'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:13

Isapaardje schreef:
Riant schreef:
Nou niet alleen BN-er schrikken van die foto's maar een mens dat haar paard vierkant op ijzers heef took hoor..

maar even zo goed blijkt maar weer dat je het per paard moet bekijken, as liemand van deze hoef een volgens NB perfect laatje maakt zal dat paard geen stap meer zetten denk ik.

En als zulke hoef nu bij iemand beland die cursussen geeft in NB bekappen, dan zal die hiel mooi laag worden gemaakt. Want weten zij veel dat dit niet kan ivm dat hoefbeen dat veel te laag ligt. Bij een dode hoef zie je toch alleen maar een mooi resultaat, terwijl als het levende dier er nog aan zou zitten het beest echt geen kant meer op kon.
Denk ik hoor; ik heb die cursus niet gedaan; misschien weet iemand het die zo'n cursus wel gedaan heeft hoe er met zulke hoeven omgesprongen wordt. Ik kan het zelf niet meer op HN navragen, helaas.

Groeten
Ingrid

HIER ga ik tegenin !!!!
Dit is niet juist !!!!

Als je bij de cursus zelfs deze hoef als dode hoef krijgt doe je ook dan niet anders dan de zool aanhouden!!
Ofwel, als dit hoefbeen gezakt is zoals jij schrijft , is de zool ook onder aan de hoef te vinden en zal dit nooit hoger bekapt kunnen worden dan de zool aangeeft!

Als hier een natuurlijk bekapper bij komt die de cursus bij Frans heeft gedaan zal die met zijn fikke van deze hoef afblijven !!!! en er een ervaren persoon bijhalen!!!
Dit vind ik dus een hele grove beschuldiging tegen over mensen die je niet eens kent!

Ik heb geschreven dat ik niet meer terug zou komen...maar wel lees.
Als ik dan dit soort domme leugens tegen kom zal mijn toetsenbord weer werken.
Als je niet voor de methode van Frans bent...okee...ieder zijn eigen zaken...maar beschuldig niet iemand van zaken waarvan je geen weet hebt!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:14

Nick...ze beschuldigt nietmand...ze vraagt het zich af!!!
Citaat:
misschien weet iemand het die zo'n cursus wel gedaan heeft hoe er met zulke hoeven omgesprongen wordt....
en het antwoord is dan bij deze gegeven...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:27

nienke07 schreef:
@ MIST:
Prima dat jij met je paarden doet wat jij wil/vindt...ik neem aan dat je er een reden voor hebt en over hebt nagedacht. Volgens mij schrijft Isapaardje uitspraken op die ze ooit allemaal gehoord heeft...dat zet ze er zelfs bij!...Blijkbaar komen de door haar genoemde redenen dus wel voor!.... Volgens mij kan jij niet oordelen over wat er aan haar verteld wordt...toch??????

geloof jij alles wat jou verteld wordt ????
of is het misschien haar interpretatie van situaties die ze gezien heeft, die ze denkt hier te kunnen gebruien als tegen-argumenten ?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:31

Isapaardje schreef:
Riant schreef:
Nou niet alleen BN-er schrikken van die foto's maar een mens dat haar paard vierkant op ijzers heef took hoor..

maar even zo goed blijkt maar weer dat je het per paard moet bekijken, as liemand van deze hoef een volgens NB perfect laatje maakt zal dat paard geen stap meer zetten denk ik.

En als zulke hoef nu bij iemand beland die cursussen geeft in NB bekappen, dan zal die hiel mooi laag worden gemaakt. Want weten zij veel dat dit niet kan ivm dat hoefbeen dat veel te laag ligt.

