Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:32

Thanks!!!!! :D ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:30

Oh die hoefslag heb ik ook gekregen! Straks maar even kijken.

Met de mijne gaat het ook goed! Nieuw hooi gehaald, maar blijkt toch íets te grof voor het mooie, dus ik ga weer ander hooi zoeken. Zo blijven we bezig!!
Gister heeft ze heerlijk 2 uur buitengestaan, samen met een andere en ernaast nog 2 anderen. Dus gezellig in de paddock, portie hooi erbij.
Ben toen even weggegaan en buren hebben even opgelet. Maar ging allemaal goed! Ze vond het heerlijk lekker buiten, was helemaal aan het genieten.
Ze hadden wel een beetje lopen donderjagen aan het zand te kunnen zien, maar goed moet kunnen! Kleine paddock is maar 10x20 zodat ze niet kunnen sprinten, dus zal vast meegevallen zijn.

Ik heb een graasmasker voor haar besteld, zonder toezicht zal ze die moeten dragen. Ben alleen benieuwd wanneer die komt want een andere deel van mijn bestelling is ineens niet meer direct leverbaar :roll: dus nu duurt het denk ik even. Vind ik irritant, heb geen zin om een week/1,5e week te moeten wachten op een bestelling, maar goed :+

Eergister gefilmd voor de OLHA competitie (Horse Agility online competitie, moet je een grondwerkparcours van 10 oefeningen filmen) en dat was leuk!!! Heb maar 1 ronde gedaan omdat ik haar niet teveel wil inspannen, maar ging best netjes!! Alleen het mini-hindernisje ging eraf hahaha en er ging nog iets niet helemaal goed en verder wat stijf en stug af en toe, maar ze deed het mooi wel!! :Y)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:09

@fargo: de Yea Sacc is onderweg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:20

Super! Heel erg bedankt, ik wacht het af!

Grappig, wordt ik net door onze DA teruggebeld met een hele korte samenvatting van wat ik vrijdag al gehoord heb (en dat ik overstappen MOET op sanequi colon en dat dan via Bodegraven moet bestellen). Hmmmm dan zullen ze in Bodegr ook wel denken, ik heb het vrijdag toch uitgebreid uitgelegd? Nou ja... wel een beetje banketstaaf. Ik dacht dat er vrijdag al contact tussen hen was geweest en was daar blij en tevreden over maar dit betekent eigenlijk dat hij me het weekend heeft laten wachten tot nu om response te geven.... en dat ze in B denken ehhh ik had het vrijdag toch uitgelegd?

Edit: En dat ik over 3 weken dan terugkoppeling moet geven over hoe het gaat. Sorry hoor, maar dit is echt de super korte versie van wat H heeft verteld en ik ga toch eerst met de probiotica aan de slag.
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-01-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:21

@Romeorowan, Ik schrok even van jou naam als laatste reactie in het topic.
Gelukkig is er niks met jouw paard(en)! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:48

Vinden jullie het niet raar dat ik vandaag pas wordt teruggebeld? Terwijl ik vrijdag dus echt omhoog zat toen ik hem belde met verzoek om te overleggen??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:09

Bojangles: nee met mijn paardjes is gelukkig alles goed. Als jij ook nog Yea Sacc wil proberen, ik heb nog wel wat.
Fargo: Ja dat is super storend, jij zit met de handen in het haar op een telefoontje te wachten en voor hun is het blijkbaar niet belangrijk genoeg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:16

Romeo: precies en omdat ik eigenlijk binnen een kwartier door B wel werd teruggebeld, dacht ik dat overleg al had plaatsgevonden (ten onrechte kennelijk). Raaaaaar!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:25

romeorowan schreef:
Bojangles: nee met mijn paardjes is gelukkig alles goed. Als jij ook nog Yea Sacc wil proberen, ik heb nog wel wat.
Fargo: Ja dat is super storend, jij zit met de handen in het haar op een telefoontje te wachten en voor hun is het blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Dat krijgt ze al, zit in de Sanequi :) Maar toch bedankt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:30

