Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:34

soms wel, soms naar de bilt, ligt er net aan wanneer ik heen wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:09

tisby schreef:
Ga je dan ook naar de Beemster?

Zit er dan ook een kliniek van Laarakker in de Beemster?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:53

nee maar daar is annika 1 x per 8 weken, soms samen met charlotte, als je er meer over wilt weten moet je even hun bellen in de bilt, daar kunnen ze je er meer over vertellen

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:20

Ik meld me hier helaas ook even......mijn 3 jarige Tinker heeft in ernstige mate last van maagzweren ;(

Zaterdagochtend kwam ik bij ze op de wei(staan 24/7)had al zoiets dat Patrick niet lekker was maar verder geen gekke dingen.
Moest werken,'s middags kwam ik het zat me toch niet lekker.
Hij toont zo ie zo slecht als hij koliek oid heeft.
Ben met hem gaan stappen en heb de da gebeld en die adviseerde om het nog even een uurtje aan te kijken.
Snel thuis gaan eten en weer terug.
Hij was nog steeds hetzelfde, geen koorts wel opgetrokken buik.
Da maar weer gebeld en die is gekomen.
Darmen lagen stil,ze heeft m opgevoeld een soort verstopping en ze voelde dat de darm ietsje gezakt was.
Ze heeft m pijnstilling gespoten en ........weet ik niet meer???
Ze heeft m parafine toegedient om te laxeren.
2 uur later zou ze terug komen op nog een keer op te voelen hoe de darm erbij lag.
Moest met hem stappen iedere keer 10 min.
om 22.30 kwam ze terug(was wat laat door een keizersnee)er waren weer darmgeluiden en de darm lag goed.
Ze heeft m niks gegeven en tussen 1.00-2.00 uur zou de medicatie voor de darmen uitgewerkt zijn dus heb de hele nacht met hem gestapt(om de zoveel uur)
Om 4 uur zag ik aan hem dat het toch weer mis was(toonde nog steeds niet maar zag het toch aan hem)dus de da weer gebeld.
Darmen lagen stil weer pijnstilling en ....???? gespoten.
En weer stappen stappen stappen..... zag gewoon aan hem dat hij toch niet opknapte dus rond 11.00 uur weer da gebeld en is weer gekomen.
Er waren wel darmgeluiden, darm lag goed.
Hij gaapte ook heel erg veel en dan ook vooral als hij moest stappen.
Hij was ook erg sloom, da zei dan is er iets in de maag niet goed.
Goed in de gaten houden en ze zou de volgende dag regelen dat we naar de kliniek konden voor een scopie.
Maandag konden we gelukkig terecht bij de kliniek.
Eerst klinisch onderzocht dat was allemaal in orde.
Daarna opgevoeld zonder buscopan voelde allemaal goed, daarna met buscopan ook allemaal goed.
Toen overlegt voor een scopie, hij verwachtte bij een jong paard zoals Patrick dat daar waarschijnlijk geen gekke dingen uit voort zouden komen aangezien de klachten voor zweren oid bij hem niet aanwezig waren op het gapen en sloom zijn na.
Toch besloten op een scopie te doen, waar helaas op te zien was dat hij in ernstige mate last heeft van meerde maagzweren ;( zo erg heeft de arts nog nooit gezien bij zo'n jong paard.
De arts zelf schrok er ook van en had dit zeker niet verwacht,zeker niet dat Patrick niet toont.
Aan het voer kan het niet liggen krijgen hier onbeperkt ruwvoer doormiddel van weidegang en hooi-voordroog.
Stress is in onze ogen niet mogelijk Patrick is de rustheid zelf is nooit gestresst in onze ogen......dus blijft een raadsel hoe het komt dat hij ze zo erg heeft.
We hebben gelijk een behandeling gestart Gastroguard en Pronutrin.
Langzaam aan weer wennen aan voer, hij heeft vanaf zaterdag niets meer mogen eten i.v.m. koliek misschien heeft hij zelf al eerder niet meer gegeten.
We hebben ook nog een algeheel bloedonderzoek gedaan, daar kwam niets zorgwekkends uit.
Magnesium was te laag daar gaan we hem nu een suplement voor geven.
11 augustus moeten we terug voor een scopie om te kijken of de medicatie aanslaat of niet.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:27

Zo, da's best even schrikken... Veel sterkte voor jou en beterschap voor je paard! :(:)
Zoiets ontdekken is zeker niet fijn, maar aangezien je er -denk ik toch- op tijd bij bent, is het waarschijnlijk wel nog helemaal te genezen... :j

Pronutrin kreeg mijn paard ook als 'probeersel' om te ontdekken of het inderdaad zijn maag wel was (hebben geen scopie laten doen) en ja hoor. Alleen was bij ons de Pronutrin niet sterk genoeg en heeft hij daarna dus nog een kuurtje Gastrogard gekregen; die hielp wel super goed. Voor alle veiligheid ben ik daarna nog maagcompositum vd Groene Os gaan geven, en inmiddels is het onder controle.

