[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:51

Maflinger_S schreef:
Ik zoek naar andere mogelijkheden om haar blijven voor mijzelf te verantwoorden, net zoals Sjolvir doet voor Hepsie. Gewoon, omdat dit ene paard bij jou hoort, en niet ergens anders.

Vind ik erg mooi gezegd.

Maar ik hoop echt dat de Heps (hesp :P ) hierna gespaard blijft van tankdoppen en bijhorende omstandigheden. :(:)

tiwi1969

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:16

Een stille meelezer kruipt even onder haar steen vandaan...

Ik vind het super dat je zo voor Hepsie gaat, ik heb haar veulentopics altijd met plezier gelezen in de tijd dat ik zelf ook een veulen had. Dat was een saaie vergeleken bij Hepsie.
Mijn paard is dus van het zelfde bouwjaar en dusdanig geblesseerd dat ze totaal geen verkoopwaarde meer heeft, maar voor mij goud waard en mijn paard dus ook mijn verantwoordelijkheid.

Fijn dat er meer mensen zijn die zo in elkaar steken.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:29

De foto's doen het inmiddels!! Blij dat ik de vooruitgang toch kan zien!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:49

biscaya schreef:
@de ts: bewonder je doorzettingsvermogen..Hier ook 1x pony gehad met sarcoid..zat net achter haar oor waar t kopstuk zat. Had de verkopende partij gevraagd wat dat plekje was.. Dat was een oud wondje volgens haar. <knip>
Sarcoiden zijn echt hopeloos!!

Ik wilde in dit topic al een tijd reageren, en deze post triggerde me opnieuw.

Ongeveer 30-35 jaar geleden kreeg mijn toen 6-jarige paard zo'n plekje achter haar oor. Niemand wist wat het was, dus ik liet het lekker zitten. Plekje was toen het ik voor het eerst opmerkte ongeveer een gulden in doorsnee (ja, dit was nog in de guldentijd :+ )
Er ontwikkelden zich ook wat van die wrat-achtige bulten, die iedere keer open gingen door het halster. Weg laten snijden door de DA, die ook niet wist wat het was.
Een artikel in Bit zette mij uiteindelijk op het goede spoor - paard was ondertussen 10 denk ik.

Al die cremes ed waren er volgens mij toen nog niet, dus alsnog laten zitten.

Plek groeide tot vollyebal formaat door (plat, hè, geen bulten oid, het was zo'n spreidende, glanzend-zilverkleurig sarcoid, kale huid), maar de manen hingen er overheen, en beest had er geen last van. Later ook op de binnenkant van haar achterbeen en bij haar uier een zelfde plek gevonden.

Tegen de tijd dat het paard 18 oid was, wilde ik voor iemand een foto maken, haal de manen opzij... Knipper eens met de ogen: ding was weg. Die hele oppervlakte was weer normaal, en behaard. (Ik keek dus niet dagelijks en zelfs niet wekelijks onder die manen, dat moge duidelijk zijn - paard was toen al met pensioen en liep lekker paard te wezen in de wei)

Achterbeen en uier uiteraard toen ook meteen eens goed geinspecteerd: idd, daar ook (vrijwel) niets meer te zien, en paar weken later ook totaal normaal.

Met andere woorden: zomaar opeens, nadat mijn paard meer dan 10 jaar een groot sarcoid heeft gehad, heeft het eigen lichaam kennelijk toch voldoende afweer kunnen opbouwen om het ding zelf aan te pakken.

Ik raad het niemand aan (denk ik) maar niet behandelen (en dat was in mijn geval dus enerzijds doordat niemand in eerste instantie wist wat het was en in tweede instantie omdat er toen het wél duidelijk was er sowieso toen nog geen behandeling was) kan dus ook :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 18:22

@Jotoma, ik had wat rond geïnformeerd en uiteindelijk gekozen voor de 4WA, reden was voor mij percentage succes... voor en nadelen afgewogen enzovoort, maar kwartje had ook andere kant op kunnen rollen.

Wat kosten aan UK betreft die hebben eenmalig zalf aan mij verkocht, zijn dan wel kleine potjes, maar zalf is ook zuinig in gebruik, dus neus is met dezelfde zalf gedaan.
Vond de zalf toen heel erg duur en het consult erbij (samen ca 500 euro, pond stond nogal rottig qua koers), maar voor dat geld worden er dus elke keer foto's naar de UK gestuurd waarop je DA advies terug krijgt en in mijn geval ook 2e behandelplan voor been en voor haar neus.
Heb daar niet weer voor hoeven betalen.

