kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:48

Spenk schreef:
Antibiotica werkt vrijwel niet bij hoefbeenontsteking :n

Wat wel eens gebeurd is de hele hoef open maken en de ontsteking eruit halen.

Ook niet als de hoef open is en direct op de plek antibiotica kan worden ingespoten (ik weet niet of dat kan hoor overigens). Oraal gaat t niet, dat weet ik.
Maar je moet ook weten welke bacterie er zit wil je m goed kunnen behandelen; dus een biopt.
Ik kan gewoon niet geloven dat er niks aan te doen is. Het is "maar" een onsteking. Bah.
Ik heb een keer een half ontschoend paard gehad. Dat is best heftig, maar die hoef groeit wel weer aan.
Duurt wel een jaar, maar dit duurt ook alweer zo lang. Dus als de hoef open moet dan kan dat wel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:50

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 18:58

Ik heb dat eerder gelezen op hoofcare inderdaad.

Nou, ik zag laatst dat ze bij Den Ham ook zoiets hadden gedaan met een fistel die was ontstaan door een chronische ontsteking in de hoef:
https://fb.watch/cKtjuRqGlz/

Ik vraag me inderdaad af of het weghalen van de ontsteking in onze situatie ook niet mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 01-05-22 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:58

Anoniem

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:59

De meeste dierenartsen weten dit niet.. En die doen er niets aan en hopen op het beste.

Vandaar wat ik zeg stuur je MRI beelden en bel van Nassau...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:00

Koekie73 schreef:
Ik heb dat eerder gelezen op hoofcare inderdaad.

Nou, ik zag laatst dat ze bij Den Ham ook zoiets hadden gedaan met een fistel die was ontstaan door een chronische ontsteking in de hoef:
https://fb.watch/cKtjuRqGlz/

Ik vraag me inderdaad af of het weghalen van de ontsteking in onze situatie ook niet mogelijk is.

Waarom vraag je geen advies daar? Ze zijn echt goed.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:03

Dat heb ik tot nu toe niet gedaan omdat ik de huidige hoefsmid ken als 1 van de meest kundige smeden van NL en daarnaast hoor ik ook wel eens andere verhalen over van Nassau (zoals over elke smid)
Ik had niet het gevoel dat ik er echt iets mee op zou schieten.

Maar ik denk nu dat het misschien toch een goed idee kan zijn. Als ik weer geld uit zou geven voor een MRI, kan ik beter eerst nog second opinions vragen.
Ik ga eerst van Nassau eens bellen en vragen of ik de MRI beelden mag sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:05

van Nassau zijn botte horken en daar kunnen veel mensen niet mee maar ze hebben over het algemeen wel gelijk.

De ontsteking verdwijnt niet zonder iets doen vanzelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:07

Ja ik denk dat een nieuwe MRI weinig zin heeft. Kost je heel veel geld en je weet al dat de ontsteking er zit. Hij kan zijn afgenomen (dat zou mogelijk zijn en goed nieuws) Want in dat geval zou je mogelijk wat minder ver hoeven te snijden. Maar ik ben het wel eens met Spenk. Je staat nu al zo lang. Zo'n ontsteking tast het botweefsel aan. De onsteking moet er gewoon uitgesneden. Als er maar een beetje blijft zitten blijft het zeuren/opspelen. Ook kan je dan zien welke bacterie er zit en gericht op locatie behandelen (denk ik).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:08

Is een heel stuk goedkoper dan een MRI wat volgens mij vrij zinloos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:13

Ik heb het topic ook nog eens gelezen maar het lijkt erop dat de kliniek en smid nooit iets gedaan hebben om de ontsteking eruit te halen? Enkel op die aluminium plaatjes maar dat haalt de ontsteking natuurlijk niet eruit. Want dat is wel nodig....

Dan sta ik nog meer achter mijn advies van een second opinion bij een goeie hoefsmid zoals Nassau...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:22

Spenk schreef:
Ik heb het topic ook nog eens gelezen maar het lijkt erop dat de kliniek en smid nooit iets gedaan hebben om de ontsteking eruit te halen? Enkel op die aluminium plaatjes maar dat haalt de ontsteking natuurlijk niet eruit. Want dat is wel nodig....

Dan sta ik nog meer achter mijn advies van een second opinion bij een goeie hoefsmid zoals Nassau...

Van Nassau zijn meer dan goede hoefsmeden naar mijn mening. Denken ook 'out of the box' en hebben daarom inmiddels ook hun eigen 'box' aan ervaring. Hun site is ook heel informatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:24

Daar heb je absoluut gelijk in :) het is niet vergelijkbaar met een ''gewone klinieksmid'' om het even zo te zeggen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:35

Spenk schreef:

Nee, ik wist niet eens dat dat een mogelijkheid zou zijn. Dat weet ik nog steeds niet natuurlijk want ik ga er vanuit dat dat ook te maken heeft met de locatie van de ontsteking.
Inspuiten zou ook weinig zin hebben, maar hebben we op mijn verzoek toch gedaan. Heeft alleen niets geholpen.

