'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:06

Bomba ik wens jou en je paard heel veel sterkte... Ik het het hele topic gelezen en ik vind dat als ik jou reacties zo lees jou niet veel te verwijten is. Door mijn opleiding heb ik bij 6 stallen ( zowel in Nederland als in het buitenland) gewerkt/stage gelopen. Gelukkig allemaal stallen die erg begaan zijn met het paard zelf en de wijze van training. Ook kan ik me in het alleen langskomen op afspraak wel vinden van sommige stallen. Niets is zo vervelend als eigenaren die in je nek hijgen, overal een mening over hebben en constant in de weg lopen ( je krijgt echt zon... Oké je huurt een ander in laat diegene dan ook zijn werk doen irritatie gevoel na een paar keer). Ook is het voor de paarden die er verder nog op stal staan stress als er constant vreemd volk te pas en te onpas door de stallen loopt en misschien zelfs boxen los trekken van paarden die ze helemaal niet kennen ( ik heb het zelf zien gebeuren). Op zich is het dus best logisch dat jij hier geen twijfels over had. En ook als je vooraf goede ervaringen en verhalen gehoord hebt ga je er gewoon vanuit dat het goed is. Zeker als je zelf al een paard hebt dat daar ingereden is. Ik hoop dat je je schuld gevoel achter je kunt laten en al die energie kunt steken in het helpen genezen ( of in elk geval flink in de watten leggen) van je paard. Voor een eventuele rechtzaak zie ik ook weinig hoop.... Ik vrees dat het een ( erg duur) wedstrijdje touwtrekken word tussen jou en de stal....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:15

Rowdine schreef:
Ik persoonlijk zou ervan af zien gezien de kosten/emotionele aspecten etc. Tenzij je je verantwoordelijk voelt dat alles erin te steken om nieuwe gevallen te voorkomen.

Dat is ook beperkt. Als het op een schikking komt, mag er ook niet meer over gesproken worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:17

Bomba, hoe zit het met de rekening van de stal? Ik ben geen expert, maar misschien kan Rowdine hier iets over zeggen?
Heb je de rekening voldaan? Of niet betaald? Heb je 'korting' gekregen of...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:24

Jeetej TS, wat vreselijk!

Tja een rechtzaak, ik heb er zelf ook voor gestaan vorig jaar na aankoop van mn paard.
Maar in jou geval.. tja ik was al wel bezig met het opstellen van alles, advocaat etc, maar achteraf bleek ditn iet meer nodig na een Secon opini van 2 andere DA's.

Er gaat zoals je zelf hebt ervaren bij je ouders, veel tijd en geld inzitten.. maar zo in je verhaalt te lezen zijn hun niet eerlijk in het verhaal wat er precies gebeurd is.
Ik persoonlijk had er wel werk van gemaakt, zeker omdat jou paard nu op het moment blind is!
Zeker had ik een advocaat gebeld die in de paardenbrance "bekend" terrein heeft, die weet hoe het precies zit, dat je daar eerst mee om tafel gaat !

Kwa zenuwletsel, kan herstellen, maar kan ook permanent zo blijven.
Erg sneu, ik heb er echt geen woorden voor.

Sterkte! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:26

Bomba schreef:
Sterker nog.. Ik heb zelfs niet zwart op wit staan dat de wolfstandjes getrokken zijn :')

Alleen dat de tandarts dus woensdag kwam, en het leuke is dat we niet eens de rekening van de tandarts gekregen hebben en dus niet eens kunnen bewijzen dat 'ie woensdag geweest is.

En daarnet zei je dat je dat wel had, en ook het bewijs dat er 3 dagen niet mee mocht gereden worden?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:37

Ragdollcat schreef:
Ik vind het zo jammer dat je jouw merrie niet zelf had verder beleerd, dat had gemakkelijk gekund, als ze zo makkelijk en braaf is zoals wat je zegt. Kost meestal alleen maar geld en een verpeste dier.

Of men moet echt geluk hebben dat men een goede eerlijke stallen tegenkomt waar t wel goed gaat.

