Op dit moment is het been heel mooi slank als het gaat om de oedeem. De pees is een heel stuk rustiger. Ik rij haar nu af en toe. Ik pak dan stap en draf mee. Sinds er een nieuwe bodem ligt (achterberg) durf ik ook een gallopje mee te pakken, mits mara zich gedraagt.
Ze loopt de laatste tijd heel erg te spoken. Veel stijgeren, schrikken, bokken uit pure verveling. Dat weet ik heel zeker, omdat ze ook is gaan schudden met haar hoofd uit verveling. Wanneer ze gereden is, stopt ze met schudden voor een paar dagen en het bokken en stijgeren word ook minder als ik er langer op zit.
Van de week heb ik haar voor het eerst in het zweet gereden. Ze was niet heel nat, maar toch, ze was wel nat. Ze was zooo voldaan. Heerlijk om te zien. Wat alleen iets minder was, was dat haar been wel heel warm was en bleef. Ook na het koelen. De dag erna was er niks mee aan de hand. Geen reactie bij provocatie, liep goed, en een slank koel been. Ik moet dus nog een beetje de balans gaan vinden.
Eind december/begin januari ga ik haar weer laten scannen. Ik ben ondertussen wel nieuwsgierig wat de scan gaat uitwijzen. (die moest ik nogsteeds laten doen )
Nash gaat erg goed btw. Hij is lekker fris en voorwaarts, zoals altijd. Tijdens de training wordt hij langzaam aan weer beter. Hij heeft een poosje een beetje gekabbeld, maar er zit weer een stijgende lijn in. Ook pak ik het springen op met hem, wat hij erg goed doet! Ik denk dat ik nooit meer mag springen met Mara, dus Nash kan mooi het stokje overnemen.
Verder gaan de wedstrijden goed en ga ik binnenkort een parcourtje springen op stal. Zogenaamd 'kerst springen' een leuk initiatief van wat stalgenoten.
Mirranda
Geplaatst: 20-12-13 14:16
Hey lekker joh. Fijn dat het goed gaat. Wel nog wat aftasten dan met rijden, want je wilt niet dat de haar been warm zou blijven en je weer terug bij af bent. Dan maar een beetje stouter
Jammer dan van het springen, dat risico moet je eigenlijk ook helemaal niet willen nemen. Als je haar been heel kan houden voor de rest van haar leven zonder springen moet dat je doel gewoon zijn. Ben erg benieuwd naar de scan.
Nash is leuk We gaan je vast gauw weer zien ergens op een KVTH of DAH wedstrijd.
En kerstspringen hebben we hier op het eiland ook altijd. Heel de bak lijkt dan 1 groot kerstbos. Gezellige sfeer en leuke besteding van de 2de kerstdag.
Knuffel aan je kanjers en fijne kerstdagen
Peelie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 23:17
Het doel iss idd om Mara haar been heel te houden. Heel mijn paard eiegnlijk.
Verder zit ze goed in haar vel. Ze is vrolijk en stout
Het enige wat ik niet cool vind is het steigeren. Dat is echt funest. Bokken is tot daar aan toe. En een beetje stout kan ik wel handelen
Mirranda
Geplaatst: 21-12-13 11:43
Steigeren is idd not funny.
Moet zeggen dat dat in het woordenboek van mijn haffies gelukkig niet voorkomt
En verder maar gewoon lachen om een stoute actie. Super dat ze zich lekker voelt.
Met Arlie gaat het super, pees heeft geen enkele moeite met het belasten. We rijden nu weer in het normale patroon, we moesten van de DA in januari 10 min kunnen galopperen...(hoeft niet achter elkaar) En de buiten ritjes op gaan pakken om te kijken of de gevoeligheid op het harde ook weg is. Ik wil hem eerst op nieuwe ijzers hebben als de smid terug is van vakantie en dan gaan we naar buiten.
Ook is het de bedoeling een sprongetje te maken, om te kijken in hoeverre alles weer belastbaar word.
van de DA hoef ik zolang de pees niet reageert, niet te komen scannen. En kan het zomaar zijn dat hij 100% belastbaar word. Hij is nu op 95% , dat hadden we nooit durven dromen! Longeren gaat super...rijden gaat super.. buiten uitstappen gaat super, en hij valt steeds meer af Hij gaat als een malle met zijn maatje door de paddock... spelen, bokken, steigeren en tot nu toe zonder schade. Hij is weer 300% zichzelf en dat ga ik hem nooit meer afnemen!
