Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:30

Ik weet van iemand die haar paard een spuit laat geven tegen mok.
paard schijnt het ook niet te krijgen.
Spuit wordt enkele malen per jaar (ik kan me vergissen) gegeven, en als ik het wel heb zijn het cortisonen die worden toegediend.
Risico is wel dat je paard hoefbevangen wordt als hij daar gevoelig voor is.
Maar het kan ook wél goed gaan... zoals bij haar.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:40

immie13xx schreef:
Wat te doen bij een paard die verschrikkelijke mok heeft?? We kunnen het niet insmeren, want het is super gevoelig, Het is van voor begonnen en hebben gelijk alle 4 de benen ingesmeerd met mokzalf, van voor is het inmiddels weer dicht en geen korstvorming, er zitten alleen nog geen haartjes op. Maar van achter... het lijkt wel een grote korst, als we nog maar er naar wijzen tilt ie hem al op, het is echt niet te doen om het in te smeren, iemand andere tips? En wat krijg je van de dierenarts als je die belt? we gaan waarschijnlijk wel even bellen, maar als hij ook zalf geeft hebben we er niets aan!! Alle tips zijn welkom!!

Dierenarts bellen, zeggen dat je een paard met ernstige mok hebt en gelijk een afspraak maken!!!! Je zult toch moeten gaan smeren, met wat dat moet je dierenarts maar bepalen. Als je dit topic ook maar voor d ehelft doorleest komt je talloze tips tegen. En mensen die ze allemaal hebben geprobeert voordat ze iets vonden wat hielp.
Onderneem actie want deze vorm van mok is te hardnekkig om zo over te gaan. Straks krijgt het paard bloedvergiftiging en dat is het laatste wat je wilt!!!! Succes!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:41

@immie
Om de mok van mijn paard te behandelen moest ik haar in het begin een praam opzetten. Ik was met betadineshampoo, maar ze was panisch voor water... Misschien dat een praam ook voor jouw paard een idee is...

Lio-update...
linksachter is bijna schoon!
Nog wat kleine korstjes net onder de kogel en halverwege haar been aan de binnenkant zit die plek nog, maar de rest van die voet is schoon!

rechtsachter... de linkerhelft is schoon! Nu de rechterhelft nog... onder de kogel nog wat korsten, maar niet onoverkomelijk meer... boven de kogel gaat het wat beter. Ze laat het smeren nu ook al weer wat makkelijker toe. Ze trok eerst alsmaar haar been omhoog. Overtuigingskracht, lieve woordjes en een keertje boos worden (=stem verheffen bij haar) is voldoende om het klusje dan toch weer te klaren...
Laatst bijgewerkt door IngLio op 10-08-05 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:42

Kiara schreef:
Ik weet van iemand die haar paard een spuit laat geven tegen mok.
paard schijnt het ook niet te krijgen.
Spuit wordt enkele malen per jaar (ik kan me vergissen) gegeven, en als ik het wel heb zijn het cortisonen die worden toegediend.
Risico is wel dat je paard hoefbevangen wordt als hij daar gevoelig voor is.
Maar het kan ook wél goed gaan... zoals bij haar.

Ja bij sommige paarden zal dit werken. Toch zou ik met deze hormonen uitkijken. Het zijn nl hormonen die het karakter van je paard kunnen veranderen. Niet alleen dat, maar het paard zijn lichaam gaat ook anders op invloeden van buitenaf reageren. Geloof me, ik heb het meegemaakt door langdurig gebruik van hormoon zalf.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:46

Het probleem met smeren is dus als je het net aanraakt dat ie zijn been optilt en buigt, dan zit je vinger dus klem en kom je neits verder, we gaan inderdaad de dierenarts maar even bellen!! Kheb ook iets gelezen over graphicure, iemand hier ervaring mee?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:48

@Ingloi, he fijn! Ze zal het gepruts aan haar voeten ook wel een keer zat zijn. Ben nu al jaren met abel bezig maar ze trekt nog steeds haar been op als ik water spuit en smeer...

@immie, Ik zou het eerst wassen met betadine scrub, tien minuten laten inweken, afspoelen en goed drogen. Dan mokzalf erop of desnoods vaseline en zorgen dat het schoon en droog blijft. En morgen gelijk veearts bellen. echt! Graphicure heb ik ook gelezen op internet maar geen ervaring mee. Ik heb gemaild met die veearts die het aanbied maar hij kon mij niet voldoende overtuigen dat het weg zou gaan.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:54

immie13xx schreef:
Het probleem met smeren is dus als je het net aanraakt dat ie zijn been optilt en buigt, dan zit je vinger dus klem en kom je neits verder, we gaan inderdaad de dierenarts maar even bellen!!