In dit topic staan zeker goede tips en ondervindingen, lees het dus zeker even door, ik heb er zelf ook veel aan gehad!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:44

@ Patrick, erg herkenbaar... "helaas" hebben de meeste paarden weinig symptomen. Misschien is die van jou innerlijk wel "nerveus" een echte binnenvetter. Magnesium te kort heeft namelijk ook met stress te maken. Ik zou er ook nog magencompositum (of iets dergelijks) bij halen, veel goedkoper dan ponutrin en werkt ook heel goed.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:46

Ik zag toevallig eerder deze week op Paardendrogist dat het maagcompositum in de aanbieding staat *\o/*

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:48

Ja, ik zag het ook, had natuurlijk de week ervoor net besteld ;( >;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:50

Haha jammer, maar zo typisch. Overkomt mij ook altijd... Als we nou binnekort met z'n allen een grooote bestelling doen, dan krijgen we vast ook korting, niet? :D Groene Os zou ons moeten sponsoren, hun omzet stijgt altijd maar door ons hihi.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:51

Pronutrin doet bij mijn paard ook weinig of niks, de maagcompositum daarentegen werkt heel fijn.

Helaas vorige maand nog een pot in reserve besteld :(
Maar collectief bestellen is misschien nog een idee :D vriendin gebruikt het ook voor haar oudje

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:17

@ Patrick , wat vervelend . Moet jij nu ook 2 weken elke dag 1 spuit gastrogard geven? En dan na die 2 weken moet ik nog een week er halve dosering geven en starten met de pronutrin en die een kuur geven?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:32

Jee heftig verhaal Patrick. Hopelijk slaat de medicatie snel aan!

Hier ook weer een kleine terugval ondanks 24/7 buiten en dus ruwvoer. Meer gapen, dus meteen een pot gastro care besteld.
Dat maagcompositum, kan je dat altijd blijven geven?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:42

Is puur natuur, dus ik vermoed van wel?
Ik heb 2 potten gegeven, dan een dikke maand er mee gestopt, maar aangezien hij terug begint te gapen en nijdig wordt met aansingelen ga ik straks toch maar een nieuwe pot bestellen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:48

volgens mijn DA is het super spul en mag je het continu geven. Ik moet wel zeggen dat ik als alles goed ga ik maar een halve dosis geef (dus 2x 1 maatschepje door het voer) en bv voor een wedstrijd of andere verplaatsing, dan geef ik de volledige dosis gedurende de 3 dagen: 1 ervoor tot 1 erna... en ik stop nu wel elke maand 5 dagen omdat ik dan andere kruiden moet geven voor de verkramping door hengstigheid te veminderen...

Als ik merk dat haar mest meer dan 1 dag anders is of andere symptomen vertoont, dan geef ik gedurende 2 tot 4 weken ook de volledige dosis, is het dan niet beter, haal ik een sterkere versie bij de DA.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:52

Hier is de mest momenteel ook weer wat platter :j da's toch iets wat altijd terug lijkt te komen in combi met zuur bij aansingelen en gapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:58

@_Patrick_ Wat een ellende zeg, hopelijk reageert je paard snel op de medicatie en is het herstel voorspoedig...

Maag compositum mag je inderdaad blijven geven ter onderhoud. Zag ook dat het in de aanbieding was, maar bij Dochorse hebben ze een aanbieding dat je geen verzendkosten hoeft te betalen dus heb ik een potje gastro entero (sensipharm) besteld bij ze. Ben benieuwd wat dat voor effect heeft, ze reageert iig wel ontzettend goed op de tabletten tegen jeuk van sensipharm! Ik begin er echter pas volgende week mee, aangezien we dinsdag naar Steffi van der Laarse gaan en ik niet wil dat mijn paard op de een of andere manier 'beïnvloed' is door supplementen waardoor Steffi misschien iets over het hoofd zou zien ofzo. Klinkt overdreven maar doe het toch voor de zekerheid :o

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:07

Magnesium te kort komt door de groei van m'n paard verteld de arts in de kliniek.
Maagzweren kan ook veroorzaakt worden door het helicobacter bacterie alleen is het helaas paarden nog niet sluitend bewezen.
Heb vandaag nog contact gehad met de kliniek, Patrick wil absoluut op geen enkele manier de Pronutrin eten of doorslikken.
De Gastrogard is nu het belangrijkst, dus mag gaan proberen door hele kleine beetjes te proberen om door het voer te doen en kijken of hij dan uiteindelijk het wilt eten.
Na het weekend moet ik contact terug opnemen met de kliniek hoe het gaat met hem en of hij dan de Pronutrin wilt opeten.
Ik zie nog geen enkele verbetering helaas, de arts zegt ook in deze ernstige mate zoals we dat nog nooit gezien hebben zal het bij hem langer duren voor je verbetering ziet.

