Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 15:31

ik roep regelmatig, als het weer eens tegen zit met die paarden: ik verkoop ze of slaap ze in en ga gewoon creatief met kurk doen ofzo, of elke dag shoppen met al dat geld dat je dan over houdt elke maand, maarja dan mis ik wel mijn lieve vriendjes... en dat wil ik ook niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:53

haha.... we zeggen hier wel eens dat we superluxe kunnen leven in een simpele woning zonder dieren... maar ja... wat doe je dan met al dat geld en lege tijd hè. Ik winkel niet eens graag en heb twee linkerhanden. Dus dat wordt dan ook niets met kurk.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:08

ik heb eens 2 maanden zonder paard gezeten, nadat ik mijn eerste paard had ingeslapen, en ik wist me echt geen raad met mezelf. ik klom bijna tegen de muren omhoog!
zelfs mijn vriend (die echt helemaal niks met paarden heeft) zei toen na een week of 3: ga maar weer voor een paard kijken want dit gaat hem echt niet worden zo :n :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:34

Ik denk dat het een gevaarlijke verslaving is. Net zoiets als alcohol, sigaretten en drugs. Je kent de risico's, maar je kunt het niet laten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:20

Mister01 schreef:
mariska32 schreef:
mister,je zou bij van dijk foto's/scan kunnen laten maken.
ik weet uit ervaring dat het daar redelijk betaalbaar is,het is dichtbij en ze hebben pas nieuw matriaal.

1 ding geef ik je wel mee.
een paard wat kreupelt heeft pijn.

ja dat sowieso! hij loopt niet voor de show zo!

ik ben geen fan van van dijk, ik kan er geen touw aan vast knopen wat hij zegt, al dat gemompel altijd. nee dan ga ik liever naar moerbeke, daar kunnen ze alles gelijk doen.

vragen naar marielle.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:27

Ja marielle ken ik ook wel, zij heeft o.a. smoke gecastreerd.

Als ik dan toch echt alles laat onderzoeken dan ga ik liever gelijk naar de kliniek.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 16:35

Ik heb vanmorgen gebeld naar moerbeke, omdat ik nog steeds geen antwoord had ontvangen, en zij hadden mijn mail niet ontvangen zeiden ze. Dus heb hem vanmorgen nog een keer doorgestuurd.

Gisteravond heb ik een heel goed gesprek gehad met een goede vriendin over smoke. Ook wel heel confronterend!
Eigenlijk komt alles neer op een ultieme vraag.

Stel dat:
Ik foto's laat maken, en hij is goed op alle 4 zijn benen (dan moet ik voordien wel goed voor mijzelf bepalen wat ik acceptabel vind en wat niet!)
En ik besluit om hem te laten opereren (dan zijn we dik een jaar verder voordat ik genoeg geld heb voor eerst foto's en dan die operatie) en alles gaat goed. Na revalidatie van een paar maanden zou hij goed zijn.
Ben ik er dan nu van overtuigd dat dan een leuk, gezond en goed rijpaard zou zijn?
Dat is de vraag waar het eigenlijk echt over gaat.

Zijn leeftijd kan je ook op 2 verschillende manieren bekijken:
1 hij is nog maar 4,5 jaar en heeft een heel leven voor zich en verdient daardoor veel inzet op een echt leven.
2 hij is nog maar 4,5 jaar en heeft nu al een pees probleem en ks, wat kan ik nog meer gaan verwachten?

Hij heeft vanwege zijn familie ook enorm de schijn tegen. En wat daar ook nog bijkomt is dat hij een enorm trauma in zijn hoofd heeft vamwege dat zadel. Hij raakt alweer in paniek met een longeersingel terwijl die niet op de ks zit.
Dus als hij geholpen zou zijn en het zou idd de ks hebben verholpen, zou hij dan weer vertrouwen kunnen krijgen in het zadel en ook weer ruiters verdragen?
Ik zelf heb ook een trauma opgelopen, en sta nu ook niet te springen om er weer op te stappen.

Het is echt niet dat ik niet de inzet heb, of niet bereid ben om veel geld (foto's, operatie, dik een jaar stalling, en dit nog in het geval dat alles goed gaat) te investeren in hem, maar ik moet nu ook wel heel goed gaan nadenken over of ik genoeg vertrouwen heb in hem en ons om deze hele weg met hem te gaan bewandelen.