Rust en het triggeren van de ontsteking zoveel mogelijk (+ de dobuselaat) is de behandeling tot nu toe geweest. Het zit op een plek waar je met ontstekingsremmer dus niet bij kunt komen.
Mijn gedachtegang was dat als de MRI zou laten zien dat de ontsteking een stuk minder is, we hem meer tijd zouden geven en evt toch weer de dobesulaat geven. Maar als de ontsteking niet verminderd is (of zelfs verergerd) dan heeft alle behandeling geen zin meer.

Aangezien ze dus in febr. dat fistel door chronische ontsteking bij een paard hebben weggehaald, vraag ik me af of zoiets niet in ons geval kan. Ik ben niet zo naïef meer om te denken 'dan hadden ze dat wel gezegd' maar vraag me wel af waarom zoiets niet geopperd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:38

Veelal omdat ze het vaak niet weten en of niet kunnen is mijn ervaring.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:40

Spenk schreef:
Veelal omdat ze het vaak niet weten en of niet kunnen is mijn ervaring.

Dat zou me enorm tegenvallen als dat in dit geval zo is. Maar het is me duidelijk dat ik toch nog voor een 2nd opinion ga, zowel van hoefsmid als van kliniek.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 13:44

Ik heb 1 van de gebroeders van N. gesproken. Ik vond het wat lastig om hem te verstaan aan de telefoon maar hij zei dat hij nog nooit een ontsteking op die plek heeft gezien en dat het beslag als oplossing allemaal onzin was :D

Dat was in ieder geval wel duidelijk :=
Ik mag de fotos sturen en hij kijkt er vanavond naar.

Heb de MRI beelden van Den Ham ook opgevraagd en iov met Heesch ga ik die ook opsturen om met hen te bespreken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:50

1 ding staat vast, je doet meer dan je best om hem weer fit te krijgen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:27

Ben benieuwd! Een andere zienswijze kan nooit kwaad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:29

hagelslag schreef:
1 ding staat vast, je doet meer dan je best om hem weer fit te krijgen

En staat open voor andere meningen en maakt er meteen werk van! Dat zie je op bokt regelmatig anders.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:07

Wat een onzin allemaal. Het gaat hier niet om een infectie, maar om een steriele, met andere woorden een niet-bacteriële ontsteking. Ontstaan als gevolg van overbelasting. Er valt dus niets weg te snijden. Er zitten helemaal geen bacteriën.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:42

BigBen schreef:
Wat een onzin allemaal. Het gaat hier niet om een infectie, maar om een steriele, met andere woorden een niet-bacteriële ontsteking. Ontstaan als gevolg van overbelasting. Er valt dus niets weg te snijden. Er zitten helemaal geen bacteriën.

Niet altijd. Er kan ook Ostitis ontstaan als een bv een spijker het bot/botvlies heeft geraakt. Of een onbehandelde hoefzweer er "zelf" uit laten komen (wat soms nog wel eens wordt gedaan). (Een ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel door bijvoorbeeld hitte, een snee, irriterende stoffen of micro-organismen zoals bacteriën) Een ostitis is vaak steriel, maar dus niet altijd.
Lokaal behandelen kan met curettage van de ontsteking, wat de pijn meteen verlicht. Maar dat is best ingrijpend. Het kan ook zijn dat de botafbraak zelf voor pijn zorgt. In dat geval is dan een Tildren infuus de behandeling. Volgens mij is dat ook nog niet gedaan toch Koekie?
Maar hoe dan ook de ontsteking vreet het gezonde weefsel weg. Als dus "op rust" en geen belasting niet helpt, dan zul je toch wat anders moeten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 16:03

BigBen heeft wss wel gelijk dat dat de reden is dat het niet weggehaald kan worden.
Maar ik weet dat niet zeker omdat ik niet genoeg verstand heb van dit soort ontstekingen en op deze locatie.

Tildren heb ik toen ook gevraagd aan de DA maar dat had ook geen zin? Ik weet eerlijk gezegd de uitleg niet meer.

Bedankt voor de lieve berichtjes. De pony betekent veel voor ons. Inslapen kies ik zeker als dat de juiste beslissing is voor hem.
Bij mij blijft het gevoel knagen dat we weinig tot niets gedaan hebben aan de ontsteking zelf. Misschien heeft een andere arts of hoefsmid toch nog een idee. En anders is de bevestiging dat dit het is, ook goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:06

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:25

Koekie, super dat je advies hebt gevraagd aan van Nassau, ik zou dat zeker nog proberen!

Babootje weet veel van medische zaken, ik leer daar zelf ook altijd van.