PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:18

Annetje schreef:
Ik heb altijd getwijfeld over deze diagnose, maar ik wil hem niet weer tig keer laten testen in een kliniek, dat is geweest.

Je kan testen zonder dat je paard ergens heen moet. door een aantal haren uit de staart/manen te trekken met wortel en al, kan je dat elf opsturen naar een lab in Amerika voor PSSM1 of Duitsland voor PSSM2.

Annetje

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:04

Marg dat zag ik inderdaad in dit topic! Ik ben dat van plan te doen. Weet iemand hoe duur dat is?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:25

Annetje schreef:
Marg dat zag ik inderdaad in dit topic! Ik ben dat van plan te doen. Weet iemand hoe duur dat is?

Ik heb haren naar dr. Van haeringen laboratorium gestuurd. Duurde 2mdn(!) voor de uitslag, dat was erg jammer. Kostte volgens mij rond de €45,-

Edit: de dierenarts heeft het voor mij opgestuurd, gewoon in Nederland.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 10:42

Ziezo_X schreef:
En ik begreep dat de test dus ook al via Duitse en Nederlandse dierenartsen beschikbaar wordt gesteld?

Iedereen kan de test (laten) doen, dus ook particulieren.
Er zijn wel al dierenartsen die het voor hun klanten doen, of het adviseren.

Azmay: zodra je bevestiging hebt dat ze het sample hebben ontvangen heb je binnen twee dagen de uitslag wel. De post lijkt een beetje langzaam momenteel.

Annetje: via Animal Genetics is het heel snel en goedkoop. Via Florida, USA incl. verzenden meestal een dag of 10. Kost 45 dollar. Animal Genetics UK kan ook maar daar weet ik de prijs niet van. Laboklin.nl is ook een optie maar weet ook daar de wachttijden niet van. Van Haeringen is langzaam en duur.

DIVA2: dat is idd geen fijne combinatie van dingen.
Heb je al contact gehad met je dierenarts over advies?
Vrije beweging is voor een paard met PSSM type 1 eigenlijk wel een must, alleen zul je moeten kijken of ze wel tegen gras kan of dat ze misschien beperkt gras kan hebben en de rest van de dag op een paddock kan zodat ze wat rustiger blijft. Stalrust is echt funest voor een paard met type 1. Het opbouwschema van je dierenarts zou ik niet doen voor een paard met type 1, zeker niet als ze symptomatisch is. Opbouwen doe je het best héél langzaam met in eerste instantie (denk aan een week tot weken) alleen stappen aan de hand (rechtdoor dus), daarna een minuutje draf erbij pakken en dat per minuut uitbouwen.
Laatst bijgewerkt door Mac op 01-10-18 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:45

Sample is vandaag ontvangen, meteen even de rekening betalen (heb geen credit card) en dan verder afwachten..
Deze test (pssm2) kost 238 euro.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 10:45

Dikke kans dat je dan vandaag of morgen de uitslag hebt Azmay. Spannend hoor!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:22

Mac schreef:

Vandaag zal wel niet, bankoverschrijvingen naar Duitsland zijn niet direct over natuurlijk.
Je geeft me nu wel hoop op een snelle uitslag, beetje gemeen als ik dadelijk nog 2 weken moet wachten zoals ze in de mail zeggen :')

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:08

Mac schreef:
Annetje: via Animal Genetics is het heel snel en goedkoop. Via Florida, USA incl. verzenden meestal een dag of 10. Kost 45 dollar. Animal Genetics UK kan ook maar daar weet ik de prijs niet van. Laboklin.nl is ook een optie maar weet ook daar de wachttijden niet van. Van Haeringen is langzaam en duur.
Moet dat dan via mijn dierenarts? Of kan ik zelf Animal Genetics benaderen en haren opsturen?

Ik lees in het topic veel over magnesium en selenium bijvoeren, dus die supplementen ga ik ook opzoeken. Voorheen heb ik mijn paard altijd lijnzaadolie gegeven, omdat hij het daar erg goed op deed. Is dat voor een paard met mogelijk PSSM1 ook oké om te voeren?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 15:27

Annetje schreef:
Moet dat dan via mijn dierenarts? Of kan ik zelf Animal Genetics benaderen en haren opsturen?