Bojangles: moet je nog weer achter nieuw hooi aan, dat is ook best een gedoe zo?! Lekker dat ze zo al buiten kan zijn.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:40

Ja ik ben nog steeds achter ander hooi aan! :)
Op dit hooi doet ze het ook wel hoor, maar ik kan niet meer voeren omdat het te rijk is.
Heb nu wel wat reacties gehad en wat gevonden op internet, maar kan pas woensdag of donderdag op pad om te gaan kijken :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:49

fargo schreef:
Vanmorgen weer belletje om half 10 dat whizz weer lag. Heen gereden, onderweg bleek ik lekke achterband te hebben grrrrrr dus laatste stukje met 30 km per uur gereden. Gelukkig geen ongelukken gemaakt op de snelweg, had best gekund want hij ging ineens echt plat (had wel paar dagen iets gehoord maar wist niet wat precies, dacht dat het binnen in de auto zat).
Hij lag Colosan gegeven en hij ging binnen paar minuten staan en na 20 a 25 minuten ging hij zijn slobber opeten. Nog weer gewacht, nog even gelopen buiten waar hij ging draven (heeft ie nog niet gedaan) en niet wilde stappen.. Binnen zou ik weggaan maar durfde nog niet, nog wat colosan gegeven, daar reageerde hij dan weer op door even van slag te zijn - vies spul reactie. Daarna ging hij plassen en ontspannen, toch maar weggegaan. Weet nu niet of ik hem eten moet gaan geven rond 1 uur of niet.

Heb Bodegraven gebeld met verzoek om te overleggen, ze zouden terugbellen. Misschien is de 2 kg ook nog te veel, die hij 'smorgens en 'savonds krijgt.

Fargo, dit is balen. Om gek van te worden!! Ik heb ook weer een paar leuke dagen achter de rug ;(
Woensdag was de dierenarts annex tandarts geweest. Ze had Cil nog speciaal met slechts een middeltje verdoofd omdat dat andere middeltje wat ze er normaal bij doen de darmen stillegt en dat met zijn traagwerkende darm niet zo'n goed idee is. De vorige keer had hij een halve dag niet gepoept en ik dus een halve dag in de stress. Maar goed, tandengepoetst. Achter had hij wel wat haakjes dus dat heeft ze bijgewerkt. Verder heeft hij gewoon een slecht gebit. De zijkanten van zijn kiezen breken af. waarschijnlijk door alle mediciatie die hij heeft gehad. Dus, voorlopig moet hij ieder half jaar naar de tandarts. Alleen.....toen vond cil zichzelf heel erg zielig en wilde zijn mueslie niet eten (voor mij een teken dat hij pijn in zijn mond heeft, want hij viel wel aan op hooi, wat hij vervolgens niet goed kauwt).
De volgende dag was hij erg hangerig en had hij niet echt trek in eten. Ik heb toen Colosan gegeven, een uurtje op stal gezet en daarna gelongeerd. Komt er me toch een hoop mest uit. Wel met wat slijm erop. Daarna was hij er weer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:58

fargo schreef:
Twijfel over probiotica met huidige porties of over sanequi colon, maar ik kan echt niet 5 keer per dag porties geven/laten geven.. Geven jullie helemaal geen slobber meer daarnaast??
Kunnen jullie nog wat ervaringen delen??

Fargo, ik geef nog wel slobber, maar niet de krachtvoervariant van Pavo (ben ik persoonlijk geen fan van) maar de masters seniorenslobber. Daar zit bietenpulp etc in. In bietenpulp zit weer pecitine en dat is weer een bepaalde vezel. Pectine is een complex koolhydraat dat de enzymen in de dunne darm niet kunnen verteren, maar de bacteriën in de blinde darm kunnen deze snel en gemakkelijk afbreken. Dit type vezel stimuleert de groei van de zogenaamde goede bacteriën. Voor paarden met een slechte darmflora (alle bacteriën in de darm) kan het dus een prima aanvulling op het rantsoen zijn. Als Cil een slechte dag heeft vervang ik een deel hooi door seniorenslobber en daar regeert hij echt super op.
Mijn schoonzus had ook een kolieker en toen hij kiesloos was geworden kreeg hij alleen maar seniorenslobber. Hij heeft daarna NOOIT meer koliek gehad en is op 33 jarige leeftijd ingeslapen wegens hoefbevangenheid, kanker, hartfalen.....

