[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:41

Een eczeempaard de mogelijkheid tot schuren ontnemen vind ik persoonlijk dierenmishandeling. :=

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:36

Het werd zo vreselijk erg door het schuren tegen de stal (hoek van de muur), tot bloedens toe. Dit doet niet iedere eczemer even erg. Ik denk dat je echt per geval moet zoeken naar wat het beste is en in geval van mijn merrie is het afnemen van dat extreme geschuur een enorme verbetering geweest.
De kapotgeschuurde plekken gaan vliegen opzitten wat weer irritatie geeft tot zelfs vieze ontstekingen die dan onderhuids weer jeuk geven. De korsten van de genezende plekken geven weer meer jeuk dus meer geschuur dus meer kapot, en zo ging het maar door.
Dan weet je wellicht van jezelf dat als je aan een muggenbult gaat krabben de jeuk alleen maar erger wordt. Ik ga er van uit dat het bij een paard ook zo werkt.
Dan is het niet zo dat ze geen enkele mogelijkheid heeft tot schuren, ze krabt zich in de nek met haar achterbeen en rolt veel vaker dan een regulier paard. Alleen kan ze dan niet haar hele gewicht er tegenaan zetten waardoor er geen huidschade ontstaat.

Waar ik ook mee te maken heb is dat alle jeukstillende middels de jeuk juist verergeren bij haar. Ze heeft een contactallergie voor salicylzuur wat juist die verdovende werking zou moeten hebben op de huid. Ik heb t vermoeden dat er meer paarden rondlopen die alleen maar meer problemen krijgen door veelvuldig gebruik van allerlei smeersels....

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:04

Ik snap je redenering. Er zijn nog meer mogelijkheden om een paard wel te laten schuren, zoals een borstel, een gladde buis om bijvoorbeeld een paal heen, er zijn ook speciale matten voor.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:46

amie1965 schreef:
Het werd zo vreselijk erg door het schuren tegen de stal (hoek van de muur), tot bloedens toe. Dit doet niet iedere eczemer even erg. Ik denk dat je echt per geval moet zoeken naar wat het beste is en in geval van mijn merrie is het afnemen van dat extreme geschuur een enorme verbetering geweest.
De kapotgeschuurde plekken gaan vliegen opzitten wat weer irritatie geeft tot zelfs vieze ontstekingen die dan onderhuids weer jeuk geven. De korsten van de genezende plekken geven weer meer jeuk dus meer geschuur dus meer kapot, en zo ging het maar door.
Dan weet je wellicht van jezelf dat als je aan een muggenbult gaat krabben de jeuk alleen maar erger wordt. Ik ga er van uit dat het bij een paard ook zo werkt.
Dan is het niet zo dat ze geen enkele mogelijkheid heeft tot schuren, ze krabt zich in de nek met haar achterbeen en rolt veel vaker dan een regulier paard. Alleen kan ze dan niet haar hele gewicht er tegenaan zetten waardoor er geen huidschade ontstaat.

Waar ik ook mee te maken heb is dat alle jeukstillende middels de jeuk juist verergeren bij haar. Ze heeft een contactallergie voor salicylzuur wat juist die verdovende werking zou moeten hebben op de huid. Ik heb t vermoeden dat er meer paarden rondlopen die alleen maar meer problemen krijgen door veelvuldig gebruik van allerlei smeersels....

Dat laatste is ook met mijn haflinger zo.
Vorig jaar zomer,maar ook begin winter gebruikte ik Derfen.En dacht eerst prima spul(voor sommige paarden misschien wel ;) ), geen jeuk meer en ging lekker door met smeren,totdat ze er wel een erg droge huid van kreeg,tot irritatie aan toe.
Afgelopen zomer geen Derfen meer gebruikt maar uierzalf van de Action,en daar haar droge plekken mee bijgehouden, en dat heeft prima gewerkt; ze kwam op stal eind oktober ongeveer en de jeuk was helemaal over en de huid is rustig.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:49

Kinke schreef:
Ik snap je redenering. Er zijn nog meer mogelijkheden om een paard wel te laten schuren, zoals een borstel, een gladde buis om bijvoorbeeld een paal heen, er zijn ook speciale matten voor.

