hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:11

sannie1984 schreef:
Citaat:
maar ze hebben geen problemen om zonder ENIGE KENNIS VAN ZAKEN hun paarden te bekappen EN stand te veranderen (lage hielen) ongeacht voetassen

Idd. dit vraag ik me ook af.
Het is namelijk bekend dat paarden met dergelijke verandering van beenstanden en voetassen last krijgen van de spieren en pezen, gezien de belasting
plotseling

anders wordt.

Plotseling? Dit gebeurd geleidelijk, men houd de zool aan dus kun je niet plotseling de stand drastisch veranderen.

Daarnaast vind ik dat als een paard gecorrigeerd wordt dit IMO beter is dan niet corrigeren. Bij niet corrigeren zal een paard verkeerd blijven staan en dat is schadelijker voor de belasting van spieren en pezen dan wanneer je een paard geleidelijk corrigeerd zodat ie langzaamaan weer goed staat en er dus weer normale spanning op spieren en pezen staat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:21

Ze weten allemaal zo goed de NAdelen en de minieme voordelen van hoefijzers te verkondigen, maar zich daadwerkelijk verdiepen in de materie van NB is wat te hoog gegrepen, denk ik! Om maar niet te spreken over het feit dat simpelweg niet elk paard geschikt is voor deze manier van bekappen! Ook dat schijnt niet aan te komen!

Ik sta voor heel veel dingen open, wanneer het mijn paarden betreft!
Vele wegen leiden naar Rome, maar aanhangers van NB, oké niet allen goeroes Haha! , zien maar één weg.
Met oogkleppen op roepen zij enkel kreten zonder daadwerkelijk na te denken over hetgeen wat zij roepen of wanneer zij iemand beschuldigen!

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:23

jackie schreef:
ik ben geen natuurgoeroe, geloof wel in homeopathie, niet in ingestraald water enzovoorts. wel ben ik voor natuurlijk bekappen

als de reacties van de ijzeraanhangers hier onder andere ook doelen op mijn post met de 8 nadelen van ijzers dan zijn ze met z'n allen door de mand gevallen. die zijn namelijk uit het boek van Rob van Nassau,
"Hoefproblemen", pagina 53. In tegenstelling tot jullie sta ik namelijk wel open voor andere ideen en heb dan ook een aantal boeken van traditionele hoefsmeden bestudeert.

kunnen jullie hetzelfde zeggen over natuurlijk bekappen, Jaime Jackson, Strasser, Biernat, Pete Ramey, KC Lapierre, Gene Ovnicek en anderen??

Mijn paard staat rondom op ijzers (en ook zog eens met zooltjes }> ) en ik heb zowel het boek van Rob van Nassau als het boek van Pete Ramey (en ook gelezen).
Mijn paard kan echt, maar dan ook echt niet zonder ijzers. Ik heb het geprobeerd, maar hij loopt 100 % beter met ijzers. Ik heb me in de loop der jaren verdiept in de voor en nadelen van beslag. En voor mijn paard zijn ijzers de beste oplossing.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:30

Riant schreef:
Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Maar nee de details daar ga je niet op in .. wellicht zegt dat genoeg.

Ho ho, niet Arabesk de schuld geven, dat was ik. Ik snap ook echt wel dat een bereden paard niet hetzelfde is. Het ging hier bij mij vooral om het gewichtsverschil en niet om het rijden opzich. Sorry..
Maar ik snap niet dat er zo'n groot verschil is tussen hoeven van paarden in de natuur en van paarden die traditioneel bekapt worden of zelfs op ijzers staan.

sannie1984 schreef:
Weet je eigenlijk wel waar de steunsels zitten???

Jawel hoor Haha!

sannie1984 schreef:
Veel NB-ers willen graag weten wat de voordelen zijn van het traditionele bekappen.
Maar naar mijn mening ligt dit wat lastig.

Nee, ik wil graag weten waarom er zo bekapt wordt, omdat ik dan ook de andere kant kan zien. Bij natuurlijk bekappen zit overal een reden achter. Omdat ik niet zoveel weet van het traditionele bekappen ben ik daar ook benieuwd naar.

