Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:Illo is in de periode half september tot half november sloom, ondanks pergolide. Daarna is het weer over.
Dit is al een aantal jaren zo.
cynthiar schreef:Illo is in de periode half september tot half november sloom, ondanks pergolide. Daarna is het weer over.
Dit is al een aantal jaren zo.
geerke schreef:dank Fargo@!....ik heb zijn dosering met een kwart verhoogt.
Dat wiebelige lopen achter soms,zweten bij 10 graden,traag,voorvoet ontlasten,vachtkleur verandert....ik vertrouw het niet....
SuperRoos schreef:Ik heb nu de uitslag van mijn eigen paardje ook terug.
ACTH waarde is 51.3
Grensgevalletje? Of....
Wat denken jullie hiervan? Dierenarts zou de test over een half jaar willen herhalen..?
dookia schreef:Wat heeft jou paard van symptomen SuperRoos
Douraque schreef:Zie onderstaand schema:
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Als je paard deze maand hebt getest is jouw paard geen grensgeval, hij heeft duidelijk Cushing en is het wel verstandig om aan de medicijnen te beginnen.
Is jouw paard getest tijdens de seasonal rise, dan heeft jouw paard ook Cushing. Alleen geen hoge waarde.
Dus linksom of rechtsom jouw paard heeft Cushing en is geen grensgeval. Of je start met medicijnen vind ik afhangen van de periode waarin getest is. Heb je in november getest, dan zou ik beginnen met medicijnen en dan kijken of hij op een kwart verbeterd. Is hij in October getest zou ik eerst proberen met monnikspeper iets te bereiken en idd over een half jaar wederom testen.
Maar er zijn mensen met veel meer ervaring dan ik, misschien hebben zij een andere mening
SuperRoos schreef:Douraque schreef:Zie onderstaand schema:
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Als je paard deze maand hebt getest is jouw paard geen grensgeval, hij heeft duidelijk Cushing en is het wel verstandig om aan de medicijnen te beginnen.
Is jouw paard getest tijdens de seasonal rise, dan heeft jouw paard ook Cushing. Alleen geen hoge waarde.
Dus linksom of rechtsom jouw paard heeft Cushing en is geen grensgeval. Of je start met medicijnen vind ik afhangen van de periode waarin getest is. Heb je in november getest, dan zou ik beginnen met medicijnen en dan kijken of hij op een kwart verbeterd. Is hij in October getest zou ik eerst proberen met monnikspeper iets te bereiken en idd over een half jaar wederom testen.
Maar er zijn mensen met veel meer ervaring dan ik, misschien hebben zij een andere mening
Thanks voor het meedenken.
Hij is op 24 oktober getest
De waarde mag in oktober tot 57 gaan zie ik, en hij heeft dus 51,3
Ik laat hem over een tijdje nogmaals testen, en dan onder de meest optimale omstandigheden..
Zal eens gaan kijken naar de dingen die jullie benoemen..
Echt super dat jullie zo meedenken