Groeten
Ingrid

ik heb de cursus bij pn gedaan. tijdens de bekapsessie op de dode hoeven werd er meerdere keren gezegd dat er bij een hoef die nog onder de rechtmatige levende eigenaar zit eerder behoudend te werk gegaan moet worden. liever te weinig weg halen als teveel.

wat goed van je bekapper dat hij eerst de foto's bekeken heeft voordat hij het mes is gaan hanteren.

ben eigenlijk wel benieuwd hoe de onderkant van de voet eruit ziet.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:32

@mist...als ik aan iemand vraag waarom zijn paard op ijzers staat, en hij/zegt tegen mij:"omdat het zo hoort" geloof ik dat ja...en verder weet ik niet of je een beetje bijgelezen bent...maar er is allang geen verhitte strijd meer hier tussen NB en ijzers hoor! We zijn ondertussen aardig 'in het midden' beland...Dus door 'tegenargumenten' ( Verward ) oid hoef jij je echt niet aangevallen te voelen!

Isapaardje is bovendien gewoon 1 iemand...dus JULLIE kun je in het vervolg misschien ook gewoon weglaten als je iemand quote?!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:33

nienke07 schreef:
Nick...ze beschuldigt nietmand...ze vraagt het zich af!!!
Citaat:
misschien weet iemand het die zo'n cursus wel gedaan heeft hoe er met zulke hoeven omgesprongen wordt....

en het antwoord is dan bij deze gegeven...

Nienke, je hebt gelijk!

Ingrid, sorry voor de beschuldiging !

Ja hoor, ik geef mijn fouten wel toe.
Ik lees hem nu nog eens , en nog eens...en ja....denk ik staat er dan op de nieuwe regel.Ik heb dus te snel gelezen.
Want de zin die er boven staat doet voor de snelle lezer wel vermoeden dat men bij de cursus van Frans deze hoef in de uiteindelijke stand gaat zetten en de vraag is dan alleen---- hoe?----

Nu ik hem steeds vaker over lees ga ik wel aan het denken....
Uit deze opmerking/vraag blijkt wel heel duidelijk dat mensen niet nadenken!!!
En dan bedoel ik niet alleen mijn eigen snelle reactie....maar vooral de vraag!

Zou je dit toch willen doen? dan heb je een kettingzaag nodig, want dat bot wat daar binnen zit gaat erg lang duren met een vijltje....daarnaast heb je dan geen zool meer onder je hoef.
Hoe wil je zon hoef nou in vredesnaam in de uiteindelijke stand zetten in een keer? Dat kan geen mens.
Als ik deze hoef zo zie gaat dit echt wel lang duren...ik weet niet of ik dat dit paard wel aan zou willen doen eigenlijk. want die heeft nu pijn...maar zal dat al die lange tijd ook houden.
Dan rest mij nog maar een vraag? Door wie is deze hoef al die tijd onderhouden en verprutst ? Er zal geen naam komen....maar zeg mij dan op zijn minst of dit ook zo´n persoon met diploma´s was ?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:17

Isapaardje: Ik heb er totaal geen verstand van, maar wil er toch wat over zeggen. Wanneer die hoef van het - nu hoefbevangen -paardje al vanaf het begin zulke hoge hoefwanden had, had je al vraagtekens kunnen zetten of NB wel de juiste weg was geweest. Een normale hoefhoogte is het duidelijk niet. Het lijkt mij aannemelijk dat ervoor al wat aan de hand is geweest, dus dat het uitgangspunt al geen gezonde hoef was. Kan het zijn dat het eerder hoefbevangen is geweest? Een gezonde hoef heeft een zelfcorrigerend vermogen onder ideale omstandigheden en dan is het bekappen maar een detail hierin.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:00

pol013 schreef:
Nu zit ik nog steeds met een vraag die ik geloof ik aan het begin gesteld heb.
Paarden hoeven groeien vanaf de kroonrand? en ze groeien ook overal even hard? Dus niet links voor harder dan rechts voor (even duidelijker links van de lip en recht van de lip)? Aan de ringen in de hoeven van sommige paarden te zien groeien ze volgens evenwijdig.

Als mijn paard nu het zelfs voor elkaar krijgt om een ijzer meer af te laten slijten een de binnenvoortkant (binnenkant net naast de lip) hoe moet dat dan op blote voeten. dat hoeven harderworden door gebruik geloof ik onmiddelijk en heb ik ook gezien aan de achterhoeven. Maar of ze ooit zo hard worden als ijzer? Dat geloof ik niet.