Dat is precies wat Lio nu ook doet, alleen zit bij haar de mok aan de zijkant boven de kogel (linksachter) en ik hoef het maar ietsje aan te raken en hop been in de lucht, helemaal buigen en liefst nog naar buiten uitstrekken en landen op mijn grote teen!

Heb je al wel eens de hoefsmid-houding geprobeerd?
Been tussen jouw benen nemen, vastklemmen en snel te werk gaan?
Of gewoon echt even heel boos worden. Normaal ben ik niet zo'n boos aangelegd figuur hoor, haha, maar het is voor zijn eigen best-wil!

evitatinkle schreef:
@Ingloi, he fijn! Ze zal het gepruts aan haar voeten ook wel een keer zat zijn. Ben nu al jaren met abel bezig maar ze trekt nog steeds haar been op als ik water spuit en smeer...

Ja ze is het echt mega zat! Irritant, maar uiteindelijk lukt het allemaal wel.
Komt ook omdat de sudocrem vrij koud is altijd... of ik ben gewoon gek

evitatinkle schreef:
@immie, Ik zou het eerst wassen met betadine scrub, tien minuten laten inweken, afspoelen en goed drogen. Dan mokzalf erop of desnoods vaseline en zorgen dat het schoon en droog blijft. En morgen gelijk veearts bellen. echt!
HELEMAAL MEE EENS!

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:01

Mijn 2-jarige heeft ook mok. Toen ze van afgelopen winter op stal stond heb ik vanalles geprobeerd. Scheren, betadineshampoo, mokzalf, korsten eraf halen, korsten erop laten zitten, vaseline, bandageren als ze naar buiten ging (daardoor bleef het been wel goed schoon), maar niets hielp. Op een gegeven moment was ik het zo zat, toen heb ik de benen gewassen, drooggemaakt en de mok helemaal dichtgesmeerd met zalf. En tot mijn verbazing kwam de mok, toen ze ging verharen, er volledig af. De haren borstelde ik er, met de korsten erbij, af. En daaronder kwam een zuivere vacht te voorschijn. Nu ze in de koppel staat heeft ze het helaas weer, maar nu maar aan 2 benen. Dus na volgend jaar, als ze niet meer in de koppel gaat, hoop ik er vanaf te zijn.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:26

IngLio schreef:
immie13xx schreef:
Het probleem met smeren is dus als je het net aanraakt dat ie zijn been optilt en buigt, dan zit je vinger dus klem en kom je neits verder, we gaan inderdaad de dierenarts maar even bellen!!

Dat is precies wat Lio nu ook doet, alleen zit bij haar de mok aan de zijkant boven de kogel (linksachter) en ik hoef het maar ietsje aan te raken en hop been in de lucht, helemaal buigen en liefst nog naar buiten uitstrekken en landen op mijn grote teen!

Heb je al wel eens de hoefsmid-houding geprobeerd?
Been tussen jouw benen nemen, vastklemmen en snel te werk gaan?
Of gewoon echt even heel boos worden. Normaal ben ik niet zo'n boos aangelegd figuur hoor, haha, maar het is voor zijn eigen best-wil!
[/qoute]

tsjah, boos worden, dat vond ik eignelijk een beetje zonde omdat ie natuurlij kwel pijn heeft, ik ben meer van rustig blijven, maar idd het is voor zijn eigen bestwil, hij zou niet trappen, tenminste zo ziet het er niet naar uit als ie zijn been optilt, maar probeer altijd maar mijn vinger ertussen te laten zitten, zodat ik toch nog ff snel kan smeren!! Maar wassen met betadine-shampoo is ook een optie! ook maar even proberen dus!! en als ik nou makkelijk naar het strand zou kunnen zou zout water heel goed zijn, maar daaar maakt ie zichzelf zo druk dat ik dit ook hooguit 1 keer in de week doe! dierenarts is toch DE oplossing denk ik!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:42

Ja ik ben ook van de rustige benadering... lieve woordjes, pauzes, eindeloos aaien en op het gemak stellen... maar als ze dan nog steeds niet mee willen werken... dan heb je het eerst goedschiks geprobeerd, tsja dan moet er toch wel wat opgetreden worden. Een tik met de vlakke hand, een stemverheffing
en dan bij het eerste de beste brave iets direct een uitgebreide beloning met een snoepje

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:45

idd, zo gaat het bij mij ook altijd, maar als dieren pijn hebben vind ik het toch altijd moeilijk

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:54

Dat is ook zo, zo ervaar ik dat ook hoor...

