[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:10

singasong schreef:
Leentje, het is toch ook zo dat D-potenties redelijk 'veilig' zijn v.w.b. het geven er van omdat deze dus op het fysieke werken en niet op de psyche?
Wanneer je bijv. Arnica ik een hogere potenties geeft aan een dier of mens wat geen Arnica-type is dit heel verkeerd kan uitwerken. Je moet bij hogere potenties dus wel weten wat voor type iemand/ een dier is.
Zo is het mij uitgelegd. Hoop dat ik het goed heb begrepen?

Ja dit klopt wel voor een deel. D potenties zijn idd redelijk veilig. DIt is meer ook omdat het een soort ondersteunende functie heeft op fysiek vlak. Het heeft niet de diepe genezende werking van bv een lm potentie. Daardoor is het veilig. Stop je er namelijk mee zal het ook vrijwel direct uitgewerkt zijn. DIt werkt eigenlijk vergelijkbaar met bv fytotherapie of kruiden. Echter het geneest ook niet echt iets. En soms is dat niet erg als er bijvoorbeeld een disbalans ontstaat door externe omstandigheden zoals een trauma. Dan geneest het dier zichzelf en ondersteun je hem daarmee. Echter als je echt spreekt over chronische zieke dieren, bv longklachten. Dan zal een D potentie niet genezen. Dan kun je het wel altijd blijven geven, als ondersteuning.

Wanneer je een arnica in een hogere potentie geeft zal het nog niet heel veel kwaad kunnen. Anders is het met bv mineralen middelen, die hebben van zich zelf al - dus los van de potentie - een diepere werking en kan dan dus ook sneller/ meer reacties geven die ongewenst zijn.
Maar het grote nadeel van C potenties is idd dat als je fout zit, dit erg nadelig kan zijn en je op bepaalde manieren dit kan ontstoren, maar veel lastiger dan bv met lm of D potenties.

Middelen als Arnica, wat een heel acuut middel is, die gebruikt worden bij acute klachten, is het veel minder belangrijk dat je dat "type" bent. Arnica heeft niet echt een Type. Echter andere middelen, zoals bv ehmm Silicea, hebben wel dat specifieke type en dan kan het dus wel fout gaan. Arnica is door zijn werking geen constitutiemiddel en heeft daarom niet de diepte. En kan daarom ook minder kwaad.

Jannepauli, bedankt voor het compliment :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:51

Leentje, ik waardeer het dat je zo uitvoerig de tijd neemt om alle vragen te beantwoorden. Jij weet ook waar je mee bezig bent, wat de medicatie die je voorschrijft precies doet in een lichaam, fysiek en energetisch.
Daar kan menig regulier arts een voorbeeld aan nemen ;)
Laatst bijgewerkt door singasong op 19-06-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:54

Leetje je antwoord op mijn vraag vind ik heel interessant. Ik ga het paar keer lezen en laat het tot mij doordringen. Eens kijken of ik het kan vertalen naar mij bekende termen en kan begrijpen. Wellicht dat ik er nog op terug kom wetende dat dit mag. Het moet even binnenkomen en "sudderen" op mijn "denkplaat" zoals ik dat altijd noem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:46

Jannepauli schreef:
Leetje schreef:
Ik hoop dat ik het zo een beetje heb uitgelegd, me bewust zijnd dat het voor een aantal mensen hokuspokus is. Maar ik hoop dat de mensen die het willen snappen, of die er meer info over willen, zo wel hun vragen beantwoord hebben.

Ha.. Leetje!!!
Ik herinner me jou uit een ander topic ( waar je wel kritisch mocht zijn over bepaalde zaken zonder dat je posten meteen weggehaald werden). Leetje @ [MD] regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.
Hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van de werkzaamheden van de klassieke homeopathie, ben jij wel zowat de enige die ik op dat gebied echt serieus neem. Ik had destijds ( en heb ook nu) enorme waardering voor je inzet en het feit dat je zonder zweverij wilt uitleggen hoe jij ermee bezig bent en de moeite neemt om dingen toe te lichten. Ik ben fan!

