Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:00

Wat rot dat zo loopt zeg.. Hopelijk was dit even een tijdelijke hobbel in de weg en gaat het vanaf nu weer beter.

Heb je enig idee of ze ligt? Of kan liggen? Misschien dat daar de pijnlijkheid vandaan komt? Een soort stijfheid/verkramping van de spieren? Of dat ze door de ongelijke belasting last heeft van haar rug?

Misschien een idee om weer te starten met de lasertherapie? Ik vind dat echt een topding om genezing te bevorderen.
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 30-08-25 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 19:03

Ik heb geen idee of ze ligt. Als ik er ben niet, maar ja, een dag heeft verder nog 22 uur en dan ben ik er natuurlijk niet.

Ik denk dat ze wel kan liggen, maar ik weet niet meer zeker wanneer ik haar dat nu voor het laatst heb zien doen. Kan dit dus even niet met zekerheid zeggen.

Ze is vrijdag nog gelaserd! De wond en de bult/verdikking. Mijn dierenarts is er idd ook helemaal enthousiast over.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:25

Wat ze zegt over botinfectie klopt niet hoor. De hond in kwestie hier had ook geen koorts, deed niet anders dan anders qua gedrag en at zelfs nog ondanks de gruwelijke pijn dat dat moet gedaan hebben gezien de lokatie van de infectie (oogkas en jukbeen).

Bij hem waren ook alle bacteriën uitgebreid gespoeld tijdens de operatie onder narcose. Hij was ook 2 maanden helemaal goed na het incident, pas daarna kwam dit drama vandaar dat niemand het nog linkte als botinfectie tot die ene dierenarts dus.

Maar het was toch echt het gevolg van en dat is net typisch een botinfectie, het sluimert en slaat pas laat toe.

Als je te vroeg stopt met antibiotica of behandeld met antibiotica die niet specifiek voor botinfectie bestemd is, net hetzelfde, kan dan een paar weken tot maanden goed blijven maar uiteindelijk flaret het weer op en slaat weer toe.

Wij zijn hier ruim 6 maanden bezig geweest met zware medicatie en standaard antibiotica onderdrukt de symptomen maar is niet sterk genoeg om de infectie aan te pakken.

Voor botinfectie heb je specigieke medicijnen nodig die specifiek daarvoor bestemd zijn.
Sommigen hebben eerst zelfs infusen nodig en een operatie om het bot proper te maken en kunnen dan pas verder met maandenlang tabletten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 19:27

Hmm oké ik zal haar dit verhaal ook even meegeven morgen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:41

Kimmie25501 schreef:
Ik heb geen idee of ze ligt. Als ik er ben niet, maar ja, een dag heeft verder nog 22 uur en dan ben ik er natuurlijk niet.

Ik denk dat ze wel kan liggen, maar ik weet niet meer zeker wanneer ik haar dat nu voor het laatst heb zien doen. Kan dit dus even niet met zekerheid zeggen

Snap ik idd dat je het vaak zelf niet ziet of ze ligt. Maar soms zie je de afdruk van de bodembedekking in de huid of mestvlekken in de vacht. Of je stalhouder ziet het of ze ligt (of iemand anders die lang op stal is). Het was meer een idee waar die plotse pijnlijkheid vandaan zou komen. Aangezien nu weer thuis is zou het kunnen zijn dat ze nu durft te liggen en misschien op de kliniek niet.

Misschien is het een idee om haar los te laten maken door een fysio/osteo/chiro als ze wat verder is in haar genezing en voordat ze weer meer gaat bewegen.