Bij sommige paarden is het op den duur ook een vorm van aanstelleritus geworden. Ze hebben onthouden dat het eerst zeer deed zeg maar en uit gewenning/angst trekken ze al voordat je wat doet, hun been op, terwijl het eigenlijk al geen zeer meer kan doen... net als dat wij nu al bang kunnen worden voor het gaatjes boren wat de tandarts doet...

En mijn ma zegt altijd: zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:45

immie13xx schreef:
Wat te doen bij een paard die verschrikkelijke mok heeft?? We kunnen het niet insmeren, want het is super gevoelig, Het is van voor begonnen en hebben gelijk alle 4 de benen ingesmeerd met mokzalf, van voor is het inmiddels weer dicht en geen korstvorming, er zitten alleen nog geen haartjes op. Maar van achter... het lijkt wel een grote korst, als we nog maar er naar wijzen tilt ie hem al op, het is echt niet te doen om het in te smeren, iemand andere tips? En wat krijg je van de dierenarts als je die belt? we gaan waarschijnlijk wel even bellen, maar als hij ook zalf geeft hebben we er niets aan!! Alle tips zijn welkom!!

Inderdaad de dierenarts bellen als het echt uit de hand gaat lopen zal hij waarschijnelijk een antibiotica injectie geven mok is immers een bacteriele infectie en antibiotica kan hier in dus helpen.

Je kan ook voor een natuurlijke oplossing kiezen door bijvoorbeeld homeopatische pillen te geven:
van vsm dus cure-mok.

Maar ik adviseer in ernstige gevallen altijd de dierenarts hoor.
Ga dan niet zitten klooien tot het helemaal uit de hand loopt.

Mijn paard had op maar 1 been mok en een plekje ter grootte van mijn pinknagel.
Dan vind ik antibiotica zón grote ingreep namelijk je maakt ook alle goede bacterieen dood die nodig zijn voor een goede darmflora bijvoorbeeld.
Ik geef hiertegen een pillen kuur van vsm namelijk de cure-mok zoals ik hierboven typte en een zelfgemaakte olie van 50 ml olijfolie en hierin 25 druppels tea-tree olie.
BIj Joey is de mok bijna weg door boven genoemde behandeling.

Succes met de behandeling van je paard.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:43

Ja Arabel heeft nu al jaren mok, en doet nog steeds haar been omhoog. We hebben wat lopen afklooien zeg...Nu heb ik een spuitplaats ter beschikking waar ik haar aan 2 kanten vast kan zetten. Spuit erop en niet zuren. Ze snapt gelukkig dat zolang zij meewerkt het sneller voorbij is. Ook geef ik haar wel eens eten in de spuitplek zodat ze er de volgende keer geen slechte herinnering aan heeft. Ik heb haar ook wel eens los in de stal, en smeer dan haar voet in. Ook zij heeft het aan 1 achtervoet.
Bij Arabel heb ik liters en liters mokspul naar binnen gegooid maar hielp allemaal niks. Vier antibiotica kuren later stond ze in de kliniek en kreeg ze per dag een paar spuiten in haar borst. Haar been was ingebandageerd zodat de korsten week werden. Na drie dagen alle korsten eraf gehaald en speciale zelfgemaakte zalf erop. Nu is het zo goed als over.
He ik vertel het verhaal steeds weer, maar er komen ook steeds meer mensen bij die paarden met mok hebben!

@Immie, ik snap dat je paard idioot gaat doen. Logisch als ie pijn heeft. Arabel is een arabier, en een behoorlijk hysterisch kreng af en toe. Ze moeten het gewoon toelaten, het is voor hun eigen bestwil. Het is jammer dat je ze het niet uit kunt leggen waarom het even pijd doet. Probeer toch vol te houden en als de lieve manier niet werkt toch boos worden. Uiteindelijk zal het paard je niks kwalijk nemen natuurlijk...

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:44

Wanneer moet je verbetering zien als je met een mengsel van olijf olie en 25 dr. tea tree de mokplekken in smeert. Weet niet hoe lang ik er mee door moet gaan totdat je weet dat het niet helpt bij je paarde en over moet gaan op iets anders.