Misschien offtopic, maar hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik was wat betreft homeopathie wel snel klaar met de discussie, maar dankzij leetje heb ik ontdekt dat niet elke homeopaat de discussie uit de weg gaat. Ook ik neem het weer een stuk serieuzer, ook al geloof ik er nog steeds niet in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 11:48

Jannepauli schreef:
Ha.. Leetje!!!
Ik herinner me jou uit een ander topic ( waar je wel kritisch mocht zijn over bepaalde zaken zonder dat je posten meteen weggehaald werden). Leetje @ [MD] regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Dit topic ook even bekeken en inderdaad daar mogen voor en/of tegens alternatief versus regulier kritisch en pittig met elkaar besproken worden. Daar is dat topic immers voor geopend.
Dit topic is geopend om dit juist te voorkomen en eens echt de diepte in te gaan als het gaat om allerlei alternatieve behandelings- methoden in de meest brede zin van het woord en te voorkomen dat het verzand in allerlei geruzie dat het allemaal wel of niet werkt. Dit in de hoop dat mensen zich veilig voelen om nu eens goed uit te leggen wat het allemaal inhoudt en vanuit welke achtergrond "men" denkt, voelt en/ of werkt.
Voor mij is nu al de winst dat ik nu echt meer weet van Reiki en we nu ons aan het verdiepen zijn in de klassieke homeopathie. Door de posts van Sing@ en de posts van Leetje is er voor mij verdieping mogelijk. Daarmee wil dat niet zeggen dat het allemaal waar of niet waar gevonden wordt door mij en/ of anderen. Maar dat is ook niet de bedoeling van dit topic.

Jannepauli

Re: Centraal alternatieve behandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:25

Dat snap ik best Pien - het is ook zeker niet mijn bedoeling om een topic te laten ontstaan zoals hierboven aangehaald. Dat neemt echter niet weg dat ik het storend vind dat iedere kritische vraag door jouw afspraken met de mods, hier getorpedeerd wordt. Kritische vragen zijn er ook om te verdiepen en te leren en het gaat daarbij niet om vaststellen of iets wel of niet werkt.

Ik kan de heldere uitleg van Leetje zeer waarderen, in tegenstelling tot de onzin die ik naar m'n hoofd kreeg door een van de posters hier dat ik eerst maar 's naar een hoger bewustzijnsniveau moet komen en mijn derde oog moet ontdekken. Dát vind ik nl opmerkingen die verwijderd mogen worden en reacties die 'alternatief' in een slecht daglicht stellen. Wat dat betreft hoeven niet alleen de reguliere artsen aan Leetje een voorbeeld te nemen maar juist ook andere zelfverklaarde alternativo's.

Het spijt me als het bovenstaande wat aanvallend klinkt; ik ben graag bereid om mijn reguliere|holistische kennis in te zetten om hier een leuk topic van te maken maar ik erger me als dat niet serieus opgepakt wordt en mensen monddood gemaakt worden.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:07

Wat ik leuk vind, is mijn vak uitleggen, mijn gedachtengang uitleggen. En iedereen mag daar zijn eigen gedachten over hebben. Ik vind het leuk om mijn vak bekendheid te geven en er meer kennis over te verspreiden. En bij sommige mensen zit de deur zo dicht dat heeft geen zin. Maar ik weet ook dat er heel veel mensen zijn, die ofwel nieuwsgierig zijn, ofwel al zo geïnteresseerd zijn dat het alleen maar bevestiging is oid. Het is allemaal goed. Maar ik praat ook alleen tegen mensen die wel luisteren. En we hoeven het echt niet met elkaar eens te zijn om naar elkaar te luisteren. Dan kan ieder voor zich besluiten of dat in jou gedachte past. En dan, dan wordt het een leuk gesprek, een leuke, leerzame discussie. En al die andere, die dat niet kunnen, die negeer ik gewoon :DD