Hee da's ook nog een idee; een paal met een gladde buis eromheen in het land neer te zetten :j
Mijn vriend had afgelopen zomer gewoon een paal midden in het land gezet,maar dan is dit beter :j

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:42

bedankt voor de tips . Overdag op stal is helaas geen optie, omdat ik maar een keer per dag kan komen, en ze met twee staan en die ander de boel afbreekt als zij binnen staat... Helaas. Ik ben twee jaar zo geholpen geweest met de tip van hier met de rsih, helaas is dat nu niet meer voldoende .

Brok krijgt ze trouwens niet, ook geen appels, brood snoepjes etc. Puur ruwvoer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:21

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:01

ik heb een borstel gehad, maar ook daartegen kon ze haar hele gewicht drukken en kreeg ze alles open :(
het gaat goed zo, ze heeft veel minder problemen het laatste jaar dan het jaar ervoor (ondanks dat er veel meer en veel langer knutten waren)

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:03

Iemand nog wat gehoord over resultaten vanuit dat onderzoek vanuit Universiteit Wageningen van afgelopen najaar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:32

Appie heeft 15 jaar eczeem
Bij hem werkt dit het beste:

Geen jong vers gras!
Ook geen lang gras.
Kaal weiland en ruwvoer werkt het beste of land wat al bijna af gegraasd is.

Voldoende vitamine...laat eventueel bloed nakijken op selenium tekort of magnesium tekort
Door te sober voeren krijgen ze snel tekorten.
Ik heb altijd een knz basis liksteen voor koeien in het land liggen,die bevat extra selenium etc.
En appie krijgt toch zeker 4x per week een schep subli dieetmix, selenium( hij heeft hier snel tekort aan doordat een deel van zijn darm niet optimaal werkt) en schepje multivitamine

Afleiding!
Een sjaggerijnig en verveeld paard krijgt sneller jeuk.

Goede deken op en laat die op
Een keer te snel er af halen geeft weer jeuk.

Laatste paar jaar hou ik me hier aan en het gaat top!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:15

Ik lees dat sommigen van jullie als kuurtje in het voor en najaar Drainage van Groene os gebruiken, maar wat gebruiken jullie daarna?
Gebruikt iemand ook bv de vachtkruiden en of de Trias Omega?

Zo ja, wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:33

Deze week grote was ronde gehouden met dekjes etc dus ook de eczeemdeken ligt weer schoon klaar voor het voorjaar. Aan de ene kant kan ik niet wachten op het mooie weer, maar voor de vliegjes mag het nog wel even wegblijven!

Afgelopen zomer heb ik voor het eerst de RSIH op gehad, wat een verbetering vergeleken die pyama modellen! (Eerder ivm prijs niet aangeschaft omdat ze toen nog mijn verzorgpaard was en een veulen had) Paard had aan het begin wel allemaal wondjes aan dr oren, maar na een paar weken werd het randje soepeler en was het over. Ook vind ik de deken bij de borst wat krap, weet iemand of de namaak van EJ toevallig wat breder valt?

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:07

even reactie op Liset. Ik heb de namaak van EJ gehad, maar ik vond de kwaliteit toch een stuk minder. Was binnen een zomermaand helemaal kapot. En de RSIH is nog steeds helemaal heel. Echt een fijne deken! enige nadeel van allebei de dekens vind ik dan de oren die niet blijven zitten. Ik sla ze altijd om naar achteren. Maar dan heeft ie wel weer jeuk aan zijn pony. :(
Ik weet alleen niet of de een breder is als de anderen. Aangezien ik een vrij smal paard heb.

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:26

Die van mij weet idd ook altijd haar oren eruit te krijgen, met halster er over gaat het wel goed, maar die heb ik liever niet om. Dat de EJ deken minder van kwaliteit is dacht ik al wel, keertje gevoeld in de winkel maar hele andere stof dan de RSIH, maar ik dacht als deze wel breder valt, dan kan ik hem altijd proberen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:45

Die oren van de Rambo rish heeft mijn moeder eraf gehaald. En zo gemaakt dat de hoofdkap van de boett erop past.
Die oren zijn vreselijk. Zitten gewoon helemaal op de verkeerde plek.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:35

Ja die oren zijn idd een ramp. Als het goed zou blijven zitten was het fijn geweest. Want met halster aan doe ik niet, krijgt ie wondjes van helaas. En die kap die je bij de Rambo heb gekregen. Houdt die die mugjes wel helemaal tegen? Heb dat eigenlijk nog nooit geprobeerd.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:51

Icrack schreef:
Ik lees dat sommigen van jullie als kuurtje in het voor en najaar Drainage van Groene os gebruiken, maar wat gebruiken jullie daarna?
Gebruikt iemand ook bv de vachtkruiden en of de Trias Omega?