Dat kun je helemaal zelf doen. Je downloadt een formulier, trekt wat haren van je paard (wortels in tact) en stuurt deze op naar Animal Genetics.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 17:28

EquiSeq heeft vandaag aangekondigd dat ze nog drie genen hebben geidentificeerd die PSSM achtige symptomen kunnen geven. Wij kunnen er hier nog niet op testen, maar hier is alvast meer informatie te vinden: https://www.facebook.com/EquiSeq1/posts ... 2309020259
De informatie hierover is nog heel summier dus meer dan wat hier staat weet ik ook niet ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:21

Annetje gaat het om die NAS ruin?
Als hij positief is wel doorgeven aan het NAS hoor. Ze vinden het nu wellicht nog niet boeiend maar hopelijk komt dat nog als ze genoeg meldingen hebben.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:03

Sizzle schreef:
Annetje gaat het om die NAS ruin?
Als hij positief is wel doorgeven aan het NAS hoor. Ze vinden het nu wellicht nog niet boeiend maar hopelijk komt dat nog als ze genoeg meldingen hebben.

Ja! Plaatje begint in mijn hoofd echt steeds meer bij pssm te passen, dus ik ga hem laten testen. Hoe meer ik erover opzoek, hoe meer het past. Zou heel veel verklaren als hij het heeft. En als hij het niet heeft, dan houden we het op een raar paard met artrose.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:06

Die van mij had ook Sonny af Hojmark (opa) bloed en er is nog een appie op bokt met spierproblemen ingeslapen met SaH als vader.
Ik hoop niet dat daar de link ligt want dan zit het hele stamboek vol met PSSMers.
Ik ben nog altijd enorm benieuwd of Casanova positief zou testen, maar die is inmiddels naar het buitenland.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:56

Tja... misschien is het niet voor niets dat je niet veel NAS ziet. Misschien zitten er meer problemen in gefokt dan dat we doorhebben.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:21

Mac schreef:

Vrijdag heeft het Cag mij een rekening gestuurd en die heb ik meteen betaald. Het is echt afwachten. Ze zeggen zelf een dag of 10... dan moet ik nog even wachten.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:21

Soms vraag ik me af of het PSSM of PMS is :')
Paar dagen gewoon buiten gereden of gelongeerd, niks aan de hand. In de bak denkt ze mwah weet niet of draf een goed idee is. nee echt. oh wacht was het bijna vergeten ik kan het echt wel. En dat in ongeveer een halve bak. Nu heeft ze ineens bedacht dat in plaats van dr gebruikelijke planken door de rechterbocht, je beter in volle vaart recht op het hek kan gaan. Dus daar trok ik even de grens. Om vervolgens als een zonnetje te lopen. Ik ben de eerste die denkt dat ze ergens last van heeft (hippochonder) maar af en toe denk ik toch echt dat ik in het ooitje word genomen.

Relateren jullie alles aan PSSM of kun je ook nog wel eens wat anders identificeren?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 20:24

Talida schreef:
Relateren jullie alles aan PSSM of kun je ook nog wel eens wat anders identificeren?

Ja hoor. Dat een paard een paard is en blijft :D
Je leert het wel herkennen is mijn ervaring. Vaak zie je dan voor je opstapt al wel hoe het paard die dag in zijn lijf zit. Maar soms kan het toch ineens mis zijn. Ik vind altijd dat gedrag dat niet bij het dier past een waarschuwingssignaal is.

Oh ja, betaling eerst ja voordat de test wordt opgestart. Nog iets langer geduld hebben dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:30

Toen ik de test aanvroeg bij het CAG las ik ergens dat ze direct beginnen met testen zodra ze de sample binnen hebben, maar dat je pas de uitslag krijgt als het geld binnen is. Bij ons werkte dat ook zo ongeveer, drie dagen nadat ik de envelop op de post had gedaan kreeg ik een mailtje met een betaalverzoek, en drie dagen nadat ik betaald had kreeg ik het mailtje met de uitslag. Er zat een weekend tussen wat ervoor zorgde dat het in totaal op 9 dagen uitkwam, maar aangezien betalen van NL naar DE ook 2 dagen kan duren klopte dat wel aardig met de voorspelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:48

Talida schreef:

Gelukkig heeft mijn paard nog meer (erfelijke) aandoeningen dus ik kan altijd kiezen wat ik waar aan wijt. _O- :D
Als er iets afwijkend is check ik wel eerst even de PSSM 2-puntenlijst. Gisteren haalde ik hem bijvoorbeeld uit de wei en vond ik hem net iets korter lopen. Dan prik ik in zijn rug/achterhandspieren en die waren gewoon zacht, maar de spieren rond de knie waren hard en naar binnen gezogen en dat plus het hol trekken van de rug betekent hier kou op de spieren die richting spierstijfheid/spierbevangenheid gaat. Dan gooi ik er meteen een warmtedeken over (Back on Track/Fedimax/Rambo ionic) tijdens het voeren, en als hij na een half uurtje dan weer ruimer loopt dat weet ik dat dat het was, en dan pas ik het dagelijkse dekenregime daar weer op aan.
Als die deken niet had geholpen dan had ik bijvoorbeeld naar zijn hoeven gekeken; misschien staat er teveel teen aan de grond en kan ik hem helpen door die wat meer af te ronden.
Als zijn spieren stijf/hard aanvoelen ga ik er sowieso niet op zitten, en voeg ik extra vitamine e toe. Als ik het idee heb dat zijn bespiering wat afneemt, dan stop ik er meer eiwitten in. Helaas is er niet 1 standaard recept dat ik elke dag kan gebruiken qua training en voeding: alles hang altijd af van of hij gerend heeft in de wei, of hij die dag gezweet heeft, hoeveel eiwit/vitamine E er in het gras zit, of hij het koud heeft, enz.

Mijn paard is wel een enorme pieperd en heeft meteen overal last van, maar tegelijkertijd doet hij altijd stinkend hard zijn best voor je en loopt zichzelf ook gerust voorbij als je dat echt wilt, dus bij hem neem ik alles altijd wel serieus. Maar dan nog; soms longeer ik hem en loopt hij die dag ineens erg op de voorhand en is hij met zijn achterbenen aan het rope-walken (achterhoeven voor elkaar zetten en daardoor met zijn achterbenen steeds zijn staart naar voren trekken). Verder is er niets te zien in stap op het harde of zachte, maar in draf toch die afwijking. Dan is het de vraag wat op dat moment het beste is; stoppen? Toch kort even actiever maken om de spieren even warm te maken? Deken erover en even doorwerken? Deken erover en uitstappen? Helaas spreken de gebruiksaanwijzingen voor PSSM 2 en voor zijn aangeboren rugmalformatie elkaar soms tegen, dus dan kies ik er vaak voor om hem toch nog tien minuten aan het werk te zetten tot hij een paar passen zijn lichaam correct gebruikt en hij zijn ruggengraat beter beweegt zodat dat spiergeheugen getriggerd wordt, en stop dan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:36

Oh dames, Detje is laatst door de chiropractor behandeld en waar het vorig jaar zo mis ging in Brabant hebben we dit jaar weer zo geweldig gereden. 2 x een rondje van 9 km en zondag iets verder maar weet niet hoeveel. Vandaag in de bak gereden en dat ging ook prima.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:05

Sizzle schreef:
Die van mij had ook Sonny af Hojmark (opa) bloed en er is nog een appie op bokt met spierproblemen ingeslapen met SaH als vader.
Ik hoop niet dat daar de link ligt want dan zit het hele stamboek vol met PSSMers.
Ik ben nog altijd enorm benieuwd of Casanova positief zou testen, maar die is inmiddels naar het buitenland.

Op facebook kwam eens een uitslag van Casanova bij zijn nieuwe eigenaar in het buitenland voorbij, hij zou negatief getest zijn op pssm1.
Er wordt wel steeds meer getest door NAS fokkers, ik weet al heel wat goedgekeurde grote maat NAS hengsten die vrij getest zijn en hoor van verschillende NAS fokkers dat ze ook hun merries getest hebben. Niet iedereen steekt zijn kop in het zand daar, maar veel wel helaas, blijf je altijd houden totdat een stamboek bepaalde verplichtingen stelt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:49

Ik krijg iedere keer als ik een mailtje binnen krijg een mini-hartverzakking. Zit er echt te erg op te wachten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:29

Kan ik me voorstellen! Om de een of andere reden dacht ik dat het nog wel een paar dagen zou duren voor ik de uitslag kreeg toen ik ineens een vreemd uitziend mailtje van een vreemde afzender kreeg. Ik vroeg me al af of het spam was maar klikte er toch maar op en ineens pats boem uw paard heeft PSSM 2... :oo :r :x
Dus misschien is het maar beter als je het verwacht. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:39

Voor degenen waarvan de paarden geen zoutblokken gebruiken maar wel zout nodig hebben voor de spieren: bij Pure paardenvoeding kun je 'gecoat' zout kopen dat naar munt smaakt in plaats van naar zout waardoor paarden eerder geneigd zijn om het te eten als het door het voer gemengd wordt: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... ctrolytes/ :)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:05

Toevallig gister wat proefzakjes ontvangen van hen. Ik had vitalbix aangevraagd en ook dengie en pure ontvangen.ben niet zo zeker van de dengie vanwege de Lucerne. De Pure klinkt wel interessant.