Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lieke2

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:14

Ik geef ong 50 tot 70 gr per dag, maar wel zonder toevoeging van water. Dan wordt het idd een soort behanglijm en dat gaat er niet in :x Een scheutje olie erover zodat de vezels aan de rest blijft plakken en het wordt met smaak gegeten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:25

Ik geef nu 4 weken om de dag 100gr pure linseed en dan 5 dagen om de dag 100gr psylliumzaad.
Ik zie onze paarden toch ook veel uit plassen drinken, dus voor mijn gevoel toch verstandig om er naast lijnzaad te blijven geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 01:17

pien_2010 schreef:
Waarom wiesencobs aanbieden als ik gras en hooi te veel heb? Ons gras en hooi gaat wat overtollig is naar de koeien.
Dat vind ik zonde van het geld om echt ander spul te kopen om te voeren . Wel lief al dat meedenken!
Dan ga ik met wortelen erbij werken voor die 7 dagen met kleine stukjes hard brood, zodat ze gewoon eten en eventueel keer van te voren wat appelsap er doorheen. Eens puzzelen. De Sandclear eten ze met kleine stukjes Wortel erdoor.

Dat snap ik. Die van ons hebben onbeperkt hooi, dus hoef dat niet te geven. En bij jou is het vast veel gevarieerder ook.

Maar 1 zak kost iets van 15 euro. Als je elke maand psyllium geeft, kan je het gewoon makkelijk daar doorheen doen. Die psyllium erin krijgen is belangrijker dan waar je het bij geeft, maar muesli heeft bij sobere paarden natuurlijk nooit de voorkeur. Vandaar dat wij dan kijken naar ruwvoer vervangers/mixen.

50 gr is heel weinig, maar husk is wel erg licht. Ik heb afgewogen met vlozaad op mijn bekertje voor 100 en 150gr en dat is wel zwaarder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:50

Ik geef de husk door de slobber.
In het begin wilde ze het niet eten, sws slobber vond ze niets.
Begonnen met de winterperiode toen ze nog met de nacht op stal stonden.
Gewoon in dr voerbak gemaakt, andere ochtend was het uiteindelijk gewoon op.
Nu eet ze het gewoon gelijk als ik het geef

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:55

Muesli kan ik kopen bij ons en dat is al heel wat. De hoeveelheden zijn zo belachelijk weinig dat dit echt geen kwaad kan ondanks hun soberheid, en het belangrijkste de paarden doen er een moord voor, dus ik kan altijd medicatie, vitamine en nu de husk er doorheen doen. Eigenlijk krijgen ze daarom dat kleine handje.
Vrienden van ons met paarden lachen altijd om die idiote kleine hoeveelheden.
Anders kom ik uit op brokken. Het is geen Nederland hé iets wat veel mensen vaak vergeten. Opsturen is heel kostbaar.
Ik ga droog beginnen met wortel er bij in stukjes en als de paarden hun emmer krijgen geef ik elk een scheutje appelsap. Dat vinden ze ook lekker. Als ze geen koliek erop krijgen zal het al rap 100 gram zijn 7 dagen lang.
Dat klontje suiker op water is eigelijk onze appelsap en inderdaad helpt dat zeer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:04

Het ging mij er niet om wat je voert. Het ging erom dat als je niet de psyllium naar binnen zou krijgen, de muesli ophogen bij sobere paarden vaak niet gewenst is.

En in Nederland kan je ook echt niet overal aan de betere merken komen. Ik heb na verhuizing ook wat moeten aanpassen en veranderen. Of inderdaad duur bestellen, want bezorgen van voer kost wel wat extra op een zak.

Als ze het maar binnen krijgen. Dat is vaak het probleem. Een klein beetje wil wel, maar de hoeveelheden die je bij serieus zand nodig hebt niet.

Ik heb nog nooit gehoord dat paarden koliek krijgen van psyllium. Het heeft juist een gunstige werking op de darmen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:37

Pien, je bent in NL nu toch ? Haal een zak Cavalor FiberForce of Pavo Care4Life voor die ponies en neem mee naar la douce France.
Dat is suiker- en zetmeelarm en zonder granen.
Kan je gemakkelijk 7 dagen een normale hoeveelheid van mengen met die husk-pap en is het gesukkel met wortels en appelsap van de baan. :D

Die ponies vreten heel de dag door gras, toch? Dan gaat een schep meer droogvoer echt niks uitmaken zolang je maar geen merriebrok gaat voeren :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:14

Dank jullie wel voor alle tips!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:29

SVRL schreef:
Sinds ik het vlozaad geef, lijken mijn paarden minder te mesten. Bij de jongste is de mest ook minder vast en slijmerig. Donderdag komt de dierenarts, ga toch extra zijn buik laten nakijken.
Dit is al mest dat ik had op 24 uur tijd voor 2 grote paarden en een shet.
[ [url=m/CSh58W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja hier mesten ze ook veel minder als ze een kuur krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:24

pien_2010 schreef:

Succes!! Hopelijk reageren ze er goed op.

