Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hann

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:41

Soms moet je shockeren. Zoeveel mensen slapen nog, dan worden ze misschien wakker.
@Haboshof, ik snap het en inderdaad is het uitsteken heel voornaam en dat blijf ik ook doen. Ik denk dat het met het bemesten en kalk strooien zoals je doet op het grote land wel een heel eind komt, ik hoop het in ieder geval voor je. Ik weet niet hoe groot dat land is, maar als het groot is, is zoeken en uitsteken een heel groot werk. Succes in ieder geval

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:47

haboshof schreef:
Resultaat: Alleen in het stuk waar ik zout op de rozetten heb gestrooid, is het JKK dood gegaan en zelfs helemaal verpulverd.

Ja ook mijn ervaring. Echter ik neem aan dat je strooizout bedoeld, want mijn ervaring is dat het met gewoon keukenzout niet werkt.
Op de plek waar ik zo ooit wat planten heb gedood is ook nooit JKK teruggekomen. Maar gekke is dat ik me wel afvraag waarom het dan toch ieder jaar weer terugkomt in de bermen? Daar komt toch genoeg strooizout overheen zou je zo zeggen. Kennelijk moet je het zout dus strooien in de groeiperiode van de plant.

En het verpulverde blad opruimen uiteraard (anders eten ze het nog op).

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:56

Isapaardje, wat ik gebruik is landbouwzout . En ja , dat is hetzelfde als keukenzout nl. NaCl oftewel natriumchloride .En het werkt als je er veel opstrooit, meer dan een eetlepel. Middenin het hart van de rozet.
Volwassen planten heb ik niet. Maar die stonden wel bij ons in het bos langs het land. Wij hebben die planten met MCPP/MCPA besproeid, maar ze werden wel wat geler en gingen direkt zaad vormen , maar dood, nee!Uiteindelijk zijn ze er uitgetrokken. Maar grote planten steek ik nu uit met de ragfork, minder werk en dan zout strooien zodat de wortels die eventueel nog achter blijven verbranden

Ik heb, denk ik , wel twintig planten bestrooid met hetzelfde resultaat. Blijkbaar verbranden ze.
Bij geen van de andere bestrijdings middelen is dit gebeurd.
De proef duurde ongeveer twee weken. En net in de tijd dat het veel regende, want we waren nog bang dat alles wegspoelde.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 01:06

Ik steek het jacobskruid er altijd ruim uit maar als er maar iets blijft zitten komt het zo weer terug, rotspul.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:48

Wij hebben dit jaar alle jacobskruiskruid uit de weide verwijdert.
Het groeide er al jaren en er zat gigantisch veel (het was ook een grote klus) maar nu is alles eruit gehaald en zodra we het weer tegen komen verwijderen we het meteen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:09

Ik dacht dat ik alles te pakken had, maar gisteren kwam ik weer twee plantjes tegen. Dus ook als je alles denkt te hebben verwijdert, blijf waakzaam, laat je aandacht niet verslappen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:26

zie bij ons opeens allemaal weer van die bloeiende plantjes staan! snap der niks van want wist niet dat er zoveel stond...vandaag besloten dat we het weiland kleiner maken! we hebben nu 2 ha voor 3 paardjes en de geitjes maar dat word er 1! op die ene hectare staat zoveel van die rotzooi dat het geen doen is om het eruit te plukken en heb al het 1 en ander geprobeert zonder succes...dus volgende week trekken we dat stuk gewoon bij het bouwland dat word veel bewerkt en gespoten dus gaat het vanzelf dood!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:08

Dat is het probleem, het blijft terugkomen. Zaadjes kunnen 20 jaar in de grond overleven. Bij mij haal ik van een halve hectare wei ieder jaar zeker 200 plantjes. Dat is al een hele klus. Het blijft kijken en eruit halen.

N_atasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:02

Van in de berm snap ik ook niet nee, er komt idd genoeg zout overheen! Maar dat zal idd komen door de groeitijd ofzo.

Zo nooit geweten dat die zaadjes zo lang konden blijven leven, daar is idd niet tegen op te doden..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:22

Weet je wat ik me afvraag? Waarom dit verdomde spul zo dodelijk is. Dat is zo IS, geloof ik meteen. Maar wat zit er dan in?

