Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:48

Heb het even voor jullie opgezocht:

Subli zegt zelf dat het water niet warmer moet zijn dan 70 graden.
Dan maakt het de eiwitten moeilijker verteerbaar/ onverteebaar( en juist die moeten ze wel hebben) en de vitamines nemen af in waarde.
Heet water uit de kraan is rond de 55 graden.

Valt bij mij sowieso af om met warm water klaar te maken want dat vind Kelly vies ruiken,dan wil ze het niet eten.
Die houdt juist van fris koel slobber :j

Slobber maak ik meestal gewoon ‘s morgens voor de avond en ‘s avonds voor de ochtend.

Kaaskoekje

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:49

Goedemorgen,

Ik ben blij dat mijn pony nog goed zijn ruwvoer eet en ik 1x per dag nu nutrimash maar hoef bij te geven. Wat dat betreft ook blij dat hij nu zo dichtbij staat, dan is 3x per dag naar stal voor eten geven ooit in de toekomst wellicht wel beter te doen. Het lijkt mij met zo'n slobber die 4 uur met weken wel een dagtaak dan zeg, staat jullie voer dan thuis? en daar dan de emmers weken en meenemen naar stal?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:51

Kaaskoekje schreef:
Goedemorgen,

Ik ben blij dat mijn pony nog goed zijn ruwvoer eet en ik 1x per dag nu nutrimash maar hoef bij te geven. Wat dat betreft ook blij dat hij nu zo dichtbij staat, dan is 3x per dag naar stal voor eten geven ooit in de toekomst wellicht wel beter te doen. Het lijkt mij met zo'n slobber die 4 uur met weken wel een dagtaak dan zeg, staat jullie voer dan thuis? en daar dan de emmers weken en meenemen naar stal?

Paard en voer staan thuis, dus hier lopen we daar niet tegenaan.

Denk dat het erg afhangt van de stalling en wat zij of mede-stallers eventueel kunnen bijdragen bij 3 of meer voerbeurten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:03

Hier een regendekentje met halve hals opgedaan zodat het niet inregent :)
Ik merk bij die dekens zonder hals dat ze op de schouders altijd helemaal nat is en met een halve hals niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:37

Kaaskoekje.
Ik maak op stal de emmers klaar,die kunnen in mijn kast daar staan, of in de voertonnen( heb er drie)
Gelukkig plek genoeg daar :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:45

DubbelFun schreef:
Hier een regendekentje met halve hals opgedaan zodat het niet inregent :)
Ik merk bij die dekens zonder hals dat ze op de schouders altijd helemaal nat is en met een halve hals niet.

Herkenbaar. Die ervaring heb ik ook. Alleen zijn die halve halzen soms weer te krap op de borst. Dat vind ik nog wel even zoeken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:50

Brutaal vraagje: zijn er mensen hier die vitalstyle grass&fiber haycobs, masters senior slobberbrok of hartog haycobs voeren en waarvan ik (tegen betaling) een proefzakje v zou kunnen ontvangen? In mijn orientatie zijn al die waardes en adviezen leuk maar paard moet t ook willen eten natuurlijk. En deze produkten krijg ik niet gevonden als proefzakje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:52

Ik heb tijdens een vakantie wel eens een paard van SP voorzien en dan werd begin van de avond al het voer voor de volgende ochtend gemaakt en in de ochtend voor de 2e voerbeurt, maar op warme dagen vond ik dat echt niet lekker meer ruiken.

@Tancreda4 : soms wil een maatje groter dat probleem goed oplossen.
Ik heb goede ervaring met de dekens van Fedimax en Boon (brede Paint) past die heel netjes. Die hebben speciale dekens voor smalle, normale en brede paarden.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:53

Vanochtend is Showtime weer bij de fysio geweest voor zijn check up en heb ik helaas een flinke reality check gehad. Ondanks dat hij zich nog mega fit voelt denkt zijn lijf daar toch echt anders over. Dat betekent dat we toch echt rustiger aan moeten gaan doen op buitenrit. Ik wist stiekem wel dat dit er aan zat te komen maar denk dat ik het nog niet wou accepteren omdat hij zich nog zo goed voelt. Maar goed ik wil natuurlijk dat hij zo lang mogelijk mee gaat dus we gaan er alles aan doen om hem zo comfortabel mogelijk te houden in zijn lijf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:32

Happy dierendag :D
En voor de verandering heb ik ze vanochtend op stal laten staan ;( want met een ondergelopen paddock hebben ze in hun eigen stal meer ruimte dan in de schuilstal met zijn 2'en ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:39

Ja rot weer was he vannacht.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:22

Ja hier ook vreselijk veel regen gevallen.
Kelly had ook een plas in de paddock staan.
Heb ze wel op de wei gezet,vanmiddag maar eens kijken hoe het gaat..