Een trainingsstal werken meestal snel snel om zo snel mogelijk in een zo kort mogelijke tijd resultaten te kunnen laten zien/tonen en dat gaat niet altijd vriendelijk aan toe.

Dit om snel weer nieuwe klanten te kunnen ontvangen en ook wel om te voorkomen dat het te duur wordt voor een klant dat er een paard heeft afgegeven ter training.

Ik hou dan ook niet van trainings/africhtingsstallen, want je bent er niet altijd bij en je weet dus niet wat ze allemaal met jouw paard uitspoken.

Ik zou hun ook hard aanpakken als ik jou was en doorzetten, niet erbij laten zitten.

Ik volg dit triest verhaal een tijdje en mijn hart gaat echt naar TS. Ze heeft al uitgelegd waarom ze haar paard heeft 'laten beleren' door derden en ik geloof wel ze dit beslissing vooraf goed had overwogen. Het is niet gepaste om haar aan te vallen, en ze heeft geen reden om zichzelf te verwijten. TS had haar paard ter goede trouw ondergebracht bij een erkend trainingsstal en deze stal heeft zwaar nalatig gehandeld! Het is ook niet netjes hoe deze stal na het incident met TS is omgegaan..

Ik hoop dat haar paard nog een toekomst heeft.. :(:) TS doet alles voor haar paard en wat voor beslissing ze moet nemen, het is altijd en zou altijd de eerlijkste beslissing zijn!

Het is niet eerlijk om gelijk een oordeel te trekken mbt trainings/africhtingsstallen... er zijn goede en slechte..

Ik heb persoonlijk positive ervaring gehad met 2 trainings/africhtingsstallen en mijn paarden zijn alleen beter van geworden.

Hopelijk kan TS geholpen worden om haar recht te krijgen want het is absurd als deze trainingsstal hiermee wegkomt! ^) -:(-

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:21

Jeetje ik heb met verbazing alle pagina's gelezen.
Wat een verschrikkelijk drama wat je niemand toe wenst.
Ik hoop dat je as dinsdag wat meer opheldering krijgt.

Betreft de trainingsstal, ik snap je woede, die woede die je voelt is denk ik vooral onmacht omdat je niet verteld word wat er is gebeurt, en hoe het hoofdstel had kunnen breken. Je blijft dus in het ongewisse.
Fijn dat de TA wel wilde bevestigen dat er 2 wolfkiezen zijn getrokken en dat hij het advies heeft gegeven om 3 dagen te wachten. De brief die je naar die stal hebt gestuurd, heb je dat aangetekend gedaan ?
Dan heb je een bewijs dat deze is aangekomen en ze hem hebben gelezen, soms kan het helpen om 1 keer geld uit te geven voor een briefje die geschreven is door een advocaat en deze naar hun toe zend.
Daar worden mensen zenuwachtig van tenslotte, je weet nooit wat daar voor goeds uit kan komen.

Ik heb jaren geleden ook een paard naar een trainingsstal gebracht, ook hier mocht ik de eerste 2 weken niet komen. De uitleg die zij hiervoor gaven was , dat ze het dier wilde leerde kennen, omdat ik de veilige basis was of een vertrouwensband zou hebben, zou het paard anders kunnen reageren als ik erbij zou zijn.
Dit kon ik destijds wel begrijpen want zet eens iemand anders op je pony/paard en ga zelf ergens in de bak of buiten de bak staan, dan hebben de meesten de neiging om het liefst naar jou toe te gaan en steeds met een schuin oog je in de gaten houden. ( dat is mijn ervaring teminste)

Verder heb ik totaal geen ervaring met het letsel en kan ik je alleen maar heel veel sterkte toe wensen.
Ik ga duimen voor as dinsdag.

LBLGypsyCobs

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:45

Voor de juristen hier:

Stel dat TS in dit topic neerzet 'Ik bracht mijn paard naar *naam stal* en kreeg hem blind na een ongeval met onbekende oorzaak terug' , kan dit dan als laster uitgelegd worden?
Ze noemt tenslotte alleen een feit en wijst niemand aan als schuldige.

