[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:44

Hier is nog niet gejeukt. Maar Flint staat al weer drie weken onder de deken.
Zijn manen worden eigenlijk vanzelf vettig onder die deken. Ik gebruik horsol als de schilfers te erg worden. Deze zorgt dat het nog erger gaat schilferen en stimuleert de nieuwe huidgroei. Ik ben er erg tevreden over.
Ik heb zijn manen(tja vorig jaar had hij ze niet meer :D ) los onder de deken.
Dus alles gaat prima, het enige waar ik een beetje mee zit, is als het straks aanhoudend zeer warm gaat worden. Ze smoren dan weg onder die deken, is het verstandig de manen dan wel in te vlechten? De stallen zijn bij ons dan nog warmer dan buiten, dus das ook geen optie.
Hoe doen jullie het als het zooo warm is. Ik zat zelf te denken aan een fijnmazige vliegendeken op die dagen, om het iets luchtiger te houden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:48

als het heel warm is loopt appie ook onder een vliegendeken hoor.
die is licht en minder warm heb ik het idee.

ach de manen raak je toch altijd wel wat kwijt door een deken.
maar liever door de deken dan dat ze er af worden geschuurd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:57

Vorig jaar werd Flint gek van de warmte, het zweet en de jeuk op bepaalde dagen. Dan ging ie rennen om van de jeuk af te komen en schooien om te krauwen, tja en daar werd hij nog warmer van.

Wat is een beetje een fijne vliegendeken? Ik zelf zat te denken aan een bucas buzz off. Maar nu hoor ik dat de manen daarvan sneuvelen. Maar is dat als ie hem hele dagen op heeft? Het is de bedoeling dat zo een vliegendeken in de ochtend op gaat en in de avond weer af. Dan gaat de eczeemdeken er weer op.
Bucas is heel fijn bij mijn kwpn'er. Maar Flint is een tinker.

Ik gebruik voor wondjes en kale schuurplekjes standaard levertraanzalf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:58

Wisse's manen zijn al een stuk dunner, maar dat komt volgens mij door de deken. Ik haalde er laatst echt een hele pluk uit, zo'n 10cm voor de schoft. Ik denk dat als hij aan het eten is, de deken daar drukt. Daarvoor zijn de manen nog steeds mooi dik namelijk. Zijn manen zijn wel gevoelig, ik mag er weer niet aanzitten (in de winter wel), meer merk ik nog niet aan hem.

Ik maak nu dus de Pagony twee-delig, ook met oog op het multifunctionele; ik kan dan de pagony-hals aan een vliegendeken vastmaken of aan een regendeken, maar ook een vliegenhals aan de pagony-deken.
Dat is juist een beetje mijn doel; het uitwisselbaar maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:00

Dat vind ik ook vervelend aan de eczeemdekens, dat de hals aan de rest zit en het gaat trekken op de schoft. Een losvallende aparte halsdeken zou ik persoonlijk fijner vinden. De manen blijven hier op de schoft trouwens wel goed, maar zijn enorm geplet en wel heel vet gelukkig.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:01

Een sleazy is ook best handig lijkt me, alleen zitten die wel erg nauw aangesloten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:06

Daarom maak ik de halsdeken nu inderdaad los :)

Sleezy moet ik nog maken voor Wisse, zal mn probeersel van vorig jaar eens opzoeken.
Heb hele mooie blauwe burberryruit stof voor Wisse's sleezy, staat vast mooi!!!

Afbeelding

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:13

vond het een goed idee opisopshop, de hals aan de kap vast! Zou een super uitvinding zijn als ze zoiets gingen maken ahahah.

Mindim...die ik laatst hier plaatste is een hele fijne, superfijnmazige (komen geen knutties door!!!), lichte stof (zowel kleur als gewicht, hij voelt ook gewoon luchtig). Die had ik vorig jaar zomer voor Shathu. Was er erg blij mee met de warme dagen en hij ook!
Deze :
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=3310002
Als je hem haalt in Drachten bij EJ gaat er 15% van af!
Ik gebruik bij deze deken overigens wel de kap van de Pagony Eczeemdeken.

Heb nu een soortgelijke deken bij Welkoop gekocht, voor 44 euro.

