Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:27

Idd, het is bijna altijd kiezen tussen 2 kwaden!
Gelukkig is die van mij heel rustig met dat ding om en heeft hij zijn "lot" wel geaccepteerd ;) Het land waar hij nu in staat wordt ook wel steeds minder, maar 1 dag zonder korf is hem op dit moment nog steeds te veel. Het is ook nog eens koeien-gras, dus lekker vet! Maar goed, die van mij gaat s avonds op stal, dus dan kan hij gelukkig gewoon eten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:38

Leedebee schreef:
Idd, het is bijna altijd kiezen tussen 2 kwaden!
Gelukkig is die van mij heel rustig met dat ding om en heeft hij zijn "lot" wel geaccepteerd ;) Het land waar hij nu in staat wordt ook wel steeds minder, maar 1 dag zonder korf is hem op dit moment nog steeds te veel. Het is ook nog eens koeien-gras, dus lekker vet! Maar goed, die van mij gaat s avonds op stal, dus dan kan hij gelukkig gewoon eten.

Was bij onze Hap ook wel zo hoor. Maar toen stond er genoeg gras en stond ze ook lang buiten overdag. Nu een paar uur en is het gras eigenlijk te kort om met de korf te grazen. En dan wordt ze erg onrustig en stout. Daarom de korf voorlopig maar even af buiten. Onze Haf is een draakie :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:43

haha, vertel mij wat! Heb ook een Haf gehad en volgens mij hebben ze allemaal draken-bloed! :+
Zo zie je ook maar weer dat elk paard weer anders reageert. Het blijft gewoon een kwestie van per dag bekijken hoe het weer is, hoe je paard er bij staat en hoe hij het land uit komt... Ik ben toch wel heel blij dat ik ooit zo'n ding gekocht heb!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:47

Leedebee schreef:
haha, vertel mij wat! Heb ook een Haf gehad en volgens mij hebben ze allemaal draken-bloed! :+
Zo zie je ook maar weer dat elk paard weer anders reageert. Het blijft gewoon een kwestie van per dag bekijken hoe het weer is, hoe je paard er bij staat en hoe hij het land uit komt... Ik ben toch wel heel blij dat ik ooit zo'n ding gekocht heb!

Ik ook! En ze is er zeker ook wel aan gewend, maar nu ze bijna niets meer kan knabbelen is ze alleen maar aan het klieren. Ik hoop dat ik haar de komende maanden zonder korf in conditie kan houden. Ze komen iig niet te lang op het gras nu.....

ponyzotje

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:02

Heb 't zelfde als nadita. Daya werd de laatste dagen inderdaad ook stouter met de korf en de draden gingen een paar keer neer. Zonder korf is dat nu niet meer gebeurd.
Ze is weer wat aan het aankomen... Maar stofzuigert eigenlijk niet meer alle hooisprietjes helemaal weg... Maar in het voorjaar moet hij absoluut weer 24/7 aan hoor. Wat ben ik "jaloers" op het bericht van ijssnuiver!! Hopelijk leert ze het hier ook nog ooit eens.

Koude nachten ja, maar veel gras om fructaan in op te slaan staat er niet echt meer. Wel wat, maar vooral lichtjes omgeploegd. Kan 'm nu wel weer aandoen maar vrees dat ze daar nogal fel op gaat worden dan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:56

Even een dikke vette schop van mij..

De lente zit er weer aan te komen.. het gras gaat weer een beetje groeien..
Nu zit ik een beetje te twijfelen, of ik zijn masker al weer op ga doen.

