Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freakish1977

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:41

nou zeker!! Baat het niet, schaden zal het ook niet. Ik ben benieuwd!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:51

Nee CPL gaat hier niet van genezen daar ben ik van overtuigd maar misschien dat mijn project paard zich wel wat beter gaat voelen. Ze hangt heel erg aan mij kwam ik zondag achter want als ik met haar rij is ze dus super braaf maar vriendin en bach deskundige is er zondag afgestuitert en al met poetsen bleef ze maar aan mij plakken terwijl ik een ander paard zou rijden. Ook heeft paardlief er moeite mee dat onze overbuur merrie wel een veulen heeft, dat maakt haar onrustig.
Dus hoop dat ze hierdoor beter in haar vel gaat zitten en dat is nooit slecht voor CPL.
Maar nee ik verwacht niet dat vrijdag haar been dicht en gaaf is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:16

Precies, beter in het vel zitten betekent een beter imuunsysteem en een beter imuunsysteem onderdukt ontstekingen en helpt wondjes aan de benen sneller genezen, dus het zal zeker verschil maken denk ik :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:21

laten jullie je paarden enten?Over imuunsysteem ;)
Ik begrijp namelijk niet waarom het bij mijn paard al 15 jaar stabiel en rustig is,terwijl hij het vrij ernstig had.Ligt dat aan het paard of doe ik iets anders?
Die van mij word dus niet geent.(vanwege een andere reden)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:21

Vanwege het klimaat gok ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:25

zou kunnen,maar ik heb deze winter dus drie maanden regen gehad en geen last.Laatst zag ik zo een rond plekje,wat vochtig.Dan spuit ik het in met die spuitbus tegen mijten en dan is het weer weg.Ik geloof dat het twee jaar geleden is dat ik zijn benen heb gewassen.
Het is op dit moment trouwens ook erg vochtig.27 graden en vochtig dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:29

Vanwege het gras dat veel minder suikerrijk is dan hier in nl? Misschien beweegt je paard meer dan de gemiddelde belg? Als die van mij de kans krijgt staat hij dag en nacht te suffen bij de hooizak of bij het hek om knuffels te bedelen :+ en in nl zijn er natuurlijk veel kleine weides en veel paarden op stal die gewoon te weinig beweging krijgen. Actievere paarden zullen ook een beter werkend lymfesysteem hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:39

Die van mij beweegt redelijk veel.Op vrij harde grond.Twee dagen geen regen en het is beton. ;)
Ook een beetje heuvelachtig.Het gras maaien wij af maar is inderdaad erg arm.Word niet bemest en groeit op erge arme,haast geen grond.
Misschien dat die harde grond inderdaad voor een goede doorbloeding zorgt.Ik heb dus geen blubber hier.Hij staat nooit verder dan zijn kroonrand in de prut zeg maar.Dat zal ook wel schelen. ;)

Zijn benen werden nog rustiger toen ik een tijdje geleden besloot om Kurkuma te gaan geven,voor zijn artrose.Een dessertlepel kurkuma en wat zwarte peper.Kan ook toeval zijn natuurlijk.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:44

Blubber heb ik hier ook niet, ondanks de regen. Lang leve de drainage.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:51

kitsu: waarom was jij zoveel? water maakt het alleen maar erger.
haal calendulazalf (de kleine potjes met gele substantie). smeer dat in een dun laagje in de wondjes. haal een grote pot uiercreme, smeer een dikke laag over de calendula (calendula ontsmet en geneest, uiercreme maakt het vettig en soepel)
dit kun je afwisselen met een mengsel van uiercreme en groene klei.
als=paard zich laat doen doe ik optie een. Als ze weer eens losse beentjes heeft pak ik de klei, dat kan ik er met een lepel tegen plakken en is ietwat veiliger.

binnen de 2 dagen zijn de wondjes op deze manier dicht.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:56

Ik gebruik groene leem/klei om de huid te beschermen tegen invloeden van buitenaf: zon, vliegen, modder... Werkt heel fijn en het is vochtafdrijvend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:34

Ik heb vanavond even foto's gemaakt van mijn 20 jarige CPL fries :)
Moest zijn benen en kootholtes knippen.
De bulten zitten er duidelijk.Maar ze zijn dicht,en droog.

voorbenen
Afbeelding

Beetje onduidelijk.Links achter.De ergste.
Afbeelding

Ook weer onduidelijk.Kootholte links voor.De ergste.
Afbeelding

En zo zie je er niets van :+
Afbeelding

Voor degenen die twijfelde of mijn fries wel CPL had...ik zou niet weten hoe je dit anders moet noemen :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:35

Gewoon een interesse vraag, heb jij daar veel vliegen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:57

Kwam dit nog even tegen, heb ik ooit opgeschreven en kwam het tegen, wilde het jullie toch niet onthouden, dan weet je een beetje beter waarom het een goede werking zou moeten kunnen hebben ook bij jullie paarden, net als bij mijn paard met mok en olifantenbeen...

