Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Re: Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:18

Wat fijn dat het zo goed gaat !!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 09:52

|( Officieel chagrijnig nu. Voor de derde keer kunnen afbellen vanwege storm. Ga nu laten controleren door de eigen dierenarts.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:23

dat is ind erg balen. Van mij mag het ook kouder worden en de wind gaan liggen want dit is niet meer leuk.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:55

*\o/* Officieel niet meer chagerijnig :')

Net een afspraak gemaakt op de kliniek hier in de buurt, zij zien het zitten om een controle te doen en een eventuele echo. Dus ik zie het nu ook wel weer zitten. Woensdag moet het dan toch echt een keer gaan gebeuren.

Wel leuk dat het dan door de arts wordt gedaan die er op het eerste moment bij is geweest en heeft gezien hoe hij eraan toe was.

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:07

eindelijk goed bericht voor de controle afspraak!
hoop ook dat de wind snel gaat liggen. hebben hier in huis een fluitorkest als het waait en ze kunnen er nix aan doen.

ben benieuwd wat die arts er van vindt.

zal woensdag voor je duimen dat je weer een stapje verder mag met de opbouw!;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:31

Vandaag hier in de buurt op controle geweest en ze was heel tevreden. Echo er nog even opgezet en zag er heel rustig uit. Op het ene deel wat meer onregelmatigheden dan op het andere maar niet meer dan logisch. Hetzelfde geldt voor het vocht, dat zat er wel maar minimaal. Nu verder met opbouwen! Voorlopig natuurlijk nog stappen.

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:10

Wat fijn dat het er rustig uit zag

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:54

Dat klinkt gelukkig heel goed, fijn dat het zo mooi geneest. Wonderbaarlijk hoe een wond kan genezen! Zag ik ook bij mijn paard met een flinke operatiewond die tot 2x toe opensprong.
Succes verder met stappen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:57

Wat fijn om te horen! Er zal misschien hier en daar wat bindweefsel zijn ontstaan, waardoor het wat onregelmatig ziet. Dat had Lou na haar koliekoperatie ook. Dat vocht zal wel langzaamaan wegtrekken, dat wordt dan door het lichaam opgenomen.
Lekker weer verder opbouwen met stappen!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:08

Wat een fijn nieuws! Jij gaat in ieder geval goed het nieuwe jaar in.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:10

Vanochtend overleg gehad met de chirurg in Emmeloord. We mogen opbouwen naar 2x per dag een half uur stappen waarvan 1x onder de man. Deze week eerst maar opbouwen in tijd en dan misschien volgende week een keer opstappen. Over drie weken mogen we dan wat gaan draven. Te beginnen met 1-3x een halve minuut. Zit ik er toch veel sneller op dan ik dacht!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:14

doe je voorzichtig!! Ik ben eerlijk gezegd een felle tegenstander van het onder de man stappen na een blessure. Ik vind het gewoon gevaarlijk. Heb 2 mensen om zien klappen omdat het paard uit zijn plaat ging door te veel energie ( bij een ook beetje singelspanning, jong paard). Beide mensen braken hun been.

Ik zou er pas opgaan als je mag draven en dan wat sederen. Tenzij jij 100 procent zeker weet dta je paard niks doet, want die braveriken heb je er nou een maal tussen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:19

Een paard dat dit soort (buik)problemen heeft gehad is juist veel beter te corrigeren onder de man dan aan de lijn of aan een lounge. Mijn paard is 2 keer aan koliek geopereerd en het onder de man stappen en het daarbij gebruik laten maken van de buik en buikspieren is een wezenlijk en heel belangrijk onderdeel van het herstel van de buik en peesplaat en spieren. Dat soort gebruik krijg je aan de hand niet voor elkaar.

Bovendien kun je over het algemeen spanning als ruiter veel beter voor zijn en af laten vloeien dan aan een lijn. Ik zou er dus juist wel op gaan, omdat een paard vaak graag aan het werk gaat en zich goed laat corrigeren door zijn ruiter, desnoods laat je in de eerste periode iemand met je meegaan of meelopen.

