[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:26

Best jammer dat we als paardenliefhebbers zo heftig moeten doen over zieke paarden en het zo afgeschermd wordt. Alsof het een beschamend iets is als die vreselijke ziekte uitbreekt. We moeten er met z'n allen voor zorgen dat het zo snel mogelijk weggaat en zeker niet wordt verspreidt. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in de omgeving heel voorzichtig en doordacht omgaat met (vreemde) paarden.

Zo'n heisa om dit soort dingen geheim te houden, terwijl niemand er iets aan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:09

RoyceMack schreef:
Best jammer dat we als paardenliefhebbers zo heftig moeten doen over zieke paarden en het zo afgeschermd wordt. Alsof het een beschamend iets is als die vreselijke ziekte uitbreekt. We moeten er met z'n allen voor zorgen dat het zo snel mogelijk weggaat en zeker niet wordt verspreidt. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in de omgeving heel voorzichtig en doordacht omgaat met (vreemde) paarden.

Zo'n heisa om dit soort dingen geheim te houden, terwijl niemand er iets aan kan doen.

Waar het denk ik om gaat is dat er volop gespeculeerd werd over op welke stallen het zou heersen. En dat er 'verdachte' stallen met naam en toenaam zijn genoemd. Zonder dat dat gestoeld was op feiten.

Het is niet tof als mensen hier op het forum zomaar gaan roepen dat er rhino heerst op een stal, terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Want dat kan enorm vervelende consequenties hebben voor een bedrijf. Let wel: Als jij een handelsstal hebt en iemand heeft een ontzettende pesthekel aan jou, dan zou diegene hier morgen de naam van jouw stal kunnen noemen als besmet bedrijf. Gewoon om te sarren. En als de Rendac morgen stopt bij de manege om de hoek om een door ouderdom ingeslapen pony'tje op te halen, dan wil je niet dat iemand met tekort aan gezond verstand hier op het forum schrijft "oh, rhino op manege X!" Met alle onnodige paniek van dien.

Ik denk dat dat het soort dingen is wat men wil voorkomen hier. En dat lijkt me heel erg verstandig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:27

De persoon die hier reactie neerzette op mijn post, staat met een pony op die stal. Het bericht was dus zeker geen speculatie. Anwar. Fijn dat ze bij me aangegeven heeft hoe en wat. Onze stal is ook in de buurt en ondanks dat ik geen drachtige merrie heb, zijn er op stal wel eigenaren die er met hun merrie (al dan niet drachtig) staan die regelmatig uitstapjes maken. Nu bekend is dat er weer een geval van de ziekte is, past iedereen extra goed op zodat er niet onnodig slachtoffers vallen met alle gevolgen van dien.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:20

Wanneer is de Rhinopneumonie op Texel vastgesteld? Aangezien er afgelopen weekend grote hoeveelheid vreemde paarden op het eiland waren ivm. SGMW... Worden deze mensen dan ook ingelicht?

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:25

Over 2 weken ga ik met paard op vakantie naar texel.
Nu vraag ik mij gelijk al af, komen wij wel op het eiland met de paarden...?
Ik ga uiteraard de stal waar ik heen ga even bellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:39

Het is een bericht van de sectorraad paarden dus betrouwbaar. Het bericht is van 19 september.
Betekent dat proces van dierenartsbezoek, bloedafname en onderzoek allemaal al is gelopen. Dus ga er maar vanuit dat voor het weekeinde er al ziek(e) paard(en) zijn geweest.

@Mnon1994, niet alleen een kwestie: kom je het eiland op, maar zeker ook een kwestie: kom je het eiland nog af. Ik zou er met mijn paard niet naartoe willen om eerlijk te zijn.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:47

Cabelona schreef:
Wanneer is de Rhinopneumonie op Texel vastgesteld? Aangezien er afgelopen weekend grote hoeveelheid vreemde paarden op het eiland waren ivm. SGMW... Worden deze mensen dan ook ingelicht?

Ik vraag mij dit ook af... Ben er ook nog een paar weken geleden geweest. Daarom zou ik ook in dit geval wel graag willen weten om welke stal het gaat...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:06

Hoe doen ze dat daar eigenlijk als je met spoed naar de kliniek zou moeten? Is er iemand op de eilanden (geldt voor Ameland BV ook) die BV een koliekoperatie zou kunnen doen?

Of zoals in dit geval: wat zijn de medische mogelijkheden op het eiland?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:22

eilleen333 schreef:
Hoe doen ze dat daar eigenlijk als je met spoed naar de kliniek zou moeten? Is er iemand op de eilanden (geldt voor Ameland BV ook) die BV een koliekoperatie zou kunnen doen?

Er is in ieder geval geen kliniek.... Voor mensen kan een boot geregeld worden maar of dat ook voor paarden gedaan wordt... Ik denk het niet.