Wanneer beginnen jullie weer?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:00

Ik begon eigenlijk altijd meteen de eerste dag dat ze weer het land opgingen. Dat was meestal pas in april, soms zelfs mei.... maar goed, bij ons komen de paarden ook pas weer op het land als het echt een tijd goed weer en redelijk droog is geweest. Ze staan in de winter niet op t land (Randsstad).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:05

Wij hebben gelukkig heel de winter door weidegang.. Ze gaan gewoon van 8 tot 6 naar buiten..
Ze lopen wel veel kapot, maar het weiland is zo groot dat dat geen kwaad kan.. nog steeds veel te veel gras.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:10

Mijne heeft haar korf aangehad op de dag dat de weides bemest waren en ze er weer op gingen, tot de eerste regenbui toen mocht ie even af. Maar gezien de temperaturen schiet het gras bij ons weer heel snel op, weides zijn alweer groen aan het worden dus hij is vandaag weer opgegaan. Doet haar hum de eerste paar dagen geen goed, maar gezien van die paar dagen zonder haar manenkam al wat dikker en harder was geworden, gaat ie gewoon weer aan. Vette weiden én bemest met varkensmest, dan wordt ze al dik als ze er te lang naar kijkt. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:50

mijn paard heeft hem omgehad als ze even op het land mocht van de winter-voorjaar.
Ze komt niet meer zonder GG op de wei, en heeft ook geen problemen met dat ding. Ik hoop dat het lukt haar graastijd te verlengen van de huidige 2 tot 2,5 uur naar een uurtje of 4 tot hopelijk 6.
Dan hoef ik haar minder bij te voeren in de paddock, van het voordroog wordt ze namelijk ook te dik en daar voer ik snel te veel van omdat ze het zo snel op heeft en dat ondanks fijnmazig hooinet.

Ze moet echt af gaan vallen, en hoop dat dat gaat lukken met wat meer uurtjes op het land zodat ze wel wat meer beweging en afwisseling heeft en steeds wat kan knabbelen, en in totaal minder binnen krijgt dan in de paddock met hooi of wei zonder graasmasker.

Hoe is jullie ervaring met een graasmasker? Wordt de stofwisseling ook zuiniger doordat ze minder binnen krijgen? (zoalsbij mensen die weinig eten) of valt dat mee? Beweging/training is een probleem vanwege blessures en alleen kunnen stappen en dan ook nog alleen wanneer ze geen last heeft van haar blessures.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:18

hier gaan ze waarschijnlijk volgende week 't land op, en 2 dagen later krijgt ze d'r korf om :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:50

wij bekijken het van dag tot dag. Mone is helaas wel iets dikker uit de winter aan het komen dan de bedoeling was. hun weide wordt ietsje groener maar niet zorgwekkend. wel zijn we kalm aan het hooi aan het terugschroeven nu. wij kijken dus per keer wat we zien gebeuren, en daarop reageren we dan. de twijfel om haar de korf aan te doen begint zoetjesaan wel te komen, maar eerst kunnen we met het bijvoer nog een hoop doen...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:41

Mijn paard krijgt het masker niet meer om. Ze is momenteel tegen de dunne kant, maar wel nog ieder jaar erg gevoelig op bevangen(is ooit 1x heel licht hoefbevangen geweest). En ik heb dit jaar voor het eerst de beschikking over een zandpaddock die midden in het weiland ligt. Dus ik kan nu echt heeel langzaam het gras opbouwen zonder dat ze dan op stal moet. Ideaal!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:23

Die van mij heeft hem nu even niet meer om omdat het land, waar ze al de hele winter op lopen, vertrapt is. Toch weet hij zelfs hiervan nog dik te worden! -O-

Ik was al aan het oefenen met buiten rijden, omdat we geen bak hebben maar alleen weiland. Dat is in de zomer heel leuk, maar zolang het elke keer regent is het land gewoon te nat en staat hij dus stil. Nu ging het al hartstikke goed.. eindelijk kon hij aan het werk met lange stap ritten... breekt er weer Rhino uit! Hopelijk is dat eerdaags weer over, dan kunnen we weer naar buiten ;)

Om even te reageren op de vraag van @joyce B:
Toen hij hem voor het eerst om kreeg viel hij heel goed af, maar nu lijkt toch het "effect" wat minder ondanks dat er weinig gras meer stond (toen hij m nog wel om had). Ik weet alleen niet of dit komt omdat hij heel behendig is met dat ding of dat zijn stofwisseling hier op aangepast is...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:26

