Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:52

Even als buitenstaander bekeken want jij kent als eigenaar je paard het beste maar het is nu ook wel de rotste tijd van het jaar voor een oud paard. Mijn 22 jarige viel ook ineens veel terug een paar weken geleden, die wordt nu flink bijgevoerd en komt weer goed bij. Zou dat er ook niet mee te maken hebben?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:02

Vala schreef:
Even als buitenstaander bekeken want jij kent als eigenaar je paard het beste maar het is nu ook wel de rotste tijd van het jaar voor een oud paard. Mijn 22 jarige viel ook ineens veel terug een paar weken geleden, die wordt nu flink bijgevoerd en komt weer goed bij. Zou dat er ook niet mee te maken hebben?

Paard heeft wel een tumor in het hoofd zitten.

Mijn 26 jarige hoeft nog net niet op dieet. Als die ineens zo gaat afvallen is er stront aan de knikker en is het waarschijnlijk tijd om afscheid te nemen :( .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 09:20

Cowgirl schreef:
Als ik haar zo zie zeg ik dat het genoeg is. Ze is behoorlijk achteruit gegaan. -O-

Idd. dat vind ik dus ook,aan het eten ligt het niet,ze krijgt genoeg binnen.Ook heeft ze bij nat en/of koud weer een warme deken op,zodat ze daar geen energie aan kwijt raakt.
Haar ogen staan ook anders,en dát vind ik niet goed.
Ik weet dat ze echt nog graag wil,dat zie ik dan weer wel,maar das geestelijk,haar lichaam is volgens mij aan het opraken.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:24

Yvonne jij weet het beste wat goed voor Fyanne is. Ik denk dat jij je keuze al gemaakt hebt alleen je gevoelens en verstand wilt gaan rijmen met elkaar door de mening van een ander ( dit bedoel ik niet negatief hoor maar positief )

Een ander kan vanaf zijn scherm niet beoordelen wanneer het genoeg is, alleen jij kan dat.

Kijk wat voor mooie leeftijd ze heeft en in wat voor conditie ze die gehaald heeft en bedenk voor jezelf of ze genoeg plezier er in kan hebben om het door te laten gaan tot in ieder geval in de zomer.

Heel veel sterkte

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 09:33

@Thenexttry klopt exact! ik weet wat mijn keuze is,maar mijn gevoelens willen dat nog niet.Daarbij ben ik ook bang dat ik haar te vroeg laat gaan,en vind het daarom fijn als een D.A. zijn mening geeft.Dat zou het laatste zetje voor mij kunnen zijn,dan heb ik later geen schuld gevoelens t.o. Fyanne.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:40

Ik heb jullie heel erg lang gevolgd en dan kon het nog zo slecht gaan, ik zag een paard met een glinster in haar ogen, op de laatste foto zie ik die niet echt. Ik vind het heel erg stoer en knap van je dat je dit zelf ook ziet en het niet gaat ontwijken. Heel erg veel sterkte en geef fyanne een dikke knuffel van iedereen hier op bokt!

Ze heeft zo gevochten, heeft nog lekker rond kunnen lopen bij jullie. Meid, als je besluit haar nu te laten gaan is dat niet te vroeg.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:49

Er is geen "te vroeg" bij dit besluit. Ik heb wel vaak gezien dat er in mijn optiek, maar da's dus geheel persoonlijk, een "te laat" was. Dat was bij Fyanne nog niet het geval maar het moment komt nu wel snel dichter bij denk ik.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:00

Maflinger_S schreef:
Er is geen "te vroeg" bij dit besluit. Ik heb wel vaak gezien dat er in mijn optiek, maar da's dus geheel persoonlijk, een "te laat" was. Dat was bij Fyanne nog niet het geval maar het moment komt nu wel snel dichter bij denk ik.

Precies dit!

Dikke knuffel voor jou TS!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:02

Ik ga hierin met Maflinger en Loez mee. Heel veel sterkte met je besluit hoor, zowel voor jou, voor Fyanne als voor haar weidemaatjes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:19

Je gevoel wil het nooit! . Ik heb 2 van mijn katten vlak achter elkaar in moeten laten slapen.
1 met nieren en 1 zat vol met stenen. Beide 5,5 jaar oud. Het gevoel wilde het niet maar het verstand zei van wel. En dus heb ik afscheid genomen hoe zwaar dat ook was en ik mis ze nog steeds.

Je hoeft je niet schuldig te voelen als je haar nu uit haar lijden verlost.
Ze heeft een mooie leeftijd bereikt en een paar hele goede en fijne jaren bij je gehad.

We weten allebei hoe slecht ze was en eerlijk gezegd zou ik dat punt niet meer willen voor haar.
Dan maar iets te vroeg.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:58

Te vroeg is het niet. Gister ook mn kat van 16 moeten laten gaan. Suiker. Hij was ziek maar nog niet aan t lijden. Ik kon m nog even laten rondhobbelen. Maar nee. Liever zo..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:39

Maar kan ze nog de Fyanne zijn die ze altijd was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:58

Ze kan niet helemaal meer de Fyanne zijn die ze was, ze hield van boscrossen, dat kan dus niet meer, ze word helemaal niet meer bereden en dat vind ze niet leuk.

