Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:34

Mijn paard is net 2 weken geleden gecastreerd op bijna 3 jarige leeftijd, niet omdat hij zo vervelend was maar omdat er anders geen pensionstal houder was dien hem op stal wou hebben.

Castratie is staand gedaan op stal, geen nazorg gehad, totaal geen zwelling of complicaties gehad. Paar uur later liep hij rond alsof er nooit wat was gebeurd. :o
geen vliegjes die infecties kunnen veroorzaken, dat is het mooie aan de winter.

zijn laatste dagje hengst

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:00

Succubi schreef:
Even een vraagje.
Is stro het meest verstandige als stalbedekking?
Wij hebben net nieuwe paddocks met witzand, paarden worden enorm onrustig als ze gescheiden worden, ik denk eraan om hem (de dag) na de castratie wel buiten te zetten.
De 1 zegt wel naar buiten, de ander niet, hebben jullie daar ervaring mee?

Naar buiten is altijd het beste. Kunnen ze wat bewegen en buiten zijn er altijd minder bacteriën als op stal.

KimberleyE

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 06:27

Ik heb wel stro besteld voor als hij terug komt op stal... want heb nu zaagsel en het is hier in de woestijn nogal stoffig .. dus dat werkt niet echt mee denk ik... Voor de rest kan hij alleen op de zand na de castratie..

Er komt vandaag een nieuwe driver helemaal over vanuit bahrain om kennis te maken. Hoop dat deze goed is met een goede trailer en dan kunnen we volgende week opnieuw proberen om naar de kliniek te gaan. Hakkie takkie weg gaat t zakkie ! :) hihi

Hoe gaat het met de gecastreerde paarden inmiddels? Die foto's zien er trouwens echt ... euhm.... tja apart uit ! haha

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:20

Ik hoop dat deze wel goed is Kimberley!! Zou fijn zijn!

Super Pluimpje dat hij geen last heeft gehad! Gelukkig maar!!

Gister weer bij Mooni geweest en ik kan nu al zeggen dat hij echt positief veranderd is! Hij heeft meer oog voor mij ipv de omgeving en heeft weer zijn heerlijke rustige blik in zijn ogen terug!

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:37

Ooh super fijn om te horen Sharon! :-)

Ik hoop ook dat het effect gaat hebben bij saithan! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:41

intressant topic dames!

ik heb een hengstveulen van nu net 9 maanden oud,en ik twijfel ook wat ik zal doen.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:55

Kijk, dit topic heb ik nou net nodig :P Ik heb een hengstveulen van 10 maanden oud en ik zit ook al te dubben wanneer zijn ballies eraf gaan. Er zijn zoveel meningen over wanneer en hoe dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie! Het enige dat ik wel zeker weet is dat ik hem zeker ga ruinen voordat ik hem naar huis haal (hij staat in de opfok)

Daarom lees ik zeker mee, want dr komen interessante dingen langs :) En hele knappe hengsten/ruinen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:57

Die van mij staat ook in de opfok in een hengstengroep,en hij wordt ook zowieso gecastreerd voordat hij naar huis komt,maarja wanneer!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:12

Hihi, wat grappig Snoevie: ik keek waar jouw Fjord in de opfok staat en hij staat ook op Zwetsloot! Die van mij ook :P Maar dan in de andere hengstengroep! Misschien worden ze dan wel tegelijk gecastreerd. Want ik geloof dat ze het daar ook op stal doen. Laat jij het daar doen of op de kliniek?

Oh, das ook wel een vraagje voor iedereen eigenlijk! Hebben jullie liever dat het op de kliniek gebeurd of op de stal zelf?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:14

Oh toevallig! Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het daar wil laten doen of als hij thuiskomt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:13

Saga doet het goed, hij heeft vandaag al weer lekker gespeeld met zn vriendjes. Boel is wel een beetje opgezwollen maar dat hoort er bij.
Ik vind op stal fijner, je mist dan alle stress die je paard kan krijgen als hij naar de kliniek moet. Paard wist van niks tot hij spuitje kreeg. Mocht er een plobleem zijn waarom geen gewone castratie mogelijk is zou ik naar de kliniek gaan.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:53

Monster_tos schreef:
Saga doet het goed, hij heeft vandaag al weer lekker gespeeld met zn vriendjes. Boel is wel een beetje opgezwollen maar dat hoort er bij.
Ik vind op stal fijner, je mist dan alle stress die je paard kan krijgen als hij naar de kliniek moet. Paard wist van niks tot hij spuitje kreeg. Mocht er een plobleem zijn waarom geen gewone castratie mogelijk is zou ik naar de kliniek gaan.

Heel veel beterschap met saga ..... na het zien van de foto's kreeg ik ook wel een beetje een kriebel in mn maag.
Nu twijfel ik helemaal of ik hem wil laten castreren hahaha.
Ik moet zeggen hij is de afgelopen 2 weken enorm braaf, doet zijn grondwerk oefeningen super, heeft niet meer heen en weer gesprongen in de stal. Nu weet ik wel dat het moment opnames zijn en dat hij alsnog weer kan omslaan, maar toch hahaha.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:25

Als de Lusitano hengst waar ik mijn oog op heb laten vallen wordt goedgekeurd, dan komt hij naar NL en zal hij hier worden gecastreerd.
Hij wordt dit jaar 5. Heeft nooit gedekt en vertoond geen hengsten streken. Ben benieuwd hoe het allemaal in zijn werk gaat en hoe hij er op zal reageren....
Hengsten van die fokker zijn over het algemeen als erg rustig en niet ' typisch hengst ' .
Wil het wel staand op stal laten doen en daarna gewoon buiten zetten.