Dank je Leedebee voor je antwoord, hoop op meer ervaringen of het resultaat blijvend is (vooralsnog valt die van mij niet af, maar die krijgt dan ook nogal veel ruwvoer, dus zal wel aan mijzelf liggen)

Wel had mijn merrie vandaag haar GG halster met masker afgekregen! Gelukkig staan ze maar 2 a 2,5 uur op het gras, maar ze stond lekker met bloot hoofd te grazen... :( En twijfelde even of ze zich zou laten vangen O:)
Kijken of ik hem nog iets kan verstellen, want wil natuurlijk niet dat ze dit jaar weer bevangen raakt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:43

Mijne heeft hem sinds einde weideseisoen eind oktober (weet niet precies meer) niet meer om gehad. Met de flinke vorst mochten ze op het land, maar slecht een paar uur en dat ging goed. Zij mocht ook op de nattere dagen op het land, omdat ze wat problemen had (opgetrokken buikje) en daar knapte ze wel van op. Ook zonder graasmasker. Ze staan in de winter voornamelijk in de bak met hooi, dus dan is het verder niet nodig, en met sneeuw een grasmasker vind ik zo sneu; dan is het al moeilijk om bij het gras te komen.

Straks in de lente, begin weideseisoen, gaat hij weer om.

Ik had hem overigens ook een paar uur omgedaan toen ze een verdoving had gehad en niet mocht eten. Ik had het afgeplakt met ducktape. Zoooooo sneu en ze vond het 3x niets, dat ik hem binnen no time weer had afgedaan en maar bij haar ben gaan zitten om te letten dat ze niets at en wachten tot de verdoving goed genoeg was uitgewerkt :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:55

@joyce B
Hou je wel haar tanden in de gaten? Er zijn veel ervaringen met de GG en schuin afgesleten tanden.
Je zou kunnen kijken om het ruwvoer iets te minderen, maar hij moet natuurlijk wel genoeg over houden ;)
Krijgt hij ook beweging?

De gouden combi is natuurlijk graaskorf + beweging, dus ik ben benieuwd of die van mij van de zomer weer goed op gewicht komt. Dan kan ik weer elke dag rijden.

De laatste jaren zijn de de zomers steeds verpest door omstandigheden. De ene zomer had hij een peesblessure en tegen de tijd dat het over was ging het alleen maar regenen! Het jaar erna werden onze zadels gestolen en eer dat ik een nieuw passend zadel had gevonden was het rij seizoen al weer voorbij! Dit jaar hebben we nog niet kunnen rijden, omdat het veel te nat was in het land. Vandaar dat we nu aan het oefenen zijn met buiten rijden, maar dat is 1x per week, dus dat schiet ook niet echt op ;)

Hij heeft trouwens niet een hele dikke buik, maar zijn manenkam reageert heel snel op het fructaangehalte. Stiekem ben ik bang dat hij toch insuline resistent is, want hij heeft toch die typische speknek en vetpockets op zijn schouders en kont die maar niet weg gaan. Maar goed, we zullen het van de zomer wel zien of hij in vorm komt :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:29

Haar tanden slijten harder van het schrapen over de trailies en de kozijnen dan van eten door dat masker verwacht ik... Toen ik haar kocht dacht de dierenarts dat ze een luchtzuiger was, maar dat is niet zo.

Beweging geven lukt niet. Staat al bijna 2 jaar "stil" met blessures en raakte dus vorig jaar hoefbevangen na 1 nacht in een iets vollere wei. Nu nog steeds problemen met losse wand, hoefscheur en is net weer herstellende van stokkreupel door te kort bekappen... Zelfs stappen hebben we de afgelopen weken niet meer kunnen doen.

