regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 16:39

Grappig dat iedereen m.b.t. vaccineren altijd naar de bible belt verwijst. Terwijl er een evengrote andere groep is die niet vaccineert: bijvoorbeeld de aanhang o.g.v. antroposophie om er maar eentje te noemen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:44

Of gewone mensen die door heel Nederland wonen en geloven in hun keus.

Anya schreef:
Grappig dat iedereen m.b.t. vaccineren altijd naar de bible belt verwijst. Terwijl er een evengrote andere groep is die niet vaccineert: bijvoorbeeld de aanhang o.g.v. antroposophie om er maar eentje te noemen.

Dat komt door de media, die geven vaak een heel gechargeerd beeld van de maatschappij en de gemiddelde Nederlander neemt dat vaak klakkeloos over, helaas.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:59

Janneke2 schreef:
Ik ben een groot voostander van dit onderzoek, maar ik zie een practisch bezwaar - en een fout in de onderzoeksopzet.

Gooi svp. het idee weg, dat je zou kunen kijken naar "iedereen die met hooikoorts" bij een homeopaath komt.
Homeopathie behandelt geen "hooikoorst als hooikoorts", maar deze person, met deze eigenschappen etc. etc. die hooikoorst heeft - dus dat wordt een nogal brede onderzoekspopulatie.

Het DOEL van een persoon die hooikoorts heeft is toch om er vanaf te komen, ongeacht naar welke zaken jullie nog meer kijken ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:10

Ibbel schreef:
Citaat:
Hét probleem met 'alternatief' is dat er - eigenlijk per definitie - niets regulier wetenschappelijk bewezen is. Op het moment dát iets nl wetenschappelijk bewezen is, wordt het door het reguliere circuit (heus, echt, reguliere artsen zijn óók mensen met gevoel en willen echt ook hun patienten genezen) geaccepteerd en dan is het - alweer per definitie - regulier.

Het probleem met "wetenschappelijk bewijs" is dat het ook gewoon door mensen bedacht is wanneer iets als "wetenschappelijk bewezen" wordt geacht. Gewoon een aanname dus.

Citaat:
En tja, zolang iets niet bewezen werkt (voor mijn part op 'alternatieve' wijze bewezen, zolang het maar een goed onderbouwd bewijs is) moet je ervan uitgaan dat het geldverspilling is en niet werkt en (niet te vergeten!) het onthouden van een kansrijke behandeling aan het dier als je alleen alternatief kiest.

Ik draai het graag om: als het werkt is dat voor mij het bewijs en kan het me niet schelen of het wetenschappelijk verantwoord is.

Ik zelf ben wel kritisch: ik ga niet naar iemand die een cursusje zus of zo heeft gevolgd. Mijn dierenarts is afgestudeerd in Utrecht maar heeft vele aanvullende studies gedaan. Ik vind het de meest nuchtere arts die er bestaat >> het verwijt is vaak dat "alternatieve" geneeskunde zweverig is.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:11

_/-\o_

Dat is ook mijn insteek: ik geloof wat ik zie, en niet wat een ander zegt of schrijft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:16

En Nikass verwoordt exact hoe ik erin sta. Ik ben een groot voorstander van over de grenzen heen kijken en iemand die niet bereid is dat te doen, mag ook niet naar mijn paard kijken. Ik heb hele goede dingen gezien met alternatieve methodes (homeopathie, bioresonantie, acupunctuur, ...) en ook helemaal niets zien gebeuren, en idem met de reguliere benadering. En dat zowel bij paarden als bij mezelf. Ik probeer er het waardevolle uit mee te nemen, en daar varen paarden en ik wel bij.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:50

marietje1000 schreef:
Als je niet vaccineert ben je een "gevaar voor de omgeving", terwijl vaststaat dat door vaccineren het immuunsysteem zo weinig wordt geprikkeld dat het leidt tot een grote toename van allergieën en andere ziekten.

Nonsens.
Als je dit soort uitspraken doet, moet je ook met wetenschappelijk bewijs komen.
Ik verwacht een link naar een behoorlijk onderzoek dat aantoont dat vaccineren tot "een grote toename van allergieën en andere ziekten leidt".

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:52

Ik "moet" helemaal niets.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:55

Nee, absoluut niet.
Maar het is gebruikelijk om je uitspraken te onderbouwen.
Dat ligt natuurlijk iets moeilijker bij homeopaten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:59

BigBen schreef:
Nee, absoluut niet.
Maar het is gebruikelijk om je uitspraken te onderbouwen.
Dat ligt natuurlijk iets moeilijker bij homeopaten.

