[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:04

Illo is in de periode half september tot half november sloom, ondanks pergolide. Daarna is het weer over.
Dit is al een aantal jaren zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:14

cynthiar schreef:
Illo is in de periode half september tot half november sloom, ondanks pergolide. Daarna is het weer over.

Pablo dus ook...ik heb toch het vermoeden dat ik iets te laag zit met mijn pergolide.
Zal eens met mijn da overleggen.
Bloedproef heeft hier geen zin,moet naar Toulouse.En word niet juist geprepareerd opgestuurd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:43

cynthiar schreef:

Dat is natuurlijk de periode van de seasonal rise, dus niet zo raar dat ze daar dan toch reactie vertonen, als het daarna door zou duren zou ik wel ingrijpen denk ik. Moet zeggen dat de keren dat wij verhoogden dit ook vaak rond deze tijd was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:45

dank Fargo@!....ik heb zijn dosering met een kwart verhoogt.
Dat wiebelige lopen achter soms,zweten bij 10 graden,traag,voorvoet ontlasten,vachtkleur verandert....ik vertrouw het niet....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:49

:(:) geerke, ik hoop dat het meevalt, en de verhoogde dosis helpt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:06

janouk schreef:
:(:) geerke, ik hoop dat het meevalt, en de verhoogde dosis helpt

dank je!Hij functioneert verder goed hoor,is goed op gewicht,glanst,eet goed....maar mag iets wakkerder :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:08

Ik heb een paar vragen

wat hebben de bloedonderzoeken gekost bij jullie da om cushing vast te stellen?

paard voldoet aan vrij veel van de symptomen, (behalve de opvallende krullende vacht), slecht verharen, veel huidproblemen,komt niet aan ondanks ontzettend veel ruwvoer ( 25 kg), voorheen ook krachtvoer, maar kreeg hier juist weer reacties op, schuren en nu op bietenpulp waarschijnlijk bevangen ( morgenvroeg komt de da meteen) Krijgt 1/4e schep pulp per dag verdeeld over 2 voerbeurten, da vond dit erg weinig en bij een gezond paard zou deze hoeveelheid pulp zeker geen hoefbevangenheid kunnen veroorzake maar bij veel "onderzoek" komt steeds de naam cushing en insuline resistentie weer naar voren.
De dierenarts twijfelt zelf ook, maar enige uitsluitsel is een bloedonderzoek

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:08

Ik heb een paar vragen

wat hebben de bloedonderzoeken gekost bij jullie da om cushing vast te stellen?

paard voldoet aan vrij veel van de symptomen, (behalve de opvallende krullende vacht), slecht verharen, veel huidproblemen,komt niet aan ondanks ontzettend veel ruwvoer ( 25 kg), voorheen ook krachtvoer, maar kreeg hier juist weer reacties op, schuren en nu op bietenpulp waarschijnlijk bevangen ( morgenvroeg komt de da meteen) Krijgt 1/4e schep pulp per dag verdeeld over 2 voerbeurten, da vond dit erg weinig en bij een gezond paard zou deze hoeveelheid pulp zeker geen hoefbevangenheid kunnen veroorzake maar bij veel "onderzoek" komt steeds de naam cushing en insuline resistentie weer naar voren.
De dierenarts twijfelt zelf ook, maar enige uitsluitsel is een bloedonderzoek

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:43

Lynn_Nikita....mocht hij IR hebben is 25 kg ruwvoer zo ongeveer dodelijk.En ik vermoed dat dat meer de hoefbevangenheid heeft veroorzaakt dan de bietenpulp.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:45

Ik heb toen de dexatest laten doen, toen was de acth test nog niet gebruikelijk, dit kostte 130 euro. Hierbij zaten 2 bezoeken bij in, aangezien ze bij die test 2 keer bloed moeten prikken.

Gezien de symtomen die je noemt lijkt mij dat het heel goed Cushings kan zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:18

geerke schreef:
Lynn_Nikita....mocht hij IR hebben is 25 kg ruwvoer zo ongeveer dodelijk.En ik vermoed dat dat meer de hoefbevangenheid heeft veroorzaakt dan de bietenpulp.

Dit krijgt hij al 3 jaar en de bloedwaarden waren juist goed. Hij mocht vande da juist geen mueslie en mais meer hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:28

waar is het bloed op getest dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:06

Je had t topic al gevonden zag ik

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:19

geerke schreef:
dank Fargo@!....ik heb zijn dosering met een kwart verhoogt.
Dat wiebelige lopen achter soms,zweten bij 10 graden,traag,voorvoet ontlasten,vachtkleur verandert....ik vertrouw het niet....

Bij ons was inderdaad het iets weer meer richting goldenglow verkleuren en iets meer slag dan voorheen en soms weer wat meer huidproblemen ook aanleiding om toen te verhogen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:33

SuperRoos schreef:
Ik heb nu de uitslag van mijn eigen paardje ook terug.

ACTH waarde is 51.3

Grensgevalletje? Of....

Wat denken jullie hiervan? Dierenarts zou de test over een half jaar willen herhalen..?