Sterkte maar weer!
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 30-08-25 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:43

En idem voor dat er niks kan etteren verder omdat ze dan niet beter zou zijn met een aantal dagen geen antibiotica. Paard gezien die inderdaad een ontstekingsreactie had met heel veel pus en enorm dik been. Ook die dikke gevulde vocht buik. Stoppen met antibiotica leek goed te gaan en dan na een aantal dagen werd het toch weer dikker. Bleek echt een enorm absces in te zitten. Sowieso is het altijd leuk als dierenartsen en ook dokters voor mensen zeggen dat iets echt niet kan omdat symptomen X of Y niet overeen komen met de aandoening. Het verloopt bij ieder mens en dier toch weer anders en soms op een manier die een arts nog niet kende. Dus in ieder geval wel je eigen gevoel blijven volgen en op tijd weer daar of elders aan de bel trekken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 20:07

MissyNr1, ze draagt een vliegendeken nu, dus dat is wat lastig. Maar ik zal het idd eens aan anderen vragen! Ik ben sws van plan haar na dit alles los te laten maken, want ik vermoed dat ze enorm compenseert in haar lijf.

Doe ik zeker Celebi!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:40

Kun je geen wificam (bijvoorbeeld van de Action) in de stal hangen? Ik heb er eentje in de stal en vind het heel fijn om af en toe 's nachts even te kijken of alles goed is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 21:38

Ze staat 24/7 buiten, dus dat lukt helaas niet

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 21:50

Is al uitgesloten dat er geen ‘vreemd voorwerp’ in kan zitten? Kan echt van alles zijn dan, ook iets kleins, waar het lichaam op reageert om eruit te werken?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:02

Hopelijk is t gewoon een laatste terugval Kimmie, fijn dat het met lopen alweer beter ging. Ik zou verder gewoon je dierenarts haar advies volgen en je eigen gevoel. Als je niet op de kunde van je DA vertrouwt kun je om een secon opinion vragen bij een kliniek. Temperatuur je haar nog?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:51

Ik heb geen advies want geen medische kennis maar wel even een digitale :(:) Vervelend dat ze zo'n terugval had. Hopelijk nu weer bergopwaarts!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:37

Ik vind wel dat je dierenarts vrij stellig is in dat er geen bacterie oid meer kan zijn.

Als er een bacterie is die net de antibiotica kuur heeft overleefd (beginnende resistentie?), maar eerst weer flink moest vermenigvuldigen om klachten te geven, dan daar prima een week over heen gaan.
Of de veranderde omstandigheden van de wond, maken dat een bacterie het beter gaat doen (open/dicht en hoeveel zuurstof er bij kan komen bijvoorbeeld).

En als je een voorbeeld wilt, wij hadden een paard dat na een operatie op antibiotica kreeg. Daarna moesten we nog even door gaan met temperaturen, ging allemaal goed. Aantal dagen later (ik weet niet meer exact, maar omdat we ondertussen gestopt waren met temperaturen wel minstens een week na stoppen antibiotica) was het paard ineens totaal niet zichzelf en traag. Bleek ineens koorts te hebben en dus toch een infectie.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:39

Kan ze wel zacht liggen ?Waarom dag en nacht buiten als ze zelf aan gaf niet haar stal uit te willen ?
Sterkte ..het is echt heel zielig ik zou haar nooit meer in die grote kudde zetten ook.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

@office, ze staat buiten omdat ze toch echt zal moeten blijven bewegen om het herstel te bevorderen en de rest van het lijf nog enigszins goed te houden. Het hele lijf van het paard is gebaat bij beweging en in de wei kan ze zelf bepalen hoeveel ze loopt. Ik vind het fijn om te lezen dat de ts haar best doet om een veilige buitenplek voor haar paard te maken.

Wat jammer dat er toch weer een hoofdstuk aan dit ellendige boek is toegevoegd, ts… Ik heb geen medische toevoegingen, fijn dat je arts dit ook in een breder team bespreekt. Complimenten voor je inzet en je openheid hier, sterkte!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Ik zou d'r wel echt apart houden, zeker als er een nieuw vriendje moet komen. Eerst laten herstellen voordat je d'r weer inschaart. Zo kan ze op eigen tempo lopen, eten, drinken etc. Buiten is verder denk ik juist goed.

