Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:29

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:02

Dit proces lijkt precies op het verloop na een behandeling met" black salve". Google daar maar eens, helaas blijkt dat helemaal niet te helpen. Sterkte.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:30

Wie bedoel je?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:34

Welk proces? En bij wie helpt het niet?

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:30

Hoi Allemaal,

Mijn paard heeft helaas ook een sarcoid aan de binnenkant van zijn knie (achterbeen), ongeveer een vingerkootje lang. Zit er al 1.5 jaar rustig te zitten. Nu lijkt het alsof de grijze korst eraf valt en ontstaat er een rode bult. Tijd om actie te ondernemen denk ik. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer. Heb met mijn eigen dierenarts gebeld die wil een biopt afnemen, dat heb ik in eerste instantie geweigerd. Zij stelden de BCG injecties voor in Utrecht. Met de liverpoolzalf hebben zij geen goede ervaringen/resultaten gaven ze aan. Nou heb ik gelezen dat BCG injecties in het been een redelijk grote kans op einschuss geven en een andere dierenarts raad dit weer af. Contact opgenomen met een andere kliniek die adviseren (aan de hand van fotos) cryotherapie. Daar lees ik ook weer veel verschillende meningen en ervaringen over. Ik zal uiteindelijk toch zelf moeten beslissen maar ben bang dat ik voor de verkeerde methode kies en straks met een nog veel groter probleem zit. Paard doet het nu namelijk gewoon goed en heeft er geen last van. Maarja hoe groter de sarcoid wordt hoe minder goed de prognose weer is. Heeft iemand van jullie ervaring met cryotherapie? Dit zou volgens de kliniek dan 2x moeten gebeuren. Heb ze ook al even gemaild wat hun ervaringen met de liverpoolzalf zijn en wacht reactie nog even af. Van wat ik in de eerdere berichten kan lezen heeft die tot nu toe altijd aangeslagen volgens mij? Wie heeft ook ervaring met bovenstaande en kan mij een goede tip geven?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:21

Bij mijn haflinger is de sarcoide na twee weken smeren met Virex er vanmorgen gewoon afgevallen...ik wist niet wat ik zag!!! Ben hier al zoooo blij mee...er blijft nu een krater over...echt wel een behoorlijk gat. Mijn DA raad aan om nu even te stoppen met Virex en er honingzalf op te doen...als de boel dicht is nog een tijdje door smeren met Virex.......Echt ongelooflijk...gisteren de boel nog schoongemaakt met water en Badedas en toen zat er echt nog een grote knikker, echt een rode bult met wat wondvocht...en vanmorgen...weg was het ding.....ben benieuwd hoe het zich nu gaat ontwikkelen maar dit is veelbelovend...ben echt blij!!!!

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:25

Soesje87, mijn paard is in behandeling met de Liverpoolzalf en mijn veearts was daar ook heel enthousiast over. Volgens haar is prof. Knottenbelt ook de éminence grise op dat vlak, die man is 30 jaar bezig met huidziektes bij paarden en heeft reeds 1000den paarden met sarcoiden behandeld. Hij is ook eerlijk, wanneer hij de kans klein ziet dat de zalf gaat werken, zegt hij dat ook rechtuit. Ook wat betreft het terugkeren bvb. Op sommige plaatsen raadt hij zelf andere methodes aan.
Vragen staat vrij eh, maak duidelijke foto's en bezorg ze hem, je bent dan nog steeds niet verplicht om zijn advies op te volgen maar je hebt wel de mening van iemand die elke dag zo'n gevallen ziet (wat bij veeartsen, hoe goed ook, niet het geval is).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:04

Ik doe de BCG behandeling en ben best wel tevreden. Zou het echt zo schadelijk in de benen kunnen zijn?

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:51

Bedankt voor de reacties! Ik heb gelijk prof. Knottenbelt gemaild en een heeeeel lang antwoord terug gehad. Ik ga even uitpuzzelen wat hij nou precies zegt en wellicht de mail even door de dierenarts laten bekijken. Hij draagt meerdere opties aan waardoor ik alsnog moet kiezen :( Het liefst wil ik een kant en klaar antwoord met 100% slagingspercentage :) maar goed, dat is hierbij helaas niet.

Wat betreft de BCG, staat in een artikel van utrecht zelf dat ze het liever niet in de benen spuiten wegens het risico op einschuss. Dat was ik ergens op google tegengekomen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:51

Soesje als hij een aardbei krijgt dan wil dat zeggen dat de tumor actief en kwaadaardig is. Je kunt niet langer meer wachten met een behandeling. Maar dat had je volgens mij al door. Ik heb ook contact met Knotty, en ben enthousiast over de behandeling. De foto's staan het en der in dit topic. Succes met je beest en goed dat je geen biopt hebt laten nemen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:55

Een aardbeiachtig iets wil niet altijd zeggen dat het kwaadaardig is hoor...
Mijn haf had er ook een en na smeren met Virex is hij er gewoon af gevallen...voor zover ik kan zien zit er mooie huid onder....

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:22

Heeft iemand voor mij het mailadres van Knottenbelt? Mag ook via pb

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:44

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:46

Vandaag is ook de 1e korst afgevallen bij mijn paard (behandeling door prof. Knottenbelt) - enkele foto's van afgelopen maanden:

Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:26

Jeetje Kiekje. Wat een heftige plek en wat een mooie genezing komt eraan!

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:54

Jeetje dat is nog een aardig proces Kiekje! Ziet er wel goed uit!

Nou voor mijn paard wordt het cryochirurgie. Prof Knottenbelt heeft nog enkele tips gestuurd, die stuur ik door naar de dierenarts. En dan maar hopen dat ik van die rotsarcoid af ben (en het vooral niet erger maak)!