En Riant, op hoefnatuurlijk is een enquete over natuurlijk bekappen. Eén van de vragen is of het paard in de overgangsfase gevoelig loopt.
47% heeft nergens last van, 36 % loop alleen gevoelig op bepaalde ondergronden (waarschijnlijk dus steentjes) en 15 % is slecht tot niet goed bruikbaar. Dus lang niet alle paarden lopen gevoelig na het natuurlijk bekappen. Het is ook de bedoeling van de 'witte-lijn methode' om zoveel mogelijk gevloeiligheid te vermijden.

Groeten Alline

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:43

Alline schreef:
En Riant, op hoefnatuurlijk is een enquete over natuurlijk bekappen. Eén van de vragen is of het paard in de overgangsfase gevoelig loopt.
47% heeft nergens last van, 36 % loop alleen gevoelig op bepaalde ondergronden (waarschijnlijk dus steentjes) en 15 % is slecht tot niet goed bruikbaar. Dus lang niet alle paarden lopen gevoelig na het natuurlijk bekappen. Het is ook de bedoeling van de 'witte-lijn methode' om zoveel mogelijk gevloeiligheid te vermijden.

Groeten Alline

dat is schokkend Verdrietig zelfs nog erger dan ik gedacht had !)

Mensen..........een paard HOEFT helemaal niet kreupel of gevoelig te lopen zonder ijzers !!! dit is gewoon onkunde en pure mishandeling ! bijna 50% !!!!!!
of je er nu hoefijzers onder hebt op niet........het bekappen is het belangrijkste !!! wanneer gaan die ogen nu eens open !

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:44

Voet en been standen mogen eigenlijk niet meer worden gecorrigeerd/ veranderd na een leeftijd van 3 jaar, aangezien de groeilijnen van de botten dan gestabilliseerd zijn. (Groeischijven worden in het bot opgenomen)

Maar bij NB veranderd de stand van voet/been.
Dus??
Als er wel gecorrigeerd wordt, kunnen de gewrichtsvlakten niet goed op elkaar inwerken. En zo kunnen er dus allerlei problemen ontstaan.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:50

sannie1984 schreef:
Veel NB-ers willen graag weten wat de voordelen zijn van het traditionele bekappen.
Maar naar mijn mening ligt dit wat lastig

schaapjuh schreef:
Mag ik vragen wat volgens jullie er bij het tradionele bekappen van de hoef weggesneden wordt en waarom? Wat voor invloed geeft dit op de hoef/ beweging e.d.
Dit is gewoon puur interesse hoor Lachen

Waarom krijgen we daar nou geen antwoord op? Tonen we interesse, is het nog niet goed

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:51

Alline schreef:

groeten Alline

36 % gevoelig?!!!!
15 % slecht tot niet goed gebruikbaar?!!!

Nou gaat er toch wel een lichtje branden hoor...
dat is idd dus ruim 50 % van de paarden wat uit de enquete naar voren komt, wat niet probleemloos door die overgangsfase heen komt...
Lips are sealed

en nogmaals;
Ik zou graag wel eens willen weten, waarom de traditionele manier van bekappen zó slecht is, dat het NB "moet" worden toegepast.
Met andere woorden: Wat is er fout aan het traditionele bekappen?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:54

sannie1984 schreef:
Voet en been standen mogen eigenlijk niet meer worden gecorrigeerd/ veranderd na een leeftijd van 3 jaar, aangezien de groeilijnen van de botten dan gestabilliseerd zijn. (Groeischijven worden in het bot opgenomen)

Maar bij NB veranderd de stand van voet/been.
Dus??
Als er wel gecorrigeerd wordt, kunnen de gewrichtsvlakten niet goed op elkaar inwerken. En zo kunnen er dus allerlei problemen ontstaan.

