[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:51

Roos, zie mijn onderschrift :D :D
Je hebt overigens wel gelijk dat je met een meetlint verschillen kunt constateren. Maar je hebt ook gelijk (en dat spreekt dan weer tegen een meetlint) in het middelste deel van je laatste bericht :)

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:57

Heb ik je onderschrift echt de eerste keer gemist :o
Ik stuur je even een pb :j

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:41

Ik heb foto's van Indiana's nek.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog meer, ook van haar achterwerk en helemaal, maar ik weet niet hoe ik een link neer kan zetten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:55

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:40

Romeowan, kan het zijn dat die verdikking op de hals bindweefsel is? Weet niet of ze er veel aan schuurt of heeft geschuurd?
Die van mij heeft één knobbel zitten in de manenkam waar hij in het verleden wel aan heeft geschuurd en wat bindweefsel is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:43

Of het bindweefsel is: geen idee. Hoe kan ik het verschil tussen vet en bindweefsel voelen/weten?
Het is momenteel heel erg hard en dik, ze schuurt gek genoeg helemaal niet en dat heeft ze ook nooit gedaan.

Bij haar schoft, schouders en ribben is ze helemaal niet vet. Naast de ruggegraat zit een beetje.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:21

Dat ziet er heftig uit Romeowan, alle alarmbellen bij mij gaan rinkelen. Ik ga eens even terug spitten in wat je geschreven hebt over haar.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:56

Ik meld me hier ook even, weet even niet meer of ik nou ook in het vorige topic soms rondwandelde....
't Gaat om Fiek zijn rasgenoot Kootje, fjordenruin van 20 jaar. Ik kan er vanuit gaan dat hij IR is.
3 jr geleden voor het laatst hoefbevangen geweest, flinke kanteling van de hoefbeentjes, gewicht was toen 550 kg. Gevoeligheid komt steeds terug, heb in oktober xrays laten maken, kanteling van hoefbeentjes was verdwenen, alleen nog verzonken hoefbeentjes, gewicht was toen 518 kg. Te dunne zool, daardoor steeds maar weer gevoelig. Kunststof plakbeslag heeft hem regelmatig kunnen redden. Met hoefschoenen loopt hij ook goed.
We doen sinds oktober niets meer aan de zolen, maar sinds hij weer max 1 uurtje met Best Friend graaskorf grasjes eet zit hij in zijn koppie wel goed, maar zie ik hem weer veel vet opbouwen, voornamelijk bij de staartaanzet. Ribben zijn voelbaar en zichtbaar, buikspieren ook. Een paar weken geleden, toen we toch in de kliniek waren voor een onderzoekje bij mijn Tinkermerrie, heb ik Koot weer op de weegschaal gezet, en woog hij 516 kg. Jammer, maar 2 kg in 6mnd eraf. Ik had em graag in 6 mnd tijd net onder de 500kg willen zien.
Ik denk dat weer eens doormeten geen kwaad kan, en kwam net, na globaal doorspitten van deze 17 bzl, deze site tegen: http://www.bcnd.nl/03400.php Nu heb ik een luxeprobleem.... wie moet ik voor hem kiezen? Zit in het westen van het land, Den Haag, Kootje staat in Voorschoten. In het verleden is hij behandeld door Eveline Hekkenberg, die heeft samengewerkt met Erik Laarakker, maar ze woont al weer een aantal jaren in Zuid-Limburg, iemand uit de omgeving lijkt me dan wat handiger om te consulteren.

Kootje krijgt 2x per dag een plakje hooi, 1x per dag schep Wiesencobs, die ik week zodat een schepje GB erdoor kan, 3 pompjes Omega olie en een handje Safe & Sound. Omega olie voornamelijk voor zijn gewrichten, omdat Glucosaminecomplex helaas op suikerbasis is. Omdat er toch ook fructaan in Wiesencobs zit, ben ik sinds een week teruggegaan naar 1/2 schep ipv hele schep.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:05

Romeorowan, ook ik schrik een beetje van de foto's :(:) vind dat niet leuk om te zeggen... Zij was in het verleden getest op IR toch (kan nog steeds de verhalen niet onthouden van iedereen) Hoe 'erg' was het toen?
Met name haar hals en kont zijn erg hard en zit duidelijk veel vet opgeslagen terwijl ze verder niet heel extreem dik is maar dat vind ik denk ik juist een beetje zorgelijker..
Hoe stond ze momenteel ook alweer? :(:)

Natalia
, in het vorige topic was je ook wel eens te vinden :-)
Uit welke informatie haal je dat in wiesencobs fructaan zit en welke hoeveelheid? Er zit in ieder geval geen suiker toegevoegd verder dus puur het natuurlijke uit de kruiden zelf die op een kalkrijke bodem staan waardoor ze van nature minder fructaan bevatten toch..
Een hele schep ervan vind ik best veel maar Koot was dan ook al aardig slank.. 3 pompjes omega olie? Waarom kies je daarvoor? Heb je die van de groene os? Onze type paarden hebben echt aan 1 pompje genoeg omdat ze anders alle energie uit de olie kunnen halen en de rest als vet op slaan wat ze binnen krijgen, snap het wel met de glucosamine maar therapeute hier noemde voor Cris ook gewoon 1 pompje olie met de glucosamine als voldoende..
Heb je nog recente foto's van hem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:17

romeorowan schreef:
Of het bindweefsel is: geen idee. Hoe kan ik het verschil tussen vet en bindweefsel voelen/weten?
Het is momenteel heel erg hard en dik, ze schuurt gek genoeg helemaal niet en dat heeft ze ook nooit gedaan.

