[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:53

Bigone, ok, dan zijn we het helemaal eens ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:56

Luckystory schreef:
Sunnda schreef:
:wow: koekoek!!
Toen mijn paard hoefbevangen was had hij nog pijn ondanks de medicatie.
Zonder was regelrecht dierenmishandeling, het dier had zoveel pijn.

Maar jou paard is toch TS haar paard niet?
TS haar paard stapte nog uit zichzelf en TS vond pijnstilling niet aangewezen.
Zoiets is toch moeilijk te vergelijken? En al helemaal van een filmpje.

Mijn merrie met pijnlijke peesblessure kreeg expliciet geen pijnstilling van de DA. Ondanks dat het pijn deed aan mijn ogen en ik dat zelf wel graag wilde geven. Dier heeft meer dan een maand geen steun genomen op het been. Dat was een noodzakelijk kwaad volgens de DA. (En niet de eerste de beste DA)
Beter niet steunen dan zichzelf forceren.

Wat is er op een filmpje nu zo anders dan in het echt.
Wil jij echt beweren dat het dier in het filmpje uit het vorige topic geen gruwelijk pijn heeft?
*ja sorry hoor. Mijn pony liep speciaal voor het filmpje even wat slechter* :roll:

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:07

Sunnda schreef:
Wil jij echt beweren dat het dier in het filmpje uit het vorige topic geen gruwelijk pijn heeft?
*ja sorry hoor. Mijn pony liep speciaal voor het filmpje even wat slechter* :roll:

Ja, hij ziet er pijnlijk uit. Maar hij loopt wel uit zichzelf zonder aanmoediging en hij staat de hele dag volgens TS.
Ik vind het nog wel wat anders als je een HB'er hebt die alleen maar ligt en niet meer wil stappen.
Bute is rotzooi hé... Geef dat enkele maanden en nieren, lever etc... gaan naar de verdoemenis. Terwijl het lijf van een HB-paard sowieso doorgaans al een issue heeft met afvalstoffen kwijt raken.
En het maar enkele dagen geven, gaat ook geen wezenlijk verschil geven.
Dus ik snap de afweging wel om het niet te doen.

Maar misschien Duivelsklauw had wel een optie geweest? Dat is aan de eigenaar om in te schatten hé.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:11

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:44

Moderatoropmerking:
Het vervolgtopic van PP is samengevoegd met dit topic omdat Medisch (MD) ook volgtopics toestaat en het onderwerp beter past op het tabblad Medisch. Om dubbele topics te voorkomen zijn beide topics samengevoegd.

Dit topic gaat daarom ook weer open. Houd er rekening mee dat pittige discussies uiteraard mogen, mits ze volgens de Boktregels verlopen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:01

Luckystory schreef:
Sunnda schreef:

Ja, hij ziet er pijnlijk uit. Maar hij loopt wel uit zichzelf zonder aanmoediging en hij staat de hele dag volgens TS.
Ik vind het nog wel wat anders als je een HB'er hebt die alleen maar ligt en niet meer wil stappen.
Bute is rotzooi hé... Geef dat enkele maanden en nieren, lever etc... gaan naar de verdoemenis. Terwijl het lijf van een HB-paard sowieso doorgaans al een issue heeft met afvalstoffen kwijt raken.
En het maar enkele dagen geven, gaat ook geen wezenlijk verschil geven.
Dus ik snap de afweging wel om het niet te doen.

Maar misschien Duivelsklauw had wel een optie geweest? Dat is aan de eigenaar om in te schatten hé.

Mijn bevangen paard had ook maar een dag of 4 - 5 pijnstilling nodig, toen waren de scherpe randjes er vanaf (en dat weet ik omdat het best een pieperd was..). Het is juist in de acute fase dat er zo ontzettend veel pijn is, pijnstillers, direct op een dieet en de juiste ondergrond bood zoveel verlichting..

