EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:47

Onze shet nog steeds hetzelfde. Tandvlees is onrustig helaas. Kiezen hebben dus minder snijvlak en waarschijnlijk ruimte tussen 2 links. Het is lastig hoe verder. Veearts wil het een beetje zo laten en een tandarts kan weinig doen.
Wij twijfelen ook om naar de Lingehoeve te gaan. Ik denk een foto en evt tandvlees laten open maken en nog een kies verwijderen.
Hij was in Utrecht gedaan, maar ik vind zelf een direct contact en het concreet aanpakken van een ''normale'' kliniek wel prettig.

Hij eet wel en is niet afgevallen, fit en vrolijk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:01

Rambogirl, fijn zeg dat er geen behandeling nodig was. Hou het echter wel goed in de gaten. Die van mij had vorig jaar maart nog niks (werkelijk, mijn DA die haar elk jaar doet schrok er van), dit jaar februari was het drama. Kan dus toch opeens heel snel komen.

Deborah, wat ongelovelijk vervelend. Zonder kiezen en snijtanden is wel heel lastig denk ik.

Superpony, vervelend dat het tandvlees zo onrustig blijft. Wel fijn dat pony goed op gewicht en fit blijft. Is ook wat waard natuurlijk.

Mijn merrie was drachtig, heeft helaas verstoten en is nu waarschijnlijk leeg helaas.
Ook zijn we vorige maand begonnen aan ons B dressuur debuut (heb nog geen opmerkingen of minpunten op de tong gehad). Ben onwijs trots op haar. Heb haar in april weer opgepakt en inmiddels is ze weer in top conditie.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:09

Deborah, Wat rot voor je. En je paard natuurlijk! Ik hoop dat je voor de eerste jaren nu dan toch klaar bent.

Superpony, Ik durf inmiddels de Lingehoeve echt aan te raden. Marco legde het bij mij heel goed uit en hij is enorm aardig! Ook voor jou hoop ik dat het goed afloopt

Myrthee, Wat zonde van het veulen? Wat voor hengst heb je gebruikt? Heeft ze haar tong buiten hangen met rijden?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:13

Rambogirl, ze is nooit voorbok de 30 dagem dracht gekomen. Dus ze heeft verworpen maar niks dat je terug vind. Haar lichaam lost het zelf op.
Ze was gedekt door de springgefokte hengst Cream on Top (v. Concorde).
Ze steekt haar tong wel wat uit. Al wil ze miet echt ontspannen op wedstrijd (neuroot) waardoor het heel erg meevalt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:30

Ow, balen myrthee_

Het valt mij op dat de sget zijn tong amper buiten heeft hangen als hij zo rondloopt. Alleen bij inspanning ljkt hij hem iets te laten hangen. Of bij echt staand soezen in de zon. Verder amper eigenljk, maar hij wordt niet meer gereden, dus geen bit in.
Hij is ook niet meer gemend, maar willen we wel weer rustig oppakken, Sulky ligt alleen uit elkaar voor schuren en spuiten.

Toevallig contact met Utrecht, dus even zien. Anders Lingehoeve maar eens bellen. Ik zou dan wel graag goede afspraken willen dat als we daar naartoe rijden, ook alles gedaan kan worden zoals foto's of evt verwijderen kies. Als je erheen rijdt en ze kijken om vervolgens je een week later terug te laten komen, is het wel weer steeds stuk rijden en moet mijn man vrij nemen, wat momenteel een beetje lastig is met vakanties.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:30

Met mijn paard gaat het nu heel goed. Vorige week laatste controle en alles zag er goed uit. Helaas was hij laatst tijdens een buitenrit op zijn mond gevallen dus het tandvlees lag weer beetje open, maar na een paar dagen was het weer helemaal mooi genezen. Alleen tijdens niet intensieve dingen laat hij zijn tong naar buiten maar zodra we de ring ingaan doet hij hem naar binnen :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:49

Balen Myrthe!

Met de onze gaat het heel erg goed. Eigenlijkis de genezing volgens het boekje verlopen. Ik heb ook zeker het idee dat hij lekkerder in zijn vel zit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:20

Met mijn merrie gaat het goed! De ingreep en het herstel verliepen voorspoedig. Zo blij dat ik de ingreep heb laten uitvoeren, ze voelt zich duidelijk beter in haar vel.
Haar tong hangt er soms een beetje uit, soms een serieuze flap. Maar ach, mijn omaatje is 23 jaar en ik vind haar zo schattig met haar tong <3 . Wat maakt het mij toch uit, ze heeft geen pijn meer, daar gaat het me om.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:59

Heeft iemand een foto van het tandvlees nadat het een tijdje geheeld is?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:04

Heb ik niet, maar kan ik morgen wel voor je maken. Liby is in maart geopereert. Dus is dan een foto van een half jaar na de ingreep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:48

Oke, dank je wel.

Onze shet is in Maart 2015 geopereerd. Ik denk zelf dat het probleem is dat er vuil in een soort rand komt waar de tanden in zaten. Dat is net iets teveel open gebleven en kan nu het eten in blijven zitten.

En ik zag een tijdje terug een stukje uitsteken, maar dat wilde ze toen laten zitten. Ik zie dat toch ook als niet mooi genezen en een probleem nu.

Het is best moeilijk soms om artsen te overtuigen een oudere shet te helpen. Ik wil zelf graag rontgen foto's van het hoofd en dan uitgebreid de kiezen laten bekijken.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:49

Dit was bijna 5 weken na de ingreep.

