[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:36

Jibbel schreef:
Eet ze slobber Sita? Mijn merrie at ook niet meer omdat ze haar poeders over haar brok kreeg, maar sinds ze het met haar slobber krijgt, gaat het er erg makkelijk in. Misschien helpt dat bij jouw kleintje ook. Ik geef de slobber mash van Havens, daar zit vanalles is en is ook een beetje zoetig en erg smakelijk. Fijn iig dat de koorst zo snel gezakt is!

@ Esther: Balen joh, ik zou het heel even aankijken hoe ze het doet en oppakt en desnoods waag je er een belletje naar de DA aan, die kan je dan wel vertellen hoe en of wat.

Oh, dat kan ik idd nog wel proberen! Ze heeft dat ook nog nooit gehad, dus kan t wel proberen...
Heb net ook appelmoes meegenomen met de boodschappen om het zo te geven. Maar ik moet morgen toch naar de fourage dan neem ik wel een zakje slobber mee, vind de rest ook wel lekker.. :j

wuswa

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:33

Mijn ervaring: koop die van Havens! Mijn paarden vinden die echt het allerlekkerste en (bv) die van Pavo eten ze niet.....

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:41

Hier maakt het niet uit wat ze eten qua slobber, ze eten t allemaal van elk merk.. Tenminste, mijn andere paarden dan.. :)) En er moet maar net een Havens dealer in de buurt zitten en die zit er dus niet.. ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:55

Nou mss is het dan zo: als ze eenmaal die van Havens geproefd hebben, willen ze de andere merken niet meer :D :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:57

Wie weet... Maar ach, het zijn en blijven Haflingers (die van mij) en die vreten nu eenmaal alles wat los en vast zit.. ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:22

wuswa schreef:
Nou mss is het dan zo: als ze eenmaal die van Havens geproefd hebben, willen ze de andere merken niet meer :D :D

Dat denk ik ook ja! haha! :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:36

Even een *\o/* voor Noraly, ze heeft net de eerste 2 schepjes cubarmix naar binnen gewerkt zonder raar op te kijken! :D
Het is een hele zoete poeder, had het door wat brokken en luzerne gedaan en ze at t lekker op!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:52

fijn zeg, dat scheelt altijd zoveel! De antibiotica voor mn merrie was ook zoet, geen problemen mee, maar de prednisolon is erg bitter, dus ze at gewoon helemaal niks meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:54

appie kreeg toen de prednison in capsules, ging gewoon in een beetje muesli en hij at het zo op :j

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:55

Jibbel schreef:
fijn zeg, dat scheelt altijd zoveel! De antibiotica voor mn merrie was ook zoet, geen problemen mee, maar de prednisolon is erg bitter, dus ze at gewoon helemaal niks meer.

Dat is vervelend he... :\
De druppels die ze kreeg roken ook heel bitter, snap t ook wel dat z ehet dan niet willen hebben..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:14

Vera heeft gister met rijden niet gehoest, wel heel veel gebriest....Zou het hoesten dan eindelijk minder worden? Ook komt er nog steeds heel veel snot uit met briesen....Overigens ben ik nog bezig met een 2e sputosylin kuur....

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:58

Mijn pony heeft het vorige zomer gehad. De DA is hierdoor er vaak bijgeweest en ze heeft ongeveer 3 maanden stil gestaan.
Ze heeft veel medicijnen gehad en er leken geen problemen meer te zijn.
Toen ik weer voor het eerst kon rijden begon ze te hoesten zodra ik was van dr vroeg, dus kwam de dierenarts weer.
Hij zei dat er niets meer aan de hand was, dus hadden we nog wel een soort poeder geprobeerd maar dat werkte niet.
Als je met haar een buitenrit ging maken hoestte ze niet, en in de bak ook niet meer totdat je haar nagevelijk probeerde te rijden.
Ik was gestopt met wedstrijden rijden etc. en nu rijden we alleen nog recreatief met haar. Als ze geen zin heeft begint ze ook 2 of 3 keer te hoesten en stopt dan met hoesten en loopt gewoon weer rustig verder. Ze heeft er nu eigenlijk nouwelijks nog last van, en ze wordt vanacht, 1 januari, (omdat ze de datum niet weten), alweer 22 jaar. :P

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:54

Hoi! Ik ben best enthausiast over dit topic! Ik heb een pony gehad die constant hoestte, maar die hebben we teruggebracht. Nu ben ik bij het eerste zuchtje al bang dat er wat scheelt aan mijn pony en daarom gebruiken wij swinters hoestmix, dat is op kruidenbasis, van een homeopaat, in die mix zit ook fenegriek en deze gaat ook dieper als fenegriek, wij doen een schepje over de brokken met vorst en sneeuw, en die homeopaat zei dat je de paarden ook zo veel mogenlijk buiten op frisse lucht en bewegen en dan komt dat goed, mijne heeft een maand geleden gehoest, toen hebben we hem drie dagen hoestmix gegeven en ik heb hem niet meer gehoord! Ik ben heel blij ermee! Een pot kost rond de twintig euries en ik gebruik het veel in de winter, elke dag, en bij mij gaat ie zeker twee jaar mee, http://www.hopp-homeo.nl als het goed is staat ie daar op, met uitleg erbij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:18

er staan meer producten op voor de luchtwegen, welke gebruik je zelf dan?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:42