Ik quote mezelf eventjes..
Iemand die hier wat over kan zeggen?
Leer graag van jullie ervaringen..
Of zitten er hier verder geen 'grensgevalletjes' tussen?

Gr. Roos

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:36

Voor mij is dit over de waarden dus duidelijk cushing jammer genoeg

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:37

Wat heeft jou paard van symptomen SuperRoos

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:39

Zie onderstaand schema:

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Als je paard deze maand hebt getest is jouw paard geen grensgeval, hij heeft duidelijk Cushing en is het wel verstandig om aan de medicijnen te beginnen.

Is jouw paard getest tijdens de seasonal rise, dan heeft jouw paard ook Cushing. Alleen geen hoge waarde.

Dus linksom of rechtsom jouw paard heeft Cushing en is geen grensgeval. Of je start met medicijnen vind ik afhangen van de periode waarin getest is. Heb je in november getest, dan zou ik beginnen met medicijnen en dan kijken of hij op een kwart verbeterd. Is hij in October getest zou ik eerst proberen met monnikspeper iets te bereiken en idd over een half jaar wederom testen.

Maar er zijn mensen met veel meer ervaring dan ik, misschien hebben zij een andere mening

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:45

Wat is een seasonal rise?

Onze fjord gaat goed eindelijk...hij heeft nu speciaal beslag en loopt weer!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:46

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:38

dookia schreef:
Wat heeft jou paard van symptomen SuperRoos

Hij is 4 jaar lang zeer ernstig insuline resistent geweest.. Hiervan is hij nu aardig bekomen en stabiel..
Een aantal symptomen die hij heeft zijn ook blijvende symptomen van een paard dat zo ernstig IR is geweest.

Zo heeft hij vetophopingen op zijn hals (gewicht is verder goed nu voor hem, hij is 190 kilo afgevallen met stabiel worden in de IR weer)

Hij zweet wel snel, vacht is wat slechter in verhouding met andere paarden maar geen problemen met verharen of iets(hoort ook bij de IR wat..) Hij plast veel (maar veel minder dan toen hij ernstig IR was en drinkt daarbij soms meer dan normaal, maar ook daarin veel stabieler dan voorheen)

Kortom, erg moeilijk dus. Wat zijn nog oude symptomen van de IR, die langzaam aan verdwijnen, en wat zijn nieuwe symptomen van eventueel cushing..

Moment van bloedprikken vind ik ook niet helemaal betrouwbaar, was namelijk later op de dag, mogelijk iets stress erbij komen kijken etc..

Lastig..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:42

Douraque schreef:
Zie onderstaand schema:

37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Als je paard deze maand hebt getest is jouw paard geen grensgeval, hij heeft duidelijk Cushing en is het wel verstandig om aan de medicijnen te beginnen.

Is jouw paard getest tijdens de seasonal rise, dan heeft jouw paard ook Cushing. Alleen geen hoge waarde.

Dus linksom of rechtsom jouw paard heeft Cushing en is geen grensgeval. Of je start met medicijnen vind ik afhangen van de periode waarin getest is. Heb je in november getest, dan zou ik beginnen met medicijnen en dan kijken of hij op een kwart verbeterd. Is hij in October getest zou ik eerst proberen met monnikspeper iets te bereiken en idd over een half jaar wederom testen.

Maar er zijn mensen met veel meer ervaring dan ik, misschien hebben zij een andere mening

Thanks voor het meedenken.
Hij is op 24 oktober getest
De waarde mag in oktober tot 57 gaan zie ik, en hij heeft dus 51,3

Ik laat hem over een tijdje nogmaals testen, en dan onder de meest optimale omstandigheden..
Zal eens gaan kijken naar de dingen die jullie benoemen..

Echt super dat jullie zo meedenken

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:43

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:48

Ik denk dat je het kader misverstaat SuperRoos. Vanaf 37 is al cushing

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:49

SuperRoos schreef:
Douraque schreef:
Zie onderstaand schema:

Thanks voor het meedenken.
Hij is op 24 oktober getest
De waarde mag in oktober tot 57 gaan zie ik, en hij heeft dus 51,3

Ik laat hem over een tijdje nogmaals testen, en dan onder de meest optimale omstandigheden..
Zal eens gaan kijken naar de dingen die jullie benoemen..

Echt super dat jullie zo meedenken

Nee, dat lees je verkeerd, de waarde tussen 37 en 57 betekent dat je paard cushing heeft. Een gezond paard zonder cushing heeft in deze periode een waarde van ONDER de 37. Jouw paard zit daar ruim boven. Dus je paard heeft cushing en het is belangrijk dat je gaat behandelen. De symptomen die je noemt zijn inderdaad half IR en half cushing, maar er is een heel grote kans dat als de cushing onder controle komt, de IR ook zal verbeteren want cushings geeft nu eenmaal (tijdelijke) suikerziekteachtige symptomen die verminderen dan wel verdwijnen als de cushings en hormonen op orde worden gebracht. Dus snel aan de slag voordat het erger wordt en je misschien een bevangen paard ooit hebt omdat je te lang wacht. Juist als het nog beheersbaar is, is het goed om te starten - voordat het niet meer bij te sturen is of veel moeilijker bij te sturen is!