Afbeelding

Alle wonden waren snel dicht en zijn goed genezen, geen ontstekingen etc.

Na 7 weken hebben we het werk weer opgepakt en het gaat super.
Ik voer nu wel extra lucerne bij oa voor zijn kiezen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:59

Die van mij gaat vooralsnog heel goed (nog maar 2 tanden kwijt), binnenkort is het weer tijd voor controle, dus ben benieuwd wat hij dan te zeggen heeft...

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:38

Afbeelding
Dit is bijna 3 maanden na de ingreep

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:47

Antoinetje en FloorG18, allebei bedankt!!

Bij onze shet is die rand dus iets open gebleven en daar hoopt zich voedsel op. De kiezen kan ik niet zien, dus weet niet hoe erg het afslijten en die holte is.

Ik denk dat ik maandag Lingehoeve ga bellen.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:07

Ik had een vraag:
Wie van jullie rijd er met bit (met missende kiezen)?

Mijn merrie mist 1 kies, achter waar het bit komt te liggen zeg maar. Bij DA is er niks over bitloos rijden gezegt. Iemand ervaring?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:26

Dat klopt niet. Kiezen liggen achterin. Je bit ligt op de lagen. Bij een goede passend bit en corrrect gebruik, komt die niet tegen tanden aan.
Bij EOTRH wat in dit topic wordt beschreven worden meestal alle snijtanden verwijdert. In principe kan er dan gewoon een bit in als het genezen is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 03:03

Normaal gesproken zou het ontbreken van 1 of meerdere kiezen geen probleem geven met een bit. Alleen zou ik wel de wond even laten helen voordat je weer een bit indoet. En anders even een belletje naar je veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:33

Biscuitje schreef:
Ik had een vraag:

Mijn merrie mist 1 kies, achter waar het bit komt te liggen zeg maar. Bij DA is er niks over bitloos rijden gezegt. Iemand ervaring?

Als kies die zeer doet weg is dan kan daarna weer met bit worden gereden. Zelf rij ik om die reden bewust met een bokkenbitje omdat die doormiddel van ketting meet inwerkt op de de kin + langen en minder druk komt op de mondhoeken tot zover gewone bit.
Maar dit geld dan voor mijn paard, wat voor bit fijn is kan ook erg per paard verschillen.

Floorg18, antoinetje.
Hoe doen jullie met ruw voer. Kan paard nog wel grazen en zelf hooi los trekken uit een hooibaal?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:50

Tobbes, die van mij doet wel alles. Wij hebben geen hooibalen waar ze zo van eet maar losse plakken. Dit kan ze prima uit elkaar halen en opeten. Verder kan ze ook prima uit een hooi net eten. Ze is gewoon hetzelfde als voorheen, alleen wortels en appels moeten gesneden worden.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:02

Die van mij eet ook alles. Hooi uit een slowfeeder gaat ook prima.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:24

Bij ons op stal werken ze met metalen slowfeeders. Dit wil ik niet voor hem gebruiken want dat lijkt mij niet fijn voor het tandvlees. Hij krijgt het gewoon los in zijn bak. Grazen kan hij ook prima, alleen hij eet iets minder snel dan de rest. Als hij in de trailer moet kan hij prima uit een hooinet eten. Hij heeft dus eigenlijk geen probleem met slowfeeders en hij is heel handig geworden met zijn lippen. Wortels en appels kan hij helaas niet meer. Soms pureer ik worteltjes voor hem, maar biscuitjes vind hij heerlijk dus dat geef ik nu eigenlijk als vervanging daarvoor en die brokkelen gewoon af zodra hij ze in zijn mond doet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:22

Mijn merrie eet nog alles, zelfs appels die ze op de grond (onder de appelboom) vindt. Grazen gaat ook nog goed enkel doet ze daar precies wel wat langer over. Eigenlijk merk ik nauwelijks verschil met vroeger.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:17

Tobbes schreef:
Biscuitje schreef:
Ik had een vraag:

Als kies die zeer doet weg is dan kan daarna weer met bit worden gereden. Zelf rij ik om die reden bewust met een bokkenbitje omdat die doormiddel van ketting meet inwerkt op de de kin + langen en minder druk komt op de mondhoeken tot zover gewone bit.
Maar dit geld dan voor mijn paard, wat voor bit fijn is kan ook erg per paard verschillen.

Floorg18, antoinetje.
Hoe doen jullie met ruw voer. Kan paard nog wel grazen en zelf hooi los trekken uit een hooibaal?

Die van mij krijgt alleen los hooi, niet in een net. Maar als hij op de trailer staat eet hij ook als een bouwvakker... uit een hooinet! Hij staat niet op de wei, aan de hand grazen gaat prima met langer gras.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:55

Onze shet staat met zijn vriend een NF en eten uit een IBC vat met rek met net erin en hij eet daar goed uit.

Ik had laatst voor de jonge ruin carli wafer gekocht. Dat is heel mooi voer, bestaat uit lucerne, grassen, kruiden en spelt. Maar dat zijn dus vrij grote blokken.
De shet staat weleens los en kon het pakken. Ik heb hem even rustig laten eten en gekeken wat er gebeurde, maar ging goed en nu krijgen zij ook een klein stukje. Het wordt wel zachter als ze erop kauwen.

Hij doet alles met zijn lippen, maar dat doet de NF ook en die heeft tanden.