Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) darmen hoort rommelen... en er komt bij het rollen ineens heel wat gas vrij, dan begin je toch patronen en verbanden te zien.
flink eigenwijs, lekker uitproberen en de grenzen opzoeken. Dat heeft hij eigenlijk de laatste maanden vrijwel niet gedaan. Hij stond er maar een beetje te staan.
maar we moeten toch ergens beginnen.

Vind het nog steeds interessant, omdat het een 'trekje' van mijn paard is. Zodra ze spanning op gaat bouwen dan begint ze weer, maar gelukkig steeds in mindere mate! Zaterdag liep ze zo:
Toen via de neus met een camera naar binnen ( endoscopie). Met praam om want moet eerst zonder sedatie. Hij was gelukkig braaf! Daarop was een heel lichte asymmetrie te zien van de stembanden. Verder was alles schoon van binnen van neusholte tot longen. Daarna met sedatie en toen zag je duidelijk de linker stemband hangen. Cornage dus.... Stom en zonde want ik heb ditzelfde onderzoek in 2016 ook laten doen. Je kunt laten opereren maar dat moet in geval van Wisse dan onder volledige narcose want staand gaat je met hem denk ik niet lukken. Dat brengt natuurlijk risico's met zich mee en ook erna met kans op verslikken enz. Volgens deze dierenarts zit je met cornage in een vicieuze cirkel: je merkt als ruiter dat je paard het minder doet een past daarom de training aan, waardoor conditie minder wordt enz enz. Oftewel gewoon goed aan het werk zetten, ze hebben er op zich niet perse last van en juist door training kun je nog wel echt winst behalen. Oftewel uit de winterslaap van de afgelopen drie jaar en weer lekker aan het werk en over een tijdje maar even evalueren hoe het gaat en hoe dan verder