[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Opkomende mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:50

(Sorry als deze vraag hier al ergens in het topic is gesteld, geen zin om het allemaal door te lezen).

Vandaag na het rijden voelde ik bij mn paard een klein korstje op haar witte voetje, aangezien ze heeeeel gevoelig voor mok is heb ik het meteen ingesmeerd met van die zalf en de rest van het been ingesmeerd met cooling gel (omdat het nou niet nat mag worden natuurlijk). Maar ik vroeg me af of ik nu op dit moment nog meer kan doen, dan alleen maar smeren?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:40

sta, als het nog maar een klein plekje is...goed in de gaten houden...daarnaast zou je nog iets ter ondersteuning kunnen geven...van vsm en puur heb je tabletjes..zie de paardendrogist.nl

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:01

Miirthe schreef:
Nou Jaan, das wel goed om te horen dan.. nadat je eeeeeindelijk je pakket binnen hebt !

Inderdaad.....

En izzy: ik was er ook bang voor dat het ineens veel heel erg zou zijn, maar dat is nog niet het geval (noknok, ff afkloppen)

Ik heb de mokzalf ervan nog geeneens gebruikt. Daat staat op, dat je het bij de hoeven moet smeren :S Zou je het dan wel rond de wonden kunnen smeren? (erop durf ik eigenlijk niet)

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:03

misschien op de droge plekjes waar de korstjes al vanaf gevallen zijn?

Anoniem

Re: Opkomende mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:43

ymneuss schreef:
(Sorry als deze vraag hier al ergens in het topic is gesteld, geen zin om het allemaal door te lezen).

Vandaag na het rijden voelde ik bij mn paard een klein korstje op haar witte voetje, aangezien ze heeeeel gevoelig voor mok is heb ik het meteen ingesmeerd met van die zalf en de rest van het been ingesmeerd met cooling gel (omdat het nou niet nat mag worden natuurlijk). Maar ik vroeg me af of ik nu op dit moment nog meer kan doen, dan alleen maar smeren?

Tja, goed in de gaten houden.. Als ik een klein plekje zie grijp ik meestal al meteen naar één van de potten uit m'n kast

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:07

Mijn tinker heeft een mokplek hoger op het been, ter hoogte van de sprong maa dan aan de voorkant.
het is droge mok en het is maar een vrij klein plekje.
Ook op aanraden van de DA heb ik steeds gewassen met betadine, en gesmeerd met otiderm.
Maar het zit er al maanden en het gaat niet over.
Ik zie dat ze zelf haar been ook steeds weer openkrabt met haar hoef.
(n.b. ze heeft geen mijt, dat is onderzocht)

Hoe krijg ik dit hardnekkige plekje weg?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:11

otiderm, dat lijkt me een smeerseltje voor het oor...als ik zo de naam es bekijk...

Goed, het is onderzocht dat er geen mijt in het spel is. Hoe betrouwbaar is zo'n onderzoek? Als je weet dat een mijt erg diep zit en dat ze vaak heel diep weg moeten krabben...Hoeveel afkrabsels zijn er genomen? Het toeval kan zijn dat net in de afkrabsels die genomen zijn geen mijt is te vinden...terwijl er wel mijt in het spel is. (dat gebeurt wel vaker...)

Maar dat terzijde, het kan een alergische reactie op iets zijn. Misschien iets in de voeding? Ga maar es na of je van voer bent veranderd de laatste tijd...
Daarnaast droogt betadine alleen nog maar meer uit waardoor de huid strak gaat staan en weer irritatie kan veroorzaken.

Het middeltje wat ik wel es gebruik is Hydrocortiderm, hierin zitten cortico's/prednisolon en dat onderdrukt het afweerstelsel. Hier verminderd de jeuk wel van, maar geneest niet. Je moet wel oppassen met dit spul.

Het is via internet moeilijk te beoordelen...maar als het niet overgaat zou ik nog es de dierenarts om raad vragen wat het dan wel kan zijn. Mok is een verzamelnaam, voor hetzelfde geld is het wat anders....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:06

Ja, ik heb wel eens van Otiderm gehoord bij mok

En over Betadine hoor ik over de veeartsen die ik over de vloer heb gehad veel goeds, maar ik hoor ook dat het de huid juist uitdroogt waardoor er weer scheuren, korsten onstaan en het hele verhaal weer opnieuw begint. Ik weet het niet!

Hydrocortiderm is meestal wel effectief, door de prednison is het in ieder geval jeukstillend.. wel mag je dit middel niet te lang gebruiken omdat het huidverdunnend werkt.