Dat NB goed toe te passen is bij paarden waarbij gedacht wordt dat de hoeven te veel zullen afsluiten geloof ik wel. maar hoe zit dat met ongelijk afslijten?

Hoi,
Scheef afslijten kan vele oorzaken hebben.
Op jonge leeftijd redelijk te corrigeren, maar als het paard ouder wordt zijn er op enkele dingen na eigenlijk weinig correcties meer te doen.
Stel je hebt een paard wat aan de binnenkant scheef slijt, zelfs het ijzer slijt.
Dat wordt normaal gesproken elke 6 a 7 weken door de hoefsmid vervangen. Maar telkens gaat in de loop van de weken dat ijzer wel steeds schuiner worden aan die kant.
Bij een goed blootsvoets bekapt paard zal ondanks het ontzettend hard worden van de hoef toch ook die slijtage blijven.
Omdat bijv. het paard met 1 been wat uitzwaait. Ik noem maar even een voorbeeld.
Bij een blootsvoets paard wat eens in de zoveel tijd bekapt wordt onstaat een rand. Dat is voornamelijk de buitenste hoefwand die boven de zool uitsteekt. Die rand wordt door de bekapper/smid bij elke beurt eraf gehaald.
Ook die rand zal steeds wat scheef wegslijten.

Bij NB is die rand er niet, omdat de buitste hoefrand rondom weggevijlt wordt. En dat gebeurt in de natuur automatisch. Doordat er door menig NB'er veel op het verharde gereden wordt krijgt die hoefwand ook niet de kans om een opstaande rand te worden. Voor degene die niet veel op het verharde rijden maar juist op zachte bodem rijden is het dan ook een must om minimaal om de week de hoeven bij te vijlen. Wekelijks is trouwens ook geen uitzondering Haha! Steeds weer die buitenste hoefwand rondvijlen zodat daar niet teveel kracht op komt.
Die wand is nl niet zo sterk als men denkt. Wordt die wand te lang dan krijg je ook de 'brokkels'
De NB'ers gebruiken niet uitsluitend de hoefwand maar meer de witte lijn en een klein gedeelte van de zool waar het paard op loopt. Deze constructie is veel sterker dan alleen de hoefwand
Bovendien zorgt de straal die bodemcontact maakt voor een goede doorbloeding en het hoefmechanisme wordt optimaal.

Maar goed, heb je dan een paard met een scheve hoef dan kan je ook wekelijks de hoefwand bijvijlen zodat de hoef niet steeds schever en schever kan slijten totdat je over een aantal weken je smid erbij hebt.
Je houdt daardoor de scheve slijtage aardig binnen de perken.
Het grappige is dat ik bij een paar paarden al gezien heb dat zo'n slijtage zelfs minder wordt dan voorheen.
Maar het zal doorgaans met een ouder paard niet overgaan en dus hooguit verminderen.
Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat je niet zomaar van de ijzers kunt en gelijk een half uur over de harde weg.
Want dan slijt zo'n scheve hoef in dat even dus gigantisch.
Zoiets moet je opbouwen.
Net als dat wij eelt krijgen.

Ik heb eerder over dat paard benoemd wat als een koorddanser met de voorbenen liep.
Dat paard loopt nu al dik een jaar op de Natuurlijke bekapmethode.
De hoeven zijn gigantisch hard geworden.
Ze kan moeiteloos vele kilometers per week rijden. Ook over het verharde.
Dus de normale slijtage gaat automatisch. Zou de eigenaresse er eens in de zoveel (6 - 8) weken een bekapper bijhalen dan slijt dit paard de buitenzijden van de voorhoeven teveel weg en gaat weer 'koorddansen'
Nu vijlt ze wekelijks tot eens in de 2 weken zelf de binnenkant van de voorhoeven iets weg. Namelijk als het paard meer op de buitenkant van de hoef loopt krijgt de binnenzijde iets meer ruimte om door te groeien en gaat dan minder slijten. Mijn vriendin houd het zelf in de gaten wanneer het weer nodig is. Hangt er ook van af hoeveel ze rijd.
Het gaat vrij goed. Het paard zet de voorbenen weer keurig naast elkaar neer. Maar ze moet het dus bij blijven houden anders gaat het mis.
Wat scheef is wordt steeds schever als je er niks aan doet.
Hopelijk heb ik het wat kunnen verduidelijken.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:23

