Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:15

Ik zou deze paarden juist niet lang en laag rijden, daarmee vallen ze over t voorbeen heen en komen ze achter er niet bij waardoor de buikspieren niet kunnen aanspannen. Juist nageeflijk en door de kaak en daar naar de hand toe rijden, maar zeker niet richting kniehoogte van t paard en daar veel in gaan schakelen en buigen zodat het paard zijn buikspieren gaat gebruiken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 23:45

Mijn paard vandaag na twee dagen longeren weer gereden, en eerst was ze best onregelmatig, toen wat losser gemaakt en liep ze weer aardig goed?? Spierpijn?

Wat valt er te zeggen over mijn foto`s ben er heel benieuwd naar!
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AYU4TRLX.jpg

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:52

Het enige wat ik ervan zeg, is dat ik heel snel een andere kliniek zou zoeken als ik jou was :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:00

chikohaa schreef:
Ik zou deze paarden juist niet lang en laag rijden, daarmee vallen ze over t voorbeen heen en komen ze achter er niet bij waardoor de buikspieren niet kunnen aanspannen. Juist nageeflijk en door de kaak en daar naar de hand toe rijden, maar zeker niet richting kniehoogte van t paard en daar veel in gaan schakelen en buigen zodat het paard zijn buikspieren gaat gebruiken.

Dat hoeft natuurlijk niet he ;)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:35

Suelza schreef:
chikohaa schreef:

Het hoeft niet, maar er zijn maar heel weinig mensen die hun paarden zo voor elkaar hebben, dat ze dat kunnen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:36

chikohaa schreef:
Suelza schreef:

Het hoeft niet, maar er zijn maar heel weinig mensen die hun paarden zo voor elkaar hebben, dat ze dat kunnen.

Maar als je dat niet kunt, moet je ook niet zelfstandig een KS willen revalideren, denk ik. Wat dat is wel van essentieel belang om de lange rugspieren te kunnen trainen.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:40

En toch is dat wel de manier om je paard echt over de rug te laten lopen en de buikspieren aan te laten spannen en de rug sterker te maken. Dat je paard niet op de voorhand moet vallen (= een fout) en actief moet blijven dat is wel een vereiste, maar dat lijkt me niet moeilijk en ook gewoon een kwestie van de juiste begeleidiing. Denk sowieso niet dat mensen die dat niet voor elkaar krijgen aan de slag moeten gaan met een dergelijk paard met KS. Dat vereist nou eenmaal de juiste training. Ik krijg er goede begeleiding bij en het gaat echt super. Paard loopt alleen op die manier ontspannen en echt over de rug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:02

Toch zie ik om me heen zoveel mensen die beweren dat ze hun paard nageeflijk hebben lopen en dat hij zo lekker over de rug loopt maar dat dit totaal het geval niet is. Die paarden lopen met hun hoofd laag maar daar is ook alles mee gezegd. Ze zijn niet nageeflijk en lopen op de voorhand en uit elkaar.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:08

Suzanne F. schreef:
Toch zie ik om me heen zoveel mensen die beweren dat ze hun paard nageeflijk hebben lopen en dat hij zo lekker over de rug loopt maar dat dit totaal het geval niet is. Die paarden lopen met hun hoofd laag maar daar is ook alles mee gezegd. Ze zijn niet nageeflijk en lopen op de voorhand en uit elkaar.

Klopt ook zeker! Mensen zijn van mening dat als het paard maar met zijn neus richting de knieen loopt, het over de rug gaat. Terwijl het punt van nog net over de rug gaan of net op de voorhand kukelen voor ieder paard anders is...

Maar ja, zo zijn er wel meer misstanden...

Rij jij nu helemaal niet meer Suzanne?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:31

Suelza schreef:

Nee helaas niet. Emma was mijn enige paard. Zal me nu op andere dingen moeten gaan richten.
Ik jureer nog wel hoor, dat zal ik wel iets meer gaan doen denk ik.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:37

Suzanne F. schreef:
Suelza schreef:

Nee helaas niet. Emma was mijn enige paard. Zal me nu op andere dingen moeten gaan richten.
Ik jureer nog wel hoor, dat zal ik wel iets meer gaan doen denk ik.

