Na alle ellende, weer ellende.. @Kliniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beertje1983

Re: Na alle ellende, weer ellende.. @Kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:26

:(:)
Wat een goed, verdrietig en mooi nieuws!
Er is vast bijten en gaan er voor!
Heel veel succes. Ik ga duimen dat het allemaal helpt.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:22

dankjewel @Beertje1983,

ik ben net geweest, ik wordt er best verdrietig van..
der spieren zijn nogal aan het verzuren, en ze liep natuurlijk stok en stok kreupel op het harde.
maar nu ook op het onverharde loopt ze zeker niet zuiver. ze heeft nu wel echt pijn... tranen in mijn ogen, ze is wel minder vrolijk maar staat nog elke keer weer te hinniken naar me.. zo moeilijk.
net schrok ik me rot, ze ging opeens voor gekruist staan en achter ook heel raar, ik hoop toch niet dat ze atactisch wordt door spierverzuring.. dan zijn we heel ver weg van huis.

ik let nu extreem goed op haar en de andere ook, een stalgenootje is morgen heel de tijd in de buurt waar zij staat, gaat ze nog een keer kruisen bel ik gelijk de kliniek (Den Hoek) en mijn eigen DA om der op de hoogte te stellen, niet voor medicatie hoor, dat komt er niet meer in!!

nu even duidelijk alles op een rij wat ze 'mankeert':

-Lichte leverbot is terug gevonden
-ze hebben licht lyme gemeten
-Maag heeft ze last van (opgetrokken buik)
-darmen hebben te hoge schimmels
-rondom de schoft pijn
-lendenen enorm gevoelig, door de bloedwormen die zich 2 jaar geleden daar zaten
-loopt niet zuiver (soms gewoon kreupel..)
-mok
-moeilijker op gewicht te houden
-vermoedelijk ergens nog ontsteking/infectie
-immuunsysteem zwak
-wervelkolom blokkades in si, lumbaal en schoft
-chronisch bloedneus (komt door omgeving dus dat is positief opzich)

arm arm paard, zoveel, zet het nu pas op en rijtje maar jemig..

de dingen die er zijn/gaan veranderen:

-Stal met uitloop voor bloedneuzen (heeft nu al wat effect !!! :) )
-Onverpakt hooi en 24/7 toegang hebben tot hooi
-Fibra premium als krachtvoer
-Ze mag absoluut geen snoepjes,brood,penen,appels etc. hebben
-Ze krijgt poeder door haar eten
-Ze krijgt 2 soorten druppels door haar eten

mega lang verhaal, maar dit is het volledige verhaal

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:11

Pff... ik zit het met verbazing te lezen Salina.
Je bent een doorzetter! Ik weet niet of ik het persoonlijk allemaal door had laten gaan..
Respect voor je meid!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:11

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van haar, als je deze liever niet openbaar wilt plaatsen mag je deze ook via PB doen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:13

maar wat word er bedoelt met lichte lyme en leverbot?
Dat heb je of dat heb je niet.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:19

Ik zal morgenavond een recente foto maken, bij haar uitloopstal! die zal ik wel hier plaatsen :)

en dankjewel, de enige reden om door te gaan is omdat zij zelf niet opgeeft, mijn ouders niet opgeven en ik enorm veel steun krijg van bokt, vrienden,familie stalgenootjes en iedereen die Mirre kent.

er zijn zoveel mensen helemaal weg van der, als er iets met haar is sta ik nooit alleen te huilen :+:

het is dat wij zo'n enorm goede band hebben en ik door blijf vechten tot dat het echt genoeg is, of totdat ze weer goed is.
het is zo'n bijzonder sterk paard, ze heeft niet voor niets nog opgegeven denk ik maar.
en omdat veel mensen denken dat vooral ik de reden ben dat zij blijft doorvechten doe ik nog harder mijn best! maar ik geeft toe, het is ook zwaar voor mij.