Duh want er is geen bewijs, daarom de ellenlange nergens toe leidende discussies.
Slotje dan maar?
Want dat wil je toch horen verder vind jij toch alles maar onzin namelijk. :P

Ik ben toch heel blij dat wel zelf nog na mogen denken in nederland over wat we gebruiken.
Als heel nederland vol zat met BigBen's zie ik toch een sombere toekomst tegemoed.
En het gaat al ver vind ik, het staat me helemaal niet aan.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:03

Citaat:
Ach ja.
Wie niet gelooft in het alternatief geleuter is te dom om het te snappen.
En vice-versa natuurlijk.
Wie wél gelooft in het alternatief geleuter is te dom om te snappen dat het niet meer dan geleuter is
.

Dit was even een oude post van BigBen. En zo zijn er meer. Dat wordt lachen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:08

Heel vreemd dat je mensen oproept om te temmen omdat je een pertinente vraag krijgt.
Nog een keertje maar.
Jij beweert dat vaccineren tot "een grote toename van allergieën en andere ziekten leidt".
Heb je daar enig deugdelijk bewijs voor ?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:11

Wie roept wie op om te temmen? Dat kan iedereen toch voor zich bepalen?

Gezien al jouw eerdere posts is negeren de beste optie. :evaw:
Laatst bijgewerkt door marietje1000 op 23-08-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:12

Deugdelijk bewijs is er voor zoveel dingen niet, toch maar weer dat slotje?
Overigens denk ik ook dat het zo gezond niet is voor ons..
Zoveel stoffen die zorgen dat die enting ''goed'' kan blijven en iedereen dezelfde dosis.
Entingen zijn ook nooit getest op babies bijvoorbeeld, terwijl er gezegd wordt babies aluminium toch slecht kwijt kunnen krijgen ze net zoveel als een volwassen man/vrouw.
Hoe kun je dan zeggen dat het niét schadelijk is? Dat vraag ik me oprecht af.

Overigens is het aantal sterfgevallen van de mazelen amper gedaald na invoer van de enting.
Mede ook omdat bepaalde omstandigheden hier niet meer voorkomen zoals slechte hygiene door gebrek aan riolering bijvoorbeeld.

Ik heb niets gedaan of gevraagd overigens als je het over het temmen hebt, ook jij hebt namelijk recht op je mening al komt het er soms wat bot uit..

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:17

marietje1000 schreef:
Wie roept wie op om te temmen? Dat kan iedereen toch voor zich bepalen?

Jij riep daarnet op om te temmen, maar je hebt je bericht gewijzigd.
Geen probleem hoor, ik kan het hebben, en wat mij betreft tem je zoveel als je wil :+ .
Wel wil ik graag een antwoord op mijn vraag.
Jij beweert dat vaccineren tot "een grote toename van allergieën en andere ziekten leidt".
Heb je daar enig deugdelijk bewijs voor, of zuig je het gewoon uit je duim ?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:20

moonfish13 schreef:
Overigens is het aantal sterfgevallen van de mazelen amper gedaald na invoer van de enting.

Je vergist je.
Het vaccin tegen mazelen is één van de meest efficiënte ooit.

Wikipedia schreef:
Before the widespread use of a vaccine against measles, its incidence was so high that infection with measles was felt to be "as inevitable as death and taxes." Today, the incidence of measles has fallen to less than 1% of people under the age of 30 in countries with routine childhood vaccination.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:23

Tja, misschien omdat ik in de Bible belt woon? En die is groot hoor, loopt dwars door Nederland. Heeft niks met media te maken, is gewoon omdat het zo is..is hun geloof.

Antroposofisch, zou best kunnen, maar dat zal een behoorlijk kleinere groep zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:52

Focussed schreef:
Vind jij dan jouw school (en de bijbehorende beroepsvereniging) niet goed genoeg? :+
Voorbeeld: Boiron testte hun eigen homeopatische middelen. Keurig netjes randomised dubble blind placebo controlled... Op de methodologie niks aan te merken. En de uitkomsten (suprise suprise): Hun homeopatische product werkte niet beter dan de placebo.

en ik las dus weer - in het eerder door mij aangehaalde onderzoek - dat ook reguuliere medicijnen een placebo-achtige werking kunnen hebben. Het blijft gewoon lastig om regulier en alternatief goed met elkaar te vergelijken

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:55

Ik schakel af en toe ff in.

