[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:39

Sja, die merrie van mij is redelijk heet. En de stalruiter waar ik de merrie gekocht heb vond haar kennelijk heel erg heet. IK ben bang dat die een slof omgehangen heeft en haar daar mee heeft vast gezet. EN nu loopt ze als het ware nog steeds met die slof om, ook al rijden wij er niet mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 13:07

klinkt idd als een slofteugel probleem. Probeer haar eerst naar voren te rijden en liefst nageeflijk met lange teugel, dus hals lang en laag. Als dat werkt heel langzaam teugels verkorten. Duikt ze achter het bit vooral been bijgeven.

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:01

je kunt je paard laten opereren aan luchtzuigen ze knippen dan in de nek iets een zenuw door en hierdoor kan het paard niet meer luchtzuigen het kan geen kwaad voor het paard en hijkan erna gewoon weer in de sport lopen ik heb het zelf meegemaakt bij een paard van de springstal waar ik heb gewerkt paard loopt nu 1.50

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:11

Dat klinkt heel erg mooi simeun, vooral omdat hij daarna weer fijntjes de sport loopt. Maar ik zou toch die maagzweer laten behandelen wanneer er spraken van is.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:13

Trouwens aan jullie een vraagje, mijn ruin die zuigt over de onderdeur, dan neemt hij een houding aan: Met zijn kin tegen de buitenkant van de deur en dan zuigt hij. Kan dit met een groot weefrek voorkomen worden, of kan het paard in zo'n hoge houding nog steeds luchtzuigen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UFQFGZZJ
Deze positie en dan met kin tegen de deur.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:16

In zo'n hoge houding kan hij nog steeds wel zuigen. Ik zie het bij mijn pony die legt zijn kin overal op, of tegenaan. Hij is maar een kleintje maar moet bij de deur ook zijn kin omhoog brengen.

Overigens kan een operatie niet altijd, of is niet altijd aan te raden Knipoog (in overleg met de dierenarts)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 00:51

Simeun schreef:
je kunt je paard laten opereren aan luchtzuigen ze knippen dan in de nek iets een zenuw door en hierdoor kan het paard niet meer luchtzuigen het kan geen kwaad voor het paard en hijkan erna gewoon weer in de sport lopen ik heb het zelf meegemaakt bij een paard van de springstal waar ik heb gewerkt paard loopt nu 1.50

Deze operatie is in Nederland verboden.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:57

ook ik heb een luchtzuiger. Ik heb `m als jaarling gekocht en als bijna 2 jarige ging hij ineens luchtzuigen.
Nu staat hij op een stal waar hij 24/7 buiten staan en wanneer het weer erg slecht is, gaat de zijdeur van zijn box open waardoor hij een inloopstal heeft. Maar ja, staldeur open en hij begint gelijk veel te zuigen.
Hij krijgt amper brok, merendeel gerst (helpt goed tegen verzuring in de spieren), ongeperkt gras en 2 x per dag hooi.
Gelukkig is mijn paard (inmiddels bijna 4,5 jaar) er nooit ziek van geworden (lees koliek o.i.d.).
Nu wil ik toch eens proberen of maagcomposium/pronutrin of settelex helpt om het luchtzuigen te verminderen waardoor de staldeur gewoon open kan blijven.
Ik vroeg mij af (ik heb het in een bokt-topic niet kunnen vinden en heb naar 1 1/2 zoeken vierkante ogen gekregen Knipoog ) of er een volgorde bestaat. Ik heb veel reactie`s gelezen waarin staat dat zij eerst begonnen zijn met pronutrin. Is dit toeval? En is het nodig om eerst een onderzoek bij de dierenarts te laten doen?
Over settelex heb ik (nog) niet veel kunnen vinden.
Graag hoor ik jullie reactie/mening over deze middelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:10

Nee dat is geen toeval dat heeft te maken met de beschikbaarheid.

Ik ben ooit zelfs begonnen met rennies. Er was nog niets anders in Nederland beschikbaar. Daarna kwam pronutrin. Settelex en de groene os kwam pas veel later op de markt.

Ik heb wel onderzoek laten doen naar maagzweren e.d. Juist omdat er in die tijd nog volop kletsica over luchtzuigers rondging en het ' last van de maag' - onderzoek net nieuw was.

Samen met de Da zijn we toen met de rennies begonnen en twee keer een maagonderzoek gedaan. Haar maag zag er veel beter uit. Later kwam de Da met Pronutrin en nog later met Settelex.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:56

oke, ik begrijp hieruit dat het een dus geen aanvulling/onderhoud van het ander hoeft te zijn.

Is pronutrin ook een 100% natuurlijk middel? Ik zie wel dat het en voedingssuplement is maar de werkzame stoffen kan ik niet vinden Blond

Ik heb zelf in gedachte om een met maagcompositum te beginnen en eens te kijken of het aanslaat.
Wat vinden jullie?
Ik wist dus helemaal niet dat je via de dierenarts een maagonderzoek hiervoor kan laten doen. Ik ga hier even over denken.