@geerke,

lichte leverbot bedoelen ze mee dat het niet helemaal weg is maar nog wat is achtergebleven
en Lyme hebben ze gemeten maar durven ze niet met zekerheid te zeggen. maar ze is weleens door een teek gebeten dus vandaar dat ze het toch wel denken. misschien had ik het 'lichte' voor lyme beter weg kunnen laten :j want je heb gelijk ze heeft het of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:36

Ik geloof dat je het allebeste met haar voort hebt maar heel eerlijk ik zou mijn paard dit niet meer aandoen :n . Ik had ook zo'n vechter, doorzetter nooit opgeven! Ook bij mij dachten veel dat ik de reden was dat ze doorvechtte maar eens is het genoeg. Moment dat mijn paard strompelend van de pijn liep vroeg ik me af voor wie ik het nog deed..

En tuurlijk je hebt een band dan zijn ze lief en hinniken ze, hoeveel pijn ze ook had mijn paard stond mij altijd hinnekend aan het hek van de wei te wachten.

Maar ze was op van binnen... houden van is ook durven loslaten. Dat ze zelf niet opgeven zegt dan helaas ook helemaal niets. Mijn paard gaf pas op toen ze ingeslapen werd heeft gevochten tot het laatste eind, moment dat ze op de kliniek was voor het inslapen toen pas veranderde ze en zag je inene wat voor hoopje ellende er eigenlijk nog over was. Ze was in 1 zucht weg.

Als jij het gevoel hebt dat je door moet gaan dan moet je dat zoals ik al eerder zei zeker doen. Maar hou wel in je achterhoofd dat het paardwaardig moet blijven...

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:39

@Yvank_,

Ja je hebt helemaal gelijk, ik ga me gevoel volgen .
Ik denk dat ik heel goed kan aanvoelen wanneer het genoeg is, en ik moet zeggen het moet niet erger worden. Dan gaat het mij denk ik ook te ver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:43

Dat lijkt me de beste instelling :)

Je ziet het aan ze echt waar... Ik zag het aan dr ogen dat klinkt misschien heel gek.. Maar het vuur was uit... Moment dat ik dat zag heb ik met heel veel lood in mijn schoenen en pijn in mijn hard de DA gebeld.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:45

Yvank_ schreef:

Je ziet het aan ze echt waar... Ik zag het aan dr ogen dat klinkt misschien heel gek.. Maar het vuur was uit... Moment dat ik dat zag heb ik met heel veel lood in mijn schoenen en pijn in mijn hard de DA gebeld.

Ja ik snap precies wat je bedoelt, maar mirre der koppie wilt nog zo graag.

Moeilijkste is dat ik niet alleen de beslissing moet maken, mijn vader moet het er mee eens zijn. Maar ik denk dat de kliniek zelf ook aangeeft en dan is het goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:52

xxsalinaxx schreef:
Yvank_ schreef:

Ja ik snap precies wat je bedoelt, maar mirre der koppie wilt nog zo graag.

Moeilijkste is dat ik niet alleen de beslissing moet maken, mijn vader moet het er mee eens zijn. Maar ik denk dat de kliniek zelf ook aangeeft en dan is het goed

Laten we even voorop stellen dat Salina en haar ouders niet "zomaar" denken dat ze wel door kunnen gaan. Ze hebben er veel deskundigen naar laten kijken en gaan nu als laatste optie Den Hoek proberen. Daar hebben ze aangegeven dat het dier wel ziek is, maar dat het goed kan komen. Een garantie geeft niemand. Het paard is zaterdag bij Den Hoek geweest en het is nu welgeteld 3 dagen later.... Ik zou zeggen kijk het eerst maar eens een paar weken aan en hou contact met Den Hoek. Verder nogmaals Salina, ik vind dat je het supergoed doet en je ouders ook! Ik ken je natuurlijk niet, maar hetgeen ik van je gelezen hebt, maakt mij duidelijk dat je een intelligent meisje bent die werkelijk ALLES voor haar vriendin Mirre overheeft. _/-\o_ . Meisje, volg je gevoel :(:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:20

Dat zeg ik toch ook nergens :) ik geef alleen aan dat je in je liefde voor je paard soms ook te ver kan gaan. Deskundigen zullen altijd wat proberen daar zijn ze immers voor opgeleid en ze zullen ook nooit zeggen u moet hem laten inslapen. Nee dat mogen ze niet eens ze kunnen enkel iets zeggen in de trant van de keuze is aan jouw.