Dat haar wegschuren heb ik hier ook. Maar vaak alleen die topharen...dus einde zomer wat van die vlassige losse haren bovenop z'n manen. Groeien hier 's winters zo weer aan.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:17

Volgens mij een 195 IJ

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:17

Hehehhe mazzelaar ;)

Wil je eens een foto maken van die deken van de Welkoop als ze die opheeft? Heb hem zien hangen en op het plaatje zien staan maar ben wel benieuwd hoe hij er IRL uitziet te paard :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 04-04-10 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:19

Ik zit er aan te denken om een aparte halsdeken te kopen inderdaad. Volgens mij zit dat fijner. Trekt het niet zo op de schoft. Nu zakt de deken wel een iets naar achteren en dan trekt de hals ook strakker. Misschien dat het dan allemaal ook niet zo trekt op de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:20

IJ, heb je dan de pagony buikflap er aan? Deze is wel errug klein.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:23

ja van de Pagony 195, maar volgens mij die van Welkoop een 185. Ja...weet wel zeker, dat is een 185.
De gewone eczeemdeken vind ik op zich juist altijd wel lekker stretchie meegaan met lichaam. Gewone deken blijft meer "hangen" op bepaalde delen heb ik het idee en schuurt vaak meer op schouders enzo. Met de Pagony nog nooit schuurplekken gehad en als ie wat strak is op schouders is maatje groter misschien fijner. Toen bij Shathu de 185 wat strakker zat heb ik hem ook maar 195 gekocht, zat veel losser weer :D

Ow Opisop..hij zit nog netjes schoon en wel opgeborgen in een tassie, wachtend op het hete weer hahaha.
Moet zeggen...heb shathu gisteren z'n natte deken afgedaan en staat nu nog zonder. Zie nog niet echt veel geschuur ofzo of vliegjes hier.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:25

Heb niet zulke duidelijke foto's van mijn creatie.

Hier de hals aan de regendeken vast: (kap zit vastgenaaid aan de hals)

Afbeelding

Hier de losse deken (zit hier wat gek, moet aan de voorkant ingenomen worden om minder te hangen en beter te zitten. Dat zal helaas de hangbuik niet wegwerken maar zo baas zo paard ;) )
Afbeelding

De achterkant, heb de staartflap een stuk losgeknipt en bilkoorden geplaatst. Staartflap kan er zowat wel helemaal afgehaald worden want hij valt genoeg over de staart heen. Bilkoorden moeten nog wat verplaatst worden en de deken aan de achterkant wat ingenomen.

Afbeelding

Oh ja, mn bruine ton-sur-ton draad ging gister op, vandaar het lelijke witte ;)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:26

opisop_shop schreef:
Daarom maak ik de halsdeken nu inderdaad los :)

Sleezy moet ik nog maken voor Wisse, zal mn probeersel van vorig jaar eens opzoeken.
Heb hele mooie blauwe burberryruit stof voor Wisse's sleezy, staat vast mooi!!!

Afbeelding

Wauw, deze deken wil ik ook! Waar haal je die? :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:29

@op=op... ben je niet bang met zo'n kap aan de sleezy vast dat hij juist dan gaat draaien? Dan zien ze helemaal niets meer.. lijkt me erg eng :oops: .
(Al heb ik jullie Darren destijds ook wel eens gered, die stond rustig te grazen, terwijl zijn eczeemdeken als een blote buiken truitje over zijn hoofd heen en de deken dus echt over zijn hals heen terug gevallen was... tralalala... rustig grazen :o )..

Ik vind die Hoody ook wel mooi. Maar ik vind het erg jammer dat daar niet echt een goed en mooie buikflap bij zit. Want die hebben we helaas echt wel nodig. Voordeel bij die dekens zijn ook dat er zachtere stukken zitten op de manenkam en voor bij de borst ook dacht ik, maar verder dus gewoon fijnmazig-gaas.. in plaats van van die echte pyjama stof.

Ik heb Syb overigens maar 2x echt zwetend onder de eczeemdeken uit het land gehaald. De ene keer weigerde ze te komen, dus heb ik haar eerst 4 rondjes het weiland doorgejaagd (met 25 graden) en de andere keer was het eecht heel benauwend warm (tegen onweer aan).
Maar verder heb ik daar weinig problemen mee. Ik heb dan ook specifiek een lichte kleur deken uitgezocht (wel wat besmettelijk helaas)...

Overigens heeft die Ivanhoe wel een leuk kenmerk, namelijk dat de staartflap echt om de staart heen zit. Optimale bescherming dus.
Afbeelding (hier nog smetteloos wit <3 )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:34

Ja Darren kon je vastgeknupt in een weiland aantreffen en NOG kon t m niets schelen. Ik vond hem vorig jaar regelmatig met omgedraaide Pagony-hoofdkap in de wei. Of met een scheve Mickey Mouse look :D

Afbeelding

Ik denk niet dat een sleezy blijft zitten zonder kap.

