Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amie1965 schreef:Het werd zo vreselijk erg door het schuren tegen de stal (hoek van de muur), tot bloedens toe. Dit doet niet iedere eczemer even erg. Ik denk dat je echt per geval moet zoeken naar wat het beste is en in geval van mijn merrie is het afnemen van dat extreme geschuur een enorme verbetering geweest.
De kapotgeschuurde plekken gaan vliegen opzitten wat weer irritatie geeft tot zelfs vieze ontstekingen die dan onderhuids weer jeuk geven. De korsten van de genezende plekken geven weer meer jeuk dus meer geschuur dus meer kapot, en zo ging het maar door.
Dan weet je wellicht van jezelf dat als je aan een muggenbult gaat krabben de jeuk alleen maar erger wordt. Ik ga er van uit dat het bij een paard ook zo werkt.
Dan is het niet zo dat ze geen enkele mogelijkheid heeft tot schuren, ze krabt zich in de nek met haar achterbeen en rolt veel vaker dan een regulier paard. Alleen kan ze dan niet haar hele gewicht er tegenaan zetten waardoor er geen huidschade ontstaat.
Waar ik ook mee te maken heb is dat alle jeukstillende middels de jeuk juist verergeren bij haar. Ze heeft een contactallergie voor salicylzuur wat juist die verdovende werking zou moeten hebben op de huid. Ik heb t vermoeden dat er meer paarden rondlopen die alleen maar meer problemen krijgen door veelvuldig gebruik van allerlei smeersels....
Kinke schreef:Ik snap je redenering. Er zijn nog meer mogelijkheden om een paard wel te laten schuren, zoals een borstel, een gladde buis om bijvoorbeeld een paal heen, er zijn ook speciale matten voor.
Icrack schreef:Ik lees dat sommigen van jullie als kuurtje in het voor en najaar Drainage van Groene os gebruiken, maar wat gebruiken jullie daarna?
Gebruikt iemand ook bv de vachtkruiden en of de Trias Omega?
Zo ja, wat zijn jouw ervaringen hiermee?
talithaa_0 schreef:Ja die oren zijn idd een ramp. Als het goed zou blijven zitten was het fijn geweest. Want met halster aan doe ik niet, krijgt ie wondjes van helaas. En die kap die je bij de Rambo heb gekregen. Houdt die die mugjes wel helemaal tegen? Heb dat eigenlijk nog nooit geprobeerd.