*zucht* te voorbarig geweest geloof ik. Gisteren hoestte ze weer behoorlijk met aandraven en toen ze opstond na het rollen. De snotklodders blijven eruit vliegen dan. Ook meende ik een opgezette klier te voelen onder haar kaak en zijn de speekselklieren wat verdikt en nu gaapt ze ook na inspanning en hoesten :? ...Morgen maar weer da bellen......
Hebben jullie ervaring met weerstand en luchtwegcomp. van Groene Os?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:08

Misschien dat het idd een weerstandskwestie is en ze momenteel gewoon elk virusje oppikt. Wel vervelend zeg. Heb je hierover ook al contact gehad met de DA? Evt. zou ze nog slijmoplossers kunnen krijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:08

Esther28, het lijkt wel alsof je nu wel het snot aanpakt maar niet de oorzaak. Dus dat het steeds voort blijft duren omdat je de oorzaak niet weghaalt ?!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:03

Nou vanmiddag toch de dierenarts gebeld. Veer stond met 38gr verhoging en dikke lymfklieren in dr kaak....
Longen waren nog vrij schoon dus dat is wel prettig. Het is waarschijnlijk met een doodsimpele verkoudheid begonnen en omgeslagen naar een infectie op de bovenste luchtwegen. Ze heeft 2 prikken gehad, 1 koortsremmer en onstekingsremmer en een vitamineboost. Verder heb ik quadrisol gekregen en moet er donderdag een aanzienlijke verbetering zijn en zo niet moet ik naar de kliniek voor een bronchoscopie en nog een aantal onderzoekjes...Prednison wilde ze nu nog niet aan beginnen omdat dat dr immuumsysteem platlegd en dat is nu toch al behoorlijk verzwakt. De verklaring van de da voor dr verhoging en dikke klieren is dat haar lichaam nu bezig is de zooi op te ruimen

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:13

Mijn pony is nogal aan het hoesten.
Eerst was het nog niet zo heel erg, gister werd het wat erger, en vanochtend was hij toch wel behoorlijk aan het hoesten.
Het is een soort droge hoest.
Ik weet zeker dat het door het weer komt, maar moet ik het gewoon laten gaan en afwachten, of kan ik beter actie ondernemen?
Is het slimmer om een of ander supplement te gaan voeren, een dierenarts te laten komen?
Ik geef sinds vanochtend Denneknop Honing Siroop van de kruidvat.. Kan ik dit beter wel of niet doen?

Zijn temperatuur is trouwens gewoon normaal, en hij is gewoon vrolijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:17

hoe lang is je pony al aan het hoesten?

kijk een verkoudheid kan het lichaam zelf wel weer oplossen,meestal trekt dan na een weekje hoesten alles weer weg.
maar als het langer duurt en je ziet geel groene slijm/snot dan kan er een ontsteking bij zitten.
zeker als je paard verhoging krijgt moet je dan wel een arts laten kijken..

die siroop zou ik niet weten of dat werkt bij paarden,daar heb ik geen ervaring mee

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:20

Ik heb gisteren weer even gereden voor het eerst sinds lange tijd en ze heeft zowaar niet gehoest onder het zadel! Ze was wel enorm fris en ging hard van start, maar na 2 rondjes kakte ze wel in (gelukkig maar, want het was geen feest) en daarna bleef ze wel lekker doorgaan en echt hard en diep briesen.
Dus er komt iig een hoop uit wat eruit moet. Alleen blijft het meeknijpen nog steeds iets aanwezig, ene dag lijkt het erger dan de andere.
Morgen weer DA bellen en hopelijk mag ik gewoon (eindelijk) gaan afbouwen, want ik wil het niet meer langer geven, omdat ik geen enorme verbetering zie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:23

nou dat klinkt wel positief!
wel fijn dat jij weer kunt rijden,ik zit nog met een winterstop :j
ben wel benieuwd of de dierenarts zegt dat je mag afbouwen of niet

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:25

Ellepel, hij is nu denk een klein weekje aan het hoesten. In het begin was het niet zo erg, af en toe een keertje hoesten. Maar sinds gister is het wel wat erger.
Hij heeft geen last van slijm/snot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:27

en ook geen verhoging he?
persoonlijk zou ik het nog even aankijken denk ik.
een weekje is meestal wel een normale lengte om te hoesten,maar vanaf nu moet je pony dan wel weer opknappen.
als het juist erger word dan zou ik toch de arts es gaan bellen.

meeste veeartsen hebben ook telefonisch spreekuur he?
kost je niks en kun je wel om advies vragen wat je het beste kunt doen.
wat nu wel helpt is om er voor te zorgen dat er geen extra prikkels binnen komen.
dus je pony zoveel mogelijk naar buiten toe, en maak het hooi eventueel nat voordat je dat geeft

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:35

Vanochtend had hij 37.5 dus een normale temperatuur. Ik ga vanavond ook even temperaturen.
M'n pony gaat rond 8 uur naar buiten, en rond 7uur/half8 weer naar binnen.
In de stal is het niet stoffig, en het hooi is ook niet stoffig.
Ik ga het nog even aankijken!