Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:28

Dank je joyfordogs, hoop die van jou ook natuurlijk!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:38

joyfordogs schreef:
wat fijn dat er een beetje verbetering in zit. ik snap dat je het erg lang vind duren.
zorgen maken om je dieren die je zo dierbaar zijn. Kunnen er flink inhakken.
Mijn 6 jarige merrie is nu ruim een half jaar niet in orde na aanleiding van een heftige bevalling waarbij ze haar veulen heeft verloren. details wil ik niet online om diverse redenen.
ze loopt niet goed en is incontinent.

ik hoop dat je paard snel helemaal de oude is.

Wat heeft dit met Atypische Myopathie te maken...? Eea. lijkt me verwarrend voor Bokkers die gerichte info zoeken... ;) Hoop wel voor je, dat je merrie gaat opknappen trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:26

Dit heet, elkaar effe offtopic een hart onder de riem steken, sientje.
Wat is er toch? Als het wel over AM gaat trek jij het in twijfel en gaat het er even niet over, is het ook al niet goed... hou het een beetje vriendelijk aub, we maken ons allemaal toch al zorgen genoeg...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:45

Het gaat (bij jouw paarden) dus duidelijk niet over A.M. dus geloof dat ik het terecht in twijfel trok... ;) Je kunt je dan ook terug trekken uit een topic, omdat je er feitelijk niets te zoeken hebt. Elkaar een hart onder de riem steken is niets mis mee, maar kan ook per pb. ;) Dit is namelijk geen huiskamertopic. Reden van mijn ergernis is dat dit, in een medisch topic, dus volledig offtopic is. En dat mensen die info zoeken over A.M. weinig nuttige info uit de posts kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:05

Ik heb nooit gezegd dat die van mij AM hadden of hebben, dat maak jij ervan!
Ik maak me grote zorgen, omdat het hun 1e jaar op die wei is - dus geen resistentie - hun weerstand zwak is - 1 met cushing en de ander nu dus ook niet lekker - en de wei dus bezaaid is met blad en zaad van esdoorns. Ik houd dit topic in de gaten voor info, lijkt mij dat ik hier dan zelfs meer te zoeken heb als jij zelf, jij weet blijkbaar toch alles al..

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 02:03

@ Sientje

Jouw laatste berichten naar Ohjajoh6 voegen nou ook niet bepaald iets toe aan het onderwerp AM, dat had je dan zelf ook beter via PB kunnen doen. ;) En bovendien, waarom zou zij niks in dit topic te zoeken hebben en jij wel? Als Bokt zo zou werken dat je alleen ergens op mag reageren als je er ervaring mee hebt en anders niet, dan zou Bokt al lang niet meer bestaan. Ik vind het nogal een vreemde opmerking van je en ook totaal overbodig, plus dat het er de sfeer hier niet bepaald beter op maakt, je posts hier hebben namelijk een nogal vervelende ondertoon. Misschien bedoel je dat wel helemaal niet zo, maar probeer het dan wat anders te verwoorden, dat houdt het wel zo gezellig. :)

@ Ohjajoh6

Heerlijk hè, om ze zo samen te zien spannen?! Dat doen ze hier ook regelmatig en een plezier dat je ze dan ziet hebben!! :D

Ik las wel ergens dat je haar temperatuur bij hield, doe je dat nu nog steeds? Als er ook maar een klein beetje verhoging is zou het toch kunnen dat er ergens een ontsteking zit.... Ben het wel met je eens dat je DA dit dan zou moeten herkennen, maar misschien geeft je paard hele andere signalen af? Waardoor je DA eerder aan iets anders denkt? Je zou de eerste niet zijn namelijk. Ik bedoel het overigens niet om je DA in twijfel te trekken hoor. Is er al eens bloed afgenomen en gecontroleerd op ontstekingswaarden? Sterkte en succes iig, het is nooit leuk om je beestje ziek te zien.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:57

klopt, ik bedoelde het als een hart onder de riem en als een stukje laten zien dat ik weet wat het is om je zorgen te maken.
Excuses voor de mensen die zich daar aan ergeren, niet als zodanig bedoeld.

