paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:34

Wat een waardig einde, fijn dat het zo goed verlopen is.
Het valt niet mee om dit een plaatsje te geven, duurt lang en echt wennen doet het nooit.

Wat betreft je jonge vent, pas een beslissing over nemen als je zelf weer tot rust bent gekomen. Verkopen kan altijd nog.

Sterkte!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:49

Veel sterkte :(:)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:21

Wat een mooi gebaar om Conners laatste hoop onder zijn lievelings eik te gooien.

Ik denk dat je toch moet proberen om de kleine man te behouden. Je bent er volgens mij nog niet aan toe om ook afscheid van hem te nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 15:41

Even een update na een paar drukke warrige dagen. Ten eerste gaat het tot mijn verbazing best ok nu met me. :? Ik ben verdrietig er is gemis maar ik merk dat de zorgen en stress zijn weggevallen. Heb afgelopen nachten geen nachtmerries gehad en vannacht zelfs diep en goed doorgeslapen. Dat laatste is echt voor het eerst sinds minstens een maand of zelfs langer.

Ook besloten kleine wel te laten verhuizen morgen. plek waar ik nu sta is voor hem en mij geen oplossing voor de lngere tijd. Dan ga ik even maand of twee lang nadenken en zoeken naar een goede oplossing voor kleine man. Ben dan uit mijn dagelijkse routine weg van paarden moeten doen. Ga er welregelmatig heen voor tutten en zo. Ik heb dan de tijd om te kijken red ik het zonder paarden of zit de passie en liefde er toch te diep voor. Een goede tussenstap denk ik. als ik namelijk zag hoe hij in rengalop op me afkwam net en in mijn jaszak kroop en hoe blij ik wordt van die kleine rat. Maar ja heb hem destijds niet voor niets gekocht na een heel lange zoektocht. -O-

Laatste hooi is weg van stal nu. Ik had het tot vandaag gered met het eten. Bij foeragehandelaar langs geweest ook even om te melden dat hij kan stoppen met zoeken. Die was inmiddels ook behoorlijk wanhopig aan het worden. Omdat ook hij geen enkel geschikt ruwvoer heeft kunnen vinden of maken. Ook al zijn connecties in binnen en buitenland hadden niet iets dat geschikt was. Dat was dus alleen ivm eten vandaag opgehouden.

Moet zeggen dat een heel goede vriend me er echt fijn doorheen sleept. Afgelopen dagen veel mee opgetrokken en gisteravond ongeneerd wezen stappen. :') eerst heerlijk hapje eten, daarna rockcafe met goede livemuziek opgezocht daarna door de stad gewandeld. Nou ja ik zitten op mijn krent hij rolstoel duwen _O- onderweg naar huis nog een hond het leven gered door haar op tijd te zien en vn de weg te krijgen, anders was ze 1,5 minuut later overhoop gereden door wen snoeihard rijdende bus. Alles bij elkaar ging ik pas over 3 naar bed. Daar word ik langzaam toch te oud voor. Maar heeft me geestelijk wel erg goed gedaan.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:34

Super de afleiding.. Toch stiekem wel geweldig als je paard zo op je af komt denderen.. Sterkte meis de komende tijd.. :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:03

Interessante update. Ik kan me voorstellen dat een grote zorg nu weg is en dat je daar rust van krijgt. Anderzijds is het gemis natuurlijk enorm en ook de impact die het heeft op je dagelijks bestaan is groot. Fijn dat je mensen om je heen hebt die je er door heen slepen.

Ik hoop dat je een oplossing vind om de kleine man toch in je leven te kunnen houden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:25

Neem de tijd! De kleine man mag hier ook gewoon ravotten in de kudde, zonder de verkoop in te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 19:28

Ik ga rustig nadenken, had je proberen te bellen vanmiddag. Twijfel sinds vanmiddag opeens heel erg vanwege zijn en mijn reactie ;( . Verstand tegen gevoel. En ben met een mogelijk goede oplossing bezig. In de tussentijd kan hij mooi leren. Dat is altijd nodig wat er ook gaat gebeuren met hem.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:32

Misschien is wat tijd voor jezelf zonder al te veel zorg voor een paard wel precies wat je nu even nodig hebt. Er is je tenslotte de afgelopen tijd nogal wat overkomen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:36