Helaas zijn er aan beide kanten mensen die dat ergggg moeilijk vinden. En dat is jammer :)
Voor mij is het simpel: Ik geloof heilig in de homeopathie. Ik heb er zoveel mooie dingen bij gezien. En ik heb ook veel ervaringen met dieren waar reguliere artsen niks mee kunnen, zoals zomereczeem, artrose, chronische luchtwegklachten, insulineresistentie, waar vaak homeopathisch echt wel mogelijkheden zijn!
Maar ik ken ook mijn grenzen. Een paard met koliek zal ik best iets geven, maar altijd zeggen dat er een DA bij moet komen. Evenals met een hoefzweer, een ernstige kreupelheid, grote wonden, ik noem maar wat!
Natuurlijk kan homeopathie in die gevallen echt wel aanvullend werken. Maar dat zijn dingen, daar zijn ze regulier weer erg goed.
Ik droom nog steeds van een samenwerking, waarbij beide geneeswijze, samen met andere aanvullende, samen gaan voor gezondheid. Maar ik denk dat daarvoor nog wel veel nodig is ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:10

Tja JP het is vaak de "toon die de muziek maakt". "Valse tonen roepen vaak felle reacties op dit ipv het zelfde inhoudelijk verwoord maar in harmonieuze tonen".
En je bent zeer welkom om je reguliere/ holistische kennis in te zetten om er een leuk topic van te maken. Zonder de "ik heb gelijke-" of "betweterige-" of "valse-" of "aanvallende tonen te blazen" want dat stoot af en vind ik heel erg zonde want dan worden posten verwijderd zoals gebleken is. Leven en laten leven leerde mijn vader ons altijd, die regulier en zelfs gepromoveerde arts was

Jouw droom Leetje heb ik ook. En ik ben daar heel eerlijk in nooit zal ik regulier afwijzen. HOe zou ik ook kunnen want zonder dat was ik al 43 jaar geleden overleden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:33

Je realiseert je toch wel Pien dat de toon van een bericht voornamelijk gemaakt wordt door de interpretatie en opvattingen van de 'ontvanger'? Ik ben niet vals en heb nog nooit gezegd dat ik gelijk heb. Op sommige gebieden ben ik betweterig? Zeker, in de zin van 'beter weten' - en dat ga ik niet verstoppen.
Voor de rest ben ik inderdaad geen zwever, meeprater om iemand een genoegen te doen of meisje-meisje en dat zal ook niet veranderen. Deal ermee zonder vooroordeel, want dat is toch ook je opzet van dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:44

Leetje en ik meen ook bij Sing@ het begrip constitutie is regelmatig gevallen. Vond hetin de antroposofie een moeilijk begrip. Zou heto nmogelijk hier kunnen uitleggen ondanks alles wat ik erover gelezen heb en uitgelegd heb gekregen.
Waar staat het bij jullie voor? Is dat uit te leggen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:55

pien_2010 schreef:
Leetje je antwoord op mijn vraag vind ik heel interessant. Ik ga het paar keer lezen en laat het tot mij doordringen. Eens kijken of ik het kan vertalen naar mij bekende termen en kan begrijpen. Wellicht dat ik er nog op terug kom wetende dat dit mag. Het moet even binnenkomen en "sudderen" op mijn "denkplaat" zoals ik dat altijd noem.

Je schrijft mijn tekst :P
Interessant!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:36

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:21

Thx voor de link ;)

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:06

Zwerte schreef:
Ook ik neem het weer een stuk serieuzer, ook al geloof ik er nog steeds niet in.

Misschien twijfel je omdat de hele uitleg rond verdunnen en potentiëren toch in een grote mate van vaagheid blijft hangen. Op zich is het principe van homeopathie vrij simpel.

Om een homeopatisch remedie te maken, kan je thuis ook zelf aan de slag (zo deed Samuel Hahnemann dat aan het begin van de 19de eeuw ook, gezien de homeopathische industrie nog niet bestond)

Je kan in principe van iedere ziektemaker het medicijn maken. Laat ons zeggen, berkenstuifmeel tegen berkenstuifmeel-allergie.

Stap 1: Doe 10% stuifmeel in een fles, en voeg 90% water toe.
Stap 2: Schud 40 keer
Stap 3: Giet 90% van de oplossing uit de fles, en vul de 10 % over gebleven oplossing opnieuw aan met water.
Stap 4: Schud..
Stap 5: Giet 90% van de oplossing uit de fles, en vul de 10 % over gebleven oplossing opnieuw aan met water.
Stap 6: herhaal de bovenstaande procedure nog 58 keer.