Zo ja, wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ik heb vorig jaar de drainage, allergie en de cullico druppels van Puur gebruikt, ben te vroeg gestopt en toen is ze alsnog een beetje gaan schuren, dit jaar wil ik dit weer gaan doen en dan langer doorgaan, tot december ofzo, dit hangt van 't weer af.
ik had wel de indruk dat de producten hielpen, weet je natuurlijk nooit zeker!
Ook met deken, vliegenspray enz gewerkt, dus mix van maatregelen, en niet teveel voeren, enz. enz.
succes, blijft een rot probleem, die jeuk.
En ze krijgt nog 3-6-9 omega olie, dus ben benieuwd hoe het dit jaar zal gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:08

Afbeelding

Appie nu..
Enige nadeel van de rsih bij hem dat de manen bij zijn schoft missen..
Hopelijk groeit dan nog weer wat

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:14

hoi hoi ik doe meestal de oren erop en dan pak ik stuk stof beet wat te veel is daar naai ik dan wat steekjes en klaar................ :D blijft zitten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:38

talithaa_0 schreef:
Ja die oren zijn idd een ramp. Als het goed zou blijven zitten was het fijn geweest. Want met halster aan doe ik niet, krijgt ie wondjes van helaas. En die kap die je bij de Rambo heb gekregen. Houdt die die mugjes wel helemaal tegen? Heb dat eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Die Rambo kap is vreselijk.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:20

Thnx voor je reactie Assebassie :-)

Gelukkig heb ik geen zwaar eczeemgeval op stal staan, maar ze heeft het wel en met haar schuren verdiend ze zo langzamerhand bijna prijzen mee. Nu is zij in de wintermaanden nogal vatbaar voor mijt wat ook wat zegt over haar weerstand. Zij ziet er verder werkelijk tip top uit, maar die vatbaarheid voor alles wat vliegt en kruipt is knap lastig soms.
Vandaar ook voor het komende jaar het plan opgevat om haar de drainage compositum te geven om als eerste schoon schip te maken. Hierna krijgt zij een kuur van vachtkruiden en de trias omega om haar weerstand een boost te geven zodat zij beter opgewassen is tegen het vliegend gespuis komende voorjaar/zomer.
Zij krijgt nu 1kg Havens muslie per dag en ook dit komt geheel te vervallen. Uiteraard krijgt zij voldoende ruwvoer tot haar beschikking en om tekorten op te vangen geeft ik haar daarbij een vitaminecomplex om haar nieuw opgebouwde weerstand te onderhouden.
Het plan is, als dit allemaal zijn positieve werking bewezen heeft, het schema in het najaar nogmaals toe te passen om haar fatsoenlijk en ditmaal zonder mijt de winter door te krijgen.

Dus ja,...ben natuurlijk ten eerste retenieuwsgierig naar ervaringen met bovengenoemde producten, maar ook wat het uit gaat halen qua huidproblemen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:50

Vachtkruiden, ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ben ook benieuwd naar ervaringen hiermee1

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:40

hoihoi

Ik heb even een vraagje ik wil heel graag een rsih aanschaffen, maar nou is het probleem dat de kleinste maat 130 onderlengte is en ik een minipaardje heb die een onderlengte van 118 heeft maar nou weet ik niet hoe die zal vallen maar zou hem eventueel kunnen gaan inkorten...
Weet iemand hier wat op zal dit kunnen passen of wordt dit veelste groot of weet iemand waar deze deken wel kleiner is te verkrijgen?
Hij heeft nu zo'n pyjama model maar de hals zit niet goed en zakt constant af.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:21

Ik vind de rsih geen fijne deken. Ik vind die v sluiting niks. En de manen werden alleen maar minder. Ik heb nu een shires deken en voor de echte warme dagen de oranje van EJ. Deze gaat al 3 zomers mee. en heb geen kapotte manen meer. Ik kon met de RSIH er zo hele plukken uit pakken.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:19

Ik zit er ook over tedenken om de shires deken tegaan kopen.
Zit alleen een beetje met de maat
Van winterdeken heeft hij maat 190 maar ik had een rsih gepast 190 die was veel tegroot
Ik heb nu die van EJ de 185 en die is goed
Welke maat zou ik nemen van de shires want die gaat ook 183 of 190
Van de rsih was de hals veel telang de laatste klitteband zat helemaal onder zijn keel.