Wel wil ik nog even zeggen dat ik mijn ruin op de vorige pensionstalling soms rond van stal heb gehaald. Dit wanneer hij (zonder mijn toestemming!!) lang (lees: de hele dag) in zijn stal had kunnen luchtzuigen. Hij was echt zo rond als een ballon, boven de flank. En ontzettend sloom. Tijdens het rijden liet hij dan ook veel winden. De volgende dag was het gelukkig weg! En ik ben op zoek gegaan naar een andere stal!
Zou hij dan toch lucht inslikken??? Of is het een reactie omdat de maag niet goed zijn werk heeft gedaan waardoor er gassen ontstonden in de darmen? Ik noem maar even een zijweg.

Ook wil ik nog even zeggen dat het enorm fijn is zoveel info over dit onderwerp te lezen. OK dan!

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:25

maagzweren kan je id na laten kijken door een dierenarts die maakt dan een endelscopei (geloof ik) dat is een echo van de binne kant van de maag dan zie je in welke graade een paard maagzweren heeeft. ik heb toen gastro gard gekregen dat zijn zeurremmers maar mijn pony wilde helemaal niet meer eten van de pijn. het enige wat dan helpt is gras eten dat staat het dichtste bij de natuur. toen is het bij mij pas overgegaan. GELOOF IK HOOR: ff na vragen aan je eigen huisarts die weet het wel. ik hoorde dat je je paard ook havermout kon geven dat moeten mensen ook eten als ze maagzweren hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:14

Ik heb een luchtzuiger die echt niet gassig is o.i.d. Ze is ook zeker niet sloom. Ik zou het zoeken in een andere voer samenstelling. De meeste paarden in Nederland krijgen bijvoorbeeld veel te weinig ruwvoer (hooi onbeperkt) en veel te veel brok (2 - 5 kilo). Mijn sportpaard doet het prima 's morgens en 's avonds een schep basisbrok en verder onbeperkt hooi en weidegang.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:01

Anya schreef:
Nee dat is geen toeval dat heeft te maken met de beschikbaarheid.

Ik ben ooit zelfs begonnen met rennies. Er was nog niets anders in Nederland beschikbaar. Daarna kwam pronutrin. Settelex en de groene os kwam pas veel later op de markt.

Ik heb wel onderzoek laten doen naar maagzweren e.d. Juist omdat er in die tijd nog volop kletsica over luchtzuigers rondging en het ' last van de maag' - onderzoek net nieuw was.

Samen met de Da zijn we toen met de rennies begonnen en twee keer een maagonderzoek gedaan. Haar maag zag er veel beter uit. Later kwam de Da met Pronutrin en nog later met Settelex.

Moet je eerst een maagonderzoek laten doen om aan die produkten te komen? En werken ze beter dan bijvoorbeeld Maagcomposiet (waar ik momenteel niets aan heb omdat je het niet aan drachtige en zogende merries mag geven)?

By the way, eerst kreeg ze hooguit tot 2 kilo per dag en nu ruim 6 kilo omdat haar veulen haar helemaal leegzuigt. MAar dat maakt m.b.t. luchtzuigen overigens geen verschil. Overdags heeft ze de hele dag beschikking tot hooi, maar ook dan zal ze luchtzuigen. Ik verdeel de porties over 3 x per dag omdat 6 kilo erg veel is voor ineens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 23:21

Ja toen Lan veulens had had ze ook veel brok nodig. Dat is wat anders.
Nee maagonderzoek is niet nodig. Heb dat toen gedaan omdat er zo weinig bekend was.

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:23

Ik heb een luchtzuiger die zuigt op zijn tong, Het begon allemaal met spelen met zijn tong, eruithangen en ermee zwaaien en nu vouwt hij hem dubbel en begint erop te zuigen.

Hij heeft nu een band om waar ik helemaal niet blij mee ben maar om erger te voorkomen durf ik de band niet zo goed af te doen. Moet ik de DA er eerst eens naar laten kijken? Hij is namelijk nu mee op stage voor 10 weken waardoor hij minder in de wei staat dan thuis. Zijn hele stal ligt vol speeltjes en hij krijgt voldoende afleiding...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 00:56

Mijn paard heeft de band al jaren af. Ze heeft er een strottenhoofdbeschadiging inwendig aan overgehouden. De band kan dat veroorzaken.

Zonder band is ze een stuk gelukkiger. Haar luchtzuigen is verminderd en los van veulenkoliek (vanwege de bandjes) is ze nooit ziek geweest. Ze wordt getraind voor de westernsport, staat dagelijks op de wei en is in het algemeen goed gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:43

Mijn paard heeft ook de band allang niet meer om en is ook stukken gelukkiger. Ze heeft hem als veulen omgehad en bleek begin dit jaar ( ze is nu 2) een scheve halswervel te hebben. Ik kan niet bewijzen dat het door de band komt maar ik sluit het ook niet uit. Dus hier is de band aan de wilgen gehangen en daar hangt hij prima Knipoog