En hoe zit het dan met een ouder paard die hoefbevangen raakt en het hoefbeen zwaar kantelt? Mag je die niet meer geleidelijk corrigeren zodat het hoefbeen weer in de juiste positie trug komt? Laat je dat gekantelde hoefbeen maar gekanteld staan met alle gevolgen van dien?
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 05-02-05 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:54

schaapjuh schreef:
Waarom krijgen we daar nou geen antwoord op? Tonen we interesse, is het nog niet goed

Geduld aub!
ik typ niet zo snel, en heb niet zo veel bokt-tijd
Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:57

sannie1984 schreef:
schaapjuh schreef:

Geduld aub!
ik typ niet zo snel, en heb niet zo veel bokt-tijd
Knipoog

Bedoel jou niet persoonlijk, er zijn hier toch meer mensen die tradioneel (laten) bekappen?

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:59

schaapjuh schreef:
En hoe zit het dan met een ouder paard die hoefbevangen raakt en het hoefbeen zwaar kantelt? Mag je die niet meer corrigeren zodat het hoefbeen weer in de juiste positie trug komt? Laat je dat gekantelde hoefbeen maar gekanteld staan met alle gevolgen van dien?

Vraag jezelf eens af wat het beste is op dat moment.
Het paard heeft pijn als het bevangen is, en die pijn wil je wegnemen.
Je wilt het paard helpen.
Dus corrigeren lijkt me in dat geval beter dan het paard gewoon door te laten lopen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:02

Alline toevallig heb ik die enquete zelf ook ingevuld en het is bijna onmogelijk om daar in te vullen dat NB voor jou niet geschikt is, je kan er keizen uit verschillende mogelijkheden en de juiste mogelijkheid zat er voor mij niet bij.
Een goede vriendin van me is op NB over gegaan met haar paard ma na een half jaar had het dier zoveel zoolkneuzingen en zulke trieste hoeven dat ik daar erg van bn geschrokken. We hebben toen ook geprobeerd samen die enquete in te vullen en je kan op geen manier als uitkomst krijgen dat NB niet geschikt is. Ik heb daarna als test geprobeerd de enquete zo slecht mogelijk in te vullen en zelfs dat lukt niet met die mogelijkheden die je krijgt om uit te kiezen.

Voor het objectief opstellen van een enquête zijn bepaalde regels en normen deze vragenlijst op de site is absoluuut niet objectief.

Maar goed er zijn dus paarden die inderdaad los van de onbetrouwbaarheid van de nequete is er dus 15 % waarvoor NB eigenlijk niet optimaal is.
Ik denk ook dat veel paarden prima zonder ijzers kunnen (waanneer gaan jullie nou eens een keer lezen wat er staat mensen!!!!!!!!!!) het enige dat ik zeg is dat niet ieder paard zomaar zonder ijzers kan. Daarnaast vind ik ijzers voor de veiligheid van mijzelf en mijn paard op sprinconcoursen erg belanrijk. Liever een ijzer dan een gebroken been.

En ik geloof dat je dat nu ook wel begint in te zien, mar je wil het geloof ik niet zien.

Voor de 10de keer (Aline wil je dit en mijn voorgaande posts AuB goed lezen) Ik heb niks tegen NB ik vind het een prima methode voor bepaalde paarden, echter dat NB werkt wil niet zeggen dat ijzers slecht zijn en het wil ook niet zeggen dat sommige paarden MET ijzers gewoon echt beter af zijn. Er is in dit topic geneen ruiter te vinden die NB toepast en op hoog niveau wedstrijden rijd, en meid daar is een reden voor.

de vraag zijn ijzers schadelijk voor de gezondheid zeg ik : nee GOED beslag hoeft niet schadelijk voor de gezondheid te zijn. In het geheel bekeken is een ijzer welciht een belemering voor de doorbloeding van de hoef maar voorkomt het ongelukken en kan het parden met een beengebrek nog lang goed op de been houden

Daarmee zeg ik iets over Ijzers en beweer ik dus niet dat NB slecht is.