Tuurlijk is het nu nog maar 3 dagen later... Maar als het paard niet beter gaat lopen dan vind ik dat je je af moet vragen of je door moet gaan. Ik begrijp dat ze geen pijnstiller krijgt want dat zou je nog wel kunnen doen zet het paard dan op een pijnstiller om het wat dragelijker te maken.

En ik denk dat iedere paardenliefhebber hier wel alles voor zijn of haar paard over heeft :) , ik gaf enkel maar aan blijf realistisch en blijf naar het paard en het proces kijken. Er is niets hartverscheurender om een koppie te zien die nog wel wil maar een lijf die het heeft opgegeven.

Zoals ik al zei kijk het even aan maar volg je gevoel én verstand. Maar als het paard zo'n pijn heeft zou ik dr op een pijnstiller zetten om die eerste periode door te komen. Homeopatisch is dat er ook wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:42

Yvank_ schreef:
Ik begrijp dat ze geen pijnstiller krijgt want dat zou je nog wel kunnen doen zet het paard dan op een pijnstiller om het wat dragelijker te maken.

Oh ik wilde je niet aanvallen of iets dergelijks. Het viel me alleen op dat je al meerdere keren hebt aangegeven dat ze misschien te ver gaat in haar liefde voor het dier.

Yvank_ schreef:
Ik geloof dat je het allebeste met haar voort hebt maar heel eerlijk ik zou mijn paard dit niet meer aandoen

Daar heeft TS op dit moment helemaal niets aan, ze hebben nu een traject ingezet en gaan ervoor. Dan vind ik het opvallend dat er toch weer iemand tegen haar zegt dat ze op moet letten dat ze geen pijn heeft en dat ze daar goed naar moet kijken.

Ik denk dat TS dat echt wel doet, maar kan me voorstellen dat dergelijke reacties het er voor haar niet beter op maken. Ze hebben dit nu in werking gezet en het gaat er nu om dat het dier zo snel mogelijk opknapt. Ik denk dat ze meer heeft aan steun, dan aan kritische vragen. Volgens mij kijken ze zelf kritisch genoeg naar dit paard.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij vanuit je eigen ervaring reageert, dat begrijp ik echt heel goed. Het is vreselijk wat jou en je paard is overkomen. En ik ben er ook van overtuigd dat jij op dat moment het juiste voor jouw paard hebt gedaan.
Maar dit is een ander paard en een andere situatie.

Ben het met je eens wat een pijnstiller betreft. Helemaal de eerste periode. Misschien hebben ze bij Den Hoek daar ook wel een idee over en waarschijnlijk wel een middel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:50

Volgensmij heeft TS er geen moeite mee met wat ik zei :)

Nogmaals het is puur relativerend en juist bedoeld om te helpen :j dat werd bij mij op bokt destijds net zo gedaan en ik was er juist blij mee aangezien ik zelf op den duur ook met mn handen in het haar zat en buitenstaanders er met een andere blik tegen aan kunnen kijken.

Nogmaals ik hoop echt van harte dat ze opknapt! Wanneer zou je verbetering moeten zien?

edit: over pijnstilling pony van buren kreeg voor zn maanoog (deed ook heel veel zeer) een homeopatische pijnstiller, Het had een lange moeilijke naam dus die weet ik niet meer :') weet alleen nog dat het heel kruidig rook wat groenig was en 3x daags op een stukje brood moest. Wellicht hebben ze dat bij den Hoek ook :)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 08:57

Bedankt voor jullie reactie's

Ik snap dat sommige denken dat we te ver gaan. Maar dit paard is zo'n vechter, als ze een kans heeft grijpen we dat aan.