De colon kan je trouwens samen met je hooi voeren en verdelen over minimaal 3 keer. Cil krijgt 3 keer per dag Sanequi.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:10

fargo schreef:
Vinden jullie het niet raar dat ik vandaag pas wordt teruggebeld? Terwijl ik vrijdag dus echt omhoog zat toen ik hem belde met verzoek om te overleggen??

Ja, dat vind ik raar. Ik kan daar zelf HEEL slecht tegen. Soms bel ik dan zelf nog een keer. Ik ben misschien wel een beetje te ongeduldig, maar als ik met iets op paardengebied zit en zit ik er ook echt mee!!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:49

fargo schreef:
Ik heb nog even zitten zoeken nav Chevital life yeast en Yea-sacc en dat is er ook van Hodson & Dorrel. Ik zou best graag monsters van die producten willen krijgen, maar hoe kom je daar zo aan. Ik zie deze niet bij de paardendrogist helaas.
Bij de een moet je dus 50 gram geven bij de ander 10 gram, dan is het tweede natuurlijk wel makkelijker qua hoeveelheid.

Fargo, adviseerde ze vanuit de kliniek Chevital Life yeast? Met welke brok moest je dat dan combineren?
Ben ik wel benieuwd naar want er is naar mijn weten slechts een dieetvoer (Sanequi) en ik moet je eerlijk bekenen dat Cil hier niet echt dol op is. Het is ook best wel droog, maar zijn darmen doen het er wel goed op.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:53

@Fargo ik overleg altijd direct zelf met Bodegraven. Zij zijn ook mijn veearts en niet via een ander. Hoe gaat het nu met Whizz?

@bojangles Op zoek naar Hooi dus.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:16

_Luziream schreef:
@Fargo ik overleg altijd direct zelf met Bodegraven. Zij zijn ook mijn veearts en niet via een ander. Hoe gaat het nu met Whizz?

@bojangles Op zoek naar Hooi dus.....

@Luziream Mijn uitgebreide lijstje van vrijdag was dus ook informatie van Bodegr. Zij hebben me vrijdag teruggebeld nav mijn belletje van donderdag. Vrijdagochtend had ik mijn eigen Da gebeld omdat B. vroeg wat er tijdens laatste opvoelbeurt geconstateerd was. Toen heb ik gevraagd om te overleggen want ik zat tussen 2 partijden in. DA zei te gaan bellen en mij terug te bellen, toen ik kwartier later door Bodegr werd gebeld dacht ik dat dat na het overleg tussen beiden was, maar dat lijkt nu niet zo te zijn haha.

Damian; ik kon of probiotica en levend gist gaan geven of evt de Sanequi colon gaan geven. Ik vroeg waar zij zelf goede ervaring mee hadden en zij zei toen Chevital life yeast. Dat zou dan gewoon met het voer zijn dat ik nu geef (pavo slobber en mueslie van Havens). Sanequi colon werd als extra optie aangedragen, terwijl dit vandaag door eigen DA als een must werd genoemd en er werd geen probiotica of levend gist meer genoemd. Hoop niet dat ze in B nu denken dat ik pas na het uitgebreide en erg informatieve telefoontje naar eigen DA heb gebeld. Want ik was al helemaal blij na dat telefoontje en het was superduidelijk. Nu had ik ook wel min of meer een simpel lijstje aan mijn DA meegegeven voor dosis ruwvoer, lopen en hoe nu verder, maar goed ook met name dat er overleg en terugkoppeling gewenst was. Lastig lastig want ik heb nu ook niet meer kunnen melden dat ik ook B nog gesproken had :o :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:19

damian23 schreef:
fargo schreef:

Ja, dat vind ik raar. Ik kan daar zelf HEEL slecht tegen. Soms bel ik dan zelf nog een keer. Ik ben misschien wel een beetje te ongeduldig, maar als ik met iets op paardengebied zit en zit ik er ook echt mee!!!