Of kan het gezien de rest van wat er in dit topic geschreven is alsnog van laster gesproken worden.

En als TS alleen zegt dat ze vermoedt of denkt dat er een fout gemaakt is, is dat dan laster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:07

Je hebt geen rechtsbijstand? Je zou je kansen van te voren kunnen laten berekenen.

Ik neem aan dat die ta niet gratis werkt en dus wel betaald is...ze kunnen wel slim zijn om de rekening achter te houden alsof het niet is gebeurd, maar er is wel een factuur opgemaakt en wellicht betaald, dus dt is niet zo moeilijk te bewijzen...

Ik zou sowieso jouw kosten in de schadevergoeding meenemen.....ik denv dat jpuw proceskosten lager zijn dan al je kosten die je al hebt gemaakt. Gerechtigdheid.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:14

Die tandarts wil geloof ik ook niet zo meewerken, heeft blijkbaar een goede klant aan die stal.
Rekening zal ie heus willen sturen, maar of deze dan kloppend is wat datum en ingreep betreft?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:16

Rowdine schreef:
Dan ben ik blij dat jij niet mijn advocaat bent :) Er klopt namelijk echt helemaal niets van wat je steeds post. Wanneer je geen verstand van ons rechtssysteem hebt zou ik je aan willen raden daar dan ook geen onzin over te verkondigen. Dat schept alleen maar onduidelijkheid voor de ts.

_O- Ken uw vijand zeggen ze wel 's! Geen beweringen doen over mensen die je niet kent en ze vertellen dat ze onzin verkopen. Je zou zo maar eens de advocaat van de duivel kunnen tegen komen :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:19

Geen ENKELE sprake van laster, er worden geen namen of zelfs maar locaties genoemd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:20

@ts
Ik wens je veel wijsheid in het juridisch traject. Ik weet daar te weinig van om tips te geven.

Veel belangrijker hoop ik dat je paard weer helemaal oké wordt. Heel veel beterschap voor je paard en dikke knuffel voor jou :(:)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:22

terpentijn schreef:
Geen ENKELE sprake van laster, er worden geen namen of zelfs maar locaties genoemd.

Ja en ik vroeg dus juist of het laster is als ze wel de naam van de stal zou noemen:

LBLGypsyCobs schreef:
Voor de juristen hier:

Stel dat TS in dit topic neerzet 'Ik bracht mijn paard naar *naam stal* en kreeg hem blind na een ongeval met onbekende oorzaak terug' , kan dit dan als laster uitgelegd worden?
Ze noemt tenslotte alleen een feit en wijst niemand aan als schuldige.

Of kan het gezien de rest van wat er in dit topic geschreven is alsnog van laster gesproken worden.

En als TS alleen zegt dat ze vermoedt of denkt dat er een fout gemaakt is, is dat dan laster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:34

LBLGypsyCobs schreef:
Die tandarts wil geloof ik ook niet zo meewerken, heeft blijkbaar een goede klant aan die stal.
Rekening zal ie heus willen sturen, maar of deze dan kloppend is wat datum en ingreep betreft?

Als hij moet getuigen zou hij toch mee moeten werken...!

Ik zou in eerste instantie via strafrecht iets gaan proberen....aangifte gaan doen van dierenmishandeling.....dan moet stal gehoord worden als verdachte, maar dan gaat tandarts gehoord worden als getuigen en bij moet de waarheid spreken, daarna zaak civiel rechtelijk gaan voegen....gewoon proberen....ik denk dat je een heel goede kans maakt,ik zou iig die zaak wel opnemen als ik op een bureau zou zitten......nl een trainingsstal dient te weten dat een nog niet beleerd paard en nog te onervaren met longeren en bit na een medische ingreep rust nodig heeft en uiterste voorzichtigheid in de dagen erna......misschien paste het bit wel niet, zat de bijzet verkeerd, alles is mogelijk....er dient alle zorgvuldigheid gehandeld te worden met andermans goederen/dieren door derden ....wolfskiezen worden niet voor niets getrokken.