Stilte meelezer hier, veel sterkte de komende tijd.
Fijn dat het afscheid rustig en respectvol is verlopen.
En neem rustig de tijd om te bedenken wat je met de kleine man doet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:47

Bij twijfel en in geval van labiliteit: geen keuze maken nog. Je antwoord komt vanzelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:49

Klopt vandaar ook de tijdelijke adempauze. De juiste keuze komt vanzelf wel bovendrijven. :j en in de tussentijd kan ik heel erg gaan uitrusten en bijtanken met de zeeen van vrije tijd die opeens er zijn dan. Zal echt heel raar zijn. De routine is al zo lang aanwezig en dan opeens nagenoeg niet meer. -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:17

Karuna, uiteindelijk is het dus toch veel sneller gegaan dan je had gedacht. Wat is het allemaal goed verlopen zeg!
Dat je nu even niet weet wat je met je kleine grote man verder wil is heel logisch. Verkopen kan altijd nog. Even goed adempauze nemen en dan kan je verder kijken.
Ik lees dat je hem bij Snowdon vandaan wil verplaatsen naar een andere stalling. Je zal daar ongetwijfeld over nagedacht hebben, maar weeg alles wel goed tegen elkaar af. Maak een lijstje met plussen en minnen van bij Snowdon laten en bij de andere stalling waar je hem naar toe zou willen brengen. Bedenk ook dat hij dan weer een verhuizing voor de boeg heeft en bedenk of dat echt nodig is. Niet dat ik hem bij Snowdon wil laten hoor, maar ik wil je er voor behoeden in deze situatie waarin je toch emotioneel bent, overhaaste beslissingen gaat nemen.

Ik wens je aan alle kanten veel sterkte en wijsheid toe, ik vind het wel fijn om te lezen dat je eindelijk goed hebt kunnen slapen, dat hoor je heel vaak als iemand uiteindelijk de moeilijke beslissing heeft genomen van het inslapen van een ziek paard en als dat eenmaal gebeurd is.
Hele dikke :(:) :(:) :(:) van me!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:19

Andersom Jet, wij halen de kleine man juist morgen op voor haar :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:29

Herkenbaar wat je zegt over dat er een hoop zorg en stress van je af gevallen is. Dat had ik ook nadat ik mijn maatje na bijna 20 jaar heb moeten laten gaan. Hij was ook al vanaf dec 2014 op en af aan het sukkelen...

De zorg en de stress die het met zich meebrengt om te zien hoe je dier aan het veranderen is vallen weg. En gek genoeg is het een opluchting dat buiten het feit dat je paard geen pijn meer heeft, jij ook verlost bent. Ik vond het ook bizar dat de aanloop naar het inslapen zwaarder was dan het daadwerkelijke inslapen... tuurlijk mis je je maatje... maar het krijgt langzaam aan een plekje...

Ik denk dat je er inderdaad wijs aan doet om even een pauze in te lassen voordat je besluit wat je met je andere paard gaat doen :) op die manier neem je in ieder geval geen beslissing waar je spijt van krijgt. Ik wens je veel kracht toe :) luister naar jezelf...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 23:33

Jet dinky staat nu op een tijdelijke stal in de buurt omdat hij niet alleen achter kon blijven. Stal is ook echt alleen een tijdelijke oplossing. Daar blijven staan is om meerdere redenen een no go. Morgen komt snowdon hem ophalen zodat ik even adempauze heb, kan bijkomen van lange tijd stress en alles heel goed berekenen en natrekken nog een keer. En de nu verlaten stal langzaam leeghalen. Iets waar ik erg tegenopzie maar waar ik gelukkig de tijd voor kan nemen.

Neon klopt al bijna een jaar weet ik dat het komen gaat. Afgelopen 6 weken ongeveer zag ik hem steeds verder aftakelen en mijn allergrootste stress was toch het niet vinden van geschikt ruwvoer. %) vanaf mei bijna dagelijks rondbellen, langsgaan monsters meenemen. En steeds opnieuw niet geschikt. Je ziet je baaltjes rap minder worden. Bij iedere plek schimmel denken weer een dag minder eten. ;( wetende dat zonder eten je gewoon niets meer kunt doen. Een gemene deadline letterlijk dan. -O-

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:37

Karuna, heel veel sterkte met je verdriet en verlies.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:46

O, lekker suf helemaal verkeerd gelezen dus. Lekker dat je hem naar Snowdon laat gaan dan, dit was dus mooi voor even omdat je met hem omhoog zat zeg maar, maar bij Snowdon heb je dus de tijd om na te denken die je nodig hebt. Super!