Ook ik ga de kliniek bellen over de pijn, kijken hoe ze er vandaag bij staat.

Ik sta er reeël in, gaat het te ver dan weet/voel ik dat echt wel.

Ze staat onder scherp toezicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:03

Is je uitloop bij de stal verhard of onverhard? Als die verhard is zou je misschien een flinke laag geel zand erop kunnen storten om het lopen wat dragelijker te maken :) , zijn maar kleine tips maar baadt het niet schaad het niet :)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:09

De uitloop is verhard, maar ze gaat pas vanaf vandaag heel de dag daar op ivm hooi waar ze 24/7 toegang toe moet hebben.

Bedankt voor het idee, ik zal ff het bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:15

Yvank_ schreef:
Is je uitloop bij de stal verhard of onverhard? Als die verhard is zou je misschien een flinke laag geel zand erop kunnen storten om het lopen wat dragelijker te maken :) , zijn maar kleine tips maar baadt het niet schaad het niet :)

Ik denk ook dat een flinke laag zand, het lopen een stuk aangenamer kan maken voor je paard. Hoop dat het mogelijk is.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:22

[***] schreef:
Yvank_ schreef:

Ik denk ook dat een flinke laag zand, het lopen een stuk aangenamer kan maken voor je paard. Hoop dat het mogelijk is.

Ja maar ik denk aan de andere kant ook weer van niet aangezien het dan wel zwaarder wordt, en ze heb appart loopje en dan draait ze bij elke pas der achter been beetje appart. Lijkt me ook niet helemaal goed .

Maar we gaan kijken wat het beste voor haar is!

Vorig jaar toen ze zo kreupel liep van de mok liep/lag ze liever op steen terwijl ze ook zand ter beschikking had .

Komt goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:27

Oh oke, ik dacht eigenlijk meteen aan mijn eigen paard toen hij hoefproblemen had. Toen was zand een stuk prettiger voor hem.

Kan me voorstellen dat het voor Mirre weer een heel ander verhaal is. Komt inderdaad vast wel goed!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:31

Ja snap ik! Opzich is op zand logischer Maarja mirre is zoiezo al een beetje appart haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:53

Wellicht een laagje vlas :) ? Minder zwaar als zand.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:08

Yvank_ schreef:
Wellicht een laagje vlas :) ? Minder zwaar als zand.

Stille meelezer. Respect voor wat TS allemaal probeert en doet.
Yvank_ : Vlas is spekglad, zeker een dikkere laag schoon vlas... Zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:17

Vlas is bij mij nooit glad heb ik ook gehad met mijn paard toen ze heel slecht was. Maargoed was maar een idee :) zaagsel of stro zou ook kunnen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:10

Hoe gaat het vandaag met je zorgenmeisje?

Het beter op het harde of juist op het zachte kunnen bewegen cq. staan heeft veel (zo niet alles ..) te maken met waar het dier precies last van heeft, zoals of er problemen met de weke dan wel juist harde delen van het bewegingsapparaat zijn.
Gelet op de berichten vermoed ik dat er bij Mirre sprake is van een clustering van oorzaken?

Maar hoe dan ook: vertrouw vooral, naast alle goed bedoelde adviezen van wie dan ook, op je eigen (onderbuik) gevoel TS!
Regelmatig zal en zul je twijfelen of je eea. wel goed doet, neem op die momenten even wat afstand (soms figuurlijk, soms letterlijk, soms beiden) om weer wat helderheid in mind and body te kunnen krijgen zodat je alles weer wat genuanceerder kunt benaderen.
Het van je af kunnen schrijven, het kunnen delen en vragen naar ervaringen van anderen is heel belangrijk en zou je absoluut kunnen helpen ... maar niemand kent jouw Mirre en alles om haar heen beter dan jijzelf (al dan niet in combi met je ouders ;) ) .. zelfs de behandelende dierenartsen niet en wij lezers natuurlijk al helemaal niet!

Succes en sterkte met de ingeslagen weg +:)+