Apple schreef:
Over 'lage' versus 'hoge' hielen: ik heb nav dit en enkele andere topics maar eens wat benen van paarden op stal bekeken. Idd heb ik wat paarden gezien die eng hoog op de hielen stonden, met vrij steile hoeven en rondom beslagen. Daarnaast ook paarden met lage hielen zonder ijzers en met lage hielen met ijzers.

Hier een voorbeeldfoto van imo vrij lage hielen met ijzers:

Lage hielen met ijzers

Rondom ijzers kan dus ook met vrij lage hielen.

Hoi Apple,

Ik benoemde gister al dat ik de foto's op jouw voorbeeld niet TE laag vond.
De hoogte van deze hielen zijn voor mij wel het maximum.
Korter zal ik bij een paard niet gaan. Zelfs als ik dan nog boven de zoolhoogte ben. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Omdat onze paarden bereden worden hou ik er liever iets meer hiel aan. Trouwens er zijn meer NB'ers, ook in Amerika die er zo over denken.
Maar we hebben het al een paar keer gehad over verschillende manieren van Natuurlijk bekappen en meningen.
Een paard kan nl. nog korter in de hielen.
Bijv. bij de witte lijn methode die beschreven wordt op Paard Natuurlijk wordt altijd de zool als referentiepunt aangehouden voor de hoogte van de hielen.
Als voorbeeld gebruik ik foto's die gemaakt zijn tijdens de cursussen.
Op deze pagina staat bijv. een voorbeeld van een lange hoef met daarnaast de bekapte versie.
Daaronder staat het tekst "Prachtig resultaat toch"
Als je de rechterhoef vergelijkt met de hoeven van jouw voorbeeldfoto's zul je zien dat er verschil is.
Dat is wat ik bedoel met de div. methodes.

Trouwens voor de 'liefhebbers'. Over verschillen gesproken.
Er is in Nederland ook een "Natural Balance" smid.
Het paard wordt op de natuurlijke manier bekapt en krijgt vervolgens beslag volgens Natuurlijke richtlijnen.
Dat is weer een verschil tussen traditioneel en natuurlijk beslag.
De site is: www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/voorstellen.htm

Groetjes, Henny

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:39

Antheman schreef:
Wat een goed boek is over Strasser, maar ook over wat paarden nodig hebben, en hoe het werkt met bloed en pompwerking ed is sinds kort in het Nederlands een boek vertaald van mevrouw Strasser

Een paardenleven lang gezond

Hier te bestellen:

http://www.paardenwerkplaats.nl/strasser/boeken.php

Pol013: Wanneer je geinteresseerd bent in de werking van de hoef in samenhang met het hele paardenlichaam, dan moet dit boek zeker niet in je bibliotheek ontbreken. OK dan! Pling En dus niet om de Strasser-methode te promoten.

Heleboel van jouw vragen worden hier in beantwoord.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:46

NickAltena schreef:
Als je bij de cursus zelfs deze hoef als dode hoef krijgt doe je ook dan

Deze hoef heeft een hele rare zool. Nl. overgroeide steunsels en die zitten eigenlijk VERgroeid met de zool. De heer Smit heeft er al enorm veel afgehaald, hij vond het niet normaal wat hij zag aan die hoef. Maar die steunsels die je normaal weg moet snijden, lukte dus niet. Zat muurvast. Hij is aan het bikken geweest bij wijze van en durfde niet verder te gaan.