Jeetje, wat ontzettend jammer... Maar er zullen toch genoeg mensen zijn die jou wel een paard willen laten rijden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:42

Suelza schreef:
Jeetje, wat ontzettend jammer... Maar er zullen toch genoeg mensen zijn die jou wel een paard willen laten rijden?

Waarschijnlijk wel maar daar ben ik nog niet zo mee bezig. Thuis zitten ze er niet meer zo op te wachten dat ik nog een paard ga neerzetten. Dan zou ik daar op locatie moeten gaan rijden. Maar heb nu een ander leven dan 10 jaar geleden, ik heb nu een kantoorbaan, een kindje en ben alleenstaand. Dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Heb nog wel een optie maar dat is nog vrij onzeker en gaat wat tijd overheen. Misschien wordt dat nog wel wat, dat zou beter te combineren zijn.

Maar eerst deze tegenslag maar even te boven komen. Ben er toch wel echt kapot van. Zo'n talentvol dier, zo helemaal mijn paard en dan dit...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:43

Suzanne F. schreef:
Suelza schreef:

Waarschijnlijk wel maar daar ben ik nog niet zo mee bezig. Thuis zitten ze er niet meer zo op te wachten dat ik nog een paard ga neerzetten. Dan zou ik daar op locatie moeten gaan rijden. Maar heb nu een ander leven dan 10 jaar geleden, ik heb nu een kantoorbaan, een kindje en ben alleenstaand. Dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Heb nog wel een optie maar dat is nog vrij onzeker en gaat wat tijd overheen. Misschien wordt dat nog wel wat, dat zou beter te combineren zijn.

Maar eerst deze tegenslag maar even te boven komen. Ben er toch wel echt kapot van. Zo'n talentvol dier, zo helemaal mijn paard en dan dit...

Ja jeetje... ik weet nog wel dat je haar net had. Soms heb je gewoon echt dikke, dikke pech...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:44

Suelza schreef:
Ja jeetje... ik weet nog wel dat je haar net had. Soms heb je gewoon echt dikke, dikke pech...

Ik denk dat het gewoon niet voor me weggelegd is. Heb met de paarden al zo verschrikkelijk veel pech gehad.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:52

Suzanne, echt vreselijk!
Je zegt dat je veel pech hebt, maar als ik om me heen kijk zijn er echt heeeeel veel mensen met pech. Bijna iedereen met een paard die dichtbij me staat heeft er ellende mee. Van artrose tot KS tot gewoon ineens op 8 jarige leeftijd dood neervallen. Vreselijk allemaal!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:58

danoesje schreef:
Suzanne, echt vreselijk!
Je zegt dat je veel pech hebt, maar als ik om me heen kijk zijn er echt heeeeel veel mensen met pech. Bijna iedereen met een paard die dichtbij me staat heeft er ellende mee. Van artrose tot KS tot gewoon ineens op 8 jarige leeftijd dood neervallen. Vreselijk allemaal!

Ik zie om me heen ook wel veel ellende hoor. Maar voor mij is de lol er eigenlijk wel vanaf. De kosten wegen niet op tegen het plezier. Want er is weinig plezier te beleven zo, heb het idee er alleen maar verdriet van te hebben.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-09-13 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:06

Nou echt. Mijn vriend heeft me alvast medegedeeld dat er mooi geen nieuwe meer komt als ik Eagle niet meer zou kunnen rijden of toch weg zou doen. Ik ben er zooo ontzettend ziek van geweest, net als iedereen die dat overkomt. Die snapt gewoon niet dat je jezelf dat aandoet. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit aan begonnen was als ik dit allemaal geweten had. Maar ik wilde het zooooo graag. Ik hoef geen groot huis en kindjes, ik wilde een paard. Altijd al. Maar ben nu wel een illusie armer helaas, dat het lang niet alleen maar geweldig is maar vaak geweldig frustrerend :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:23

Na veel twijfelen voor mezelf, heb ik de keuze gemaakt om Calypso voorlopig even niet te rijden. Ik merk dat het werken vanaf de grond(longeren enkele lijn, dubbele lange lijnen, werken aan de hand en lange teugel), haar ontzettend veel goed doen. Ze daarin goed kan ontspannen en dan de achterhand er ook goed bij kan houden.
Ik wil dus even kijken wat het gaat doen als ik een tijdje alleen vanaf de grond ga werken, voordat er weer gereden gaat worden.