Gezellig weer hier, ghehehe ;-)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:24

BigBen schreef:

Laat ik dan toch maar even reageren. Ik heb een artikel ergens in een recente Beyond Medicine staan. Het is me echter nu teveel moeite dit op te zoeken, in te scannen en online te zetten. En je gaat het toch afbranden, dus bespaar ik me het werk liever.
Laatst bijgewerkt door marietje1000 op 23-08-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:24

Babootje schreef:
Focussed schreef:
Vind jij dan jouw school (en de bijbehorende beroepsvereniging) niet goed genoeg? :+
Voorbeeld: Boiron testte hun eigen homeopatische middelen. Keurig netjes randomised dubble blind placebo controlled... Op de methodologie niks aan te merken. En de uitkomsten (suprise suprise): Hun homeopatische product werkte niet beter dan de placebo.

en ik las dus weer - in het eerder door mij aangehaalde onderzoek - dat ook reguuliere medicijnen een placebo-achtige werking kunnen hebben. Het blijft gewoon lastig om regulier en alternatief goed met elkaar te vergelijken

Natuurlijk hebben reguliere medicijnen ook een placebo effect, maar, naast het feit dat je er al dan niet in gelooft dat het werkt, werkt het medicijn over het algemeen ook echt. Daarom zie je een verschil tussen groepen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:56

Hmm zelfs Hahneman was best wel voor enten, vond ie beter dan de pokken krijgen. http://www.homeopathyhome.com/reference ... ganon.html paragraaf 46
Citaat:
How frequently does smallpox produce violent ophthalmia, sometimes even causing blindness! And see! By its inoculation Dezoteux1 cured a chronic ophthalmia permanently, and Leroy2 another.

An amaurosis of two years’ duration, consequent on suppressed scald head, was perfectly cured by it, according to Klein.3

How often does smallpox cause deafness and dyspnoea! And both these chronic diseases it removed on reaching its acme, as J. Fr. Closs4 observed.

Swelling of the testicle, even of a very severe character, is a frequent symptom of small-pox, and on this account it was enabled, as Klein5 observed, to cure, by virtue of similarity, a large hard swelling of the left testicle, consequently on a bruise. And another observer6 saw a similar swelling of the testicle cured by it.

Among the troublesome symptoms of small-pox is a dysenteric state of the bowels; and it subdued, as Fr. Wendt7 observed, a case of dysentery, as a similar morbific agent.

Smallpox coming on after vaccination, as well on account of its greater strength as its great similarity, at once removes entirely the cow-pox homœopathically, and does not permit it to come to maturity; but, on the other hand, the cow-pox when near maturity does, on account of its great similarity, homœopathically diminish very much the supervening smallpox and make it much milder 8, as Muhry 9 and many others testify.

Best vooruitstrevend gezien de tijd waarin dit speelde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:09

BigBen schreef:

marietje1000 schreef:
Laat ik dan toch maar even reageren. Ik heb een artikel ergens in een recente Beyond Medicine staan. Het is me echter nu teveel moeite dit op te zoeken, in te scannen en online te zetten. En je gaat het toch afbranden, dus bespaar ik me het werk liever.

Dit vind ik dus weer zo flauw. Je roept iets, wil het niet inscannen en online zetten, omdat het dan toch afgebrand wordt... Roep dan niets!!! Of zet het erop!!! Ik snap jouw manier van communiceren echt niet. Ik doe mijn best maarrr... -O-

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:24

marietje1000 schreef:
Als je niet vaccineert ben je een "gevaar voor de omgeving", terwijl vaststaat dat door vaccineren het immuunsysteem zo weinig wordt geprikkeld dat het leidt tot een grote toename van allergieën en andere ziekten.

Ik ben van de generatie dat er nog niet werd geënt tegen polio. Ik ken mensen die polio hebben gehad. Hun immuunsysteem is buiten de hele erge handicaps die ze door de polio kregen niet wat je optimaal mag noemen. Ik ken er geen een trouwens die allergisch is voor iets, ik ken wel de mensen die slecht lopen, scoliose hebben en door de scoliose ook inmiddels aan de zuurstof liggen. Een goede vriendin was 6 jaar oud toen ze polio kreeg, heeft een jaar in een ijzeren long gelegen, maar allergisch is ze nergens voor. Als ze wel de enting had gekregen............ik zou voor die stelling dat je allergisch wordt door een enting graag bewijs zien.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:50

Babootje schreef:
Dit vind ik dus weer zo flauw. Je roept iets, wil het niet inscannen en online zetten, omdat het dan toch afgebrand wordt... Roep dan niets!!! Of zet het erop!!! Ik snap jouw manier van communiceren echt niet. Ik doe mijn best maarrr... -O-

Jij weet niet dat ik vanavond net mijn buurman met loeiende sirenes heb moeten laten afvoeren. Er zijn situaties denkbaar dat mn hoofd niet staat naar het verstrekken van info.