Ik heb geen berichten meer gehoord over AM, niet ik achterover leun nu, maar het geeft wel wat meer lucht, of ervaar ik dat alleen zo?
Wat betreft mijn merrie, ze kan nooit meer een veulen krijgen en zeer waarschijnlijk nooit meer gereden worden, ze is een maand na de bevalling, 6 jaar geworden. Ik heb haar als veulentje gekocht.

ik hoop dat er geen slachtoffers meer bijkomen!! duim duim!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:58

Sientje heeft gelijk. Het gaat nu al pagina s lang over paarden die niks te maken hebben met am. Snap je zorgen maar mss kun je beter een apart topic openen over de problemen die ze hebben.

Ontopic de am storm lijkt een beetje te zijn gaan liggen. Gelukkig. Ik heb de laatste 2 weken geen nieuwe gevallen meer gehoord. Laatst door het land gelopen en ik zag niet veel vruchtjes meer liggen. Behalve dan mss onder de boom maar daar poepen ze ook en is dus geen eetplaats

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:01

hier heb ik de afgelopen dagen af en toe een zaadje gevonden, ik haal ze meteen weg, maar zag bv gisteren ons veulen wat gevallen hooi eten van de grond, daar lag toevallig ook net een zaadje, die liet hij liggen maar had het zaadje wel aangeraakt.
Dat geeft me dan ergens toch wat lucht zeg maar.

de paddock waar de esdoorns staan, blijft nog braaf dicht. Het blad is er nog lang niet af en ik zie nog veel zaad hangen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:01

even afwezig geweest ivm grotere problemen maar, laten we idd hopen dat het nu rustiger wordt met AM, daarintegen toen ik dit topic tegen kwam [MD] Dood paard lijkt er toch wel weer erg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:16

Hee wijffie, hopelijk trek je het allemaal nog een beetje? Je weet het he, hulp nodig, effe gil geven, kan ik eindelijk eens iets terugdoen ook.... Vind het er ook naar klinken hoor, vreselijk!
Het gekke vind ik eigenlijk dat de esdoorns nog lang niet al hun blad kwijt zijn en de wei toch niet zo extreem nat meer is, zou dat de rust kunnen verklaren denk jij?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:22

Gaat nu wel, zaterdag was de ergste dag toen de familie kwam kijken op die plek, trok ik even niet, dat was iets te confronterend.

Zondag zag ik hier ook nog een (kleine struikhoogte) esdoorn die ik blijkbaar nog niet vermoord had, die had idd ook nog best veel blad, sterker nog, het leek alsof hij nieuwe knopjes aan het vormen was! ?WTF!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:53

ohjajoh6 schreef:
Het gekke vind ik eigenlijk dat de esdoorns nog lang niet al hun blad kwijt zijn en de wei toch niet zo extreem nat meer is, zou dat de rust kunnen verklaren denk jij?

Ben nog altijd zo benieuwd naar een foto van de bomen waar jij het over hebt. Alle ikweetniethoeveel esdoorns hier in de buurt, al dan niet met schimmel, al dan niet grenzend aan mijn stal, zijn hun blad al lang kwijt. In de essen zit daarentegen nog wel wat blad, daarom vroeg ik eerder al om een fotootje, en vroeg ik me af of je wel de goeie boom voor je hebt. ;) Júist de bomen die inktvlekken op de bladeren hebben, gaan als eerste in de 'rui', in tegenstelling tot sommige andere ook zieke bomen, die hun blad om die reden langer vasthouden.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 27-11-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:56

Ik heb ook nog wat blad aan onze esdoorn :) zal eens kijken of die op de foto staat van afgelopen week!

edit, nee helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:11

Sorry sientje, er staat een foto hier, maar die herken jij als geloof ik wel 3 verschillende soorten, behalve de esdoorn... Mijn DA heeft ze toch gezien en de zaden ook, ook in het weiland, dus zie ik het nut er niet van in om "speciaal" voor jou foto's te maken en hier neer te zetten, vooral ook door je manier van "vragen"... Ik ben trouwens niet de enige die hier zegt dat ze nog blad aan de esdoorns hebben, maar blijkbaar zijn die allemaal wel geloofwaardig in jouw ogen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:18