Maanden of dagen...het is een groot verschil!

edit: wat weggehaald.. niet van belang voor TS

Rizette

Re: [VOLG] Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:05

Mooi dat het samengevoegd is maar ik vond de titel de Paardenbeul toch passender over hetgeen plaats heeft gevonden. Nu al 2 dierenartsen die de diagnose hoefbevangenheid hebben gegeven en we gaan weer verder via de titel Paardenbeul weer terug naar atactisch, Ik zou voorstellen om er dan maar paardenbeul van te maken want atactie dekt de lading zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:08

Is dit de pony met PPID?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:10

Luckystory schreef:
Nee sorry, Zowel voor HB en artrose is geen adequate behandeling. Ook niet in de reguliere diergeneeskunde. Het blijft allemaal steken in symptoombestrijding en eventuele pijnstilling.
Correcte voeding is voor elk paard essentieel, ideale leefomgeving (Mogelijkheid tot rustig bewegen, sociaal contact etc...) en goed bekappen ook. En verder komt het aan op tijd.
En wat wilde je er anders verder nog aan doen dat essentieel zou zijn qua behandeling?.

In mijn ogen is het niet zo, dat ze hem esseniële zorg onthoudt.

Kom nou zeg.. de verzorging en behandeling van een HB paard is wezenlijk verschillend van die van artrose hoor.
Ook bij artrose, want de ene artrose is de andere niet.
Het is een beetje te simpel om daar zo generaliserend over te zijn.

In mijn ogen onthoudt je een dier essentiele zorg door het geen pijnvrij leven te laten lijden. En daar is hier wel sprake van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:21

PPID? Ook nog?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:31

Koper, wie is je osteopaat? Mag natuurlijk in pb.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:42

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:09

kamsel schreef:

je kan ook vragen hoe een koe een haas vangt :+ , reageren gaat koper vast niet

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:14

sassefras schreef:
kamsel schreef:

Daar ben ik ook bang voor. Volgens mij is zij ook niet blij met het feit dat de topics zijn samengevoegd, want wederom gaat het over het lijden van haar pony en het ontegenzeglijke feit dat zij in gebreke is gebleven omtrent de juiste verzorging van haar dierbare Vos.... En ik denk dat dat nooit haar bedoeling was geweest van het nieuwe topic.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:15

Ze had deze ontstipt dus daar horen we niets meer van.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:21

Nicky1963 schreef:
sassefras schreef:

Daar ben ik ook bang voor. Volgens mij is zij ook niet blij met het feit dat de topics zijn samengevoegd, want wederom gaat het over het lijden van haar pony en het ontegenzeglijke feit dat zij in gebreke is gebleven omtrent de juiste verzorging van haar dierbare Vos.... En ik denk dat dat nooit haar bedoeling was geweest van het nieuwe topic.

Sassefras, u hebt wel weinig vertrouwen in de jachtkwaliteiten van koeien }> . Maar voor het overige vermoed ik dat ook. Maar misschien als dit geschreven wordt, zij ons verbaasd.

Nicky1963, u hebt de nagel op de kop getroffen, in alles wat u stelt.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:39

Met het nieuwe topic was het natuurlijk de bedoeling dat ze de nieuwe bokt heldin werd die der paard op miraculeuze wijze had "gered".

Een filmpje op het harde na enkele dagen zonder de meuk die je nu geeft ( want daar zal heus wel duivelsklauw in zitten) en dan praten we verder of het dier "genezen" is ( hij loopt nog steeds niet best namelijk, of is dit filmpje van 2 jaar geleden?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:55

CharmingS schreef:
Als sommige het dan zo goed weten, kom dan eens met een goed advies opper eens een goede DA of hoefsmid bij TS in de buurt. En als de TS dan nog niets wil doen is dat haar keuze, het paard ziet er op het moment van het filmpje niet uit alsof het gruwelijke pijn moet doorstaan, en ik geloof niet dat de TS dit paard gaat laten creperen van de pijn.

De TS schreef in haar allereerste post dat ze haar pony 3 weken lang heeft laten rondlopen zoals op de eerste filmpjes. Sterker nog, ze schreef dat de filmpjes uit de eerste week nog veel erger waren, zo erg dat ze die ons zou 'besparen'. Ze wilde alleen die andere strompelfilmpjes laten zien omdat ze zo blij was met de vooruitgang daarin. Als een paard zo pijnlijk en ellendig loopt op het filmpje dat je te zien krijgt, en je krijgt erbij te horen dat dit 'een goede dag' is en dat het daarvoor nog erger was en dat de pony niet eens meer wilde lopen en niet meer kon liggen - hoezo geloof je dan niet dat de TS haar paard 3 weken lang heeft laten creperen van de pijn? Die superslechte beginfilmpjes waarbij iedereen al gillend naar de dierenarts was gerend, waren in haar woorden zelfs positief, want hij was nog veel slechter geweest - en daarvoor ook niet behandeld...