Precies, maar het rare was dat ik natuurlijk wel gebeld was (zoals donderdag beloofd door Bodegr) dus ik dacht toen dat ze al overleg en terugkoppeling hadden gehad en was helemaal happy. Vandaag werd ik dus "pas" door hem teruggebeld.

Oh ja stand van zaken op het moment. Ik durf het haast niet te zeggen maar sinds vrijdag gaat het goed met Whizz, 7 kg ruwvoer, 3 a 4 x daags lopen en al iets meer dan hij eerder mocht en vanaf gisteren 2 keer per dag een flesje yakult. En als de yea-sacc binnen is ga ik dit toevoegen.

Vandaag is de scanner op mijn werk vervangen (ECHT WAAR ;-) ) en morgen zal ik het artikel scannen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:08

@ Damian, helemaal vergeten te reageren op jouw laatste dagen met Cil, dat is dan toch ook weer spannend zo'n tandartsbezoek en de nasleep ervan. Daar had ik niet eens zo bij stil gestaan dat dat zo door kon werken. :(:) Gelukkig is hij nu weer in orde?!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:09

Hij doet het weer super. As we speak, is hij de paddock aan het omploegen........
Drama is dat tandartsgebeuren en hij MOET ook nog eens een keer ieder half jaar bijgehouden worden.
In Emmeloord kreeg hij altijd een "borreltje" zoals ze dat daar noemen, maar mijn eigen DA vond dat geen goed idee. De vorige keer had hij ook een halve dag niet gemest. Ik in de stress natuurlijk. Nadeel van Cil is dat hij zichzelf heel snel heel zielig vind. Aan de ene kant een voordeel omdat je direct doorhebt als hij niet lekker is en aan de andere kant met dit een nadeel omdat hij dan direct niet meer wil kauwen als het pijn doet.

Proberen jullie op de een of andere manier met dit weer nog wat extra vocht in je paard te krijgen? Heb het idee dat die twee van mij met dit weer weinig drinken. Het water is natuurlijk koud. Ik maak nu zijn eten aan met extra 2,5 liter warm water.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 15:20

@damian: fijn dat ie het weer goed doet! Wat een zorgen toch weer!

Whizz krijgt nu natuurlijk 3 x per dag slobber dus krijgt zo extra water binnen naast wat hij evt drinkt tijdens kuil eten. Hij staat dan namelijk bij zijn (automatische) drinkbak. Hoe lang zouden jullie de Yakult geven ter ondersteuning?
Hoop dat de gist vandaag bij de post zit :j dan kan ik daar ook mee aan de slag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:00

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:21

Wat een naar bericht. Gevochten, maar toch het gevecht verloren. Dat is echt ontzettend sneu.
Dat zijn de mindere verhalen, maar wel de realiteit. Ik was wel eens in Emmeloord en toen waren er die ochtend net twee paarden overleden aan koliek. De een had de operatiekamer niet eens gered en de andere was ingeslapen tijdens de operatie omdat er al te veel schade was aangericht. Soms gaat het zo snel. Een paard van een collega van mij was binnen 2 uur overleden (Maag was gescheurd).

Hebben jullie al stress met het weer wat ze verwachten. Ik heb tussen mijn oren nog steeds de vreselijke drang dat hij iedere dag MOET lopen (bevordering darmbewegingen). Vanmorgen tijdens het uitmesten heb ik ze even een half uurtje buiten gehad en vanmiddag met dikke deken en hals een uurtje buiten gehad. Cil was direct lekker aan het spelen met zijn speelgoedjes (die neemt een emmer in zijn mond en gaat dan rondjes rennen) en de shet aan het opjagen. Daarna gelukkig nog kunnen longeren (uitrijddekentje op). De bak ligt er nog goed bij, maar ik ga morgen denk ik even met zout strooien. Hoe doen jullie dat met deze kou? En dan met name als het echt koud wordt, zoals ze morgen en donderdag verwachten. Ik heb het geluk dat wij aan "het nieuwe werken" doen. Dus ik kan overdag op het minst koude tijdestip van de dag de paarden doen en dan s'avonds met de kachel op racen werken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 00:16