Ervaring heb ik er niet mee, maar ik zou ook neigen naar een seconde opinie als de dierenarts zegt het niet meer te weten. Ergens wel jammer dat overleg met een andere kliniek vanuit je dierenarts niet plaatsvindt op een moment dat er iets langs komt wat nog niet eerder zo is verlopen en dus niet bekend is.

Heel veel sterkte iig....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Bowo schreef:
Ik vind wel dat je dierenarts vrij stellig is in dat er geen bacterie oid meer kan zijn.

Als er een bacterie is die net de antibiotica kuur heeft overleefd (beginnende resistentie?), maar eerst weer flink moest vermenigvuldigen om klachten te geven, dan daar prima een week over heen gaan.
Of de veranderde omstandigheden van de wond, maken dat een bacterie het beter gaat doen (open/dicht en hoeveel zuurstof er bij kan komen bijvoorbeeld).

En als je een voorbeeld wilt, wij hadden een paard dat na een operatie op antibiotica kreeg. Daarna moesten we nog even door gaan met temperaturen, ging allemaal goed. Aantal dagen later (ik weet niet meer exact, maar omdat we ondertussen gestopt waren met temperaturen wel minstens een week na stoppen antibiotica) was het paard ineens totaal niet zichzelf en traag. Bleek ineens koorts te hebben en dus toch een infectie.

Hier ben ik het mee eens… dat ze zelf nog nooit iets gezien heeft betekent niet dat het zo kan zijn. Je zou ook de kliniek Utrecht kunnen bellen en vragen voor een second opinion. Ze hebben een hele studie rondom mrsa gedaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:20

Ik ga jullie ideeën voorstellen!

Office, shirleyp legt het goed uit. Zacht liggen, tja, het is een wei en paddock en er liggen matten. Ondertussen wil ze weer prima haar stal uit overigens. Het was maar een dagje. Verder wil ik het wel nog een keer proberen in de kudde. Het is na een maand al mis gegaan en dat was gewoon pech. Ze heeft geen eerlijke kans gehad om daar te kunnen aarden, dat kan vaak maanden duren. Voor dit hele gedoe merkte ik wel dat ze het er heel fijn vond.

Tancreda4, ze overlegt niet met Lingehoeve, maar wel met andere collega’s. Ik kwam er wel achter dat dier n artsen onderdeel daarvan is. Die heb ik een keer gebeld met spoed en die hebben mij toen ook echt voor geen steek geholpen.

Verder bedankt voor de lieve woorden!

Temperaturen doe ik niet meer, de dierenarts heeft dat vrijdag nog wel gedaan en toen had ze 37.4.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Stille meelezer meld zich, wat vervelend dat het toch weer minder gaat :(:)
Idee uit een andere hoek, was het nadat je was begonnen met de kruiden? Kan het zijn dat daardoor het lichaam in de "opruim" stand gaat oid?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Hou er rekening mee dat een paard dat niet fit is al een zwakke schakel is in de kudde en dus sneller kan worden aangevallen door andere paarden.
Ik zou het dus niet riskeren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:40

Muppetmayo, hmm daar heb je wel een punt. Het is inderdaad gebeurd nadat ik gestart ben met het geven van de kruiden.

Cayenne, ze zal pas over een kleine maand de kudde weer in gaan. Ik heb goede hoop dat ze dan weer helemaal fit is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:24

De bil en de wond vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Het is nog echt wel dik. Ze vond mijn fotografieactie ook niet zo leuk.

Afbeelding

Ze loopt wel echt veel beter.

Vandaag voor het eerst seniores priores met haar merriebrok en al haar supplementen gegeven (chill pil, magnesium, Primeval liquid, kleefkruid, goudsbloem en joint poeder). Daar geniet ze echt enorm van.