Drink dit water met gemiddeld genomen 0 moleculen berkenstuifmeel, maar 'gepotentieerd' door het schudden, als remedie tegen je allergie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Potenti%C3%ABren

Vervolgens is het principe dat je als je vast stelt dat het niet werkzaam genoeg is, nóg verder moet verdunnen en schudden om de 'oplossing' krachtiger in werking te maken.

Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:18

@einder: typisch dat je mijn quote pakt. Ik heb me al heel wat jaren geleden verdiept in homeopathie dus ben me heel goed bewust hoe dat zou werken. Dus je zogenaamde uitleg (wat meer een cynisch en vervelend stukje is) richt je tot de verkeerde persoon.
Jemig zeg, is het nou zo moeilijk om een beetje met respect te blijven discussieren? Mij lukt het toch ook, terwijl ik echt niet in homeopathie geloof? Bij mij gaat het fout bij de eerste aanname: dat alles een trilling zou hebben. Die aanname kan ik al niet in meegaan en daarmee is het hele verhaal niet meer aannemelijk. Maar ik vind het niet nodig om dat op zo'n kinderachtige manier duidelijk te maken en wil je verzoeken je uit dit topic terug te trekken of serieus te worden.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:25

Zwerte schreef:
@einder: typisch dat je mijn quote pakt. Ik heb me al heel wat jaren geleden verdiept in homeopathie dus ben me heel goed bewust hoe dat zou werken. Dus je zogenaamde uitleg (wat meer een cynisch en vervelend stukje is) richt je tot de verkeerde persoon.
Jemig zeg, is het nou zo moeilijk om een beetje met respect te blijven discussieren? Mij lukt het toch ook, terwijl ik echt niet in homeopathie geloof? Bij mij gaat het fout bij de eerste aanname: dat alles een trilling zou hebben. Die aanname kan ik al niet in meegaan en daarmee is het hele verhaal niet meer aannemelijk. Maar ik vind het niet nodig om dat op zo'n kinderachtige manier duidelijk te maken en wil je verzoeken je uit dit topic terug te trekken of serieus te worden.

Einder zijn reactie is serieus en inhoudelijk correct, zonder een oordeel over homeopathie te vellen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:29

LHO schreef:
Zwerte schreef:

Einder zijn reactie is serieus en inhoudelijk correct, zonder een oordeel over homeopathie te vellen.

De tekst wellicht. De cartoon zou ik nou niet serieus en zonder oordeel willen noemen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:41

pien_2010 schreef:
Leetje en ik meen ook bij Sing@ het begrip constitutie is regelmatig gevallen. Vond hetin de antroposofie een moeilijk begrip. Zou heto nmogelijk hier kunnen uitleggen ondanks alles wat ik erover gelezen heb en uitgelegd heb gekregen.
Waar staat het bij jullie voor? Is dat uit te leggen?

Dat is wel uit te leggen, hoop ik.

Constitutie is eigenlijk hoe je ter wereld ben gekomen. Hoe je van oorsprong reageert, waar je disbalans zit. Dus niet vertekend met bv verdriet dingen oid. Maar echt wie je den diepste bent.

Met je constitutie ga je de wereld in en doe je ervaringen op, gebeuren er dingen, wordt je ziek etc. Dat geeft dan het beeld van dat moment, van die situatie. Daar moet je eerst op voorschrijven voordat je tot de kern komt, voordat je op je constitutie kan voorschrijven. Voordat je "kan zijn wie je bent"

In principe zijn minerale middelen constitutiemiddelen. Omdat je bestaat uit mineralen. Daar zit de opbouw van wie je bent. Daar over heen kan van alles zitten, wat behandeld moet worden met bv planten of dierlijke middelen. Maar om echte balans te krijgen, moet je de constitutie in balans brengen. Dat lukt soms, maar soms ook niet, gezien de ernst van de ziektes die ik op mijn pad krijg is het niet altijd mogelijk om de volledige balans te krijgen.