Ons erf en onze bakken worden heel goed bijgehouden, dus wandelen kan ik wel als Whizz me in ieder geval niet te gek doet. Vanavond was ie een beetje hyper en deze week doet ie af en toe wel eens een leipe sprong maar over het algemeen is ie best te handhaven als ie elke dag er een paar keer uitkomt (om te oefenen ;-)). Vanavond laat er nog even uit en toen was ie heeel cooool dus dan zie ja maar weer dat dat van uur tot uur kan verschillen. Ben zo blij dat ik mag lopen met hem. Hij is heel erg wakker op het moment en loopt de hele avond te bedelen als ie me ziet. Ben wel blij dat ie zo wakker en fit is. Vanavond les gehad en mijn instructeur heeft hem nog even bekeken, vond hem er erg wakker en goed uitzien, heeft zelf ook een paard dat aan koliek geopereerd is en hij zei die stond er niet zo goed bij als Whizz. Heeft zijn buik ook even bekeken en die vond hij ook heel netjes. Ik voel dat de plek al weer zachter wordt trouwens, dat keiharde is er al weer vanaf gelukkig.

Naar he om dat bericht te lezen, het had gewoon ons paard kunnen zijn. Was ook in Bodegraven toen whizz er nog stond en toen lag er ook een paard met echt de kleur en beetje type whizz dat was ingeslapen, zoooo sneu. Komt ook zo dichtbij...
Ik weet heel goed dat paarden tijdens en voor de operatie kunnen overlijden. Fargo was er een van die de operatie niet gehaald heeft omdat zijn maag het begaf. En dat paarden uitgeput en kapot kunnen zijn als je uren en uren blijft lopen ipv naar een kliniek te gaan, maar ook dat het gewoon een kwestie van minuten en een paar uur kan zijn om ze te redden. Het is zo'n gevaarlijk fenomeen koliek en verradelijk ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:08

Inderdaad heel naar om te lezen. Het had inderdaad ook die van ons kunnen zijn. Met cil ging het de eerste twee dagen na de operatie ook helemaal niet goed en was er nog een grote kans dat we hem moesten laten inslapen. Hij herstelde heel goed van de operatie, was enorm wakker, liep te bietsen om eten, mestte netjes maar…. stond op 4 benen met acute hoefbevangheid. Verlies je je paard niet aan de koliek of operatie dan moet je hem alsnog laten inslapen omdat hij ernstig hoefbevangen is geraakt. Maar ze hebben hem met veel medicatie en ijszakken op zijn hoeven er toch doorheen weten te krijgen. Alleen door de vele medicatie heeft hij nu slechte kiezen en de kwaliteit van zijn hoeven zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Ik voer hem nu biotine bij en smeer met laulierzalf. Het gaat wel steeds beter en ik hoop ook dat het slechte deel van de kiezen eruit groeit. De dierenarts kon hier niks over zeggen, maar dat je dit vaker ziet bij paarden die in hun jonge jaren veel medicatie hebben gekregen. Maar wel een nadeel voor een koliekgevoelig paard die ook nog eens slechte kiezen heeft. We behandelen hem nu als een “bejaarde”. Dus lekker veel seniorenslobber en ik moet zeggen, dat gaat super. Hij moest even wennen aan de hoeveelheid vocht, dus ik had wat dunnere mest. Maar sinds vanmorgen liggen er prachtige exemplaren. Ik denk dat ik dit zo blijf voeren in de winter. Van het voorjaar gaat hij weer een paar uurtjes per dag de wei in en gras verteert ook veel makkelijker dan hooi.

Vanmiddag ook lekker op tijd naar huis zodat ik de paardjes kan doen voordat het vanavond echt koud wordt.