NB is voor mijn een van vele manieren om een paar happy te laten zijn o zijn eiegn voeten, EEN VAN en niet DE manier andere manieren kunnen evenoed hele goede resultaten hebben. (zucht)

als je wil weten waarom en de reden achter andere manieren en andere argumenten wil weten moet je misschien beginnen met je oogkleppen af te doen en leren lezen want zelfs door mensen die smid van beroep zijn is daarvoor hier een reden en een waarom uitgelegd.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:02

sannie1984 schreef:
schaapjuh schreef:
En hoe zit het dan met een ouder paard die hoefbevangen raakt en het hoefbeen zwaar kantelt? Mag je die niet meer corrigeren zodat het hoefbeen weer in de juiste positie trug komt? Laat je dat gekantelde hoefbeen maar gekanteld staan met alle gevolgen van dien?

Vraag jezelf eens af wat het beste is op dat moment.
Het paard heeft pijn als het bevangen is, en die pijn wil je wegnemen.
Je wilt het paard helpen.
Dus corrigeren lijkt me in dat geval beter dan het paard gewoon door te laten lopen.

Dat doe ik ook idd. Maar je had het over dat je een ouder paard niet mag corrigeren... Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:09

oberon schreef:

Mijn paard staat rondom op ijzers (en ook zog eens met zooltjes }> ) en ik heb zowel het boek van Rob van Nassau als het boek van Pete Ramey (en ook gelezen).
Mijn paard kan echt, maar dan ook echt niet zonder ijzers. Ik heb het geprobeerd, maar hij loopt 100 % beter met ijzers. Ik heb me in de loop der jaren verdiept in de voor en nadelen van beslag. En voor mijn paard zijn ijzers de beste oplossing.

als dat jouw keuze is na het lezen van de twee boeken vind ik dat prima.

ik vind het alleen kortzichtig als iemand die nog nooit een boek over alternatieve bekapmethoden ingezien, laat staan gelezen heeft en ergens uit derde hand wat erover gehoord heeft rondbazuind dat bij deze methoden de hielen altijd drastisch ingekort worden en geen rekening gehouden wordt met de rest van het paard.

zoals je zelf gelezen hebt in ramey's boek is die juist voor de geleidelijke aanpak in overeenstemming met wat het paard zelf probeert te doen.

sannie1984:

het verschil tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen was voor een van mijn merries dat ze met de laatste methode weer goed is gaan lopen. bij de traditionele manier werd met het kapmes aan de toon een randje hoefwand met een stukje zool weggehaald. van de verzenen bleef teveel staan. haar witte lijn was wat verbreed en rommelig omdat ze 7 jaar geleden hoefbevangen is geweest. sinds de zool niet meer uitgesneden wordt en de hoefwand bij de verzenen gelijk gemaakt wordt met de zool is ze zo verbeterd dat ze inmiddels ook weer over grintpaden kan lopen zonder problemen.

de dochter van deze merrie had een scheurtje in de toonwand waar ze maar niet vanaf kwam. er was ook al wat schimmelinfectie aanwezig op die plek. ook bij haar waren de verzenen te hoog waardoor de straal te weinig bodemkontakt had. aan deze voet had ze ook nog eens rotstraal die steeds weggesneden werd en maar niet wilde verbeteren wat ik er ook aan deed.

sindsdat de hoefwand bij de hielen/verzenen gelijk word gemaakt met de zool en het scheurtje weggeraspt werd is de rotstraal weg en het scheurtje verdwenen.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:21

Citaat:
Dat doe ik ook idd. Maar je had het over dat je een ouder paard niet mag corrigeren...

Ik schreef:

Voet en been standen mogen eigenlijk niet meer worden gecorrigeerd/ veranderd na een leeftijd van 3 jaar, aangezien de groeilijnen van de botten dan gestabilliseerd zijn.