Bij haar schoft, schouders en ribben is ze helemaal niet vet. Naast de ruggegraat zit een beetje.

jij gaf al selenium he? al duurt dat vrij lang voor je verschil ziet
als ik haar nek zo zie doet het me toch heel erg denken aan een steatitis nek/vetnecrose
doet het ook pijn als je er aan komt?
was daar ook naar gekeken?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:27

Ik zal het verhaal van Indiana even in het kort vertellen.
1996 veel te dik uit Amerika gekomen.
Afvallen lukte niet, niet door minder eten, niet door meer beweging en ook niet door dracht en veulen.
Altijd heb ik heb op het voer gelet (vnl. op de eiwitten)
2005 is ze hoefbevangen geraakt, 2 weken in de kliniek gestaan en daar getest op IR.
Diagnose: IR/EMS.
2008 haar laatste veulen gekregen, veulen is op 5,5 maand gespeend omdat Indiana toen erg slank werd. Voor het eerst!!!!!
Sinds 2005 niet meer bevangen geweest, het gaat tot nu toe erg goed.
Alleen de nek en billen zijn sinds een maand of 2 weer erg hard en dik en daar wordt ik erg nerveus van.

Ze is aan het 2 flesje chevivit bezig. Ze krijgt magnesiumchelaat.
Ik ben halverwege de tweede bus Gluco balance, maar dat is nu getest als zijnde niet goed voor haar, dus daar weer mee gestopt.
Ook de Wiesencobs van Marstall zijn niet goed getest (2,5% fructaan).
Ze staat sinds 2 weken af en toe een half uurtje op het gras in de fructaan gunstige periode.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:34

is het een idee om weer es bloed te laten prikken en te kijken hoe een en ander ervoor staat?
steatitis kunnen ze in het bloed dacht ik wel zien.
je hebt haar nu laten nakijken door een homeopaat toch?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:57

Ze is nu nagekeken door een holistisch dierenarts.
Bloed prikken zou een optie kunnen zijn, maar volgens mij kunnen ze met steatitis ook niet zoveel. Dat heb ik een aantal jaren geleden ook al eens onderzocht.
Persoonlijk zou ik zeggen dat ze liposuctie nodig heeft.

Verder heb ik haar al jaren op een HB/IR dieet en dat gaat ook al jaren goed. Waarom nu de nek en billen weer zo dik zijn is voor mij een raadsel.
Laatst bijgewerkt door romeorowan op 01-06-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:01

romeorowan schreef:
Ze is nu nagekeken door een holistisch dierenarts.
Bloed prikken zou een optie kunnen zijn, maar volgens mij kunnen ze met steatitis ook niet zoveel. Dat heb ik een aantal jaren geleden ook al eens onderzocht.
Persoonlijk zou ik zeggen dat ze liposuctie nodig heeft.

:D liposuctie...
Ze is te dik,en de extra kilo's gaan bij een IR paard op die plekken zitten...
Pablo heeft ook cellulitis op zijn kont,ik voel dagelijks de hardheid van zijn nek,mijn duim kan ik er zonder moeite nog induwen.
Ik denk dat het gras de boosdoener is,net even teveel van het goede.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:03

De enorme harde nek is sinds een maand of 2. Sinds 2 weken staat ze pas af en toe op het gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:07

in eerste instantie zou je zeggen dat het van het gras komt,maar asl ze het daarvoor ook al had dan is het echt apart.
ik moet wel zeggen dat het gras nu echt zoveel voeding bevat, bij ons staan de paarden er nog maar net in en zien er al uit als olifantjes :+

liposuctie is een idee,zou er al een kliniek zijn die dat doet?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:08

romeorowan, in dit geval zou ik denk ik ook kiezen voor alsnog onderzoek door een dierenarts op al die dingen.. Je hebt dan de echte cijfers in handen en kunt goed vergelijken..
Ik herinner me ineens je foto's uit het oude topic, hoe ze veel te zwaar uit de USA kwam en hoe slank ze daarna was, iedereen stond versteld van dat verschil, en nu toch weer dit..
Die kenmerken zijn dus echt sinds 2 maanden weer zo versterkt? (jij plaatst net je bericht voor mij :-)) 2 maanden dus! Maar pas 2 weken op gras.. Wat is er voor die 2 maanden veranderd?
Als er uitwendig gezien niets veranderd is zou je eerder zeggen dat een functie in haar lichaam achteruit is gegaan waardoor ze veel afvalstoffen en dus ook vet opslaat.. :(:)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:23

In grote lijnen is er niet veel veranderd.
Hoewel ze kregen altijd voordroogkuil en de laatste maanden krijgen ze meer hooi. Ook ben ik sinds een maand of 2 weer bezig met de Gluco Balance.