Ze staat nu 24/7 buiten en 's winters 's nachts zo kort mogelijk op stal met veel hooi, stro en weinig krachtvoer. En dat werkt prima. Ze heeft in de 2 jaar 2x koliek gehad wat er heel heftig uitzag maar vlgs DA heel erg meeviel. Ze is denk ik een beetje kleinzerig op dat gebied Ach gut

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:50

dat is wel heel fijn dan. één van mn verzorgpaarden staat op een manege en ze kan niet iedere dag een hele dag naar buiten. Dat is wel rot, want misschien zou het bij haar dan ook wel minder worden Scheve mond

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 02:19

Ik heb ook een luchtzuiger, zodra ik heb van het land haal of na het werk op stal staat hangt hij meteen aan zijn voerbak om te zuigen, daarna stopt het.
Bij ons op stal las ik laatst een oude "Bit" waarin een stukje stond geschreven over luchtzuigen.
Daarin stond dat het een maagprobleem kan zijn maar ook een tekort aan speeksel (?)
Er stond een plaatje bij dat er als een doosje van de Rennies uitzag, alleen stond er Kribbie op.
Het zou helpen het luchtzuigen te verminderen en ook het kribbebijten.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:22

Van dat speeksel klinkt niet onlogisch want door speeksel wordt het eerste begin van de verteing van het voedsel al gemaakt. Welke Bit wat dat? Dan kan ik eens gaan spitten tussen m'n oude Bit's.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:26

Boreas schreef:
Er stond een plaatje bij dat er als een doosje van de Rennies uitzag, alleen stond er Kribbie op.
Het zou helpen het luchtzuigen te verminderen en ook het kribbebijten.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Dat plaatje in de bit is nep. het is inderdaad gewoon een doosje rennies waar ze de naam kribbie voor de "gein" op hebben gezet. ze hebben rennies namelijk getest op luchtzuigers en het bleek bij sommige paarden te helpen. dus het is niet 1 of ander renniemerk speciaal voor paarden. Knipoog
maar ik zou zelf niet aan rennies beginnen. zeker niet zonder overleg met de dierenarts. ik zou eerder dan eens denken aan speciale middelen voor paarden. zoals maagcompositum of zo.

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:27

Ja ik had al een vermoedde dat het het betere knip-en plakwerk was.
Ik heb inderdaad gekeken bij de paardendrogist naar maagcompositum, maar durf het eigelijk niet helemaal aan.
Hij zuigt al 10 jaar lucht en dan vraag ik me af of ik het niet beter zo kan laten, ben eigelijk bang dat ik het erger maak of dat hij last van zijn maag krijgt.
Ik ben nog even in strijd met mezelf.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:13

Je kan dat maagcompositium rustig proberen hoor. Ja .
lijkt me onwaarschijnlijk dat hij daar last van z'n maag van krijgt. het spul is juist bedoelt om problemen in de maag te behandelen/voorkomen.
de mijne heeft 4 jaar lang aan 1 stuk door gezogen en doet het met dit spul dus niet meer. (wel in combinatie met veel/onbeperkt hooi, veel buiten/afleiding en geen/weinig krachtvoer).
hij zoog lucht omdat hij last van z'n maag had.

maar doet jouw paard het alleen maar als hij op stal gezet wordt??? verder op de dag niet?? als hij het verder op de dag niet doet dan kan het een vorm van stress/aandacht zijn.
die van mij doet het helemaal niet meer, alleen als hij loopt te bedelen om aandacht en hij krijgt het niet, dan wil hij nog wel eens de voerbak pakken.

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:58

Als hij buiten op de wei staat doet hij het niet (heb wel eens gehoord dat ze een paal van de omheining ervoor gebruiken)

Hij doet het meteen als ik hem op stal zet, en in ieder geval met eten. Tussendoor wil ik hem ook nog wel eens horen, maar ik krijg helemaal kippevel van het geluid dus ik blijf meestal niet te lang voor de box hangen. De ene zegt dat ze hem bijna niet hoort en de andere zegt dat hij het aan een stuk door doet.

Bij ons krijgen ze 3 x per dag kui, en daarmee doet hij het ook.
Hapje kuil, soppen in de drinkbak en zuigen maar.

Ik kan hem niet alleen op hooi gaan zetten als ik dat maagcompositum ga proberen want ik denk dat er dan niets meer van hem overblijft, hij is al niet de dikste.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:48

als hij het ook tijdens het eten doet dan kan je er wel vanuit gaan dat hij last van z'n maag heeft. dus dan zou ik je zeker aanraden om hem iets voor z'n maag te gaan geven. maagcompositum is dan een goede om uit te proberen. is het ook niet mogelijk om hem onbeperkt op hooi te zetten?? Of in ieder geval zoveel mogelijk als hij op stal komt??
ik heb nu van verschillende mensen (reguliere dierenarts, natuurlijk dierenarts en voedingsdeskundigen) het advies gekregen mijn paard absoluut geen kuil meer te voeren. dit is veel te zuur voor een paarden maag. tuurlijk zijn er paarden die er wel tegen kunnen maar voor luchtzuigers is het dus funest. zodra ik de mijne kuil geef dan begint het gedonder weer. hij krijgt er dus gewoon buikpijn van.