Fijn om hier ervaringen te lezen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:26

Bedankt voor de adviezen :).
Nog 2 nachtjes slapen ;(. Vers stro is geregeld, paddocks staan er klaar voor en idd besloten om hem buiten te houden met de anderen. Vandaag even alleen op stal en hij is helemaal onrustig, zet hem buiten en hij staat een kwartier lang stil in de verte te turen :).
Ik ben blij dat hier veel ervaringen zijn met staand en op stal castreren, ook bij hogere leeftijden!

@pluimpje: Oef! Wat een knapperd!! (swarchwalder fuchs was in eerste instantie mijn eerste keuze voor dekhengst, uiteindelijk voor een rocky mountain horse gegaan, maar nog wel een zwak voor de fuchs! :D )

KimberleyE: Blijft voor je duimen!!

@Sharon_Jims: Fijn dat hij al zo positief is veranderd!

@Monster_tos: Fijn dat het goed gaat met Saga!

@Snoevie en _clau_1991: (grappig, ik had bijna op Zwetsloot gestaan := ). Als je toch al weet dat je gaat castreren kan je het beter maar gewoon meteen doen (als ze zijn ingedaald) dan is de ingreep minder erg, hebben ze nog geen hengstenstreken.

@Limonade: Spannend!

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 06:54

Gister heb ik de trailer meneer op bezoek gehad! Dat deed mijn paardenhartje goed... iemand met liefde voor de dieren.. nu is het probleem hij vraagt 3000 riyaal.. dat is omgerekend 600 euro voor een ritje heen en weer.. en we hebben hem 2 dagen nodig gezien het feit dat hij ook een nachtje moet blijven!

dus ik ben benieuwd wat de eigenaren gaan beslissen !!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 07:03

Mijn hengst is 3weken geleden gecastreerd op 1,5 jarige leeftijd..
Tis gebeurd onder gehele narcose een allemaal goed verlopen, hij is 1 nachtje overgebleven in de kliniek..
Ik was erg blij dat het die dagen zokoud was, hoefde niks tespoelen en geneesde netjes vanzelf..
Veel naar buiten voor de beweging en een schone stal is het allerbelangijkste..(had hem op vlas en stro staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:18

Hier nog steeds geen reden tot castratie te bespeuren bij mijn warmbloed :)

Zaterdag lekker terug zadeltje erop en erop gestapt. Hij had wel eerst lekker een uur mogen uitrazen met een leeftijdsgenootje (ruin) dus overtollige energie was ie wel kwijt.
Kerel heeft het super gedaan! Zijn speelmaatje stond met zijn merrie vlak naast de bak, enkel gaasdraad ertussen. merrie met d'r kont zowat ertegen, hij had wel interesse MAAR liet zich er erg fijn langs sturen. 1e keer stopte hij wel maar zachtjes been eraan en hij ging netjes verder met wat ik vroeg.

De shet laat duidelijk merken dat voorjaar eraan komt, die is veel vrolijker als hengst. Maar die was altijd al duidelijker daarin, maar alweer makkelijk te hanteren.

Zolang het zo blijft mogen ze hier dus hun ballen houden. Alleen m'n weiland nog netjes voorzien van nieuwe, stevige omheining.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:06

Vandaag "D-Day" -O-
Alsof hij het weet, gisteren met mijn merrie bij hem op stal (kwam van een buitenrit) en hij zag haar niet staan. Hij is de laatste dagen zo onwijs rustig en braaf :)

@KimberleyE: Is dat niet heel erg duur?? Hopen dat de eigenaar het goed vind!

@Varekaj: Fijn dat hij het zo goed doet :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:10

Succes en sterkte vandaag Succubi!!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:12

Thanx! :)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:20

Succubi schreef:
Vandaag "D-Day" -O-
Alsof hij het weet, gisteren met mijn merrie bij hem op stal (kwam van een buitenrit) en hij zag haar niet staan. Hij is de laatste dagen zo onwijs rustig en braaf :)

Jaa dat is ontzettend duur ! en daarom hebben ze vandaag besloten dat ze niet met hem in zee gaan... ( ben overigens wel uitgenodigd om bij hem op zijn stal een keer te komen rijden ! :j ben benieuwd!

Onze trailer is dus nu weg gebracht naar de workshop voor reparatie, en ik hoop dat ze hem deze keer goed fixen..

En jij succes met je toekomstige ruin !!! Laat weten hoe het is gegaan ben benieuwd !!

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:52

Heel veel succes met Gráni !! Laat ons maar wat weten .... incl foto's ;-)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:21

Heel veel succes met Gráni :) Hoop dat het allemaal goed gaat! En foto's inderdaad ;)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:26

Succubi schreef:
Vandaag "D-Day" -O-

Spannend hoor, succes!!

Ik zit hier nog op de keuring te wachten, dan weet ik of hij naar NL toekomt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:36

Even snel een vraag. Moet de stal leeg zijn tijdens de castratie of is het juist handig als hij al helemaal opgestrooid is??.
Ik heb hem nu leeg gebezemd en sta in dubio :o