Via mail kreeg ik van een andere bekapper te horen dat, als er nog meer af kon (en ja dat kan in principe) dan moet je dat doen; want de zool is je referentiepunt.
Dus een derde bekwame bekapper (die ijzerloos denkt) erbij gehaald en die jongen wilde nog gaan inkorten en een opzet maken voor beter afronden, tot hij hoorde dat er rontgenfoto's waren en daar gelukkig eerst naar keek. Hij durfde toen ineens niets meer te doen, want schrok hoelaag dat hoefbeen zat. Toen hij weer onder de hoef keek heeft hij toch wat met een renet zitten snijden en zag alleen maar steunsel, hij liet het ons ook zien, maar hij durfde werkelijk niet verder te gaan omdat hij niet zeker was of de zool er eigenlijk nog wel zou zijn (herinner je je nog een verhaal pas nog van en meisje dat ook geen zool meer had toen ze de steunsels weg sneed .... ?).

Daarmee bedoel ik te zeggen dat er dus wel wat van de hoef af zou kunnen als je deze hoef zonder paard erbij zou krijgen en zonder foto, want je zou de zool gaan opzoeken tijdens zo'n les (om het even wie de cursus geeft; hier wordt Frans genoemd, maar Wout geeft ook les en zo zijn er misschien nog wel meer; zelfs bij een traditionele opleiding zouden ze zonder foto's de fout in gaan). De foto's zijn nu ook gemaakt omdat het dier pijn heeft in de voeten. Zou hij dat niet gehad hebben en omgevallen zijn voordat hij pijn kreeg dan zouden die hoeven dus "opgehaald" kunnen worden door iedere instantie die les geeft in het bekappen.

Het was eigenlijk een gewone opmerking van mij die inderdaad achteraf gezien ivm het recente verleden niet zo handig is geplaatst. Sorry.

Maar zo'n hoef zou bij een cursus/opleiding flink besneden worden tot de normale zool. Dat je er dan bijna doorheen zou zitten en het dier waarschijnlijk dus echt niet meer kon lopen valt dan niet op. Daarbij zal deze pony nooit zulke superlage verzenen kunnen krijgen uiteraard, maar dat mag ook duidelijk zijn; haar hele hoef is nu eenmaal zo gebouwd vanwege dat gezakte hoefbeen en het is een hackney pony; die hebben wat langere hoeven.

Hoop dat het nu wat duidelijker is omtrent deze hoef.

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:50

Ik wil ook graag iets toevoegen over scheef afslijten:

Ik heb een Merens, die maait. Schijnen ze vrijwel allemaal te doen.
Vroegah, toen de traditionele smid kwam, moest hij flink corrigeren.
Hij sleet behoorlijk scheef af. Hij haalde er dan ook flink wat af, dat kon ook en hij liep er prima op weg.

Sinds ik met Natuurlijk bekappen ben begonnen, is het scheef afslijten zoveel minder geworden, dat je echt moet zoeken of het nu scheef is.

Mijn Merens is bijna 6 en ik doe het NB nu ruim een jaar. Bij hem vijlde ik voorheen niet zelf, dat lukt me niet ivm de hardheid van zijn goede voeten.

Met NB heb ik in het begin echt wekelijks, toen om de 2 weken gevijld. Ik hoefde steeds minder te corrigeren.

Het is nu alweer een maand geleden dat ik hem gedaan heb en het is dus nauwelijks scheef!

De plekken die harder slijten, groeien ook sneller!! Dat zeggen zowel mevrouw Strasser, als Ramey. Lijkt tegenstrijdig, maar is eigenlijk wel normaal.
De hoef heeft dus een behoorlijk hoog zelfcorrigerend vermogen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:50

Mist schreef:
nienke07 schreef:
@ MIST:
Prima dat jij met je paarden doet wat jij wil/vindt...ik neem aan dat je er een reden voor hebt en over hebt nagedacht. Volgens mij schrijft Isapaardje uitspraken op die ze ooit allemaal gehoord heeft...dat zet ze er zelfs bij!...Blijkbaar komen de door haar genoemde redenen
dus wel
voor!.... Volgens mij kan jij niet oordelen over wat er aan haar verteld wordt...toch??????

geloof jij alles wat jou verteld wordt ????
of is het misschien haar interpretatie van situaties die ze gezien heeft, die ze denkt hier te kunnen gebruien als tegen-argumenten ?