Zwerte schreef:
Jemig zeg, is het nou zo moeilijk om een beetje met respect te blijven discussieren? Mij lukt het toch ook, terwijl ik echt niet in homeopathie geloof? Bij mij gaat het fout bij de eerste aanname: dat alles een trilling zou hebben. Die aanname kan ik al niet in meegaan en daarmee is het hele verhaal niet meer aannemelijk.

Fijn dat jij wel met respect kan blijven discussiëren. Dat maakt het leuk.
Je zegt bij mij gaat het fout bij dat alles een trilling zou hebben. Mag ik daar op in gaan?
Ik ben dan namelijk benieuwd naar jou gedachten gang.
Hoe komt het dat je ademt? Hoe komt het dat je darmen doen wat ze doen? Dat je hart blijft kloppen? En hoe komt het dat een hart "ineens" kan stoppen met kloppen? Wie of wat zorgt daarvoor?
Hoe komt het dat jou levercel weet dat hij een levercel is en je huidcel weet dat hij een huidcel is, terwijl ze uit dezelfde DNA bestaan?

Mijn verklaring is dat dat komt door een bepaalde energie, een bepaalde trilling. Ik kan niet uitleggen HOE dat werkt. Zo ver ben ik nog niet... :D
Maar ik vind het woest boeiende materie :) Dus ik ben heel benieuwd naar jou gedachtegang (of van anderen, als je dat op een normale manier kan vertellen :D )

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:47

Zwerte schreef:
Maar ik vind het niet nodig om dat op zo'n kinderachtige manier duidelijk te maken en wil je verzoeken je uit dit topic terug te trekken of serieus te worden.

Ik ben serieus.. dit is gewoon hoe het werkt, niks meer of minder. Daar doen de lezers hier verder maar mee wat ze willen. Het was geen persoonlijke reactie op jou, ik ken je niet. Het was een reactie op lang uitgesponnen verhalen over verdunningen en hoe dit alles tot stand komt, op de vorige paar bladzijden. Ik dacht, dat kan eenvoudiger. En die cartoon geeft dat goed beeldend weer. Met een knipoog, maar als daar zelfs al niet meer mee gelachen kan worden -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:53

Einder schreef:
Zwerte schreef:
Maar ik vind het niet nodig om dat op zo'n kinderachtige manier duidelijk te maken en wil je verzoeken je uit dit topic terug te trekken of serieus te worden.

Ik ben serieus.. dit is gewoon hoe het werkt, niks meer of minder. Daar doen de lezers hier verder maar mee wat ze willen. Het was geen persoonlijke reactie op jou, ik ken je niet. Het was een reactie op lang uitgesponnen verhalen over verdunningen en hoe dit alles tot stand komt, op de vorige paar bladzijden. Ik dacht, dat kan eenvoudiger. En die cartoon geeft dat goed beeldend weer. Met een knipoog, maar als daar zelfs al niet meer mee gelachen kan worden -O-

uiteraard mag jij er zo over denken....maar waarom mensen lastig vallen en jou mening opdringen?Wat heeft dat voor zin?
Ga gewoon op een forum zitten tegen kwakzalverij...die bestaat :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:02

Zwerte als je jezelf stoort aan een post dan zit er de foei knop om te gebruiken. Dat heeft meer effect.
En nee, ik stoor me zelf dus helemaal niet aan de post van Einder, want het is wel waar, zelfs die cartoon want weinig of zelfs bij klassiek homeopathische medicijnen NIETS fysieks (molecuul of atoom) is meer aanwezig in homeopathische medicijnen. Dus zelfs die cartoon klopt zelfs al is het Satire die ik ook nog grappig vindt.
Kijk voor mij is een uitgemaakte zaak dat homeopathie werkt. Ik ga hier niet allemaal oplepelen welke ervaringen ik zelf heb en/ of gezien. Dus dat is mijn vraag helemaal niet. Maar bij mij is het meer, hoe kan het dat er niets is en toch genezing geeft. Dus in dat NIETS gebeurt blijkbaar iets "geheimzinnigs" en ik wil graag weten wat dit dan is. Leetje heeft het over energie. Een zienswijze die nieuw is voor mij. Dus ik kan daar nu nog niet op reageren. MOet echt sudderen en ik moet het paar keer lezen, of zoals ik vaak zeg, kauwen.
Ik heb me altijd afgevraagd heeft de genezende werking niet meer met "geheugen" te maken. De kwaliteit van het levenslichaam. Immers alles heeft geheugen denk ik. Maar zelfs dan nog is het voor mij een vraagteken, een mysterie. Nee, twijfelen aan de werking doe ik helemaal niet, maar het is zo moeilijk om het te bewijzen of het tenminste via het denken aannemelijk te maken. En dat is wel wat ik graag zou willen.