**

Voelde me aangesproken aangezien ik gequote werd Bloos

“Traditioneel bekappen”

1/ Beenstand en voetas worden goed bekeken. De hoef wordt bekapt, afhankelijk van stand en gang.
2/ Straal: wordt bijgesneden, maar niet te veel, om de doorbloeding en schokdemping te behouden.
3/ Zool: Wordt bekapt, en gecontroleerd op steentjes ed.
4/ Draagrand: aan de hand van de zool is te bepalen hoeveel de draagrand ingekort kan worden. Het paard mag niet op de zool lopen.
5/ Hoornwand: Wordt netjes opgevijld, zodat de draagwand overal dezelfde dikte heeft

Er mag niet teveel weggekapt worden, gezien een paard door een te kort bekapte hoef gevoelig gaat lopen. Dat heeft dus een nadelige invloed op de beweging.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:31

sanne1984 schreef:
3/ Zool: Wordt bekapt,
4/ Draagrand: aan de hand van de zool is te bepalen hoeveel de draagrand ingekort kan worden. Het paard mag niet op de zool lopen

Die vat ik niet helemaal... hoeveel wordt er van de zool afgehaalt, wordt ie alleen ingekort of ook uitgeholt? Waarom mag een paard niet op de zool lopen?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:47

Bij ons staat een paard met enorme bokhoeven, die hielen zijn zowat even lang als de toon. Loopt erg slecht, kort en houterig en heeft enorme pijn maar niet kreupel. Paard wordt 11 dit jaar en volgens de tradionele hoefsmid die hem bekapte mag ie niet gecorrigeerd worden, moeten we dit paard laten lopen met die pijn? Dacht t toch niet. Sinds kort worden de hielen geleidelijk ingekort door een NBer en je ziet zn lopen verbeteren! Ruimer en minder pijn. De botten en gewrichten komen eindelijk in de positie te staan waarop ze kunnen funtioneren.

Daarnaast zijn er ook paarden met een bep. aandoening die ijzers nodig hebben met wiggen. Hierdoor wordt de stand toch ook anders? Hierdoor wordt toch ook de stand 'corrigeerd'?
Mag je dan wel corrigeren bij een ouder paard en waarom dan juist wel? Of gebeurd dit niet met oudere paarden ?

(heb t nu niet over ijzers, maar over standcorrectie)

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:00

schaapjuh schreef:
sanne1984 schreef:
3/ Zool: Wordt bekapt,
4/ Draagrand: aan de hand van de zool is te bepalen hoeveel de draagrand ingekort kan worden. Het paard mag niet op de zool lopen

Die vat ik niet helemaal... hoeveel wordt er van de zool afgehaalt, wordt ie alleen ingekort of ook uitgeholt? Waarom mag een paard niet op de zool lopen?

Het verschilt per paard.
Een paard “verzoolt” om de zoveel tijd.
Meestal merk je dat als paardeneigenaar niet eens, aangezien je met hoeven uitkrabben beetje bij beetje een stukje zool “meekrabt.”
Op school leer ik dat de hele hoef “schoon” gemaakt moet worden.
Stel er zit een plekje met rotzooi, of kruimelige, losse stukjes zool, dan probeer je die netjes weg te halen.
Hoever je daarmee kan gaan, kun je bepalen aan de dikte van de zool.
Dat kun je voelen door erop te duwen. (maar beter natuurlijk om de zool mooi dik en stevig te houden)
Of door naar de overgang van de straal naar de zool te kijken.
Die mag mooi vloeiend doorlopen. Maar dit is natuurlijk per paard anders.
Soms maak je de zool minimaal schoon, omdat het paard een dunne zool heeft.
Zoals ik al eerder heb gezegd, heb je grote kans dat het paard erg gevoelig gaat lopen of kneuzingen krijgt, wanneer je hem op de zool laat lopen

Hetzelfde geld voor de draagrand.
De overgang van zool - witte lijn – draagrand moet mooi vloeiend zijn, waarbij het paard niet op de zool loopt.
Alles ook weer verschillend per paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:15

Mist schreef:
Alline schreef:

Groeten Alline

dat is schokkend Verdrietig zelfs nog erger dan ik gedacht had !)