Uiteraard ga ik dat ook nog even met mijn DA bespreken, maar dat moet even wachten tot na het weekend, ivm haar vakantie.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:27

Ijssnuiver,wat goed van je! Mij is door verschillende mensen inmiddels aangeraden om altijd te blijven grondwerken tussendoor, zijn hele leven lang om hem sterk en soepel te houden. Heb inmiddels diverse mensen gesproken met een paard met KS die eigenlijk allemaal aangaven dat, zodra zij meer spanning zagen, stijfheid of bijv vluchtgedrag, bokken etc, zij allemaal weer voor een tijdje teruggingen naar onbelast werk. Maar dat je goed bezig bent, had je zelf aan geconcludeerd doordat je paard het je zelf wel vertelt op haar manier :) Fijn dat je zo goed naar haar luistert!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:30

Dat is vast een goede beslissing Ijssnuiver. Heel zuur, maar ik ga inderdaad ook regelmatig even terug naar longeren en grondwerk, zonder te rijden. Als het rijden even niet goed voelt en ze aangeeft dat het niet gaat, dan is er immers ook geen lol aan om er op te gaan zitten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:33

Ik vind het wel een heel lastige keus hoor. Voornamelijk omdat wij beide(ook zij onddanks haar instabiele achterhand), ontzettend kunnen genieten van ons 2 wekelijkse buitenritje. Maar ik heb al besloten, dat we ook prima een stuk kunnen wandelen. Buiten kunnen grondwerken en wat lange lijnen werk op het strand. Dat is weer een mooie afwisseling op het "serieuze" werk in rijbaan en ik merk aan haar dat ze dat wel echt nodig heeft om fris in het werk te blijven staan.

Maar het is voor haar op dit moment gewoon even het beste en dat staat ten alle tijden voorop!

Ik zal dit paard inderdaad ook niet stil kunnen zetten. Ik merk al aan dr dat als ik op vakantie ben geweest(en dan loopt ze 24/7 buiten), ze echt een stuk beroerder loopt als voor die tijd. Dus laat staan wanneer ze helemaal met pensioen zou moeten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:36

Dat herken ik wel. Toen mijn paard (en die is pas 4) 3 weken stil had gestaan om even te wennen aan verhuizing, schrok ik me dood toen ik hem aan de lijn zag. Hij kon amper een rondje galopperen, echt vreselijk om te zien!! Gelukkig nu 1000% beter maar hij is er nog lang niet. Stilzetten zit er inderdaad niet in, maar gelukkig zie ik steeds meer dat er meer is dan alleen maar rijden, al zou ik geen paard willen waar ik echt niet meer op kan..
Maar ijssnuiver, nu laat je haar gezondheid voorgaan op jullie plezier. Lijkt mij de eerste prioriteit, hoe moeilijk ook, dus goeie beslissing!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:51

Haar gezondheid staat zeker op nummer 1! En wat ik al zei, we gaan gewoon 1x in de week een rondje aan de hand wandelen.
Daar geniet zij ook van en ik merk dat ze dat gewoon nodig heeft om fris in het werk te blijven!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:55

Lekker toch! Heb me laten vertellen dat veel paarden gedragsproblemen gaan vertonen door te weinig afwisseling. Kan me helemaal wat bij voorstellen! Ik word ook sacherijnig als ik 5 dagen in de week alleen maar naar de sportschool mag om een half uurtje op de crosstrainer te staan. Dat vond ik dus wel echt helemaal geweldig van bij Suelza staan: haar bak is 1 hele grote speeltuin, vol met balkjes, hindernisjes, paardenvoetbal en weet ik veel wat, elke week weer een ander 'parcours'. Af en toe stond hij ook nog eens vol water haha. Saai was het nooit, ze wennen meteen aan van alles en spelen zich rot! Dus verveeld heeft hij zich niet zeg maar :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:25

Nou inderdaad!
Ik merk aan die van mij dat ze dan nog gewoon braaf haar rondje blijft lopen, maar dat de motivatie er compleet uit is. Dat is echt niet leuk werken, voor beide niet!
Ik bouw dus ook regelmatig een schrikparcoursje, voetballen we of doen we andere leuke dingen. Beetje gek doen op zijn tijd moet kunnen hoor, ook met een zere rug.