Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, zien maar één weg.jackie schreef:ik ben geen natuurgoeroe, geloof wel in homeopathie, niet in ingestraald water enzovoorts. wel ben ik voor natuurlijk bekappen
als de reacties van de ijzeraanhangers hier onder andere ook doelen op mijn post met de 8 nadelen van ijzers dan zijn ze met z'n allen door de mand gevallen. die zijn namelijk uit het boek van Rob van Nassau,
"Hoefproblemen", pagina 53. In tegenstelling tot jullie sta ik namelijk wel open voor andere ideen en heb dan ook een aantal boeken van traditionele hoefsmeden bestudeert.
kunnen jullie hetzelfde zeggen over natuurlijk bekappen, Jaime Jackson, Strasser, Biernat, Pete Ramey, KC Lapierre, Gene Ovnicek en anderen??
Riant schreef:Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Maar nee de details daar ga je niet op in .. wellicht zegt dat genoeg.
sannie1984 schreef:Weet je eigenlijk wel waar de steunsels zitten???

sannie1984 schreef:Veel NB-ers willen graag weten wat de voordelen zijn van het traditionele bekappen.
Maar naar mijn mening ligt dit wat lastig.
Alline schreef:En Riant, op hoefnatuurlijk is een enquete over natuurlijk bekappen. Eén van de vragen is of het paard in de overgangsfase gevoelig loopt.
47% heeft nergens last van, 36 % loop alleen gevoelig op bepaalde ondergronden (waarschijnlijk dus steentjes) en 15 % is slecht tot niet goed bruikbaar. Dus lang niet alle paarden lopen gevoelig na het natuurlijk bekappen. Het is ook de bedoeling van de 'witte-lijn methode' om zoveel mogelijk gevloeiligheid te vermijden.
Groeten Alline
zelfs nog erger dan ik gedacht had !)Alline schreef:En Riant, op hoefnatuurlijk is een enquete over natuurlijk bekappen. Eén van de vragen is of het paard in de overgangsfase gevoelig loopt.
47% heeft nergens last van, 36 % loop alleen gevoelig op bepaalde ondergronden (waarschijnlijk dus steentjes) en 15 % is slecht tot niet goed bruikbaar. Dus lang niet alle paarden lopen gevoelig na het natuurlijk bekappen. Het is ook de bedoeling van de 'witte-lijn methode' om zoveel mogelijk gevloeiligheid te vermijden.
groeten Alline

schaapjuh schreef:Waarom krijgen we daar nou geen antwoord op? Tonen we interesse, is het nog niet goed
schaapjuh schreef:En hoe zit het dan met een ouder paard die hoefbevangen raakt en het hoefbeen zwaar kantelt? Mag je die niet meer corrigeren zodat het hoefbeen weer in de juiste positie trug komt? Laat je dat gekantelde hoefbeen maar gekanteld staan met alle gevolgen van dien?

oberon schreef:
Mijn paard staat rondom op ijzers (en ook zog eens met zooltjes }> ) en ik heb zowel het boek van Rob van Nassau als het boek van Pete Ramey (en ook gelezen).
Mijn paard kan echt, maar dan ook echt niet zonder ijzers. Ik heb het geprobeerd, maar hij loopt 100 % beter met ijzers. Ik heb me in de loop der jaren verdiept in de voor en nadelen van beslag. En voor mijn paard zijn ijzers de beste oplossing.
Citaat:Dat doe ik ook idd. Maar je had het over dat je een ouder paard niet mag corrigeren...
schaapjuh schreef:sanne1984 schreef:3/ Zool: Wordt bekapt,
4/ Draagrand: aan de hand van de zool is te bepalen hoeveel de draagrand ingekort kan worden. Het paard mag niet op de zool lopen
Die vat ik niet helemaal... hoeveel wordt er van de zool afgehaalt, wordt ie alleen ingekort of ook uitgeholt? Waarom mag een paard niet op de zool lopen?
Mist schreef:Alline schreef:En Riant, op hoefnatuurlijk is een enquete over natuurlijk bekappen. Eén van de vragen is of het paard in de overgangsfase gevoelig loopt.
Groeten Alline
dat is schokkendzelfs nog erger dan ik gedacht had !)
Mensen..........een paard HOEFT helemaal niet kreupel of gevoelig te lopen zonder ijzers !!! dit is gewoon onkunde en pure mishandeling ! bijna 50% !!!!!!
of je er nu hoefijzers onder hebt op niet........het bekappen is het belangrijkste !!! wanneer gaan die ogen nu eens open !
) Riant schreef:Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.
Arabesk schreef:Riant schreef:Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.
Eh sorry ik heb nog nooit iets gezegd over het gewicht van de ruiter, ik vind dat niet terzake doen. Wil je me geen dingen in de mond leggen ja en eerst even kijken wie nou ook alweer wat heeft gezegd.
Ik bekap natuurlijk om de volgende reden:
- ik kon destijds geen hoefsmid vinden en deed de cursus van PN, niet wetende dat dit om natuurlijk bekappen ging
- ik bekap zelf, totdat het eventueel fout gaat en dan laat ik er wel ijzers onder zetten als dat nodig is, ik zie wel waar het schip strandt.