Ze heeft het graasmasker maar beperkt op. Nu dus alleen die 2 a 2,5 uur in de wei. Hopelijk straks een uurtje of 4 tot 6 (zou fijn zijn voor haar en een stuk makkelijker in het dagprogramma van mijzelf in te passen) op de wei. Verder heeft ze hem niet om in de paddock. Denk dat het slijten een stuk minder risicovol is , dan bij paarden die hem echt van 's morgens tot 's avonds of zelfs 24/7 om hebben...
Dat zou ik echt niet willen!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:51

ik begin me nu al weer zorgen te maken, zucht

mevrouw heeft 2 maand stil gestaan wegens blessure en ja ze is weer modder vet en ze nog niet eens op het weiland geweest.

zijn nu weer hard aan trainen om het buikje weer weg te krijgen

maar om haar nou hele zomer met een korf op te zetten waar ze niks door kan eten

Afbeelding

deze heb ik nu en ze kan er niks door eten :n

zijn er ook nog korfen waar het wel word door beperkt maar toch wel kunnen eten.
want om nou een paard de hele dag schurend over de grond in de wei te zien vind ik eerlijk gezegd ook niks :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:16

@ Mellanie: hoezo kunnen ze daar niets door eten? Er zijn honderden paarden die met zo'n korf op lopen, waaronder onze Haf. Ze heeft er de hele zomer mee gelopen vorig jaar, en kon er prima door eten.
Het kost mss even tijd voor een paard om de kunst onder de knie te krijgen. Onze haf had het binnen een half uur door.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:18

Ik heb de korf sinds december af. Toen was het gras in de weides te kort om met korf te kunnen eten. Denk dat de korf met een week of 3 - 4 weer op gaat, als er weer een beetje gras staat.
Onze Haf is er mooi slank van geworden vorig jaar. Ze ziet er nu super uit.
Afbeelding

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:35

nadita schreef:
@ Mellanie: hoezo kunnen ze daar niets door eten? Er zijn honderden paarden die met zo'n korf op lopen, waaronder onze Haf. Ze heeft er de hele zomer mee gelopen vorig jaar, en kon er prima door eten.
Het kost mss even tijd voor een paard om de kunst onder de knie te krijgen. Onze haf had het binnen een half uur door.

mijn pony h eeft er vorig jaar weken mee rondgelopen en zelf op het hoge gras beseft ze niet dat ze er door kan eten
je kan gewoon haar spoor zien waar ze langs sleept en gaat de hele dag door :j

tja zo baasje zo paard he :o?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:35

_Mellanie schreef:
nadita schreef:

mijn pony h eeft er vorig jaar weken mee rondgelopen en zelf op het hoge gras beseft ze niet dat ze er door kan eten
je kan gewoon haar spoor zien waar ze langs sleept en gaat de hele dag door :j

tja zo baasje zo paard he :o?

Dat "slepen" / spoor in het gras achterlaten doet mijn pony ook. Ze moeten een bepaalde ja-knik beweging maken en op het gras duwen om het te kunnen pakken. Dat kan je wel een beetje zien in het filmpje in mn profiel (de 1e).
Heb je er al eens naast gestaan om te horen of ze gras afbreekt?
Beetje gras en doorheen proppen wil ook nog wel eens helpen om door te krijgen dat er eten door dat gat komt :D

@joyce B
Oh, dat is wel vervelend zeg! Dan doe je al wat er mogelijk is denk ik ;)
Hou toch haar tanden in de gaten hoor :o

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:37

Wat betreft de tanden heb ik laatst aan mijn dierenarts / tandarts gevraagd. Volgens hem valt het allemaal wel mee, aangezien de graasmaskers van rubber zijn gemaakt. Mijn paard heeft nu 2 jaar op de wei gestaan met een greenguard om, en volgens hem was er niets aan zijn tanden te zien. De greenguard heeft inmiddels wel zijn beste tijd gehad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:30

Mijn grote heeft wel wat slijtage op de voortanden ontdekte ik laatst, maar die heeft helemaal geen graaskorf := Mijn pony staat er zomers 24/7 mee en nog niets aan gemerkt.