Al met al zijn wij nu 5 maanden aan het opbouwen, had verwacht dat het allemaal langer zou duren, maar eind maand 6 een sprongetje .. weet niet of ik het wel durf.. Doe het eerst wel met autobanden en laag kruisje zodat ik hem aan de longe erover heen kan sturen. Ben zelf niet zo'n springer en hij schat de hindernissen altijd dubbel zo hoog Gekke pony..
Gisteren en eergisteren Mara gereden. Het gaat erg goed!
Het been is wat warmig (niet echt noemenswaardig, meer lauw) doordat ze op het moment weinig buiten komen met de feestdagen. Dus dan maar even roeien met de riemen die ik heb.
Goed, voor het eerst 2 dagen achter elkaar gereden en het ging erg goed! De pees bleef gelijk, ook na het rijden. Ze had de 2e dag iets spierpijn, naar liep verder erg goed.
Ze schud niet meer met haar hoofd. Dat heb ik haar ook al dagen niet meer zien doen. Het is een heerlijkheid dat ze wat rustiger is geworden in haar koppie
Jou scan lijkt op die van mijn paard.. Heb nog niet alles door gelezen maar ga ik nog doen!
Mijn paard staat stil met aan beide voorbenen een langzaam ingeslopen peesblessure sinds begin mei en staat nog steeds alleen op stappen. Staat thuis wel gewoon in de wei en blijft met slecht weer binnen (glad in het land).. Dag erna is hij dan even een half uurtje jolig maar als ik hem met maatjes in de wei doe heb ik er ook geen zicht op en gebeurt waarschijnlijk hetzelfde..
Oorzaak is onduidelijk, waarschijnlijk een combinatie van bodem en doorrijden met letsel. Helaas heeft het zich nu pas geuit in een peesblessure aan ook gelijk beide voorbenen.
Een scan na 2 maanden rust liet geen verslechtering maar ook geen duidelijke verbetering zien.. Nu gekozen voor rust thuis en verder ben ik op zoek naar supplementen die werken..
Ik lees dit nog even door en hoop wat te vinden wat werkt.. Wees blij dat je zo snel weer aan de gang kunt! Ik hoop dat het goed blijft gaan!!
Ik ben ondertussen al bijna een jaar uit de running geweest. Ze heeft ruim 5 maanden op weiland rust gestaan, en 4 maanden boxrust. En als ik zeg boxrust bedoel ik ook echt boxrust behalve de moment dat ik haar van stal af haalde. Ze staat nu sinds een paar weken weer 2 uur per dag op een klein stukje paddock met andere paarden naast haar, maar ze staat wel alleen.
Verder rij ik haar nu ongeveer 2x per week of minder. De blessure heeft ze nu al ruim een jaar maar tot en met maart doorgereden, omdatze niet kreupel liep, geen warme pees, alleen een bobbeltje.
Weide rust hielp niks bij Mara. Haar pees was na 5 maanden rust nog steeds heel acuut.
Nou exact zelfde verhaal hier! Op het acute na dan.
Jou verhaal geeft me wel moed! Ik ga het voorjaar weer scannen na 3 kwart jaar op de wei..
koetjeboe
Geplaatst: 01-01-14 20:17
verwijdert
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 01-01-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
koetjeboe
Geplaatst: 01-01-14 20:21
Ik meld me ook even hier omdat ik het fijn vind de ervaringen te delen. Ik heb een pittig draver merrietje Titia. Ik rij endurance met haar. Ergens in juni ging ik haar benen scheren toen daar bij beide benen wel iets een zwelling leek te zitten. Ze liep niet kreupel en heb er niks achter gezocht. Heb lekker de paarden vierdaagse gereden met haar en dit ging prima allemaal. In juli had ik endurance wedstrijd en toen kreeg ik van de DA de vraag of ze een peesblessure had gehad ze vertrouwde haar benen niet. Ze was verder bij de locomotie goed en aangezien ik het maar onzin vond heb ik de wedstrijd gewoon gereden. ook na de wedstrijd liep ze nog netjes. Helaas bleek ze de volgende dag met het longeren niet zuiver te lopen. Gelijk een afspraak gemaakt bij de DA voor een echo. Hieruit bleek dat ze een behoorlijke peesblessure had aan beide voorbenen aan de oppervlakkige buiger. Ze moest 3 dagen een bandage om en ze moest stappen kreeg geen duidelijk schema mee maar ben maar eens een beetje gaan wandelen. Op stal ging niet zo goed maar toch doorgezet. Ook moest ze op ijzers en wel zo plat mogelijk, ( me gevoel zijn stijl maar ja een DA zal het wel weten)
Na twee maand weer een echo gemaakt bij een andere kliniek omdat de rekening van kliniek 1 me erg tegenviel.