Kan je de DA niet nogmaals contacten dat de zalf niet aanslaat?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:24

Eigenlijk wat we nu aan het doen zijn..en ja ik ook...is symptomatische behandeling, we behandelen op de plek zelf...
Het zou beter zijn als de oorzaak wordt opgespoord... en dat is niet zo eenvoudig helaas...

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:41

Ik weet nou niet meer of iemand dit hier had opgeschreven, maar ik dacht, dat mok ook (meer) zou kunnen ontstaan door bijvoorbeeld niet goed werkende darmen. Klopt dat? (of loop ik nu zwaar te bazelen?)
Dat zou het namelijk supergoed kunnen zijn bij Fleurtje. Zij heeft als bijna 3 jarige een fikse darminfectie gehad, waardoor je nu nog steeds supervoorzichtig moet zijn met ander voer, overgang van wei naar stal en anders om, etc. etc.
Maar ja, dat genetische stukje haal je er nooit uit. (in hoeveree klopt dit eigenlijk?)

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:58

geen idee...ik denk dat lever en nieren een grotere rol spelen...maar daar hebben de darmen natuurlijk ook mee te maken (spijsvertering, opname voedingstoffen e.d.)

Het kan zijn dat afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden...(lever, nieren) waardoor er een reactie van het lichaam ontstaat, bijv huidaandoeningen. Het gekke is dat het bijv. bij trekpaarden extreem vaak voorkomt...waarschijnlijk zal dat genetisch bepaald zijn...
Maarja er is zoveel op te noemen wat er mee te maken kan hebben, dat de dierenartsen er volgens mij ook niet echt uit kunnen komen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:39

Dat het met de lever/nieren te maken kan hebben weet ik wel. Maar of dit in verband is met de spijsvertering, dat zou je nog eens na kunnen vragen aan een DA..

Ik weet de oorzaak bij mijn Friese merrie ook niet, die mokplekken lijken ook uit het niets te komen aanwaaien, en meestal in de zomer. Deze zomer laat ik daarom ook eens een holis. genees.therapeute haar een 'doormeten' , misschien dat zij de oorzaak kan nagaan. Van de DA krijg ik alleen een pot Mokolie, of Betadine+Hydrocortiderm..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 00:48

izzy1985 schreef:
otiderm, dat lijkt me een smeerseltje voor het oor...als ik zo de naam es bekijk...

Goed, het is onderzocht dat er geen mijt in het spel is. Hoe betrouwbaar is zo'n onderzoek? Als je weet dat een mijt erg diep zit en dat ze vaak heel diep weg moeten krabben...Hoeveel afkrabsels zijn er genomen? Het toeval kan zijn dat net in de afkrabsels die genomen zijn geen mijt is te vinden...terwijl er wel mijt in het spel is. (dat gebeurt wel vaker...)

Maar dat terzijde, het kan een alergische reactie op iets zijn. Misschien iets in de voeding? Ga maar es na of je van voer bent veranderd de laatste tijd...
Daarnaast droogt betadine alleen nog maar meer uit waardoor de huid strak gaat staan en weer irritatie kan veroorzaken.

Het middeltje wat ik wel es gebruik is Hydrocortiderm, hierin zitten cortico's/prednisolon en dat onderdrukt het afweerstelsel. Hier verminderd de jeuk wel van, maar geneest niet. Je moet wel oppassen met dit spul.

Het is via internet moeilijk te beoordelen...maar als het niet overgaat zou ik nog es de dierenarts om raad vragen wat het dan wel kan zijn. Mok is een verzamelnaam, voor hetzelfde geld is het wat anders....

De otiderm is idd voor de oren voorgeschreven maar omdat het lekker vet is en anti-bacterieel zei de DA dat ik het ook wel op het been kon smeren.
De instructie was: wassen met betadine, droogmaken en vervolgens 3 dagen smeren.
Dan dit hele verhaal nog 2 x herhalen (9 dagen in totaal dus).
Het hielp geen donder (het oor ook niet, overigens).
De mijt is bekeken in Utrecht (universiteit), er is van alle benen krabsel genomen. (daar was ik naar doorverwezen omdat die oren ook al niet opschoot en met hoofdschudden kijken ze letterlijk naar alles...)

Ik heb maar weer eens alles schoongewassen met betadineshampoo, korsten eraf (heel voorzichtig geweekt) en maar eens een pot sudocreme gekocht.
ik heb gezien dat Aileen zelf met haar hoef of langs de drinkbak in de wei steeds weer de zaak openkrabt...

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:34

ik ken et...heb zo'n belg die tegen alles zou willen jeuken....
ze verzinnen de gekste dingen...het is zo lastig om die jeuk weg te nemen....

