesium? Dit kan heel gunstig werken of zijn stijve spieren en omdat je paard nu zo afvalt zal hij er waarschijnlijk ook insulineresistentie bij hebben, waarvoor magnesium ook helpt.
Verder zou je hem kunnen scheren zodat hij minder last van de warmte heeft.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:25

Wauw ireen-, super een lekker buitenritje op zo'n mooie avond! Door al dit gedoe ga je wel heel anders (dankbaar) tegen paardrijden aankijken he! Knipoog

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:32

@ ireen_ ik geef Onne geen medicijnen meer omdat het vermoeden er was dat hij er niet tegen kon.
Hij ad ineens helemaal niks meer.
Ik dacht toen echt dat zijn laatsten uren hadden geslagen.
Onne is ook erg dik door de insuline resistentie.
het speciale voer dat ik voor hem heb eet hij goed op.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:33

Hoi Lovemicha, welkom hier. Ik wens je veel sterkte met je paardje.
Esterhegt, ik wens jou ook veel sterkte toe.

Ireen, wat fijn dat ze door de verharing heen is. Dan zal ze zich een stuk beter voelen, denk ik

Major heeft weer een hoefzweer. Hij heeft veel pijn, loopt heel erg moeilijk hoewel hij toch aan de pijnstillers is. Ook ontdekte ik weer een nieuwe schimmelplek. De oude was net weg Verdrietig
Ik vind het zelf nu echt niet meer kunnen. Hij heeft nu echt alleen nog maar kwaaltjes en pijntjes, en heeft ook geen plezier meer in zijn leven de laatste tijd. Ik heb het idee dat hij niet meer wil.

Gelukkig is hij nu wel in de rui, hij verliest echt bakken met haar. Wel een reden voor de eigenaar om niet meer aan scheren te denken. ik heb ahar kunnen overhalen, gelukkig, als het goed is doet ze het deze week. hij zweet zich een ongeluk met dit weer.
Ook ben ik maar weer begonnen over pergolide. En er zijn nog 2 mensen (waaronder zijn vorige eigenaar) die ook gaan proberen of ze toch aan de medicijnen wil beginnen. Als hij dat niet snel gaat krijgen, denk ik dat er eerdaags niets meer van mijn ventje over is, dat hij echt alleen nog amar een ongelukkig ziek dier met veel pijn en kwaaltjes is. En dan is er nog maar 1 oplossing voor hem Huilen Huilen
De manege-eigenaar had al aan zijn baasje gevraagt of ze hem niet beter kon laten inslapen. Nee, dat wil ze niet. Ze wil nog een paar JAAR van hem genieten. Nou, dat gaat op deze manier niet lukken. En ik ben van mening dat genieten iets is dat je samen doet, en hij geniet niet meer.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:39

jullie verhalen zijn heel erg herkenbaar! mijn lieve eerste pony was een mooie zwarte shetlander merrie.. Ze was rond de 19 toen ze steeds moeilijker begon te lopen. Ze werd stijf, maarja ze werd ook ouder dus dat zou er wel bijhoren dachten wij. Later kreeg ze een dikke vacht, met allemaal krullen en verhaarde in de zomer ook amper meer. Toen de veearts erbij kwam bleek dat onze pony dus ook Cushing had. Ze was toen volgens mij 22.. 2 jaar geleden is ze overleden, we hebben haar uiteindelijk een spuitje moeten geven, we konden het niet meer aanzien.. Ze leed er echt onder, ze is uiteindelijk maar 24 jaar geworden Huilen
Laatst bijgewerkt door Jeanneee_ op 22-04-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:40

Lijkt me zwaar om hem zo te zien.. als het niet je eigen paard is sta je zo machteloos! Waarom wil ze geen pergolide geven? Vindt ze het te duur of om andere redenen? Als je zelf een pot provarium breeding koopt, wil ze het dan wel geven? Dat kost echt bijna niks en je doet er ook nog eens best lang mee.. Zo zonde als het beestje wel geholpen kan worden!