Wat een ontzettend aardige man is dat trouwens, die professor Knottenbelt. Zo snel reactie en heb er ook echt wat aan! Als hij al zijn mails zo beantwoord dan is hij er nog aardig wat tijd aan kwijt volgens mij.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:07

Soesje87 schreef:
Nou voor mijn paard wordt het cryochirurgie. Prof Knottenbelt heeft nog enkele tips gestuurd, die stuur ik door naar de dierenarts. En dan maar hopen dat ik van die rotsarcoid af ben (en het vooral niet erger maak)!

Wat een ontzettend aardige man is dat trouwens, die professor Knottenbelt. Zo snel reactie en heb er ook echt wat aan! Als hij al zijn mails zo beantwoord dan is hij er nog aardig wat tijd aan kwijt volgens mij.

Ja dat is hij zeker, ik had mijn merrie nog niet gekocht toen ik de sarcoiden ontdekte en toen schreef hij een enorm lange mail met zijn idee, en tips voor de aankoop van zo'n paard, hoeft hij in principe allemaal niet te doen nee... voor de behandeling ook, maakt hij een protocol op maat aan per paard, met een behandelschema erbij, en ik denk dat ik voor al zijn werk + 2 potjes zalf en verzending misschien €90 kwijt was... en ik had ook op al mijn mails binnen de 24u antwoord, meestal zelfs binnen enkele uren!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:57

Interessant topic. Mijn 2 shetten hebben oorsacroiden, deze zijn rustig en mij is geadviseerd er niets aan te doen gezien de plaats waar ze zitten, de gehele oorschelp aan de binnenzijde, kans op afbraak van de oorschelp was volgens de kliniek hier erg groot. De moeder van beiden shetten had het ook, bij haar zijn we erachter gekomen wat het was en erfelijkheid zou hierin ook volgens de kliniek in someren een grote rol spelen, aangezien mijn beiden veulens het ook hebben en verder geen enkel paardje op de wei lijkt dit zeker een rol te spelen. Ik ga dit topic eens rustig bekijken en wellicht ook eens een vraag aan dhr Knottenbelt stellen wat in dit geval zijn aanpak zou zijn. POny's zijn nu pas 5 en 6 jaar oud en de vraag is steeds wordt het ooit actief en wat is dan het gevolg, zonder oortjes is het toch een stuk moeilijker om te mennen en ook om buitenpaardje te zijn, lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:49

Ik volg even. Ik ga morgen naar de kliniek met mn onrgelmatig lopende paard die ook 2 wratten heeft waar ik naar wil laten kijken..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 01:18

Ik heb ook een mail gestuud naar de
professor. Zijn antwoord was bijzonder negatief.
Moet nu voor mezelf gaan uitmaken of ik mijn paard dat allemaal wil aandoen. Gezien de kans op herval ook best groot is... Moeilijke beslissing. Echt moeilijk, maar fijn dat de professor zo eerlijk was. En zo uitgebreid antwoord geeft

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:10

Ik ben gisteren weer geweest en Dafydd gaat genezen van de sarcoiden, maar toen ik vanmorgen kwam schrok ik toch wel..

Zijn oog was helemaal dik en warm, opgezwollen. Hij zit ook helemaal dicht, zn oogbol zie je niet meer.. Er zat een hele hoop pus, zn haar zat erin verkleefd.. Het pus bleef maar komen ook. Ik heb het gewassen met water en schone doekjes, maar als ik na 3 min weer keek zat er weer pus in zn ooghoek. De naaldenprikjes zelf daar kwam geen pus uit.

Zijn temperatuur was 38,4. Ook te hoog dus.

Bluh.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:53

Tempus welk van de 2 paardjes heeft het bij jou. Heftig als de kans op terugkeer zo groot is en de behandeling blijkbaar ook behoorlijk heftig is.

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:36

Jeetje dat is inderdaad wel heftig Tempus. Waar zit die van jouw paard dan? en hoelang zit die er al? Sterkte met je beslissing!

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:43

Ik kwam per toeval in dit topic terecht (werkontwijkendgedrag) en heb niet alles kunnen lezen (somstoch evenwerken) maar het heeft me wel aan het denken gezet.
Mijn merrie heeft al sinds ik haar heb een plek op haar binnenkant dijbeen (vrij hoog) het is in 12 jaar tijd gegroeid van formaat duppie tot formaat tennisbal (maar dan plat). Wel eens navraag gedaan bij de DA. Biopt was een optie, maar best heftig. Plek zag er rustig uit dus Zovirax smeren. Dat kostte me een tubetje per 2 dagen en deed weinig, dus gestopt. Na het lezen van dit topic denk ik dat dit dus een sarcoid is. De platte versie zeg maar (occult?).

Nu is ze vorig jaar heel erg ziek geweest. Geen idee wat het was, inmiddels gaat het beter, maar heftig was het zeker. In die periode zijn er 2 bultjes op haar flank ontstaan. Ze zijn maar klein, dus ik heb me er niet druk om gemaakt, maar nu denk ik dus misschien sarcoiden (nodulair?). Door haar verminderde weerstand ontstaan misschien?
Of is het mogelijk dat ze ziek is geweest van het ontstaan van die sarcoiden. Wat denken jullie? Tis maar een vaag hersenspinsel van mij hoor, maar ik zoek nog steeds naar de oorzaak van het ziek-zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:05

Ik denk niet dat jouw merrie ziek is geworden van de sarcoiden, wel denk ik dat als je niet snel ingrijpt, ze heel erg ziek kan worden. Ik heb de afgelopen weken zoveel paarden gezien waar het als je er veel eerder bij bent makkelijk te behandelen is. Heb je een foto? Niet te lang wachten met die dingen, als ze gaan spreiden dan ben je niet blij!