Terwijl ik dit typ gaat het hier echt even vreselijk tekeer met regen.
Scheelt weer ramen lappen :P

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 12:24

Hier ook een natte paddock met plassen, niet gek met die regen.
Hier nu zonnig en harde wind. Sakyr staat onder zn Smartex Rain, met stay dry.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:48

Hier ook veel regen en ook veel wind nu. Komt klote uit, krijg zo de genitsverzorger bij Marissa. Fijn met windkracht 8

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:10

Och jee, je hebt geen overdekte ruimte waar die aan het werk moet?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:22

Nee. Kan in de koeienstal gaan staan maar daar is ze nog nooit binnen geweest, en er staan 120 melkkoeien daar. Geen goed plan, Marissa kennende

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 14:29

Oh jeetje, dat klinkt niet heel fijn nee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:25

Dat klinkt idd als een probleem.

Ik heb ze halverwege de ochtend (toen de zon scheen) weer buiten gelaten en meteen de vuilwaterdompelpomp in de grootste plas gezet en die leeg getrokken (via een dikke slang de wei in) en de boel gewoon zo laten staan, want ik vrees dat ie morgen (of zelfs vanavond al) nog wel eens aan mag.
Maar de stallen zijn schoon en als het zo blijft gaan ze straks weer op stal ondanks dat ze nu beide een regenjas met hals aan hebben komen ze de schuiltent toch niet uit.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:51

Nou het viel heel erg mee, het zonnetje scheen zelfs nog! We stonden uit de wind en het was prima te doen

En ze had weinig, paar haken maar niks geks dus beetje gevijld. Beetje tandsteen, maar ook niet schokkend. Hij vond zelfs dat ze nog veel kies had voor haar leeftijd, geen stompjes nog. Dus ik ben heel erg blij *\o/*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:21

Er is hier zo mega veel water gevallen en nog steeds af en toe vies dikke buien met harde wind. Mijn oudste dame staat in de babykamer (kleinste weitje dichtst bij de stallen waar ik merrie met pasgeboren veulen altijd in zette). De anderen staan op stal. In de hoop dat het morgen gewoon weer wat opdroogt ipv dat ze nu alles aan snot lopen en dan gelijk het hele weide seizoen ten einde brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:33

@Siers83: mooi dat het meeviel!

De plassen die ik vanochtend niet leeg getrokken had die waren zo goed als weg, maar die waren ook kleiner én ik zit op zandgrond natuurlijk.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:42

DoCumera schreef:
Vanochtend is Showtime weer bij de fysio geweest voor zijn check up en heb ik helaas een flinke reality check gehad. Ondanks dat hij zich nog mega fit voelt denkt zijn lijf daar toch echt anders over. Dat betekent dat we toch echt rustiger aan moeten gaan doen op buitenrit. Ik wist stiekem wel dat dit er aan zat te komen maar denk dat ik het nog niet wou accepteren omdat hij zich nog zo goed voelt. Maar goed ik wil natuurlijk dat hij zo lang mogelijk mee gaat dus we gaan er alles aan doen om hem zo comfortabel mogelijk te houden in zijn lijf.

Aah dat is dan echt even een domper op je dag hè? Wel goed dat je iig met je neus op de feiten bent gedrukt en dus je paard heel kan houden. Hij is toch al 26? Of ben ik in de war met een ander paard?

Zazou en ik zijn in Ermelo en doen mee met de tweedaagse van de KNHS. Het is echt ontzettend goed geregeld, de route van vandaag heel mooi en hele gezellige mensen ontmoet. We overnachten in onze camper op het terrein, paard staat hier op stal.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:16

@EvaC: klopt hij is al 26 inderdaad. En ik ben ook echt wel blij dat ik nu nog beter hem heel kan houden zodat hij zolang mogelijk mee gaat. Al denk ik wel dat we de eerste paar weken ruzie gaan hebben op buitenrit want hij mag niet meer zoveel galopperen van de fysio en dat is nou net wat hij het liefst doet in het bos haha. Dus dat word even goed duidelijk maken dat het vanaf nu vooral draven is. Maar dat komt vast wel goed. Voor nu staat hij lekker onder de 100 grams regendeken en ergens komende week komt er dan eindelijk een recuptex deken voor hem binnen. Alles om er voor te zorgen dat hij lekker comfortabel is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:44

Nou ik was vanmiddag heel blij.
Paarden stonden lekker in de luwte van de stal een beetje te chillen.
,paddock was bijna helemaal opgedroogd.
Echt heel blij mee :j

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 21:12

Uitgerekend op dierendag zo`n rotweer...
Gelukkig is het goed gegaan Siers83

Bij mijn oudste die snel te mager is en normaal alleen onder de eczeemdeken staat, nu de regendeken die ze `s nachts nu op heeft maar op gelaten en van mijn nieuwe pony die er sinds een week is ook, omdat ze zo`n dunne zomervacht heeft. De 21jarige houdt niet van dekens, dus bij haar niks op, maar ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.
Vanmorgen met de eigenaar van de wei overlegd over zijn pony, hij heeft nog steeds niks met zijn ex overlegd, ik mocht vrijdag de hoefsmid, die toch voor die van mij kwam, niet die pony mee laten doen en ze mag ook met die enorme regen geen deken om tenzij het gaat vriezen. Sta echt met mn rug tegen de muur, ik durf onderhand niet teveel meer te zeggen, wil niet weggestuurd worden. Hij heeft me wel gevraagd om morgen de pony te voeren omdat hij zelf weg is, dus dat scheelt.