Bij kliniek 2 een hele fijne uitleg gehad, die ijzers waren niet goed, ze moest stijl op de hoeven in plaats van plat. Er was na twee maand ook eigenlijk helemaal geen verbetering en de moed zakte me in de schoenen. Ze moest weer twee maand op stal. Ook vertelde ze me dat links voor beter er aan toe was als recht voor. Er zat bij beide geen gat in maar links zat het vocht buiten de peesvezels en bij recht tussen de pees vezels. Goed daar gingen we weer enigszins teleurgesteld naar huis, paard weer op stal.
Na 4 dagen heb ik haar de wei op gedaan ging helemaal niet goed op stal. En een paar dagen later kwam me hoefsmit haar lekker stijl op blote voeten gezet.
Na 7 weken weer een echo ow wat was ik blij. ze was enorm vooruit gegaan haar slechte been was nu nog beter dan haar goede been. Wel was er een klein zwart vlekje te zien, geen gat maar niet helemaal goed. ondanks dat zei ze dat ik over 4 weken mocht gaan stappen. Wel nog van te voren een echo laten maken hoe het er nu voor stond.
Nog steeds goed gelukkig en we zijn nu zo'n 1,5 week aan het stappen volgens een schema. 3 dagen 2,5 min stap 3 dagen 5 min stap 3 dagen 7,5 stap en ga zo maar door. Over 6 weken op 6 feb moeten we terug misschien dan wel een min draf erbij.
Ik hoop in de toekomst weer endurance met haar te kunnen starten al heeft mijn da daar weinig vertrouwen in...........we zullen het zien.
Stappen is wel lastig, aan de hand is geen doen dus mocht er op om te stappen. Normaal is ze voor de duivel niet bang nu schikt ze overal voor. Tot vandaag ging het redelijk, alleen vandaag heeft ze me laten weten dat ze haar roeping heeft gemist, ze kan fantastisch zijwaards lopen, de piaffe is geen enkel probleem en ook hogeschool sprongen kan ze snel achter elkaar Hoop dat ze morgen betere gestempt is.
De mijne heeft nog 3 maanden doorgelopen met haar peesblessure. Die pony is keihard voor zichzelf.
Mara die schrikt nu ook overal van. Nu nog, af en toe bokt ze de hele boel bij elkaar onder het zadel. Maar het gaat wel een stuk beter. Vandaag weer lekker gereden. Het ging erg goed. Het been blijft steeds koeler na het rijden. Vandaag heb ik haar been eigenlijk ook niet afgespoeld vandaag. Haar been kwam koel onder de bescherming vandaan.
Ze is wel weer gaan schudden met haar hoofd. Ze hebben en paar dagen.op stal gestaan vanwege het vuurwerk en feestdagen. Dus ze stond zich flink te vervelen.
Hier ook, nooit warm, dik of kreupel geweest. Zelfs op het harde nauwelijks onzuiver, maar niet helemaal rad.. Ga zo de dierenarts eens bellen over hoe en wat met die voetjes van hem
Bij de da op de harde volte zag je het goed. Gewoon rechtuit niks
brighteyes85
Geplaatst: 03-01-14 13:50
Hoi, mag ik mij hier ook melden?
Mijn paard heeft een scheurtje in haar collaterale band en een gat in haar tussenpees van haar voorbeen. Ze heeft het niet laten zien, maar het been was voor de derde keer in twee weken dikker en toen heb ik de DA laten komen. Ze heeft niets laten zien in al die tijd.
Ben nu in week 8 beland van het stappen en moet zeggen dat we steeds creatiever worden. Ik heb een slof geleend van een stalgenoot en die als longeerhulp omgeknoopt en zo zijn we aan het fietsen. Fietsen omdat ze nogal grote passen maakt en ik of haar elke keer moet inhouden of zelf bijna moet rennen. Verder stappen over het manege terrein doe ik nog wel gewoon met een touwhalster en een lang (los) touwtje, maar we willen ook wel eens wat anders zien.
Mensen vragen me continu of ik haar wat geef omdat ze zo rustig is, maar ik denk dat de combinatie van paddock en creatief zijn met wandelen wel help, want normaal gesproken is het een heet paard wat overal bakkabouters en bosleeuwen ziet.
Bij mij werd de pees pas warm toen we begonnen met het stappen en de boxrust. Ze staat nu op een kleine paddock overdag en ik stap haar 2 keer per dag (onbelast fietsen of stappen 20 minuten of belast 10 minuten).
Heb nu Ekyflex tendon repair gekregen van de dierenarts om bij te geven als supplement, kennen jullie dit?