Ook goedemorgen Haha!

Het zijn echt wel degelijk antwoorden geweest die ik in de loop der jaren heb gekregen als ik vroeg waarom iemands paard op hoefijzers stond. En toen had ik de mijne ook op hoefijzers staan hoor, want mensen vroegen mij ook waarom ik een shet op ijzers had staan. Ze loopt voor de kar en oh ja dat was logisch uiteraard.

En waarom zou ik hier gaan zitten bruien ... wat iedereen met zijn paard doet met de hoeven moeten ze zelf weten. Als het goed gaat, nou dan laat je het toch lekker zitten zoals het zit.

Maar als het niet meer gaat zoals toen bij de mijne, dan moet je toch op zoek naar wat anders en dan zou NB wel eens wat voor je kunnen zijn.

Niet meer, niet minder. Maar er zijn nu eenmaal echt domme mensen bij hoor die hun paard op ijzers zetten omdat het zo hoort .....

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:53

jackie schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd hoe de onderkant van de voet eruit ziet.

Zoals ik dus al net beschreef ... overgroeide keiharde steunsels, een zwak miezerig straaltje dat nu wel net de grond raakt, maar nog ergens veel verder de diepte in doorgaat. De zool lijkt geheel plat, maar waar de echte zool zit is niet duidelijk te zien.
Ik kon helaas geen foto maken van de onderkant, want het diertje had enorm veel pijn om het gewicht op 1 voorvoet te zetten, terwijl ze achter ook om en om haar voeten aan het ontlasten was. Soms viel ze bijna om en de bekapper kon slechts steeds een paar seconden kijken.
Ik wilde haar dus niet even leuk laten "poseren" voor de foto van de onderkant van deze hoef.

Zodra ze beter is zal ik dit wel eens doen.

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:54

Isapaardje,

Dit lijkt me de enige juiste manier van handelen bij deze pony!

En misschien als kritische noot: ben niet bij Wout en niet bij Frans geweest.
Maar zeggen ze allebei niet dat je met een gezonde hoef aan de gang kunt gaan en niet met een ongezonde hoef?

Als ik de foto van Wendy zie, dan zie ik daar volgens mij, een heel duidelijke groei ring. Dat zegt mij al genoeg en daar zou ik nooit zelf iets aan doen. Want ligt het hoefbeen nog wel recht?? Is het niet gekanteld??? ALs je daar gaat vijlen, ga je dan niet door de zool heen??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:00

NickAltena schreef:
Nienke, je hebt gelijk!

Ingrid, sorry voor de beschuldiging !

Ja hoor, ik geef mijn fouten wel toe.
Ik lees hem nu nog eens , en nog eens...en ja....denk ik staat er dan op de nieuwe regel.Ik heb dus te snel gelezen.
Want de zin die er boven staat doet voor de snelle lezer wel vermoeden dat men bij de cursus van Frans deze hoef in de uiteindelijke stand gaat zetten en de vraag is dan alleen---- hoe?----

Excuus aanvaart Haha!
Het was ook van mijn kant niet handig geplaatst, want hoe die hoef ook moet zijn of wat, ik zit er wel heel erg mee dat deze pony zo ziek is.
Op www.princen-it.nl/huifbed staat ze op vele foto's en we hebben deze pony zo hard nodig Verdrietig Verdrietig
Binnenkort hebben we opendag van onze stichting; we krijgen een nieuw huifbed en hebben al vele nieuwe aanmeldingen van meervoudig gehandicapten ... maar nu dus geen pony. Deze pony zal nooit beter zijn op dat tijdstip en nu mag oude moeder van 28 meelopen, maar de eigenaar wil dit wel voor een uurtje, maar niet straks een middag lang.

En al met al zit ik (en vooral de eigenaar) er echt wel mee. Ze had gisteren weer koorts ook en we hadden met al haar ellende zo graag wat ontlasting sowieso al aan de hoeven willen geven; maar helaas het is niet anders.

Dus de omstandigheden waren zo dat ik ook niet goed nadacht voordat ik mijn opmerking plaatste ...