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:59

Hahaha, hier nog een!
Fleur kan al liggend haar been ook nog steeds in haar mond nemen en dan bijt ze dus gewoon dr benen open, of ze beweegt dr benen langs dr tanden en schuurt ze zo open.
Andere favoriete plekken van dr zijn: Met haar been over de drinkensbak in stal en dan schuren, met hals onderaan de voerbak, de staldeur, de paal in de stal (staat in het schot), gewoon lekker rollen en mij! (met dat laatste ben ik nooit zo blij...)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:53

Keet deed deze winter verwoedende pogingen met het andere achterbeen/hoef langs de schurftplekken zo hard mogelijk gaan. Ze had er flink jeuk aan.
Ook begon ze uit het niets der staart te schuren en weet ik veel wat, zo plotseling als dat het kwam was het ook weer verdwenen....

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:14

haha Irma stapte gewoon over een kruiwagen heen met dr achterbenen bijv.
Toen Jenny in de bak stond toen ze hoefbevangen was, gooide ze gewoon dr voerton om en ging er overheen staan....(altijd handig als je er aan de binnen kant niet zo bij kan...)
En emma doet het met de bielzen van de bak....ze heb ook wel es een hek omver gejoekt...haha geen gezicht..plant gewoon dr kont er tegen... voor de rest kan je nou wel zien dat we belgen hebben...niet iedere buis van de bakrand is meer recht..haha schrikdraadje helpt niet altijd weetje...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:04

izzy1985 schreef:
ik ken et...heb zo'n belg die tegen alles zou willen jeuken....
ze verzinnen de gekste dingen...het is zo lastig om die jeuk weg te nemen....

Is er hier iemand die weleens nestocyl heeft gebruikt?

Nestocyl is een zalf (voor mensen, bedoeld voor muggensteken en brandwondjes).
volgens mij antiseptisch, in ieder geval jeukstillend (er zit lidocaine of iets aanverwants in) en heel erg vet.

zou dat een optie zijn?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:12

lidocaine is verdovend...maar nee nooit van gehoord nog...

Moet het door de dokter voorgeschreven worden?

De veearts gaf wel een optie tegen de jeuk, maar dat geeft een verhoogde kans op hoefbevangenheid en het verlaagd de weerstand van je paard...en dat wilde we niet... Voor de rest wel dingen geprobeerd maar niet echt iets gevonden wat goed werkte...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:46

nee hoor, nestocyl is gewoon bij elke drogist verkrijgbaar.

Als we dan toch aan het verdoven gaan; wat ik ook in huis heb (voor mezelf): vaseline met lidocaine. Daar is de dosering lidocaine nog wat hoger en het is gewoon vrij verkrijgbaar bij de apotheek (merkloos).

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:51

vind het raar dat spullen met lidocaine gewoon bij de drogist verkrijgbaar zijn...

Lidocaine wordt bijv wel es gebruikt als plaatselijke verdoving (als extra) bij castraties bij katten of het kan in het oog gedruppeld worden..als verdoving..uiteraard zullen dit wel andere vormen zijn.

Ik vind toch wel dat je moet oppassen met dat soort spulletjes..net als bij cortico's of prednisolon..

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:53

Ik ben ook lang aan de slag geweest met mokzalf,speciaal van de dierenarts.

Door verhuizing was mijn pot daar achtergebleven en het enige wat ik voor handen had was vaseline.

De vaseline erop gesmeerd en de dag nadien was de mok zo goed als weg.

Was wel effies kwaad als ik eraan dacht hoeveel de mokzalf mij gekost had.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:55

izzy1985 schreef:
vind het raar dat spullen met lidocaine gewoon bij de drogist verkrijgbaar zijn...

Lidocaine wordt bijv wel es gebruikt als plaatselijke verdoving (als extra) bij castraties bij katten of het kan in het oog gedruppeld worden..als verdoving..uiteraard zullen dit wel andere vormen zijn.

Ik vind toch wel dat je moet oppassen met dat soort spulletjes..net als bij cortico's of prednisolon..

nee hoor, het komt meer voor dan je denkt.
En je spuit het immers niet. Het is heel onschuldig.

Ken je trachitol keeltabletten? Ook vrij verkrijgbaar en het bevat...lidocaine.
Als je ze op je tong houdt, wordt je tong op die plek helemaal doof.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:49

haha tja zou kunnen hoor..maar misschien in veilige concentraties...
Verdiep me niet zo in mensen producten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:13

Ik weet't niet.. Ik zou eerder eens in een Ruitersportzaak kijken naar iets van een balsam [bijv. die van Hoba Cultura] bij schuren, jeuk etc. Zwavel/Teer en dat soort dingen, werkt als het goed is ook allemaal jeukstillend.