[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:58

Maar waar op is die extreme verhoging gelijk zo gebaseerd dan? Heeft die da van jou dat onderbouwd?
En wat voor waarde had het paard, bij alle testen en op welke data zijn die testen genomen?
Want een dampig paard word heus niet minder dampig, al gooi je er 5 pillen in.
Of is het paard pas dampig gaan tonen, na de verhoging? Want dan zou het zomaar een bijwerking kunnen zijn?
Vertel eens wat meer Kasmir?
dus welke datum er getest is en welke waarde hier uit kwam en wat het verloop van de klachten is?
Misschien zijn er hier mensen die je dan wat beter kunnen informeren?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:05

Oke. Ze is 23 jaar, al dampig dat gaat ook niet meer over. Kucht nu ook met slijm/snot waar ze ondanks verschillende medicatie niet doorheen komt. Ze krijgt sinds de herfst haar pillen. Vorige week maandag is de DA geweest voor entingen, het gebit en bloedtesten. De precieze waarden weet ik niet, zou ik na kunnen bellen. Ik weet letterlijk alleen dat de waardes te hoog waren en dat we over moeten naar 2 pillen. Nu ik jullie reacties lees lijkt het mij handig maandag na te bellen voor de waardes? Heb wel vertrouwen in deze DA maar weet inmiddels ook dat zelf nadenken en checken altijd een goed idee is. Feit is dat dit allemaal nieuw is dus luister graag naar jullie ervaring/advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:08

Ja ik zou ze namelijk graag willen weten als ik jou was. En je hoeft niet eens te wachten tot maandag, een telefoontje morgen en ze kunnen de uitslagen naar je mailen, van alle bloedtesten. Is toch eigenlijk het minste wat ze kunnen doen en jij het alles op papier.

Want zoals ik het begreep van jou, heb je meer dan 1x de acth waarde laten bepalen, dus ik zou graag de datums, met de daarbij behorende waarde willen weten.
Ik vermoed namelijk wel iets, maar kan daar nu natuurlijk geen uitspraken over doen, als ik de datums en bijbehorende uitslagen niet weet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:37

Denk dat we allemaal hetzelfde idee hebben hoor Claudia.

ster_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:40

Ik heb mijn paard een paar weken geleden helaas moeten laten inslapen aan de gevolgen van cushing. Ze was blind geworden, waarschijnlijk door de druk van de tumor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:41

Denk ik ook Marjolein. :wave:

Veel sterkte met het verlies ster.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:44

Ik heb voor as maandag een afspraak om weer bloed af te nemen. Dan wordt gekeken of de medicijnen een beetje zijn werk doen. Ik ben begonnen eind november met een halfje per dag, maar omdat ik vond dat ze zo veranderde in negatieve zin ben ik naar een kwart tabletje gegaan. Maandag eens kijken war de da zegt van mijn paard. En daarna de uitslagen maar eens afwachten.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:21

Ga ik doen, nu alvast bedankt voor de moeite. We hebben het beste met het beestje voor dus hoop dat jullie daar misschien wat mee kunnen helpen dmv advies. Ik heb de zorg hiervan eerst wat afgehouden (het is de moeder van m'n merrie die op dezelfde stal staat. Regel altijd alles rondom de paarden maar heb dit dus echt aan de DA over gelaten.) maar toen ik hier las vond ik 2 pillen al erg veel en volgensmij bevestigen jullie dat nu ook.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:33

Ik snap eerlijk gezegd al dat hertesten niet. Zeker niet op zo korte termijn. Inde op staat volgens mij ook dat je dat beter pas na minstens 4 maanden moet doen. Volgens mij is het zinvoller en veel goedkoper om te kijken hoe je pony/paard reageert op de medicijnen en daar eventueel in bij te stellen

Kasmir ik hoop dat ojajoh je kan helpn.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:38

Ik zit er ook nog niet zo in, dus ik kan je niet helpen maar kom zelf ook weer met n vraagje..

sinds 22 januari ben ik begonnen met Prascend. Dierenarts adviseerde half tabletje, nav dit topic heb ik dit opgebouwd en ben ik begonnen met 1/8 tabletje voor 5 dagen. Sinds 27 januari krijgt hij 1/4. Gister zag ik voor het eerst een bijwerking, ik weet zeker dat niemand anders die gezien zou hebben maar ik ken mn pony goed. Hij is gister namelijk 2x geschrokken van onnozele dingen (van n mens die in de schemering achter de bak liep, en van n plastic zakje), terwijl hij echt nog nooit in zn hele leven ergens van geschrokken is.

Oké lijkt misschien niks en voor de rest heeft hij nergens last van. Maar toch vraag ik me af wat ik nu zou doen? Want mijn plan was vanaf morgen op 3/8 over te gaan,is dat verstandig? Moet je gewoon even door die bijwerkingen heen,en wordt dat later minder? Of is het verstandiger hem eerst aan deze 1/4 te laten wennen en hier langer mee door te gaan?

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:53

Wat naar ster... Sterkte...

Wat opbouwen van de medicatie betreft kan ik helaas geen adviezen geven. Hiervoor heb ik het te kort gegeven aan mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:55

Ik wil je niet ongerust maken, maar get spoken zien doet die van mij nog steeds af en toe en die staat al 3 jaar op de prascend en is shet. Ik vermoed dat het aan de cushing zelf ligt. Maar better safe then sorry en dan wacht je toch gewoon nog een paar dagen met verhogen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:14

Hier worden ook overal spoken gezien. Zo jammer en sneu ook, want hij schrikt zich iedere keer rot van heel onbenullige dingen. Ik heb daarom besloten 1/8 terug te gaan, dus van 1/2 naar 3/8. Om te kijken of dat helpt, maar dat is pas een paar dagen geleden.