Ik vroeg om een foto van de bomen tov. je weiland, niet om wat je (al dan niet van internet) hebt geplukt. ;) Als je toch esdoorns al dan niet in 't blad om je weiland hebt, is het toch een kleine moeite die op de foto te zetten..? En ben écht benieuwd naar foto's, want weet hoe de zieke bomen eruit zien, en ben om die reden verbaasd dat de zieke van jou nog in 't blad zitten. Wie weet kan iemand iets van de door jouw genomen foto's leren. Want dit is een topic onder het kopje medisch. ;)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 27-11-13 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:33

Again, ik heb nooit het woord ziek gebruikt bij de esdoorns, dat doe jij wederom. Ik vind het eigenlijk nogal vervelend dat jij mij steeds weer woorden in de mond probeert te leggen. Zitten geen zwarte vlekken op bij degenen die ik heb gezien, of op het blad wat in wei ligt. Mijn DA zei trouwens dat je altijd het zekere voor het onzekere moet nemen en vooral niet gaan zitten wachten tot ze eventueel wel zwarte vlekken gaan krijgen... Weet trouwens het verschil tussen es en esdoorn, want die staan er beide. De foto die ik heb geplaatst, stond er dan ook al ruim een week op, voordat jij met jouw "verzoek" kwam. En je vroeg niet om een foto; je eiste die en nog een hele serie ook, want paarden moesten er ook gelijk maar even bij...
En ook alleen maar bij mij, ik hoor je tegen de rest niet zo miepen hoor, dit riekt aan alle kanten...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:37

Als er toch esdoorns naast je paarden staan, is het nemen van een foto hiervan toch een kleine moeite...? Snap eerlijk gezegd niet waarom je daar zo moeilijk over doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:46

Omdat ik per definitie niet zal dansen naar de pijpen van onbeschofte en wantrouwende penny's...
Trouwens, als jij zo graag hier de medische voorlichter wilt zijn, geef dan vooral lekker zelf eens het goede voorbeeld; waar blijft jouw fotoserie? foto van hele weiland, esdoorns ansich, paarden die op de wei staan en doe dan eens gek en zet je zelf er ook lekker fris en fruitig op, leerzaam toch?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:54

De esdoorn waar ik het over had (die mijn genocide heeft overleefd) heeft ook zwarte vlekken net als in mijn OP.
Sinds jaren roei ik ze systematisch uit, maar de zaailingen zijn hardnekkig blijkbaar. Zoals ik me heb laten vertellen door een vriend van mij die hovenier is komt het (die schimmelvlekken) vaak voor bij bomen die in een dikke heg staan (in de verdrukking staan minder wind en zonlicht krijgen) ook schijnt het zo te zijn dat bomen die hun bladeren lang vasthouden minder gezond zijn dan die die hun bladeren juist vroeg verliezen.

ik heb hier nog foto's van maar het is al voorbij mijn bedtijd en ik moet nog eten dus dat zal voor een andere keer zijn dat ik ze hier plaats.

Ik neem aan dat een DA wel het verschil kan zien tussen een boom die AM KAN veroorzaken en onschuldige bomen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:55

Ho jongens, het wordt nu wel erg persoonlijk ........lijkt me niet de bedoeling van een topic waar eigenlijk alleen info over Am in zou moeten staan. Af en toe een dwaling is niet erg maar dit is een verkeerde dwaling en voegt niks toe.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:56

Mist...........dit heb ik ook begrepen van de Hovenier hier...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:59

quintusgl schreef:
Mist...........dit heb ik ook begrepen van de Hovenier hier...

ja, mijn eigen "logica" ging altijd precies de andere (blijkbaar verkeerde) richting in, dacht dat die kale bomen juist veel ongezonder waren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:03

Mijn DA zei precies hetzelfde, maar toen had ik dit al van iemand anders gehoord, want ik dacht ook altijd dat snel kaal = ongezond...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:13

Hoe kan het dan toch dat esdoorns van mijn buren die vol schimmelvlekken zitten en bij het eerste stormpje gelijk al het blad in de sloot of de houtwal gooien? Dat over het algemeen zieke bomen extra in bloei staan en lang blad vast houden, weet ik ook wel hoor. Maar dat is bij de esdoorns (met inktvlekken) die ik ken, niet het geval, integendeel, zelfs de jonge zaaisels gooien het blad er vroeg af.