Hmmmm ik heb nog een tip voor vochtophoping en ja - ik heb het uitgetest op mijn paard (haha) en bij hem werkt het. Ik heb een paard met een olifantsbeen dat heeel vaak oploopt. Zijn lympfen en aders in dat been zijn inmiddels zo slecht dat er maar iets hoefde te gebeuren en poefff zijn been was dik tot aan zijn knie of tot aan zijn lies. Koelen en wassen was het resultaat om verlichting te geven.
Nu gebruikte ik op advies van de fokker van onze jonge paarden wel eens badedas als de mok helemaal uit de klauwen liep omdat het zo sterk antibacterieel is. Tijdens het gebruiken en intrekken van de badedas viel me eigenlijk per ongeluk op een gegeven moment op dat het been veel maar dan ook veel dunner was als hij 10 min in de badedas had gestaan en het viel meer mensen op.

Dus ik ben gaan spitten naar de werking van wilde kastanjes, deze helpt bij de vochthuishouding maar verbetert ook de kwaliteit van de aders! Op slechte dagen wordt hij meerdere keren gewassen per dag - in ochtend, 'smiddags en 'savonds en je zag hem opknappen. De huid bleef prima, verbeterde zelfs. Onlangs vond ik een gel speciaal voor paarden van effata (spelling) met wilde kastanjes voor paarden met stalbenen. Sinds ongeveer anderhalve maand of meer smeer ik 'smorgens zijn benen ermee in en hij heeft serieus zo'n mooi dun been de laatste tijd. Geen opgeblazen been en het been houdt zich helemaal veel beter dan voorheen. Dus ik ben dolblij met deze oplossing.
Voor mensen met doorbloeding, ader- of vochtproblemen wordt een bad met badedas ook sterk aangeraden. Er zijn vlgs mij ook (been)gels te verkrijgen met wilde kastanje. En er zijn ook supplementen met wilde kastanje als ik zo de verschillende artikelen voor de geest haal. Ik zou eens googelen op wilde kastanje en de werking ervan

http://www.wala-nederland.nl/H2/tuin/paardekastanje.htm
"Toepassing
Extracten van de kastanje hebben effect op het gehele vaatstelsel en met name de aderen. De aderwanden worden steviger en de doorbloeding van de fijnste vaten wordt gestimuleerd. De werking is tegelijkertijd vochtafdrijvend en weefselversterkend. De twee belangrijkste inhoudsstoffen zijn het aesculine in de schors en het aescine in de zaden. De cumarineverbinding aesculine bevordert de stofwisseling en stimuleert de doorbloeding. Door het vermogen ultraviolette straling te binden is het een belangrijk bestanddeel van zonneproducten. De zeepachtig schuimende stof aescine vermindert de hoeveelheid vocht in het weefsel en verhindert daarnaast dat opnieuw teveel water in het weefsel wordt opgeslagen. Door deze werking is de kastanje van de paardekastanje een van de belangrijkste geneesmiddelen bij aambeien en vaataandoeningen, met name van de aderen. "

http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=205
"Toepassing: Paardekastanje versterkt de vaatwand van de aders, normaliseert de verminderde doorbloeding, gaat oedeem tegen en verbetert de bloedstroom naar het hart. Ze voorkomt nachtelijke spierkrampen. Tevens werkt ze ontstekingsremmend.
Gecombineerd met andere planten is ze effectief is bij algemene bloedsomloopstoornissen. "