Ik wil even de celzouten, bachbloesem en homeopatische druppels van de hol.dierenarts de kans geven en anders maar weer bloed laten prikken.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:04

Lijken juist veranderingen die positiever zouden moeten uitwerken op de IR...
Vanaf de gluco balance is ze eigenlijk weer slechter als ik het zo lees en die werd ook niet als goed voor haar getest.. Ben je daar mee gestopt dan ook nu of dat nog niet?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:13

Ja met de gluco balance ben ik een paar dagen geleden gestopt.
Ze liep net ook ietsje gevoelig op de stenen (mijn tweede naam is Arendsoog ;) ). Dat zou kunnen komen omdat de hoefsmid weer moet komen (morgen) of omdat de medicijnen iets doen of dat de HB opspeeld.
Ik hoop er maar het beste van.

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:33

Hier weer even een update van Theersa,het gaat echt een stuk beter...vanavond stapte ze zelfs of dat er niets aan de hand was...Donderdag gaat ze met haar voetjes op de foto,erg spannend.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:59

Ook weer even een update over Indiana.
Indiana is woensdag bekapt. Het kan zijn dat ze ietsje gevoelig liep door de dubbele zool, maar de witte lijn was ook (minimaal) wat rommelig.
Ook contact opgenomen met de holistisch dierenarts en zij heeft het bloed weer doorgemeten en daar kwam niets aan de hoeven uit, wel had haar lever het zwaar.
Nu heeft Indiana nog hypericum als ondersteuning voor 4 dagen gekregen.

Gisteravond was Utah, de 2 jarige zoon van Indiana, door de binnendraad gegaan en waren ze allemaal vreselijk aan het debielen. Wat ik dus persoonlijk een heel erg goed teken vind, want Indiana gaat niet zo snel uit haar dak.
Ook op de stenen stapt mevrouw weer prima. Gisteravond heb ik ze dus maar weer een kwartiertje in het gras gelaten, ze moeten ook paard kunnen zijn.
En nou maar hopen dat al dat vet langzaam verdwijnt.
Ik heb in ieder geval weer een stukje rust terug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:43

romeorowan schreef:
Indiana is woensdag bekapt. Het kan zijn dat ze ietsje gevoelig liep door de dubbele zool, maar de witte lijn was ook (minimaal) wat rommelig.
Ook contact opgenomen met de holistisch dierenarts en zij heeft het bloed weer doorgemeten en daar kwam niets aan de hoeven uit, wel had haar lever het zwaar.

Gisteravond was Utah, de 2 jarige zoon van Indiana, door de binnendraad gegaan en waren ze allemaal vreselijk aan het debielen. Wat ik dus persoonlijk een heel erg goed teken vind, want Indiana gaat niet zo snel uit haar dak.
Ook op de stenen stapt mevrouw weer prima. Gisteravond heb ik ze dus maar weer een kwartiertje in het gras gelaten, ze moeten ook paard kunnen zijn.
En nou maar hopen dat al dat vet langzaam verdwijnt.
Ik heb in ieder geval weer een stukje rust terug.

gelukkig valt het mee!
Als ze uit haar dak gaat zal het wel goed zijn toch?
Als je verder niets aan haar merkt...wiebelen op de voorbenen,sloom,stijf enzo...zolang ze dat niet doet..
Kun je haar rijden?
Een half uurtje per dag schijnt al enorm te schelen,heel oed voor de stofwisseling ...maar dat wist je al denk ik :D
Ik moet ook nodig weer op pablo stappen(en er vooral op blijven zitten :D )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:46

romeorowan schreef:

Is Hypericum voor de lever, ik dacht dat dat een middel is speciaal voor de 'zenuwen'? Niek krijgt het regelmatig voor zijn headshaking (aangezichtzenuw).

edit; typo

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:09

Hypericum is St. Janskruid en wordt en wordt o.a. gegeven voor depressies.
Als ik de da weer spreek zal ik vragen waarom ze dit middel heeft uitgezocht.

Geerke: inderdaad een half uurtje stappen.... Ik had Indiana vrij regelmatig aan de longeerlijn, maar sinds een tijdje haken haar knieschijven weer. Dit schijnt ook te komen omdat de spieren door de IR niet voldoende voeding krijgen. Laatst ben ik er daarom maar weer opgestapt en hebben we 20 minuten stevig gestapt, maar omdat ze toen weer gevoelig begon te lopen is dat ook weer gestopt.
En nu heb ik een pup van 8 weken in huis en dan kom je ook even bijna niet aan dat soort dingen toe.
Ze hebben wel een pad rond het weiland aansluitend aan de bak en de paddock en hier leg ik ook hooi neer (paddock paradijs). Op deze manier wordt er duidelijk meer gelopen door de paarden en ook door mij.