De D.A. zei dat ze niet lijd,dat ze nog vrolijk uit de ogen kijkt en ze nog wel mee kan.Dat mager worden is de leeftijd.
Dat droevig kijken dat zijn ook echt moment opname's,daarom is het zo lastig om te oordelen.
Ik kijk het nog wel effe aan dan.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:36

Ik zou ook vooral op je eigen gevoel af gaan. Ik vind het gek dat je DA kan zeggen dat ze niet lijd. Hij kan toch niet in haar kijken of met haar praten? Het ene paard laat in mijn ogen veel eerder zien dat hij/zij pijn heeft dan een ander paard.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:51

Moeilijk hoor Gohya, geef het anders een termijn voor jezelf, bijvoorbeeld een maand dat je het nog even aankijkt? En dat je dan beslist? Mits het voor je gevoel in de tussentijd al heel duidelijk wordt natuurlijk. Het is inderdaad een moeilijke tijd van het jaar voor oudere paarden ondanks dat er uitzonderingen zijn voor wie dit niet geldt.
En als ik voor mezelf spreek, als mijn paard laat zien dat het even niet lekker gaat (en die mankeert ook het nodige)vind ik het ook moeilijk om het niet nuchter te bezien en ik persoonlijk schiet dan gelijk in de paniek en denk dan dat het einde daar is. En tot nu toe gaat het dan steeds toch weer goed met hem.
In ieder geval sterkte met wat je ook beslist, ik leef met je mee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 09:29

Ik begrijp de D.A. enigszins wel,hij is heel erg begaan met dieren en vind inslapen altijd heel erg moeilijk.Hij heeft hier eerder een pony laten inslapen [slag in de darm] en de tranen stonden in zijn ogen.
Ik bekijk het van dag tot dag bij fyanne,word ze nog magerder of merk ik dat ze achteruit gaat lichamelijk,dan is het klaar,ongeacht wat de D.A. zegt.
Dit is de 1ste winter dat ze mager is,voorheen altijd goed gevuld in de winters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:02

Ts, jij kent haar het beste! Laat je niet van de wijs brengen door een va die misschien te emotioneel is voor dit vak. Hoe moeilijk ook, volg je gevoel.

Heel veel sterkte komende tijd!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:54

Wijs besluit om het van dag tot dag te bekijken...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:19

Hoe gaat het nu met Fyanne?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 09:23

Het gaat heel erg goed met Fyanne, ze is wel ingevallen ondanks de slobber en onbeperkt hooi,maar dat is ook de leeftijd denk ik. Ze heeft geen bloedneuzen meer gehad,wel snotneuzen. Benauwdheid hoor je ook al een poosje niet meer,ze staat ook niet meer te pompen.Ze eet nog heel erg goed en staat haar mannetje.Ze is 2 weken terug ook mee naar buiten gegaan,lekker door het bos stappen,en wat genoot ze hiervan zeg.Ze zag het bos en wilde al gelijk gaan draven,maar dat mocht ze niet van ons,alleen maar stappen.Ze had ook geen zadel op,alleen een dikke bareback pad,is beter voor haar rug. Nu wil ze wel elke keer mee,als de andere weg gaan [ze blijft nooit alleen achter hoor] dan gaat ze bij de in/uitgang staan roepen,net zolang tot de anderen terug zijn. Ze wil zo graag mee,maar dat kan niet zo vaak.

Foto van 2 weken terug.
Afbeelding

Samen met haar 29 jarige vriendje.
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:29

Wat fijn om te zien!!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:55

Super dat het zo goed gaat :)

En nu op naar een mooie lente/zomer :) dat is een veel makkelijkere periode voor oudjes :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:16

Dat had ik niet verwacht. Maar wel fijn om te horen.
Het word wel een echt oud paard :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:20

O gos, die foto van die twee oudjes, te schattig. Fijn om te lezen dat Fyanne nog best goed gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 08:05

Afgelopen zondag ging het slechter met Fyanne,ze werd behoorlijk benauwd,groene snot en hoesten,ik vermoed een ontsteking in de neusholte's.
Ik heb maandag de D.A. gebeld en ze krijgt een Prednison kuurtje van 2 weken.
Gisterochtend [de verzorgsters kregen zowat een hartverzakking] lag ze in de wei super benauwd,hoofd op de grond te snakken naar adem,knorde heel erg.We dachten dat het einde daar was en ze ingeslapen moest worden.Toen ik aankwam op de wei riep ik haar,hoofd omhoog [ze stond ondertussen alweer] zoekend waar de stem vandaan kwam.Toen wist ik dat het weer goed was met der.
En ja hoor,ze ging gewoon weer grazen,benauwdheid was zoveel minder en het knorren was ook weg.

Ik denk dat de Prednison is aangeslagen,dat er door de ontsteking in de neus een flinke prop snot heeft gezeten die erna is los gekomen.Zou de Prednison niet aanslaan,dan is het einde daar.
Het gaat nu weer helemaal goed met haar.Maar het was wel schrikken gister hoor.
Gistermiddag zag ze dat er 3 paarden naar buiten gingen,stonden al opgezadeld klaar en ze stond de hele tijd te hinniken,ze wilde ook mee.Maar dat kan nu helaas niet.

Afbeelding