Ervaringen
http://esthetiek.blogspot.com/2009/05/badedas_20.html

DAt is deze blog:
Badedas is een product dat ik al heel lang gebruik. Het is een badproduct dat mijn moeder al voor ons gebruikte toen ik nog een klein kind was.
Waarom wist ik heel lang niet tot dat ik op een gegeven moment een ontstoken wond had. Mijn moeder zei toen: 'ga maar in bad met Badedas'. Natuurlijk deed ik dat zonder te vragen waarom. Die vraag waarom kwam later.
Mijn moeder vertelde me toen dat zij na de geboorte van mijn broertje een wond had en de artsen en verpleegsters hadden haar aangeraden om regelmatig in bad te gaan met Badedas om zo het genezingsproces te verbeteren en de wond goed schoon te houden. Ook nadat ze geopereerd was jaren later kreeg ze hetzelfde advies van de doktoren.
Via internet kom ik er achter dat de Wilde Kastanje estracten die Badedas in haar badschuim stopt zorgt voor versteviging van het onderhuidse bindweefsel, versterking van de vaatwanden van bloedvaatjes en het stimuleert de bloedsomloop.
Nog steeds ga ik in een bad met Badedas als ik wondjes en/of ontstekingen heb. Ik merk dat dit de wond echt goed doet en helpt met een snellere genezing. Ik kan het iedereen aanraden!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:09

Mooi paard Geerke! Ik denk dat je inderdaad wel kan stellen dat dat CPL is.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 06:14

@lovingtweety Ik zit in belgie omgeving aarschot

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 06:56

@geerke de plekken lijken inderdaad ook nog eens heel erg op de plekken van mijn Fries.
Alleen heeft die het voornamelijk aan 1 been en andere achterbeen klein beetje.

*maakt zich weer boos had de vorige eigenaar maar beter voor haar gezorgd*

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:25

Kitsu schreef:

Crap, dan kan ik je ook niet helpen met wassen, beetje ver weg.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:36

LovingTweety schreef:
Kitsu schreef:

Crap, dan kan ik je ook niet helpen met wassen, beetje ver weg.

125 km vanaf hier -O-

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 09:03

:( Dat ik maar snel in zeeland een huis kan kopen , dan ga ik gewoon het water in

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:14

Ben toch weer van de badedas terug naar de betadine scrub.
Paard vind dit veel prettiger (denk dat bededas bijt?) en ik kan haar dan alleen wassen.

Ja ik moet wel wassen om het schoon en een beetje vlieg en maden vrij te houden.

Hoe is jullie ervaring om de open plekken gewoon met een wondspray of blauwspray te behandelen? Of het been op een of andere manier vliegvrij te houden?

We hebben het bij dit paard niet meer over genezen maar over haar leven zo dragelijk mogelijk te maken!!

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:15

Kitsu schreef:
:( Dat ik maar snel in zeeland een huis kan kopen , dan ga ik gewoon het water in

ik heb je bokt advertentie gedeeld op FB, Hoop dat dat helpt om je snel aan een bijrijder/verzorger te helpen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:41

friesam schreef:
Paard vind dit veel prettiger (denk dat bededas bijt?) en ik kan haar dan alleen wassen.

Ja ik moet wel wassen om het schoon en een beetje vlieg en maden vrij te houden.

Hoe is jullie ervaring om de open plekken gewoon met een wondspray of blauwspray te behandelen? Of het been op een of andere manier vliegvrij te houden?

We hebben het bij dit paard niet meer over genezen maar over haar leven zo dragelijk mogelijk te maken!!

Hmm apart, ik vind het ook aan je handen erg zacht en de onze met zere mokbeen/olifantsbeen vond het eigenlijk altijd prettig en knapte er van op. Wel altijd zeeeeer goed uitspoelen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:42

friesam schreef:

Dat is hier ook het geval.
Door dit topic ben ik het minder gaan wassen, het zou dan ook minder nodig zijn. We zijn daar nu 1,5 maand mee bezig en ik zie nog geen vooruitgang helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:43

Friesam@Ik heb ,als ik open plekjes had het weleens met blauwsel ingespoten.Zonder het te wassen.Beetje kortknippen(wat in jou geval dus niet lukt)Maar dat werkt prima!
Misschien kun je dat eens proberen in plaats van de benen te wassen?
Je zou ook een lichte bleekoplossing in een plantenspuit kunnen doen en dat op de benen spuiten.Wel de echte bleekwater,niet de gelproducten,daar zit ook andere rotzooi in.
Dat houd vliegen weg,en ontsmet.Word ook in de gezondheidszorg gewoon gebruikt...ik had het laatst nog in mijn mond bij de tandarts.

Over vliegen...ik heb redelijk veel vliegen hier.Minder dan bij anderen omdat ik poep regelmatig weghaal en geen koeien in de buurt heb.Mijn fries heeft trouwens ook zomereczeem.

Fargo@Bedoel je de paardenkastanje?Niet de tamme?