Groeten
Ingrid

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:06

Isapaardje schreef:

Niet meer, niet minder. Maar er zijn nu eenmaal echt domme mensen bij hoor die hun paard op ijzers zetten omdat het zo hoort .....

Groeten
Ingrid

Helemaal met je eens Ingrid,

Ik heb van 2 privestallen hier in de buurt een voorbeeld.
Bij de ene doen de paarden helemaal niets. Worden dus niet bereden. Komen uitsluitend in de rijbak en in de wei. Hebben allemaal ijzers onder de voorhoeven.
Bij de andere stal hebben ze 4 arabische fokmerries. Wordt verder ook helemaal niets mee gedaan. Staan ook gedeeltelijk in de rijbak en de wei. Verward
Sommige hebben alleen voor en sommige hebben vierkant beslag. De smid komt stipt elke 6 weken.

Groetjes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:10

Over redenen om ijzers onder te slaan Haha! Haha! Haha! Inderdaad kom je daar de meest vreemde excuses tegen............ en ik snap het niet, want ik moet als ieder ander ook op de centjes letten en NIET beslaan scheelt op jaarbasis denk is alleen al 600 eurotjes Haha! Haha! Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:11

Antheman schreef:
Isapaardje,

Maar zeggen ze allebei niet dat je met een gezonde hoef aan de gang kunt gaan en niet met een ongezonde hoef?

Als ik de foto van Wendy zie, dan zie ik daar volgens mij, een heel duidelijke groei ring. Dat zegt mij al genoeg en daar zou ik nooit zelf iets aan doen. Want ligt het hoefbeen nog wel recht?? Is het niet gekanteld??? ALs je daar gaat vijlen, ga je dan niet door de zool heen??

Hoi Antheman,

Zo'n groeiring zegt helaas niet alles.
Als een paard om wat voor reden ernstig ziek is geweest en medicatie heeft gehad zie je later ook vaak zo'n groeiring ontstaan.
Zelfs de overgang naar een andere voermethode of een seizoen van veel nattigheid naar een drogere of omgekeerd kan al zo'n groeiring geven.

Groetjes, Henny

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:12

opala schreef:
Isapaardje: Ik heb er totaal geen verstand van, maar wil er toch wat over zeggen. Wanneer die hoef van het - nu hoefbevangen -paardje al vanaf het begin zulke hoge hoefwanden had, had je al vraagtekens kunnen zetten of NB wel de juiste weg was geweest. Een normale hoefhoogte is het duidelijk niet. Het lijkt mij aannemelijk dat ervoor al wat aan de hand is geweest, dus dat het uitgangspunt al geen gezonde hoef was. Kan het zijn dat het eerder hoefbevangen is geweest? Een gezonde hoef heeft een zelfcorrigerend vermogen onder ideale omstandigheden en dan is het bekappen maar een detail hierin.

Dit paardje heeft altijd hoefijzers gehad. Werd bekapt en beslagen door een traditionele hoefsmid (ik weet werkelijk niet wie overigens; eentje uit de buurt vast). Tot ik 1,5 jaar geleden met die hoefschoenen begon vond die eigenaar dat wel wat en begon er ook mee. Deze pony kreeg er geen want na afname ijzers bleek ze goed te kunnen lopen zonder ijzers, totaal niet gevoelig en ook op de weg liep ze als een speer.
Hij deed net als bij zijn andere pony's wat wij "geleerd" hadden bij Smit; wand gelijk houden aan de zool.

Tot een week of 8 geleden deze pony ineens vaag begon te kreupelen. Dan achter, dan voor. Paar weekjes de wei op, op rust hielpen niet. Foto's wezen een braam aan het hoefbeen uit, meer niet volgens DA, maar wel teken van bevangenheid. Omdat de eigenaar toen wel schoenen wilde hebben is ze meegegaan en die man schrok van die overgroeide steunsels. Maar eigenlijk had niemand kunnen vermoeden dat het zo slecht zou gaan na de bekapping ... misschien had ze het ook wel gekregen als ze niet was bekapt, want een soort van bevangen was ze toch al .....