Mensen..........een paard HOEFT helemaal niet kreupel of gevoelig te lopen zonder ijzers !!! dit is gewoon onkunde en pure mishandeling ! bijna 50% !!!!!!
of je er nu hoefijzers onder hebt op niet........het bekappen is het belangrijkste !!! wanneer gaan die ogen nu eens open !

als je ook even kijkt naar de hoefziekten die de paarden gehad hebben....ik denk dat heel veel mensen toch uit een soort laatste hoop bij nb terecht komen. ik heb bijv de enquete ook ingevuld, mijn paard heeft heel lang niet op het harde kunnen lopen, ong 4 maanden. maar ze is wel hoefbevangen geweest, ben allang blij dat ze nu zowieso nog kan lopen.... (en hoe ondertussen Haha! Knipoog )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:30

Riant schreef:
Arabest ik zou graag je antwoordt zien op de genoemde feiten en de onzin die je verkondigt over een drachtig paard dat hetzelfde is al een bereden paard..
Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.

Eh sorry ik heb nog nooit iets gezegd over het gewicht van de ruiter, ik vind dat niet terzake doen. Wil je me geen dingen in de mond leggen ja en eerst even kijken wie nou ook alweer wat heeft gezegd.

Ik bekap natuurlijk om de volgende reden:

- ik kon destijds geen hoefsmid vinden en deed de cursus van PN, niet wetende dat dit om natuurlijk bekappen ging
- ik bekap zelf, totdat het eventueel fout gaat en dan laat ik er wel ijzers onder zetten als dat nodig is, ik zie wel waar het schip strandt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:32

sannie1984 schreef:
Die vat ik niet helemaal
Het verschilt per paard.
Een paard “verzoolt” om de zoveel tijd.
Meestal merk je dat als paardeneigenaar niet eens, aangezien je met hoeven uitkrabben beetje bij beetje een stukje zool “meekrabt.”
Op school leer ik dat de hele hoef “schoon” gemaakt moet worden.
Stel er zit een plekje met rotzooi, of kruimelige, losse stukjes zool, dan probeer je die netjes weg te halen.
Hoever je daarmee kan gaan, kun je bepalen aan de dikte van de zool.
Dat kun je voelen door erop te duwen. (maar beter natuurlijk om de zool mooi dik en stevig te houden)
Of door naar de overgang van de straal naar de zool te kijken.
Die mag mooi vloeiend doorlopen. Maar dit is natuurlijk per paard anders.
Soms maak je de zool minimaal schoon, omdat het paard een dunne zool heeft.
Zoals ik al eerder heb gezegd, heb je grote kans dat het paard erg gevoelig gaat lopen of kneuzingen krijgt, wanneer je hem op de zool laat lopen

Hetzelfde geld voor de draagrand.
De overgang van zool - witte lijn – draagrand moet mooi vloeiend zijn, waarbij het paard niet op de zool loopt.
Alles ook weer verschillend per paard.

Bedankt voor je uitleg Lachen

Maar ik vraag me af waarom een paard niet op de zool mag lopen. Vanwege de gevoeligheid werd er ergens gezegt. Maar een zool zit er om de binnenkant te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dus op de zool lopen kan IMO geen gevoeligheid veroorzaken míts deze getraind is (gehard en dik genoeg).

Wat verstaan tradionele bekappers eigenlijk met op de zool lopen?
Ik krijg de indruk dat de meeste (correct me if i'm wrong) denken dat het lopen op de hele zool bedoeld wordt. Dat is dus niet zo. Met op de zool lopen bedoelen we het gedeelte van de zool naast de witte lijn. Bij een gezonde hoef is de zool van zichzelf hol en loopt dus niet op de gehele zool, maar een gedeelte daarvan.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:00

[quote="schaapjuh]
Bedankt voor je uitleg Lachen

Maar ik vraag me af waarom een paard niet op de zool mag lopen. Vanwege de gevoeligheid werd er ergens gezegt. Maar een zool zit er om de binnenkant te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dus op de zool lopen kan IMO geen gevoeligheid veroorzaken míts deze getraind is (gehard en dik genoeg).