Ben benieuwd hoe lang dit al is. Vorige week was ook SGW Texel. Best spannend ook als het zo dichtbij is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:38

SGW organisatie heeft de deelnemers al ingelicht heb ik gehoord. Indien het al speelde voor de SGW en de organisatie dit wist dan vind ik dat toch wel link om zo'n wedstrijd door te laten gaan. Maar ook hier kan het best zo zijn dat het pas afgelopen week definitief is vastgesteld en ze verder van niets wisten.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:54

eilleen333 schreef:

Je kan voorrang krijgen op de boot als het goed is, vanaf Texel ben je dan binnen 20 minuten over. Maar de boten gaan wel maar eens per half uur of uur. Dus je bent wel langer onderweg. Dan is er een kliniek in Slootdorp, maar ik geloof niet dat die koliekoperaties doet. Dus eenmaal op het vaste land ben je ook nog wel een tijdje onderweg.
Andere eilanden is nog een stuk ingewikkelder denk ik.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:29

Sanned schreef:
eilleen333 schreef:

Je kan voorrang krijgen op de boot als het goed is, vanaf Texel ben je dan binnen 20 minuten over. Maar de boten gaan wel maar eens per half uur of uur. Dus je bent wel langer onderweg. Dan is er een kliniek in Slootdorp, maar ik geloof niet dat die koliekoperaties doet. Dus eenmaal op het vaste land ben je ook nog wel een tijdje onderweg.
Andere eilanden is nog een stuk ingewikkelder denk ik.

Die boot vaart vanaf het eiland ook maar tot 9 uur 's avonds. Voor mensen wordt er met spoed nog wel een andere boot ingezet maar of ze dat met paarden doen.... ik denk het niet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:29

Mnon1994 schreef:
Over 2 weken ga ik met paard op vakantie naar texel.
Nu vraag ik mij gelijk al af, komen wij wel op het eiland met de paarden...?
Ik ga uiteraard de stal waar ik heen ga even bellen.

Gisteren kon je nog gewoon heen en weer hoor, niks aan de hand.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:39

Ireneh81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:51

Ach jeetje, wij gaan komende vrijdag met paard naar Texel. Ik weet ook niet zo goed of we hem wel moeten meenemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:54

Texel is groot, de stal is sinds het bekend is op slot, je kan nu zien waar die is, dus je hoeft er niet langs te gaan, ik zou me er niet zo druk over maken hoor. Gewoon lekker gaan ( als je niet net toevallig naar die stal zou gaan) en bij de desbetreffende stal niet het erf op gaan. Overigens, als je er wel naar toe zou gaan, hadden ze je vast wel op de hoogte gesteld van die stal hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:57

Jet schreef:
Dit is de facebookpagina van de plaatselijke rijvereniging: https://www.facebook.com/rvtexel/?fref=nf&pnref=story .
Daar staat op 15 september een bericht over het hoe en waar van de EHV-1 uitbraak.

En dat is dus de rijvereniging die de SGW op 10 en 11 september heeft georganiseerd op de stal waar nu de uitbraak is. (Den Burg). Dus zijn er veel paarden, waarschijnlijk ook afkomstig van Texel, die twee weken voorafgaande van de bevestigde uitbraak op die locatie zijn geweest.
Als er een melding is op de site van de KNHS, afkomstig van de SRP dan is het niet meer een vermoeden van EHV-1, maar een bevestigde diagnose en is was het betreffende paard mogelijk al besmettelijk rond die datum.

Ik zou mijn paard lekker thuis laten. Waarom het risico nemen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:07

Kijk, dat geeft een andere kijk op de zaak. Dat staat er niet bij in hun bericht, erg jammer eigenlijk. Wel goed dat jij dat dan weer weet Babootje, ik dacht dat die SGW op een ander terrein was dan waar die stal gevestigd is.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:11

Even de facebook pagina lezen. De vereniging doet melding, de stal is verderop, niet bij de vereniging.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:17

Dat dacht ik ook, maar ik las het bericht van Babootje zo, dat ze inside information had zeg maar.

marleenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:20

Eerst even goed lezen en niet meteen gaan roepen....

Het betreft een kleine Prive pension stal waar 1, nieuw aangekocht, paard Rhino heeft. Desbetreffende paard heeft niet aan de SGW deelgenomen en de SGW is zeker niet op het terrein van deze stal georganiseerd.daar zitten kilometers tussen. De rij vereniging maakt alleen melding omdat 2 andere pony's van deze stal 1x per week clublessen rijden op de vereniging. Deze lessen zijn ook weer op een andere locatie dan waar de SGW was. En sinds het bekend is gaat er geen paard het terrein meer op of af van de betreffende stal. Overigens was het ten tijden van de SGW nog niet bekend. Texel is groot... Dus niet naar Texel gaan lijkt mij wat overdreven.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:22

Kom er net gisteren vandaan, er was gewoon wedstrijd bij de vereniging, niks aan de hand.
Er waren geloof ik wel 1 of 2 afmeldingen die keuze is natuurlijk vrij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:39

Ok, dan had ik het dus toch wel goed begrepen, dat het niet bij die stal gehouden werd. Ik zou dus wel gaan als je niet bij de desbetreffende stal komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:44

Jet schreef:
Dat dacht ik ook, maar ik las het bericht van Babootje zo, dat ze inside information had zeg maar.

Nee hoor geen "inside information". Ik heb gewoon even op startlijsten gekeken. 8-)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:53

Babootje schreef:
Jet schreef:

Nee hoor geen "inside information". Ik heb gewoon even op startlijsten gekeken. 8-)

Niet goed gekeken of verkeerde informatie op startlijsten. Zoals eerder vermeld was de sgw wedstrijd niet op dit terrein/adres.