SVRL en YvonneV, apart.......Ik ga dat eens in de gaten houden. Drinken ze er wel goed bij? En bewegen ze veel?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:00

superpony schreef:
pien_2010 schreef:

Succes!! Hopelijk reageren ze er goed op.

SVRL en YvonneV, apart.......Ik ga dat eens in de gaten houden. Drinken ze er wel goed bij? En bewegen ze veel?

Ja niet anders als anders. Ze staan de hele dag op het land. Normaal heb ik een volle kruiwagen per nacht nu ca. 1/3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:45

Oke, heb je die mest ook al eens getest?

En na de kuur weer gewoon een volle krui?? Ga er wel op letten aankomende kuur.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:48

superpony schreef:
Oke, heb je die mest ook al eens getest?

En na de kuur weer gewoon een volle krui?? Ga er wel op letten aankomende kuur.

Ja ik heb de mest een paar keer getest. Zat een klein beetje zand in. Voor de zekerheid toch maar een kuur gegeven. Na de kuur wordt het langzaam weer meer. Tegen de tijd dat de krui weer vol was weer een kuur gegeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:40

Hier nu 7 dagen psyllium husk kuur gegeven en vandaag dus de laatste dag. Beiden paarden hebben elke dag 120 gram psyllium husk met sandclear (die ik nog had ), gegeten en de laatste 3 dagen 100 gram husk (1ste dag 60 gram husk en dat langzaam opgebouwd). Ik gaf het met 2 handjes muesli (ipv 1), elk 3 worteltjes in stukjes en scheutje sap of nectar erover (bio druiven cq peren nectar). De nectar die wat dikker is beviel het beste bij beiden en aten ze het gemakkelijker op. Een scheutje doe ik erover vlak voordat ik ze de emmers geef. Naarmate de week vorderde aten ze het gemakkelijker dat natuurlijk ook voor hen met de enorme hoeveelheden te maken heeft. Tot en met de laatste dag heb ik ze wel wat geholpen door het eten met mijn hand aan te bieden want het plakt wel wat in de mond en ik wilde het zo snel mogelijk in hun maag hebben.
De 1ste dag heb ik met angst en beven alsmaar gecheckt maar echt geen koliek of iets in die richting gehad. wel extra gerommel in de darmen en dat hoor ik graag. Ook niet minder kak, eerder grotere hoeveelheden vond ik op de wei.
Ik ga ze het 2x per jaar geven (voorjaar en najaar), want ik was onlangs in Nederland en het verschil met hier is echt zo groot. Ik heb bijna geen paarden gezien die zo luxe stonden als het gaat om goed droog en royaal weiland. Dus hier is nog steeds gras te eten (binnenkort weer het land verkleinen) en veel beweging en dat is goed voor de darm bewegingen dus zo verwacht ik minder risico op zand koliek vergeleken met Nederland. Ik heb teveel paarden gezien die in een soort "concentratie" kamp modderig paddockje stonden :(:) . Kan niemand iets aan doen, maar het is een rot gezicht.

Vandaag twee bio volkoren broden gebakken (doe ik vaak) en op 1200 gram meel 100 gram husk toegevoegd. Het lijkt dat het brood toch iets lekkerder structuur ervan heeft gekregen en wat minder droog. Voorlopig kan ik vooruit met mijn 4,5 kg die ik totaal gekocht had voor de paardjes en het bakken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:13

Opbouwen hoeft normaal niet hoor. Te weinig psyllium heeft niet echt effect. Had je vooraf mest getest? Niet dat ik dat aanhoud als maatstaf, maar verschillen geven dan wel weer een beeld.

Ze hebben in ieder geval lekker mogen snoepen van alles als het zo lekker is gemaakt :)

Ik ben vh weekend weer begonnen en gaf wat hogere dosis, maar kreeg het er de eerste dag moeizaam in. Daarna ietsjes minder, maar ze eten weer goed.

Hier ook niet minder mest.