En ja, die zorgen om dat hooi, dat was al langere tijd natuurlijk, dat hoeft nu niet meer en de oude man is nu vrij van zijn lichamelijk ongemakken, dat geeft echt wel rust!

kado18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:58

Ookal is je paard nog 'klinisch' in orde, kan zijn ziel er al wel aan toe zijn en dat is waar het om draait (soms moeten dierenartsen wat openminded zijn en niet al te veel in het maatschappelijke hokje blijven).

Aan je verhaal te lezen vooral de blik in zijn ogen en de omslag denk ik inderdaad dat hij er aan toe is. Is er geen andere dier

Ik wens je veel sterkte met het inmiddels verlies en hoop dat jij er al wat beter onder bent zo te lezen heeft het je echt diep gezeten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 18:58

Dinky is vanmiddag opgehaald en staat nu in Drenthe voorlopig. Ik ben meteen daarna naar de sauna gegaan waar ik net slaperig en ontspannen van terug ben. Weer wat stress achter gelaten. :j hopelijk vannacht een goede lange nacht slaap.

Honden komen vanavond weer terug ook. Morgen nog een soort van "normale" maandag die meestal paardloos verliep. Vanaf dinsdag zal het raar zijn, denk dat ik dan s ochtends de stallen ga leeghalen en wat tussen heining met steekpaaltjes weghalen. Langzaam aan kleine dingen doen zodat ik kan afbouwen met de routine.

En kado helaas is dat maar al te waar, maar ja leg dat maar eens uit aan je dierenarts zonder voor idioot uitgemaakt te worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:03

Ook een knuffel van mij ! :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:09

Ik zal wel op een hoop zieltjes trappen, maar ik vind echt dat als je als eigenaar kiest om je paard in te laten slapen dat een arts daaraan mee mag helpen. Er zijn genoeg redenen die voor mij een geldige zijn. En de jouwe was er ook zo een karuna.
Maar ook iemand die een gezond 23 jarig paard niet meer kan onderhouden omdat ze het werk kwijt is en financieel niet meer rondkomen. Dan de keus maken om je paard te laten gaan ipv verkopen moet gewoon kunnen. Toch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:16

In zoverre ja maar een dierenarts moet het ook met zijn eigen gevoel kunnen rijmen. Net als met euthanasie met mensen, niet elke arts wil dit doen. Ook die hebben het recht te weigeren en terecht ook. Als zij een handeling moeten verrichten waar ze zelf niet achterstaan kan het in het slechtste geval zo beroerd uitpakken voor ze gevoelsmatig dat ze misschien wel stoppen met hun beroep. Dat is ook niet de bedoeling en ieder mens heeft recht iets te weigeren. Gelukkig wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:17

knollentuin schreef:
Ik zal wel op een hoop zieltjes trappen, maar ik vind echt dat als je als eigenaar kiest om je paard in te laten slapen dat een arts daaraan mee mag helpen. Er zijn genoeg redenen die voor mij een geldige zijn. En de jouwe was er ook zo een karuna.
Maar ook iemand die een gezond 23 jarig paard niet meer kan onderhouden omdat ze het werk kwijt is en financieel niet meer rondkomen. Dan de keus maken om je paard te laten gaan ipv verkopen moet gewoon kunnen. Toch?

Jazeker, ik heb een groot respect voor eigenaren die er voor zorgen dat hun 23 jarige niet in de handel komt, mits er geen geschikt alternatief voor handen is vind ik de slager(want elke da zal veel moeite met een gezond paard hebben) een goede optie. Ik zie zo ontzettend veel dieren op mp langskomen, te slecht om op te rijden, misschien nog wel voor de fok geschikt enzenz. Mensen zouden wat vaker hun verantwoording moeten nemen ipv zaken af te schuiven want zo ziet het er vaak wel uit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:51

Snowdon, laat je weten hoe het met Dinky is?

De arts had geloof ik al aangegeven dat ze van connor en zijn sterven wat geleerd had, toch?