Ik heb ook het idee dat hij slechter gaat zien en dat kan natuurlijk meespelen bij het sneller schrikken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:23

Bij mijn paard heeft het wel met de Prascend te maken. Laatst een kwart pil omhoog gegaan en de eerste 2 a 3 weken was hij niet zichzelf. Daarna werd het gelukkig minder en is hij nu weer zichzelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:02

Schrikkerigheid kan een deel zicht zijn, maar ook een grotere behoefte aan magnesium. Probeer eens of het helpt om iets meer magnesium te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:06

Ik ben nu inderdaad wel benieuwd of het dan zicht is of toch cushing of toch bijwerking van de medicatie.. Zelf merk ik het overigens niet aan Sedje, die is nog steeds bomproof haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:11

Dat van overal spoken zien had mijn merrie ook. Er viel een tijdje amper te rijden in de binnenbak. Buiten was er niets aan de hand. Ook al loopt arabier van dochter zich ontzettend aan te stellen, zij loopt buiten door.
In de binnenbak was het drama. Donkere plekken op de wand van vocht, diepere voetafdrukken , een balkje op de grond, noem maar op, alles was raar. Niet grappig ook. Ze loopt zich wel vaker aan te stellen om dingen, maar dit was anders. Ik vroeg me ook af of het een bijwerking was vd medicijnen of vd cushing.
Ze krijgt al heel lang magnesium. Eerst 1 schepje, maar sinds een half jaar twee schepjes.
Binnenkort hebben we een onderlinge springwedstrijd op stal en voor een paard wat altijd helemaal gek was van springen reageert ze ook raar op hindernissen. Alsof ze ze opeens ziet staan en niet al ver van te voren. Ik doe mee met de dressuur ( hoewel ik dat vreselijk vindt) maar ik durf het niet aan om te springen ook al is het maar 50 cm. Ik ben als de dood dat we samen verongelukken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:41

Misty, bij mijn merrie is het zicht behoorlijk achteruit gegaan. Ik rij niet meer in de schemering met haar, want dan is het voor haar het moeilijkst. Binnenbak is meestal minder licht dan buiten, dus het zou afnemend zicht kunnen zijn. Buitenritten doe ik nu ook sowieso met een ander paard erbij voor haar rust. Ze ziet alles later en slechter, heeft meer moeite met dingen te plaatsen. Ander paard erbij scheelt een stuk voor haar.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 30-01-16 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:42

Kasmir schreef:
Kucht nu ook met slijm/snot waar ze ondanks verschillende medicatie niet doorheen komt. Vorige week maandag is de DA geweest voor entingen, het gebit en bloedtesten.

Zou het een entreactie kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:26

Waar heeft het verminderd zicht dan mee te maken , bij jullie paarden? De leeftijd, cushing of de prascend?

Ik heb namelijk niet het idee dat ze slechter ziet (10 jaar) maar dat het spoken zijn die ze ziet, want ze heeft het bv ook op plekken waar niets veranderd is, zoals eigen stal en dan kan ze echt een aantal keer achter elkaar haar hoofd draaien en naar dezelfde plek even staren, echt heel apart eigenlijk

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:54

Geen idee waar het mee te maken heeft, maar sinds hij medicatie krijgt zijn de reacties heel veel heftiger. Ik denk een combinatie van 2 of 3 dingen die je noemt. Vandaar dat ik van de week heb besloten om iets terug te gaan in medicatie om te zien of dat gaat schelen.

Hij staat maar weinig op stal, maar als je dan zijn stal in komt, gaat hij heel paniekerig omdraaien. Deed hij voorheen nooit. Gewoon allemaal kleine dingen waar heftige(re) reacties op komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:32

Ik weet ook niet zo goed wat het nou precies is bij Mien; Ik heb wel al maanden het gevoel dat ze niet zo veel zin er meer in heeft, maar kan mijn vinger er verder totaal niet op leggen, maar voor mijn gevoel humeuriger dan normaal, maar als ik er dan over nadenk, heeft er altijd een flinke kop op gezeten. En ik heb daarstraks met mijn vingers voor beide ogen langsgaan, toch wel het idee dat ze met 1 oog slechter ziet.
Maar het is ook dat ineens van mij schrikken, terwijl ze notabene weet dat ik daar sta en bezig ben, terwijl ze van de dooie dood nog niet bang is en van mij al helemaal niet! Want nog steeds, is het Mien die pas luistert na 2 waarschuwingen en een lel :Y) (bij wijze van spreken dan)...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:45

Weet wel dat sinds die van mij weer een heel stuk rustiger is sinds hij 24/7 buiten staat. Van op stal staan word de mijne neurotisch even kan nog zonder problemen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:26

Door de Cushing kunnen paarden nerveuser/ schikkeriger worden door het te hoge cortisol gehalte in het bloed. Cortisol is een stresshormoon.
Prascend kan weer hallucinaties veroorzaken, waardoor ze schikkerig kunnen worden.
De vergrootte hypofise kan gaan drukken op de oogzenuwen waardoor ze blind kunnen worden.
Oftewel het kan dus een verschillende oorzaak hebben.

De mijne is sinds de medicatie wel minder schrikkerig geworden. Vroeger schrok hij nergens van. Toen hij 10/12 jaar was werd hij ineens heel gestressed of schikkerig met rijden, vooral in de maand december. Nu is hij gewoon weer zichzelf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:02

Die van mij is tot op heden ook een stuk rustiger, maar weet ook dat dit ineens weer anders kan zijn. Vroeger was hij onvoorspelbaar en daarbij soms ook gewoon levensgevaarlijk.