De tig flessen metacam.. en ziljoen tubes honingzalf tel ik maar even niet.

En weet je of je nou kiest voor de ene zalf, de andere of een chirurgische ingreep, we hebben allemaal het beste voor met ons beestje, alleen soms past het een bij de een beter in het plaatje en bij de ander het ander.

En middel erger dan de kwaal, ik heb eigenlijk maar 1 periode Heps echt zielig gevonden en dat was bij 2e ronde been zalven, toen ze bijna niet kon lopen, toen brak echt mijn hart..
Kwam ze achter je aan geschoven met d'r oortjes naar voren, de wei in.. en weer uit..
Gelukkig heeft het niet heel lang geduurd voordat ze weer als idioot door de wei stoof.

@Morganlefay, ha ha, was begonnen met beleren voor kar, maar ben na keer op 4 gestrand.. redde ik even niet met mijn armen en nek, wel zonde.. anders was ze nu zeker kar klaar geweest en denk ik ook al wel voor de kar geweest. Ben aan het overwegen als haar neus weer netjes is haar dan maar te droppen daar waar Toobs ook is beleerd voor de wagen, alleen de stalling daar is zo NIET Heps....
Qua beleren echter super! Maar jullie hebben gezien wat ze met haar box heeft gedaan, klein expressief zenuwpeesje.

Heb overigens super lief verzorg meisje voor Heps!

@Shirley, opgeven hoeft in dit geval gelukkig ook nog niet! Aangezien de wereld nog voor haar open ligt. En blijkbaar moet dat bij mij zijn. Nou ja, vooruit dan maar. :+

@Maflinger, top dat je je paardje een kans geeft. Sjol staat hier ook al jaren met semipensioen en kan ik ook nog van genieten. Ik heb dan wel het geluk dat Heps in principe sarcoid of niet, gewoon rijdbaar is. (of menbaar). Waarbij ik overigens niet zeg dat ze eeuwig blijven, omstandigheden genoeg te verzinnen waardoor het gewoon echt niet mogelijk is.

@Tiwi1964, jeetje wat zonde.. ook top dat jij haar houdt, zolang het kan en verantwoord is, mag ik vragen wat ze heeft?

@Ibbel, Dat is echt super! Dat die uiteindelijk weg zijn gegaan.
Ben heel eerlijk was het Sjol geweest was ik ook niet gaan behandelen, had ik gekeken waar het schip zou stranden.
Bij Heps gezien haar leeftijd vond ik dat ik er iets mee moest.
En ja, soms is ons lichaam in staat om iets op te ruimen wat er niet hoort, alleen soms lukt dat wel en vaak niet.
Sarcoiden zijn ook rare dingen....

De dames vandaag, moeder en dochter.
Beiden met centenbakje.. ondanks het vuurwerk, daar moet je ook fjord voor zijn denk ik. :D :+
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:09

Mijn paard, Cherise heeft een beschadigde rug door een trailerongeluk. Ze is gevallen in de trailer en daarna door de voordeur naar buiten gekomen.
Daarnaast heeft ze nu door een ongelukkige actie in de paddock al vanaf maart een hardnekkige blessure aan de tussenpezen van beide voorbenen en de weke delen in de ondervoet links voor.
Al met al is de prognose "fijn recreatiepaard voor de niet veeleisende gebruiker" met extra steun van hoefsmid, osteopaat en zadelmaker.

Ze blijft dus levenslang bij mij, mocht het door onvoorziene omstandigheden niet meer gaan laat ik haar inslapen, maar het streven is dat wij samen oud worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 19:14

Jeetje, dat is echt vreselijk pech hebben... en met de trailer en dan nog eens in de paddock...
Wat eeuwig zonde, wel top dat je Cherise gewoon houdt en ziet waar het schip strand en zelf ook de wijsheid hebt, hoe moeilijk ook, dat als het niet gaat, haar dan in te laten slapen.
Dan heeft Heps nog vreselijk geluk, die tumoren zijn nu met die wonden niet fijn, maar als ze dicht zitten heeft ze daar geen last meer van.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:16

Wat een ontzettend lieve foto! <3
Ook even speciaal voor jou en Heps (en Sjol en Toobs natuurlijk) met al die narigheid: het allerbeste voor 2016!!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:57

Misschien echt compleet zinloos, maar jaren geleden had ik een oude hond die ik af en toe eens ondersteunde met wat metacam en de dierenarts kwam met metacam in een andere naam (werkzame stof wel metacam),dat was een flesje van 200 ml of zo, voor rond de 20 euro, véél goedkoper dus...
Misschien kun je hier eens naar informeren?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 19:58

Dan hier nog op de valreep een beenupdate.
Been update was tot 29 december.