Ik weet niet precies welke delen van dit topic je gelezen hebt, maar 99% van de posts bestond niet uit mensen die schreven 'je paard heeft 100% zeker dit', maar uit mensen die schreven 'haal er in godsnaam een tweede dierenarts en hoefsmid bij, want dit paard lijdt pijn en dat moet stoppen, en dit lijkt totaal niet op mijn paard met ataxie (wat Koper dacht) en juist heel erg op mijn paard met hoefbevangenheid (wat Kopers dierenarts dacht)'. Er zijn zelfs klinieken genoemd die ze kon benaderen en bedrijven die röntgenfoto's aan huis kunnen maken zodat die arme Vos niet ook nog eens op een trailer gezet hoefde te worden.

Omdat ik dit zo'n extreem treurige casus vond heb ik de filmpjes (net zoals andere bokkers hebben gedaan) voorgelegd aan de dierenartsen van mijn eigen kliniek met de vraag of zij hier hoefbevangenheid of ataxie in zagen, aangezien die ataxie de hoofdvraag van de TS was. Verder geen informatie gegeven. Het antwoord van de kliniek: de bewegingen van de achterbenen en gebrekkige coordinatie zou op ataxie kunnen wijzen, maar mogelijk beinvloedt hoefbevangenheid het plaatje, en dat kan heel gemakkelijk door een dierenarts ter plaatse bepaald worden door te checken op temperatuur voorhoeven, voelbare digitale pols en gevoeligheid van de zool.
Tja. Er was dus al weken eerder een dierenarts bijgekomen, waarvan Koper zelfs letterlijk beschrijft dat de pony bijna door de grond ging toen die de gevoeligheid van de zool checkte... Daar had de kliniek ook niets meer op te zeggen, behalve dat hier andere instanties voor waren.

Dus ja, jij vindt het gemeen dat mensen doen alsof Koper haar paard zou laten lijden. Als ik afga op wat ik zie en wat dierenartsen zeggen dan weet ik vrijwel zeker dat dit paard al in de filmpjes van week 3 leed, en Koper schreef zelf dat het beeld daarvoor nog veel treuriger was.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens met dat het zinloos is om iemand hiervoor digitaal te gaan stenigen. In mijn ogen mag echter wel herhaald worden dat deze pony dringend goede zorg nodig heeft - en waarom.
Ik mag tenminste toch hopen dat als ik vrolijk rijfoto's blijf plaatsen waarop mijn paard continu wonden bij mijn sporen heeft, dat mensen blijven herhalen dat ik díe sporen niet mag gebruiken, dat ik de sporen sowieso anders moet leren gebruiken, dat er anti-doorspoordoeken zijn en dat er ook veel minder scherpe sporen te koop zijn.
Ik mag toch hopen dat geen enkele Bokker zich in het hoofd haalt om vervolgens te reageren met 'Het heeft geen zin om negatief te blijven reageren, ik geloof niet dat de TS haar paard bewust pijn wil doen'.
Pijn is pijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:19

Xyzutu2, dat heb je heel goed gezegd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:27

Ik sluit me volledig bij je post aan!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:07

Ik kan me ook helemaal vinden in de post van Xyzutu

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:31

Xyzutu, spijker op zijn kop.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:37

Idem, je vat het (pijnlijk) helder samen XYZutu. Ik denk dat er eigenlijk ook niet zo veel meer over te zeggen valt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:48

Weer dierenartsen die aangeven dat dit hoogstwaarschijnlijk hb is. Hoeveel dierenartsen moeten er nog gevraagd worden? In en intriest, het leven wat dit paard moet lijden. (bewust lange IJ)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:44

Eens met Xyzutu. Beter kan ik het niet verwoorden.