De NB bekapping heeft ervoor gezorgd dat ze ineens weer gevoel had in die hoeven, haarvaatjes die misschien al jaren dicht zaten werden weer gevuld met bloed en dat kan veroorzaakt ontstekingen in de lederhuid.

Maar eh begint wel af te wijken nu van TS eigenlijk met dit paardje. Een apart topic over haar had ik al gestart, maar daar reageert vrijwel niemand eigenlijk.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:21

Antheman schreef:
En misschien als kritische noot: ben niet bij Wout en niet bij Frans geweest.

Da's ook weer waar .. ik was ook wel wat te snel met mijn vraagstelling blijkt maar weer; maar heb dat al uitgelegd (beter laat dan nooit).

Die groeiring is een ander verhaal. Dat is geen groeiring, maar de hoefwand lost op vanaf de kroonrand ....
De bekapper had zoiets nog nooit gezien en zou gaan navragen bij die en gene. Het leek hem als ontschoening over te komen, maar dan zou ze niet meer kunnen staan. Een zgn. zinker (nog verder gezakt hoefbeen) kon ook niet omdat deze rand (dat witte) binnen een week zo is ontstaan en iedere dag "groeit" naar beneden. De wand is daar heel zacht, er onder is gewoon hard. Mij lijkt het (maar ik ben helemaal een leek) alsof de harde glazuurlaag aan het oplossen is. Het zwarte gedeelte steekt nl. uit boven het witte gedeelte, dus het is geen vet uit de kroonrand dat naar beneden "druipt".
Hoe dan ook; in orde zijn deze hoeven zeker niet.

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:22

henny_w schreef:
Antheman schreef:
Isapaardje,

Hoi Antheman,

Zo'n groeiring zegt helaas niet alles.
Als een paard om wat voor reden ernstig ziek is geweest en medicatie heeft gehad zie je later ook vaak zo'n groeiring ontstaan.
Zelfs de overgang naar een andere voermethode of een seizoen van veel nattigheid naar een drogere of omgekeerd kan al zo'n groeiring geven.

Groetjes, Henny

Ben ik met je eens, maar het KAN een indicatie voor ellende geven! En dan moet je naar mijn bescheiden mening dus opleeten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:32

Afbeelding

Hierboven nog een keertje die hoeven van die pony, maar dan van de andere zijde genomen (beide voorhoeven).
Hier zie je die witte rand nog beter. Je ziet (wel lastig te zien) dat dit gedeelte van de wand iets "dieper" ligt dan het zwarte gedeelte van de oorspronkelijke hoef. Je voelt hier duidelijk met de hand een overgangsribbel. Dat witte is zacht (kan je zo je nagel indrukken).
Dit witte is binnen een week ontstaan en je ziet dat het aan de verzenen al bijna bij de grond is, bij de toon nog niet.
Ik zal deze vraag ook eens op specifiekere forums/sites gaan stellen overigens.

Ik vond mijn eerdere bericht wat te onhandig uitgelegd en kon niet meer deleten of wijzigen ontdekte ik te laat Knipoog

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:35

Ingrid, nog een vraagje:

Dat witte, is dat in een week aangegroeid of is het "verkleurd"?

Niet dat dan het licht bij me aangaat Haha! Maar om inzicht in dit proces te krijgen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:48

Isapaardje schreef:

Je voelt hier duidelijk met de hand een overgangsribbel. Dat witte is zacht (kan je zo je nagel indrukken).
Dit witte is binnen een week ontstaan en je ziet dat het aan de verzenen al bijna bij de grond is, bij de toon nog niet.

Groeten
Ingrid

Jeetje Ingrid,

Het lijkt er dus inderdaad op dat er vanuit de kroonrand geen goeie hoornwand meer aangemaakt wordt.
Vraag me af of dit specifiek met die hoefbevangenheid te maken heeft.
Ik krijg eerder de indruk dat er een andere ziekte/afwijking aan ten grondslag ligt. Maar ben geen dierenarts Haha!
Heb dit in elk geval nog nooit eerder gezien.

Groetjes, Henny