Afbeelding

Edit: als ik nu vergelijk met gisteren lijkt het juist weer dunner. Ik kan het op een gegeven moment ook echt niet meer inschatten :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Dan kom ik even met mijn persoonlijke ervaring om de hoek kijken. Ik ben 3.5 jaar geleden gebeten door een pitbull en die wond wilde niet dicht. Nou ja, op een gegeven moment wilde de huid wel sluiten, maar dat moest juist niet, want er zat nog troep onder de huid. En die troep was geen vuil. Er was 1 gat nog over in de huid.

Die honden hebben enorm sterke kaken en ik had dus van de snijtanden 2 gaten in mijn bil. Het bovenste gat heelde, het onderste niet, maar mijn lichaam wilde dat eigenlijk wel proberen, maar dan werd het weer dik, en na een dag kwam er weer gele troep uit. Antibiotica e.d. hielpen niet. Je kon op dat gat wat er nog over was en de littekens van de andere gaten van tanden niet zien dat er nog meer aan de hand was. De huid leek gewoon intact.
Maar die kaken van zo'n hond zijn dus zo sterk dat ze dus ONDERHUIDS, daar waar de huid in takt gebleven was, het vetweefsel kapot gebeten hebben. Dus dat is gewoon als een notenkraker kapot gegaan. En daar kan je lichaam niets mee, dat moet er uit, want het is kapot weefsel. Maar dat kon dus niet, want het gat wat nog open was, was te klein.
Ze hebben toen eerst met een urinekatheter afgetast hoe groot het gedeelte was waar buitenste huidlaag (dus wat je ziet) niet meer was aangesloten op lagen er onder. En dat hebben ze toen gespoeld. Zo'n katheter in de wond duwen doet geen pijn. En als je dan een grote spuit met gewoon leidingwater vult, dan kun je dus ook echt onder de huis gele rommel wegspoelen.
Maar je kon op deze manier niet overal bij, en dus is 1 bijtgat weer open gemaakt en er 1 nieuwe gesneden. Toen hebben ze alles onder de verder intacte huid dus gespoeld en er een siliconen drain in gedaan. (gewoon onder de huid doorgetrokken en via de buitenkant aan elkaar geknoopt). Hoeft ook niet steriel te blijven, want er is op dat moment geen infectiegevaar is mij verteld. Ik kon er toen ook gewoon weer mee zwemmen in oppervlaktewater (of een zwembad, maar denk niet dat ik welkom was).

Na een week kon die drain er uit en kon de huid wel sluiten. Ik heb nu een enorme deuk in die bil zitten, want er heeft zeg maar een plaatselijke liposuctie plaatsgevonden. Dat vetweefsel wat kapot is, is daar definitie weg. De huid is ook gevoelloos, maar het zit nu gewoon dicht.

Als nu door de impact van buitenaf bij jouw paard ook onderhuids er vetweefsel kapot is, dan kan dat mogelijk helemaal niet door het lichaam afgevoerd worden. Ze hadden het bij mij over 'tunnelvorming' onder de huid.
Vraag hier eens naar bij je dierenarts.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:02

Hmm interessant! Ga ik voorleggen. En heftig hoor… jeetje!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:32

Weer een reactie / update van mijn dierenarts:

Ze vindt de zwelling wel vergelijkbaar. Ze heeft het met haar collega’s overlegd en die denken interne irritatie opnieuw vanwege teveel beweging. Mogelijk te vroeg wat aan de longe laten bewegen. Want een seroom is eigenlijk een onderhuidse wond die de tijd nodig heeft om dicht te gaan, dat is ook de reden waarom die zich steeds opnieuw vult.
Dus we blijven haar voor nu gewoon eventjes 15 min aan de hand stappen verder en metaxx geven.

Ik had nog een pb gehad van een bokker over runderen. De da geeft ook aan dat koeien hier vaker last van hebben en ook van grote abcessen }:0

Mocht het niet verder opknappen gaan we idd echoën (bedankt voor de tip van iemand hier!), dat geeft vooral weer of er meerdere compartimenten zijn waarin vloeistof ophoopt. Een ontsteking is wel zichtbaar maar we hebben de vloeistof gedraineerd en dat was geen pus.