Het hoofdmasker van de Pagony zit bij Wisse heel strak (en dat met de grootste maat, XL :+ ) dus die heb ik nog nooit gedraaid aangetroffen. Denk dat de hals en het masker bij hem prima blijven zitten. Doordat de hals aan de kap vastzit heeft de hals nu extra ruimte, dus komt er ook nergens druk op te staan.

De hoody hierboven (heb ik dus overigens zelfgemaakt, zijn ook wel te koop maar ben je iets van E50 kwijt ofzo!) is van lycra, dus niet fijnmazig en ook niet met andere stof ingezet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:10

opisop_shop schreef:
Wuswa,

Ik kwam ook twee keer per dag op de wei toen we ze tot vorig jaar nog op 'eigen' land hadden staan. Vind ik op zich geen probleem hoor. Had wel een telefoonnummer opgehangen bij het hek voor als voorbijgangers iets raars zagen, dat ik wel bereikbaar was. Ben 1x gebeld over Darren dat zijn deken raar zou zitten. Toen ik kwam was er niets aan de hand...

Het zou mij niet tegenhouden om een deken op te doen in ieder geval. Bij Wisse staan net nieuwe paarden in de groep, nu is hij niet meer de baas en dat zal de reden van de kapotte deken wel zijn geweest ;)

Bedankt voor je reactie! Voorbijgangers zijn er bij mij niet want ze staan 'van de weg af', wat dit punt betreft jammer maar verder lekker rustig! Tja, misschien moet ik er gewoon doorheen en wennen aan het idee. Ik kijk nog even aan wat de Cavalesse en de verandering in voer gaat opleveren. In de tussentijd orienteer ik me even op het merk deken wat wellicht geschikt is. Daarover wordt hier zat geschreven dus die info komt vanzelf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:18

Mijn eczemer heeft ook dr hoofd alweer geschuurd :\ , had op de plekjes wat Helosan gesmeerd maar nu is het helemaal opgezet.
Enige idee wat ik hier nog aan kan doen ? Heb er nu maar niks opgesmeerd en doe dr kap maar weer op. Weet haast wel zekere dat het geen schimmel oid is , aangezien ze het elk jaar in het eczeemseizoen heeft en swinters nooit ergens last van heeft. Met kap op word het ook weer minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:14

Ik smeer de plekjes altijd met levertraanzalf van de welkoop.

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:15

Ik moet het echt afkloppen, maar Heaven heeft nog niet geschuurd!

*klopt af*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:49

Ellepel: Shadow hier heeft ook problemen met de luchtwegen. Wat wil je weten?
Sanet: De ivanhoe heb ik ook, alleen bij mijn dekens haal ik het klittenband eraf. Staart zit dus niet ingepakt.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:21

Mijn eczemer heeft ook problemen met haar luchtwegen sinds 2 weken. Gister is da geweest & heeft Ventipulmin gegeven.
Zou dit dan iets te maken hebben met zomereczeem? Ze heeft nog niet echt geschuurd trouwens. Wel paar keer op haar hals en boven haar staart maar daarna niet meer.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:32

Pffff, jullie kletsen teveel hoor.

Las iets over geen deken op (willen) doen want paard 24/7 buiten in een kudde. Onze paarden staan in de zomerperiode (eind april tot begin/half oktober) ook 24/7 buiten en Dunla heeft dan gewoon een deken op. Ook vorig jaar met haar nogal speelse en slopende veulenbroertje erbij. Nu staan ze weliswaar wel bij mensen direct achter de boerderij maar desondanks gaan we nog wel 2x maal daags controleren. Op de dagen dat ik moet werken rijd mijn man 's ochtends vroeg even langs en op de dagen dat ik vrij ben ga ik er 's ochtends even langs. En verder gewoon 's avonds. Tot nu toe is het altijd vrij goed gegaan.

Luchtwegproblemen hier gelukkig niet bij Dunla.

Hihi, die foto van Darren :')

Een aantal ZE-ers alweer aan het schuren :\ :(:)
Hier nog steeds niet maar ik juich nog niet te vroeg want komende week schijnt het weer warmer te worden. Maar ik hoop natuurlijk nu wel dat met die Cavalesse en het feit dat Dunla nu gewoon regelmatig aan het werk is (en dus een betere afvoer heeft van afvalstoffen) dat we redelijk de zomer gaan doorkomen :=

Edit: owja!! Heb gisteren voor het eerst op Dunla gezeten!! :D *\o/*