HEt constitutie verhaal is duidelijk voor mij. Is inderdaad heel anders dan in de antroposofie. Kijk ik ben geen antroposoof (waar overigens niets mis mee zou zijn) , maar daar heb ik natuurlijk in al die jaren veel gezien, geleerd, gelezen, patiënten besprekingen meegemaakt etc. Vandaar dat dit meer mijn referentie kader is en ik daar keer op keer op terug kom.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-06-14 17:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:03

Leetje schreef:
Hoe komt het dat jou levercel weet dat hij een levercel is en je huidcel weet dat hij een huidcel is, terwijl ze uit dezelfde DNA bestaan?

Mijn verklaring is dat dat komt door een bepaalde energie, een bepaalde trilling. Ik kan niet uitleggen HOE dat werkt. Zo ver ben ik nog niet... :D

Het stamcelonderzoek ik ook zo ver nog niet, en ik doe mijn best om niet cynisch te worden hier, maar met wat wél al geweten is, weten we dat het niet te verklaren is door 'een bepaalde energie', laat staan een trilling. Dit is zo erg complexe en voor de geneeskunde zo belangrijke materie dat er momenteel aan honderden universiteiten parallel onderzoek wordt uitgevoerd om de basisprincipes van celdeling duidelijk te krijgen. De dag komt namelijk steeds dichter bij dat het stuurbaar wordt. Toekomst: stel je verliest een nier.. dan groeien we een nieuwe nier uit je eigen cellen.
En nu toch één cynische opmerking, enkel bedoeld om mensen te laten nadenken over wat hier allemaal beweerd wordt op vlak van werkzaamheid.. of wil je liever dagelijks homeopathische anti-afvalstoffen-tinctuur als je nier faalt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:06

als iemand kiest voor homeopathie tijdens een falende nier is dat zijn persoonlijke keus.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:09

geerke schreef:
uiteraard mag jij er zo over denken....maar waarom mensen lastig vallen en jou mening opdringen?Wat heeft dat voor zin?
Ga gewoon op een forum zitten tegen kwakzalverij...die bestaat :j

Ik val niemand lastig, ik deel info. Als jou dat niet bevalt, lees het dan gewoon niet. Andere mensen voelen zich hier niet door aangesproken, dus misschien ligt het hier ook wel een beetje aan de ontvanger?

Over die eigen keus bij falende nieren: uiteraard, daar ben ik het volledig mee eens! Zo lang die keuze wel overwogen gemaakt kan worden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:20

@pien_2010: ik gebruik de foeiknop niet want ik ga geen discussies uit de weg. Maar ik zal vanaf nu dat soort dingen wel negeren.

@leetje: wat betreft het 'weten' van cellen welke cel ze zijn, daarvoor verwijs ik even naar het stukje van einder hier boven mij. Daar is de wetenschap nog niet over uit en kan ik dus ook geen antwoord op geven, behalve dat ik zelf ook geen idee heb.
Wat betreft het andere heb ik wel meer antwoord: een hart klopt dankzij de anatomie en fysiologie hiervan. Klinkt heel flauw, maar we begrijpen heel goed hoe een hart klopt en dat gaat veel te ver om hier te beschrijven. Het hele samenspel van zenuwen, hormonen, neurotransmitters, natrium/kalium etc zorgen ervoor dat de spiercellen samentrekken et voila: een kloppend hart. Gaat er ergens iets fout in dit hele proces, dan bestaat de kans dat het hart ermee stopt. Ik zie dit soort dingen dus heel feitelijk en zie geen reden om te denken dat er nog iets anders moet meespelen, de fysiologie verklaart het voor mij meer dan voldoende.