Op het moment dat ik een go kreeg na de operaties om wat te gaan doen moest ik er vaak direct een kwartier per dag op. Gewoon een paar keer iemand erbij laten zijn, vaak valt het reuze mee, ze zijn zo blij dat ze wat mogen en tevens zijn ze qua conditie echt wel achteruit gegaan hoor.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:24

Ik heb het over de eigen veiligheid niet die van het paard. Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar omdat ik het met mijn eigen ogen heb gezien hoe het fout kan gaan ben ik er geen voorstander van. Niet wat betreft het herstel van het paard daar is het indd goed voor, helemaal eens

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:29

Ik vond het veel prettiger er op als er naast na blessure weer opbouwen. Dat is voor elk paard en mens persoonlijk en verschillend.
Wel geweldig dat je al zo snel weer verder op mag bouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:40

bliver schreef:
Ik heb het over de eigen veiligheid niet die van het paard. Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar omdat ik het met mijn eigen ogen heb gezien hoe het fout kan gaan ben ik er geen voorstander van. Niet wat betreft het herstel van het paard daar is het indd goed voor, helemaal eens

Ik snap jou ook wel hoor, maar een paard met een litteken aan zijn buik is - gelukkig - meestal ook zelf nog behoorlijk voorzichtig met zijn bewegingen en ontploffingen.

De eerste dagen zijn het belangrijkste/linkste, daarna zijn ze weer gewend aan beweging en gaan ze er ook naar uitkijken, dus gewoon in het begin zorgen dat er iemand bij is evt met een halster touw aan je bit oid

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:23

Natuurlijk kijk ik uit.
Ik kies er sowieso voor om in de ochtend aan de hand te stappen en in de middag erop. Zo heeft hij al een keer de benen kunnen strekken. Bovendien is het een heel braaf en nuchter paard, wel met een gebruiksaanwijzing maar die ken ik inmiddels na 5,5 jaar wel redelijk. Hij zal heus een keer wegschieten of schrikken, maar dat kan ook gebeuren als je paard niks mankeert.
Deze chirurg heeft jarenlange ervaring met buikoperaties en herstel en ik geloof in zijn advies.
Ik zal niet beweren dat ik het niet spannend vind, maar zeker meer gezonde spanning dan angst.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat je me waarschuwt. Heb het zelf ook vaak fout zien gaan, maar ik vertrouw mijn paard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:51

Gaat goed komen! En geniet ervan dat je er weer op zit meis! Dit hebben jullie samen toch maar mooi bereikt en dat is niet niks!

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:15

Een mooi vooruitzicht voor 2015!!
En zoals ze altijd zeggen na regen komt zonneschijn;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 05:37

Dat 2015 jullie een voorspoedig herstel mag opleveren en heel veel geluk!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 10:35

Bedankt voor de lievw nieuwjaars wensen!

Even een update voor jullie, het gaat erg goed met Zanremo. We stappen nu 2x een half uur en soms een lange zijde draf. Zondag ga ik er eindelijk op. Ik heb het heel druk gehad de laatste tijd en wilde die eerste keer er weer op niet overhaasten.
Mijn stage begint bijna weer en dat betekend elke dag om 7 uur op stal zijn om een half uur te stappen en vanaf zondag dan in de avond een half uur erop.
Het is best lastig om elke dag twee keer te komen, gisteren lukte het niet en dan voel ik me onwijs schuldig. Het zal hem niet schaden maar toch, haha!
Ik kan niet wachten tot hij weer lekker los mag in de paddock, lekker rennen en rollen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:04

Wat fijn dat het herstel zo goed gaat! Heel spannend om er straks weer op te mogen zitten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:14

Wat een mooi nieuws, ja 2 x daags is best intensief. Maar je gaat er vast heel erg van genieten als je weer op hem zit en zo'n half uurtje is dan veeeeel te snel om. Fijn dat ie het zo goed doet!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:23

wat fijn om te horen dat het nog steeds de goede kant op gaat.

Er is vast ook 1 voordeel aan en dat is dat jullie band enkel maar versterkt wordt volgens mij.
Mag ook wel een positief kantje aan zitten na al die elende hé

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:25

Wat een goed nieuws!! Super dat het nog steeds zo goed gaat.

En ik blijf het super leuk vinden dat je toch nog updates blijft doorgeven!