Topic was gezien door een importeur en deze vroeg of ik Vetericyn wou uitproberen.
Mijn antwoord daarop was ja, mits ik eerlijk mocht rapporteren wat ik er van vond.
Ik ben duidelijk honingzalf fan, vind dat hele fijne zalf, maar sta open voor andere producten.

Gisteren kreeg ik het in de bus.
Voor optimaal effect zou je het 3 a 4 x daags moeten toedienen, heel eerlijk dat ga ik niet halen.
Het is kleurloos en reukloos, dat is dan weer handig, want nu vind ik soms honingzalf in mijn haar of waar dan ook.
Het zit in een sprayflesje, dat is handig hoef je niet aan de wond te komen.
(maar kan me zo voorstellen dat niet alle paarden sprayflesjes echt leuk vinden)
Gezien het formaat van het flesje en het uittesten, gekozen voor het been, flesje is toch niet voldoende om neus geheel te behandelen, been allicht wel.

30 december
Hier nog de restjes hongingzalf zichtbaar van de ochtend (was 's morgens gezalfd, vond vetericyn pas 's middags in mijn brievenbus).'
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let's try..
Afbeelding

30 december
1e x in de spray gezet gisteren avond.
Vandaag voor de 2e x, dit is VOOR het sprayen.
Afbeelding

Gesprayd.
Afbeelding

Middel zou wond vochtig moeten houden (idee wat de honing zalf ook heeft) door colloïdale eigenschappen van samenstelling van het middel en zou ontsmettend moeten werken (zou naar chloor kunnen ruiken, ik rook het niet).

Vind het zeer waterig er uit zien, zo voelt het ook, als je het op jezelf sprayt dan lijkt het net water.
Sprayen is handig, hoef je niet aan wond te zitten (Bij Heps is het handig, weet niet of elk paard sprayen waardeert)
Ik had flesje in mijn zak zitten dus dan is het ook warm en niet koud wat je sprayt.
Nadeel tot nu toe, dopje draait alle kanten op, dus zeker in schemering of onder je paard kan je niet zien waar spraykopje heen staat.
Ga er plakkertje op plakken of streepje op zetten met merkstift, zodat ik niet me zelf spray.
Gezien het nieuw zijn van het product voor mij gekozen voor het been, niet de neus.
En het flesje is zo groot dat ik er toch niet langdurig de neus mee kan behandelen.

Voordelen tot nu toe naar mijn idee, je hoeft niet aan wond te zitten dus krijg je geen vieze vinger (ook al kan je handschoenen gebruiken) het is niet pijnlijk want je zit niet aan de wond.
(heb zelf nu geen wond om uit te proberen of het prikt of niet, maar mezelf kennende gaat dat deze week nog wel lukken)
Het is kleurloos en plakt niet of zo, dus je vind het niet overal terug.

Werking, werkelijk nog geen idee, dat moet nog blijken.

Nadelen, dopje draait kunt niet zien in schemering waar spray kant is (moet ik even markeren dan is dat probleem ook opgelost).

Wordt vervolgd.

En mini neus update... nou ja eigenlijk gewoon raar paard wiens neus uitgespoeld moet worden.
So good!!! dat kleine ding was weer wezen zandscheppen, wat doe je dan, nou gewoon even uitspoelen.
(ik beken.. mijn voeten waren ook nat)
https://www.facebook.com/video.php?v=95 ... eo_comment

Tja.. en als je dit doet..
Loopt iedereen die bij je in de buurt stond weg, dag Heps! Tot morgen!
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:01

luxje schreef:
Misschien echt compleet zinloos, maar jaren geleden had ik een oude hond die ik af en toe eens ondersteunde met wat metacam en de dierenarts kwam met metacam in een andere naam (werkzame stof wel metacam),dat was een flesje van 200 ml of zo, voor rond de 20 euro, véél goedkoper dus...
Misschien kun je hier eens naar informeren?