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:48

zijn ze al wel met onderzoek bezig naar een tegen gif?

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:16

@ Majo, De giftige stof die er in zit is pyrrolizidine alkaloïde. Deze wordt opgeslagen in de lever en verdwijnt niet meer. Ieder hapje draagt bij aan de vergiftiging en mogelijk dus de dood.
Voor onderzoeken en feiten kun je naar www.kruiskruidforum.nl gaan, daar verzamelen ze alles wat ze kunnen vinden over JKK.
Over een tegengif ben ik nog niets tegen gekomen, maar degene die dat uitvindt verdient wat mij betreft de Nobelprijs. Op het forum hebben ze wel hulp van een bioloog en mogelijk/hopelijk in de toekomst met nog meer wetenschappers.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:51

Thnx Een duidelijker antwoord had je niet kunnen geven! Ik ben verder ook geen bioloog, dus alle moeilijke onderzoeken enzo snap ik toch niet. Maar als ik het even kort zeg, maar het kruid dus de lever kapot. Das vast niet fijn...

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:41

Das inderdaad niet fijn Majo, daarom is het tekenen van de petitie belangrijk. En natuurlijk het zelf verwijderen van JKK uit de wei en de bermen enzo.
De onderzoeken op het forum zijn trouwens over het algemeen goed leesbaar en brengen "nieuwe" feiten aan het licht, zoals het feit dat paarden jonge plantjes wel degelijk eten, zeker in Oktober, maar ook dat het giftig is voor mensen (door honing, melk en kruidenthee bijvoorbeeld), dat schapen er wel dood aan gaan. Je vind daar echt veel terug.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:58

dat van dat zout wist ik niet. dat is wel heel handig. wij steken die rommel altijd uit en verbranden het

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:14

Hierbij wil ik iedereen oproepen om te waarschuwen voor JKK.

Er komen bij ons berichten binnen, dat er hooi verkocht wordt als zijnde JKK vrij, maar dan toch JKK bevat.

Ons wordt steeds duidelijker dat het JKK probleem groter is, dan we aanvankelijk dachten!

Volgens gegevens van de Werkgroep Florakartering Drenthe is Jakobskruiskruid tot 1998
waargenomen in 154 kilometerhokken. In 2004 was dit opgelopen tot 688 kilometerhokken.
Dat is dus een toename van 448%!!!

Groetjes Collane

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:01

Je kunt je hooi ook laten testen he! Er was een man op horse event dit jaar en die had hier van alles over te vertellen. Is maar iets van 20 euro ofzo. Heb helaas mijn folder niet bijdehand. Maar zo heb je in ieder geval zekerheid!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:51

Moet je dan ieder baaltje laten testen of gewoon steekproef?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:04

Je pakt een pluk van een baal die een beetje representatief is voor je gehele hooivoorraad en dat testen ze dan.

Zegikniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:05

Kan iemand mij vertellen of er aan de stengels en aan het blad van JKK ook stekels/doorns zitten?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:45

Nee toch?

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:23

JKK heeft geen stekeltjes. Dat van het testen van hooi vind ik twijfelachtig. Volgens mij testen voor 20 euro alleen handmatig en dan volstaat een plukje niet. Bovendien kun je handmatig nooit de jonge plantjes terug vinden, alleen de volwassen planten. Wil je heel goed laten testen, dan moet je echt meer dan alleen een plukje van heel je hooi laten testen en dan ben je echt wel meer dan 20 euro kwijt.
Het JKK probleem is echt groter dan dat de meeste mensen denken. Er wordt ook nog steeds zogenaamd JKK vrij hooi verkocht waar het gewoon in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:32

misschien is het ook handig om er hier een foto van te plaatsen? zodat iedereen ziet om welke plant het gaat? ik ben ook op zoek naar een duidelijke foto....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:44

gevonden......
Afbeelding

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:07

We zijn aan een nieuwe pagina begonnen, waar we de tot nu toe verzamelde informatie wat overzichterlijker willen gaan plaatsen. De pagina is nog in de maak, maar er zijn wel al wat foto's van verschillende soorten kruiskruiden te zien. www.kruiskruidinfo.nl

Foto's van JKK in hooi en van de rozetten komen er ook nog bij.

Groetjes Collane