Jessica

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:27

Ik zou met alle nieuwe middeltes altijd een tijd van tien tot veertien dagen nemen om te kijken welk effect het heeft. Probeer alles in kuurverband.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:38

Smeer nu een aantal dagen ermee. Ik ga d'r ook pilletjes cure-mok geven. Het is best wel een dikke grote korst. Hoop dat het snel over gaat. Ik dacht het wordt door die olie smeren wel week de korsten, maar dat is nog helemaal niet het geval.

Jes

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:40

In de bijsluiter van cure- mok staat dat het afgeraden wordt zalf op de aangedane huid te smeren. Hoe doen jullie dat diegene die de cure mok pilletjes gebruiken. En geven jullie ook 2 keer 6 pilletjes op een dag. Eten ze het door het voer makkelijk op?.

Jes

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:04

@jessica23, ach ja, iedereen en elk product zegt iets anders en belooft je vaak dat de mok over gaat. Toch is het bij elk paard weer verschillend, Arabel kreeg steeds weer mok, en steeds hielp er weer iets anders. Kun je een foto maken van de mok van je paard? Het heeft idd geen zin om zalf boven op korsten te smeren als die er toch niet van af willen vallen. Dan ben je de boel alleen maar aan het in stand houden. Pas als de korsten eraf zijn zal elke zalf hun werk kunnen doen.
Wat die pilletjes betreft, heb je een slim paard? Die van mij eet alles als het maar door muesli zit

Je kan een beetje water op een boterham doen en er een soort deegballetje van maken. Daar doe je dan de pilletjes in en die geef je in de voerbak of emmer. Goed kijken of je paard ze er alsnog niet uitspuugt!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 23:00

@jessica23, sterkte en succes! Hou je ons op de hoogte?!
Maak eens een foto als je kunt...
Idd, evitatinkle's advies over in kuurverband van 14 dagen is zeker een aanrader... zie je verbetering *keep up the good work* (behalve met hormoonzalfjes) werkt het niet, geef het dan even een paar dagen rust (2 of 3) en ga dan over op iets anders. In die dagen geef je de omringende huid ook wat rust, voordat je er direct iets anders op smeert.

Lio-update:
Me happy!
Rechtsachter is onder de kogel SCHOON...
Nu nog 1 plekje aan de binnenkant boven de kogel

Linksachter is onder de kogel al VEEL beter
Boven de kogel gaat het de goede kant op.
Ik heb het nu 3 dagen niet gewassen, maar wel wat korstjes verwijderd, met een harde borstel gepoetst en weer nieuwe sudocrem erop.

En... Ik heb de spuit gebruikt! Hihi de ziekenhuisspuit van 50ml met lange tuit. Ik heb die volgestopt met sudocrem en dan doe ik wat op mijn vinger en dan masseer ik het in. Dan hoef ik niet telkens met een schone vinger in die pot. Eerlijk waar... ideaal!
Ik ga trouwens over op sudocrem pot #2
Ohja en ik was nu met betadine scrub (wat geen scrub is), omdat de shampoo op was en ik dat ook in de kast had staan.
Het is ook weer tijd voor een nieuwe badspons.
Koop 1x p/maand een nieuwe zo ongeveer... al die kleine mokkorstjes, bah!

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:02

Gebruik nu paar dagen die cure- mok en het begint er al beter uit te zien. De korstjes laten ook al wat los. Dus niet te vroeg juichen maar heb goede hoop.

Jes

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:38

Fijn dat het weer de goeie kant op gaat

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:21

Goed nieuws jessica23! Fijn dat te horen.
Bij Lio gaat het nu ook boven de kogels de goede richting in... Zojuist weer gewassen met betadine shampoo na 4 dagen niet wassen en alleen insmeren. Dat wassen was nu ook wel even nodig met al die modder :S bah...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:55

Fijn dat het zo goed gaat jessica23!
Ik heb het zaterdagochtend voor het laatst gedaan want ging dit weekend weg. Ben net even wezen kijken maar het zag er wel goed uit. Er zat een klein korstje op de plek waar de huid nog steeds niet geheeld is. Die haal ik morgenochtend even weg. Haar benen waren helemaal niet modderig, mooi schoon!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:53

@immie13xx. Ja, ik weet dat iedereen wat anders zegt hoor maar bij de mijne hielp het al wel eens als ik hem uit het land haalde en op stal zette. Gewoon goed droog houden en zelfs niet afspuiten of wassen met betadine scrub dus, ook de korstjes laten zitten. Deze zitten daar om de jonge huid hieronder te beschermen. Alleen maar insmeren met uierzalf of Helosan. ik zeg niet dat dit de oplossing is maar het kan een oplossing zijn.