Maar wie weet geeft de da van moerbeke nog een hele andere kijk op de situatie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:09

Even een vraagje... is rijden de enige optie voor dit paard of zou hij, opgeknapt ook geschikt zijn voor bv voor mennen/dressuur aan de lange teugel?
Ik kan mij voorstellen dat je zelf die ambitie niet hebt, maar wellicht voor een ander?
(voorop gesteld dat je bij die benen niets ernstigs tegen komt)

Hij heeft de schijn tegen zich en ik kan mij voorstellen dat hij per definitie ongeschikt is als rijpaard. Maar wellicht wel voor ander werk. Maar dan moet hij én zonder pijn door het leven kunnen én iemand treffen die het aandurft om te kijken of mennen iets voor hem is (of dressuur aan de lange teugel dus)

Zal hoe dan ook niet gemakkelijk zijn, maar het is iig wellicht iets om mee te nemen in de overweging.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:15

Ik doe werk met hem aan de lange lijnen, en dat vind hij wel leuk, maar echt aanleg heb ik niet het idee dat hij dat heeft.
Voor de kar lijkt mij niet een geschikt doel voor hem.

Ik heb er al eerder over zitten denken (toen ik alleen wist van die ks, en nog niet zo'n regelmaat in kreupelen zag), maar het is crisis, paarden staan voor prikkies te koop, wie wil dan een paard met ks waar je alleen lange lijnen mee kan doen?
Als ik nu zelf op zoek zou zijn naar een nieuw paard zou ik niet eens een mailtje sturen voor hem als je dan leest dat hij ks heeft. En ook ben ik erg bang voor dat hij dan toch onder het zadel geprobeerd word, dan in de handel komt, enz.
Je kan een contract opmaken daarvoor, maar vaak hoor je dat er gewoon onderuit verkocht wordt, dan is het paard gewoon weg!

Imo is dat niet echt een optie die betrouwbaar genoeg is om te proberen. Ik zou ook anders niemand kennen die hem graag een plaatsje kan bieden.

En trouwens, op dit moment doe ik dat soort werk met hem en hij is om de haverklap kreupel.
Ik doe nu lange lijnen, fietsen en longe werk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:45

Nee, ok, heb je ook gelijk in. Verkoop is inderdaad een te groot risico. Misschien was het nog een optie als hij geschikt was als menpaard, maar als dat ook niet het geval is, dan wordt het al erg moeilijk. Zeker als hij dan meteen kreupelt.

Heel erg lastig. Ik zelf zou in ieder geval toch willen weten hoe de rest eruit ziet, puur voor eigen gemoedsrust, maar ik ga ooit best ver in die dingen. Mijn eigen paarden hebben ook allemaal hun gebreken.
Maar ik kan mij voorstellen dat het voor anderen anders is. Dat moet ieder voor zich bepalen.

Hoe dan ook... sterkte, want dit is echt heftig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:06

Stel.....de benen zijn acceptabel en de operatie verloopt voorspoedig....dan kun je daarna toch die mesotherapie overwegen? Ik herken wat je schrijft vwb het vertrouwen in het rijden en de paniek van het paard bij alleen al een longeersingel, dat had mijn paard ook. Maar die mesotherapie (kun je bij de Bosdreef laten doen, die hebben mijn paard ook behandeld) werkt echt om de knop bij het paard om te zetten. Dat en een hele hoop geduld in het opbouwen met zadel.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 09:38

maikeltje schreef:
Stel.....de benen zijn acceptabel en de operatie verloopt voorspoedig....dan kun je daarna toch die mesotherapie overwegen? Ik herken wat je schrijft vwb het vertrouwen in het rijden en de paniek van het paard bij alleen al een longeersingel, dat had mijn paard ook. Maar die mesotherapie (kun je bij de Bosdreef laten doen, die hebben mijn paard ook behandeld) werkt echt om de knop bij het paard om te zetten. Dat en een hele hoop geduld in het opbouwen met zadel.

Hij heeft dan geen mesotherapie meer nodig, de ks is met die operatie dan "opgelost" dus pijn heeft hij niet meer, als het goed is.
Waar het om gaat is of ik denk dat hij na alles te hebben doorstaan een goed, gezond rijpaard kan worden zonder zadel trauma's. Komt hij over dat trauma heen? En geloof ik dat hij verder geen ernstige gebreken heeft/krijgt?

Maar ik heb nu nog steeds niks van moerbeeke gehoord, dus ik ga ze vanmiddag nog maar eens bellen als ik dan nog niks heb ontvangen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:42

garantie dat ie verder niks meer krijgt, heb je natuurlijk nooit. Optie is om hem in de verzekering op te laten nemen {na de operatie dan, daarvoor zullen ze niet doen}. Je kunt hem voor een relatief laag bedrag verzekeren, ook tegen ziektekosten. Dan dek je jezelf nog enigzins in.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:25

Ik heb de knoop doorgehakt: ik laat smoke inslapen.

Volgende week woensdag de 17e is de dag. Maandag ga ik met hem naar het strand, daar is hij nog nooit geweest, en daar heb ik hem altijd al mee naar toe willen nemen.
Dus dat wordt min of meer onze afscheidstocht.