Ja, in Nederland staan de meeste paarden niet zo fijn erbij. En dan heb je nu nog de paarden gezien die buiten staan. Meesten staan tegen tralies aan te kijken en kleine rondjes te draaien, met name in de winter. Heel treurig, maar er komt wel steeds meer verbetering. Bewegen en goed ruwvoer is absoluut heel belangrijk en kan veel ellende voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:15

Ik heb psyllium aangevuld met sandclear dus ze hebben ruimschoots voldoende gehad om darmen schoon te maken.
Vanaf morgen weer normaal voeren. Fijn vind ik dat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:59

Ik sluit mij ook graag bij jullie aan. Ik heb een vermoeden dat mijn paard wellicht last heeft van zand in de darmen/blindedarm. Eerst dacht ik maagklachten (lees: gapen rechts om moeilijk niet altijd zijn hooi willen eten) maar dacht toen opeens dat ik mijn paard inde paddock best wel eens zand heb zien eten. Nu staat hij 's ochtends in de paddock en ben ik er natuurlijk niet bij wat misschien wel kan zijn dat hij vaker zand heeft eet. De klachten ontstonden sinds afgelopen donderdag. Dus wil nu doormiddel van een handschoen het mest even goed testen kijken of hij inderdaad zand inz zijn darmen heeft en dan zo snel mogelijk met die kuur beginnen. Of zouden jullie dit sowieso gaan doen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:08

Op zich kan het geen kwaad om zowiezo een kuur te doen dus je kunt op z’n minst alvast spul bestellen zodat je niet nog een week verder bent voordat je kunt beginnen. Zeker bij serieuze verdenking zou ik zo snel mogelijk handelen om eventueel koliek nog te voorkomen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:15

Ja. Het was maandag vorige week reed ik hem niks aan de hand en vorige week donderdag was hij niet vooruit te branden en zeker rechts om niet. Als ik hem dan been gaf dan kropte hij zich op. Links ging goed. Loopt verder prima. Fysio ook langs geweest, zadel is oké. Denk toch maar even Sandclear bestellen. Hij graaft ook veel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:34

Testen zegt echt niks. Gewoon psyllium erin en ruim ook. Je paard staat op een paddock en een paard krijgt sws het hele jaar rond zand binnen. Psyllium kan echt geen kwaad, dus ga het als iets zien dat er standaard bij hoort om met regelmaat te geven.

Krijgen ze geen eten op de paddock en staat ie alleen?

Lees ook even terug over de andere tips, want zandkoliek voorkomen houdt veel meer in dan alleen af en toe psyllium.

Overigens kan je wel testen en na een kuur nog eens. Maar wat eruit komt of niet zegt niks over wat er nog in de darmen zit.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:46

Ja heb het topic ook door gelezen. Het hangt idd samen met andere factoren. Heb het in ieder geval besteld en ga het morgen geven en dan iedere maand. Kijken of het helpt. Hij staat op dit moment alleen, wel met een ander in de paddock naast hem maar niet in de paddock zelf. Hoop wel dat hij het eet, t is een kieskeurige.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:02

Poeder is bij die van mij een dingetje maar de vlozaadjes eet ze heel graag. Ze vindt ze zelfs lekker. Al is de hoeveelheid die er dan in moet soms wel een dingetje.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:12

Ben benieuwd. Hopelijk lukt het om mijn pakketje ondanks de corona morgen al te laten bezorgen, heb het besteld via medpet. De paardendrogist had al vermeld dat het langer kon duren. Schijnen smakelijke brokjes te zijn. Zou je dit naast de supplement vitamine e die hij van de dierenarts moet hebben gewoon kunnen voeren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:34

Net (dure) psylloium gekocht omdat mijn merrie erg nat aan het mesten is sommige dagen en ik zand wil uitsluiten. Ik moet 100 gram geven volgens het etiket. Zit er een maatschep van 14 gram bij, wat een logica hahaha

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:46

HorseTimeXL schreef:
Ja. Het was maandag vorige week reed ik hem niks aan de hand en vorige week donderdag was hij niet vooruit te branden en zeker rechts om niet. Als ik hem dan been gaf dan kropte hij zich op. Links ging goed. Loopt verder prima. Fysio ook langs geweest, zadel is oké. Denk toch maar even Sandclear bestellen. Hij graaft ook veel.

Bij mijn paard kwamen maar een paar korrels zand uit de testen, voor de zekerheid een kuur gegeven, en 2 weken later lag ze op de OK met kilo’s zand in haar darmen.
De enige manier waarop je 100% weet dat er zand zit, en een inschatting van de hoeveelheid, is röntgenfoto’s maken.
Bij twijfel altijd de kuur erin!