Strafrechtelijk kost je een beetje tijd en de kans op een goede diender ga naar een bureau waarvan je weet dat ze daar beredenen hebben, zij zullen je snappen en bereid zijn mee te werken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:49

Het lijkt mij dat iedereen die wil weten over welke stal het gaat, TS een PB stuurt. Er is dus geen enele noodzaak dat zij die naam openbaar op het BOkt Forum zou noemen... dan zou het trouwens ook meteen verwijderd worden.

Het staat TS overigens volledig vrij om de naam wel te noemen in prive-mails of naar aanleiding van vragen daaromtrent daar wel of niet op te antwoorden.

Staat haar daarbij niets NIETS (!) in de weg.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:55

Als TS de naam van de stal op bokt noemt kan ze daarmee wel voorkomen dat het andere mensen en paarden ook overkomt.
En komt de stal er niet vrolijk mee weg.
Aangezien een eventuele rechtszaak daar dus geen garantie op geeft.

Vandaar mijn vraag over hoe ver je kan gaan voor iets laster is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:02

Het is in het BOkt-beleid, dat de naam NIET genoemd mag worden.
Kan toch iedereen lezen in de regels?
Doe je het wel, wordt het verwijderd door BOKT Persoonlijk vind ik dit laf en belachelijk, maar Bokt wil ook niet aansprakelijk worden gesteld voor het feit dat je de stallen bij naam en toenaam noemt, dan gaan die stallen beweren dat zij daar schade door lijden.
Daar is dan weet PB voor. Om te vragen om wie en welke stal het gaat.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-06-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:05

Ik heb het over de NL wet niet over de bokt wet.

Ok, het mag niet hier in het topic, maar stel dat ze het op facebook of hyves zet, dus alleen de feiten en een eventueel vermoeden, is het dan laster?

Wie van de juristen hier kan daar antwoord op geven?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:11

Ik zou het dan ook zeker met naam en toenaam op Hyves en Facebook zetten... daar ben je namelijk niet echt aan te pakken, wat dat betreft!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:13

Als je het verkeerd formuleert wel, het zal niet de eerste keer zijn dat mensen worden aangepakt om uitspraken op social media.

Vandaar mijn vraag aan de juristen hier :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:16

Moderatoropmerking:
Graag de discussie houden bij het onderwerp en de vragen van de topicstarter. Er worden nu vele andere vragen gesteld waardoor het topic niet overzichtelijker wordt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:18

Dit gaat over het onderwerp en over of TS nog iets kan doen om er voor te zorgen dat de stal er niet zo mee weg komt.

Of mogen we alleen 'oh wat erg' en 'veel sterkte' roepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:27

Ik hoop ook dat als er nog een mogelijkheid is om de stal aansprakelijk te stellen, dat die er is. Maar persoonlijk vind ik sommige mensen hier nogal scherp en bijna dwingend uit de hoek komen, misschien doelt ze daar op?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:34

Ik zie het als verontwaardigd en misschien ietwat fanatiek door het onrecht wat TS en haar paard wordt aangedaan.

En dat je er als stal blijkbaar aardig mee weg kunt komen.

Ik vraag me af hoe vaak dit nu gebeurd en hoeveel mensen er al vanaf hebben gezien om stappen te ondernemen.
Niet als aanval bedoelt naar die mensen, het is nu eenmaal kostbaar met een groot risico dat het niks oplevert.

Zoals ik TS al per PB vertelde, is een collega van me vorig jaar van de trap gevallen en heeft daarbij hersenletsel opgelopen.
Spraak, geheugen en motoriek waren aangetast.
Ze moest dmv therapie dit weer opbouwen, maar ook rust was heel belangrijk.
Schijnt dat bij mensen het herstel in het eerste jaar na het ontstaan van hersenletsel het grootst is, alles wat na dat jaar nog niet hersteld is, herstelt waarschijnlijk nooit meer.

Ik weet niet of dat bij paarden ook zo is en het is nog afwachten wat er dinsdag uit de foto's gaat komen bij het paard van TS.