Ik zat er even helemaal doorheen.....

Patrick zoals hij altijd is....

Afbeelding

Afbeelding
In me profiel staan meer foto's of in de topic's.

Patrick gister.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:24

Arme stakker, die ziet er inderdaad echt niet vrolijk uit... :(:)
De open mond op de eerste 'slechte' foto viel me natuurlijk weer meteen op.
Hopen op spoedig herstel!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:41

rockey schreef:
@ Patrick , wat vervelend . Moet jij nu ook 2 weken elke dag 1 spuit gastrogard geven? En dan na die 2 weken moet ik nog een week er halve dosering geven en starten met de pronutrin en die een kuur geven?

Ik moest ook dat schema aanhouden voor de gastrogard.

Ik gebruik overigens als supplement NutriScience GastroCare. Prijzig, maar voor mijn paard werkt dit beter dan pronutrin en de overige producten van de groene os.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:55

@Patrick: Je ziet inderdaad aan de foto's hoe hij zich voelt :(:) Hoop echt zo dat jullie snel de situatie weer onder controle hebben en hij zich weer goed gaat voelen. Wat een mooi paard is het trouwens!

Whis en ik zijn onlangs bij Steffi van der Laarse geweest, het was een heel interessante behandeling maar er kwam wel uit dat Whis dus wel nog last heeft van haar maag :\ Dus ondanks alle aanpassingen in het voer, 24/7 buiten en al het andere is het dus weer raak en daar baal ik echt van. Met accupunctuur en speciale kruiden proberen wij het nu de duim te drukken, over 6 weken moeten we terugkomen om te kijken of alles ok is met d'r (zo niet ga ik weer voor een endoscopie). Ze moet door die kruiden in ieder geval een stuk minder gaan luchtzuigen, dus ik ben benieuwd.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:18

hoe zijn jullie ervaringen met Maagcompositum?

mijn paard wil namelijk met geen mogelijkheid pronutrin eten....

of welk ander supplement zou ik nu kunnen gaan voeren? het idee was namelijk om 2 weken volledige kuur gastrogard te geven, en daarna nog 2 kuren iedere dag een halve tube, in combinatie met pronutrin.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:28

Volgens de arts die wij hadden schijnt pronutrin beter te zijn, die van mij wilde het niet eten de 1e dagen maar eet het nu ook.

_Patrick_ schreef:
Vanmorgen met Patrick naar de kliniek geweest voor een scopie van zijn maag........ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Er was duidelijk verbetering te zien in zijn maag.
De zweren zijn mooi aan het genezen en sommige waren al genezen.
Ook laat Patrick niet zien dat het beter gaat moeten we hem gewoon de tijd geven om hem uit die neerwaartse spiraal te krijgen.
Heeft lang geduurd voor hij onderin was dus duurd ook lang voor hij er weer uit is.
Maar hij is goed op weg.
Medicatie blijft hij nog even houden, sept contact opnemen met de kliniek hoe het gaat met hem.
En dan in okt voor een scopie.

Er valt zoveel spanning van ons af pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.

Patrick we blijven nog steeds voor je vechten en we houden van je <3 kom op jongen nog even die neerwaartste spiraal uit :*

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:35

wat goed zeg!! gelukkig gaat het met die van mij ook echt veel beter, hij vreet bij het leven!

de arts zei inderdaad dus ook, dat pronutrin het beste was, in combinatie met de gastrogard, als laatste zetje. maar als hij dat door zijn brokken krijgt, laat hij juist zijn eten weer staan, en dat is iets wat we juist niet willen hebben, in slobber etc, of een spuit ging ook niet. hij wordt al stierlijk vervelend van iedere dag die gastrogard. dus nu was ik opzoek naar eventueel iets anders, wat ik erbij kan geven.

ben dus eigenlik ook opzoek naar een goed supplement, wat ik hem kan geven, net voor en na concours, of eventueel andere stressvolle situaties. iemand suggesties?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:37

ik ben best tevreden van de maagcompositum, maar heb soms nog een iets "sterkere" kruidenmengeling van mijn DA

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:40

Wat onze arts ook nog als advies gaf vandaag is de korrels vermalen tot poeder dan met water oplossen en met een spuit geven....