Mijn hart is gebroken, en woensdag verlies ik weer een stuk van mijn ziel, maar hij zal nooit vergeten worden. Hij is het mooiste en liefste paard wat ik ken, en zal altijd in mijn hart blijven.

Ik heb alle mogelijkheden naast elkaar gelegd, en overdacht meerdere malen, maar ik heb geen vertrouwen in deze tocht en heb geen andere optie meer. Ik wil ook niet dat hij pijn heeft.

Ook al zijn er mensen die het er niet mee eens zijn, alstublieft accepteer deze beslissing, het is al moeilijk genoeg.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:32

:(:) elk stukje van de weg sta ik klaar voor je... :(:)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:43

Geesje wat een moedig besluit, echt heel moeilijk die beslissing nemen....... :+:

Zelf vind ik het een hele verstandige beslissing. In zijn koppie zit het ook niet lekker en die combinatie maakt het er niet makkelijker op. Op een gegeven moment ga je er zelf ook aan onderdoor..... dat is al hard aan het gebeuren.

Ik wens je heel veel sterkte de komende week en hoop dat jullie een fijne stranddag hebben.

Ik vind dat je met deze beslissing zowel je paard als jezelf recht doet, ook al is het nog zo moeilijk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:45

Ik vind het een heel goed besluit,ik denk dat hij hoe dan ook pijn heeft :j

Sterkte en geniet nog van de laatste dagen met hem :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:05

Het gaat er niet om wat anderen vinden. Jij kent dit paard het beste en maakt een weloverwogen beslissing aan de hand van zijn problemen en dat wat je weet van zijn ouders.
Dat is altijd enorm moeilijk en ik begrijp je pijn heel erg goed.

Ik wil je veel sterkte toewensen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:15

heel veel sterkte.
ik vind het een heel verstandig besluit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:17

Dankjulliewel!
Jullie hebben de hele zoektocht, onderzoeken en andere tegenslagen meegemaakt. En ik ben er nu van overtuigd dat het voor ons geen succes verhaal gaat worden.

Ik heb 4 jaar lang een geweldig paard gehad die mij heel veel heeft geleerd. hij heeft mij nog meer geduld, plezier en rust met rijden geleerd. Hij heeft mij zover gekregen dat ik mijn grote angst heb overwonnen. Ook hebben we geleerd steeds meer vertrouwrn in elkaar te hebben, en dat we ook veel plezier konden hebben op manieren die voor ons allebei nieuw was.

hij zal altijd in mijn hart bij me zijn, en ik heb prachtige herrinneringen aan een prachtig paard.

Ik ben van plan om een stuk van zijn staart te knippen en daar een mooi sieraad van te laten maken, dan heb ik echt iets speciaals van hem.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:33

Jeetje mister, ik heb nog niet eerder wat in dit topic gezet maar wel aan de zijlijn gevolgd. Groot respect voor alle mogelijkheden die je hebt verkent en het dappere besluit dat je nu neemt! Heel veel sterkte de komende week!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:47

Ook van mij heel erg veel sterkte toegewenst. Geniet de komende dagen nog van hem. In mijn ogen heb je de juiste {hele moeilijke} beslissing genomen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:57

Heel veel sterkte!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:46

Ik heb 't je al eerder gezegd, maar nog een keer kan geen kwaad, op deze manier laat je hem vrij, hij neemt een stukje van jou mee, en jij houdt hem bij je...Smoke heeft een heel goed mens uitgekozen :(:)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:32

dankjullie wel meiden!

ik spendeer op dit moment zo veel mogelijk tijd met hem (met de nachtdiensten die ik nu heb is dat niet de hele dag helaas) en probeer te genieten.

maandag gaan we naar het strand, dus duim allemaal mee voor droog weer! alles is hiervoor geregeld, 2 goede vriendinnen en mijn mammie gaan mee (mammie is ook van de foto afdeling) en dan gaan we daar een leuke tijd beleven hoop ik.

dinsdag ga ik hem helemaal optutten, hij moet gaan zoals hij is: prachtig!
en dan was ik zijn staart ook gelijk. daar wil ik een stuk van afknippen om een mooi sieraad van te laten maken. (tips voor sites die mooie zilveren sieraden maken met paarden haar zijn erg welkom)

en vandaag heb ik de slachter ook gesproken en gevraagd hoe het nou precies in zijn werk zal gaan, dus daar is bij mij alles over duidelijk.
alleen weet ik nog niet wie er zal gaan kijken of hij echt dood is, ik in ieder geval niet.
dat is niet het laatste beeld wat ik van hem wil hebben.

dus ik geloof dat ik inmiddels alles wel heb geregeld en nu is het wachten op de dag des onheils.