Wat verstaan tradionele bekappers eigenlijk met op de zool lopen?
Ik krijg de indruk dat de meeste (correct me if i'm wrong) denken dat het lopen op de hele zool bedoeld wordt. Dat is dus niet zo. Met op de zool lopen bedoelen we het gedeelte van de zool naast de witte lijn. Bij een gezonde hoef is de zool van zichzelf hol en loopt dus niet op de gehele zool, maar een gedeelte daarvan.[/quote]

heb je uberhaupt gelezen wat hier staat??????????
Ik kan niet voor anderen psreken maar mijn paard kon niet op (een gedeelte van) de zool open omdat het drie dagenplat in de box heeft gelegen van de pijn van de zoolkneuzingen .. op dat stuk tekst krijgt ik ook steeds geen antwoord.

paarden met een dikke gezonde zool kunner er prima op lopen wmb.. maar hoe moet je een paard met zoolkneuzingen (zonder dat het ooit ijzers heeft gehad) dan bekanppen??

er word beweeert dat op de zool én op de straal lopen de groei van de hoef bevorderd. Toch vreemd dat ik mét ijzers iedere 5 weken de smid moet bellen en dat ze voor ze ooit ijzers kreeg niet meer kon lopen van de pijn.
Juist omdat de slijtage van dienaard was dar de draagwand weg was en het pardop de zool en de straal kwam te lopen.

maar goed daar kreeg ik 3 blz geleden al geen antwoord op dus dat zal ik nu ook wel niet krijgen .. ik ben kortzichtig om dat mijn paard op ijzers staat immers volgens www.hoefnatuurlijk kan ieder paard zonder ijzers en loop ik te zueren wan t de NB mensen hebben hoe dan ook gelijk..

Maar ik lees wel : ik doe NB zolang het kan en als het fout gaat doe ik er ijzers onder ik zie wel waar het schip strand.

Nou sorry hoor maar mijn paard is geen proefkonijn!!!!!!!!! Ik weet waar dat schip strand want ik hem mijn pard in zijn geheel bekeken en ik weiger pertinent mijn dier een jaat pijn te laten leiden omdat een of ander oderzoek naar mustangs zegt dat ijzers slecht zijn. Jullie kunnen me de boom in met die onzin.

Ik vind het heel fijn dat voor veel paarden NB goed uitpakt maar houd nou eens op met dat gezeik mensen en leer verdorie een keer LEZEN!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:04

Arabesk schreef:
Riant schreef:
Als het als zo is dat alle NB-ers over een kam worden geschoren hebben jullie dat aan je eigen koppigheid en kortzinnigheid te danken.
Ik ben in iedergeval niet diegene die korzichtig is want ik heb verschillende methodes geprobeerd.

Eh sorry ik heb nog nooit iets gezegd over het gewicht van de ruiter, ik vind dat niet terzake doen. Wil je me geen dingen in de mond leggen ja en eerst even kijken wie nou ook alweer wat heeft gezegd.

Ik bekap natuurlijk om de volgende reden:

- ik kon destijds geen hoefsmid vinden en deed de cursus van PN, niet wetende dat dit om natuurlijk bekappen ging
- ik bekap zelf, totdat het eventueel fout gaat en dan laat ik er wel ijzers onder zetten als dat nodig is, ik zie wel waar het schip strandt.

Ja ja een echte paardenliefhebber wist eigenlijk niet waar de cursus over ging maaar het klonk wel heelleuk....: het paard mag eerst 3 maanden tot een jaar kreupel lopen omdat het moet wennen aan NB ..
OCH en als het niet werkt en eventueel four gaat sjaa ...... jammer voor het paard dan moet er maar weer een ijzer onder....

waar ben je mee bezig ??? Lees je wel wat je zelf schrijft??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:14

Ik geef alleen aan dat ik niet bang ben dat het fout gaat. Ik heb de HS gesproken, hij heeft zelfs een bokje voor me gemaakt. Hij vindt dat het makkelijk kan en hij zei ook 'ach als ze te kort afslijten ofzo dan kan je er altijd nog zooltjes onder laten zetten, na vier weken er weer af en ze zijn voldoende aangegroeid'. Hij maakte er niet zo'n punt van. Dus vandaar mijn 'ik zie wel waar het schip strandt', ik heb een HS achter de hand.

Die HS kreeg ik pas trouwens pas ná de cursus, veel later, toen ik van stal veranderd was maar goed.