Nee, hoor is geen zinloze info, je hebt metacam waarvan de werkzame stof meloxicam is en je hebt heel veel andere merken waarvan de werkzame stof meloxicam is.
Alleen is Joepieeeee!! de metacam de laatste tijd in de aanbieding, dus joehooeeeee!! niet duurder dan andere merken.
(hij hond en kat meer merken beschikbaar dan bij paard, registratie dingetje.., but was ook een optie geweest, maar aangezien de metacam er ingaat als zoete koek! Pleegt ze echt moord voor, hou ik het maar lekker zo.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:01

Jeeeetje
Dat is echt wat en half wat, sorry staan er beiden bij alsof ze erg van de wereld zijn :+
Heb vanmiddag even bij mijn bonte gespiekt. Stond ruzie met dr buuf te maken terwijl de carbid om onze oren vloog.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:10

Ha ha, hier stonden ze dus nog net niet te snurken... hoezo vuurwerk?? waar dan??
En ruzie met je buren is ook altijd belangrijker dan een carbid bus, toch?
Was met Toobs aan het rijden, vloog er ook vlak bij carbidbus denk ik poef... maar hij was braaf aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:19

Fijn he op Ammerstol doen ze voetbal ballen in de melkbus, als de carbid boef zegt vliegt de voetbal eruit, erg hoog en dan vanwege de afstand daarna de vertraagde knal.
Dit omdat melkbus deksels wel eens hard kunnen aankomen. :j :j :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:33

Kom uut't oost'n en daar deden ze het vroeger ook met deksel.. nu met ballen, want tja, deksel tegen je hoofd is wel heel erg pijnlijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:36

Kwam ik tegen op FB..
Afbeelding

Iedereen een goed en gezond en voorspoeldig 2016 gewenst voor mens en dier.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:40

Jij ook een goed en gezond en voorspoedig 2016.
Maar eigenlijk moet het plaatje toch iets anders zijn. De fjorden aan het eten en dat bruine paard zich verstoppend onder de sneeuw :P

Maar wat ziet het er allemaal netjes uit bij Hepsie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:42

Eigenlijk moeten de fjorden met mond vol eten naar het vuurwerk staan kijken, maar ach.. je kan niet alles hebben!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:20

Die foto kan ik vannacht misschien wel voor je maken!
Maar vind dit ook een schitterend plaatje :))

Goed uiteinde, nog beter begin en veel gezondheid voor het komende jaar!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:37

Fijne jaarwisseling en t beste voor Hepsie in 2016.

Trekdrop ieuw kauwen op dat dode stuk huid jakkes

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:52

Ik heb collodiaal zilver voor Lyme gebruikt.
Heftig goedje dan, dus ik geloof zo dat het super werkt!
Ik heb het mijn pony opgevoerd toen hij 10 dagen voor een vakantie ziek werd, flink verkouden dus.
Toen heb ik de collodiaal zilver en cats claw ingezet met slijmverdunner erbij, ging perfect!
Het was niet de timing om zonder slijmverdunner te proberen, hij moest gewoon weer fit zijn om mee te kunnen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:10

Sjolvir schreef:
Eigenlijk moeten de fjorden met mond vol eten naar het vuurwerk staan kijken, maar ach.. je kan niet alles hebben!

Dat zou inderdaad nog beter zijn ja :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 18:40

Vandaag dus weer een neus update na de been update van gisteren (met stiekum een klein neusupdatetje in de vorm van het filmpje na het zandscheppen).

Laatste neus foto's waren van 30 december, dus hier verder op 31 december.
Kan jullie alvast vertellen dat Heps 2016 is ingegaan MET tank dopje!

31 december
In de ochtend
Afbeelding

31 december
Afbeelding

31 december
Zand geschept in de paddock.
Afbeelding

31 december
Na het uitspoelen (filmpje daarvan is gisteren bij been update geplaatst)
Afbeelding

31 december
Later op de dag.
Afbeelding

31 december
Met honingzalf
Afbeelding

En ja, toen was het oude jaar over en gaan we voor een nieuw begin!!
Wel nog met dop!

1 januari 2016
In de ochtend
Zit in de categorie, nog net vast...
Afbeelding

1 januari.
Afbeelding

1 januari.
Afbeelding

1 januari.
Noop.. zit echt nog wel vast, ook al is het net.
Afbeelding

1 januari
Weer in de honingzalf
Afbeelding

1 januari
avond
Afbeelding

1 januari
En ja, ook nu nog hangt het nog net.
Afbeelding

En om te laten zien, dat Heps nog steeds niet zielig is... maar gewoon een maf dier!
Pret bekkie on the move met ome Toobs
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat Heps toch meer op d'r moeder wou lijken en daarom een bult op d'r neus wou, jammer dat het nu een krater aan het worden is en dan een litteken, maar als dat alles is doen we het ervoor!
Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:45

Ze kunnen straks wel lekker lepeltje-lepeltje of beter: kuiltje-bultje staan, zie je van geen van beide wat _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 18:47

Zal het doorgeven aan Sjol, maar ahum.. Sjol is nogal Chef, Heps krijgt weinig kans denk ik om zo gezellig te komen snuggelen.