Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

creabea

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:26

Ik heb er inmiddels ook 2 laten enten ( lekker hypocriet, 2 wel ,de rest niet maar ja..)
Ik heb nog geen rekening gehad, maar volgens da was de enting 40 eu per stuk. Daar komt nog wel visite bij. Maar kon het gelukkig combineren met influenza entingen en tandartscontrole.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:39

Focussed schreef:
Iris_Z schreef:
Dat is regio Alphen a/d rijn € 87,30 incl consult en die is in de €20 dus nog duur!

Ook in Uithoorn gevraagd, daar ben ik boven de €100 uit en is een consult €50!!

Ik heb ook gezegd dat ik dit erg duur vind! En dat het goedkoper kan. Ze wou dat ik het liet weten als het godkoper in de buurt kan.....

Waar welke regio wonen de mensen met de goedkopere versie zegmaar :P.
Bodegraven heb ik liever helemaaaal niet bij mijn paard in de buurt, dus ja lastig..

Volgende week komt DAP De Amstelstreek (zijn actief in omgeving Uithoorn, Mijdrecht, Zevenhoven) mijn paard enten voor West-Nijl, laat je de kosten wel weten :)

Hoi!

Ja dat is fijn! Weet je ondertussen al hoeveel het kostte?

:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:40

Mijn paarden hebben de 1e ook gehad. 40 euro per inenting.

loveobl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:37

ik heb mijn paard vorig jaar september hier al tegen laten enten. ik vroeg het aan de Veearts wat hij adviseerde en zijn andwoord was: ik adviseer het nog niet maar zal het ook niet tegenhouden. het virus is op komst, het kan een jaar duren, 2 jaar misschien wel korter.

mocht het virus er komen en je paard krijgt het dan is het zo goed als zeker dat het paard het niet overleefd, en als hij het wel overleefd dan zal het paard veel neuroligische schade over houden.
de enting kost 40 euro en moet de 1ex na 4 tot 6 weken herhaalt worden. daarna kan je hem jaarlijks toedoenen.
en zeg nou eerlijk, wat is nou 40 euro op een paardeleven?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:47

loveobl schreef:
ik heb mijn paard vorig jaar september hier al tegen laten enten. ik vroeg het aan de Veearts wat hij adviseerde en zijn andwoord was: ik adviseer het nog niet maar zal het ook niet tegenhouden. het virus is op komst, het kan een jaar duren, 2 jaar misschien wel korter.

mocht het virus er komen en je paard krijgt het dan is het zo goed als zeker dat het paard het niet overleefd, en als hij het wel overleefd dan zal het paard veel neuroligische schade over houden.
de enting kost 40 euro en moet de 1ex na 4 tot 6 weken herhaalt worden. daarna kan je hem jaarlijks toedoenen.
en zeg nou eerlijk, wat is nou 40 euro op een paardeleven?

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.. Over 1,5 week krijgt mijn paard de 2de enting tegen het WNV.. Liever 100 euro kwijt als me paardje!! Neem aan als je gaat enten als het virus in Nederland is dat je toch wel te laat bent!!

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 06:58

Ik denk dat ik me pony ook maar laat enten er tegen ;)

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:13

Misschien is het al in deze topic voorbij gekomen dan heb ik het gemist. Maar mijn vraag is west-nijl-virus EIA?
Of zijn het twee ziektes zo ja kun je ze beide enten?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:26

volgende week woensdag word mijn pony er tegen geeent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:27

Frats schreef:
Misschien is het al in deze topic voorbij gekomen dan heb ik het gemist. Maar mijn vraag is west-nijl-virus EIA?
Of zijn het twee ziektes zo ja kun je ze beide enten?

Dat zijn 2 verschillende ziektes. Tegen EIA is nog geen inenting beschikbaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:42

Bij ons wodrt donderdag geent. E48 per enting. Dure grap met 5 paarden maar ja.
Hadden jullie paarden bijwerkingen na de enting?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:06

Bar schreef:
Bij ons wodrt donderdag geent. E48 per enting. Dure grap met 5 paarden maar ja.
Hadden jullie paarden bijwerkingen na de enting?

Nee mijn paard heeft geen bijwerkingen gehad van de enting.. Heb hem wel 2 dagen rust gegeven..

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:15

bij ons kost het ook 48 en dan nog de voorrijkosten erbij

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:49

Hier zijn er 15 van de 45 geent (2 keer nu)... ik had er 1 met reactie op de entstof 2 keer .. Dikke bulten op benen en hals .. na een dag was het weer verdwenen .. ik heb het wel even gemeld ..

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:51

ik had als reactie dat me bok hartstikke druk werd en een dikke hals had,
verder had ze woensdag (2week later dus) een dik been dus denk niet dat dat daar van komt
donderdag de 2e enting wij zijn trouwens nog duurder uit met enting 2x60 excl voorrijkosten:S

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:40

Wij hebben ook 2 paarden laten enten, beide geen reactie op de enting. Wel hebben we ze een aantal dagen op rust gezet! Dit doen wij altijd standaard na een enting...
A.s. dinsdag krijgen ze hun tweede enting.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:54

Wat ik nu nog steeds niet begrijp is waarom worden paarden ingeent en mensen niet? Als het zo bedreigend is dan loopt de mens toch ook groot gevaar?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:06

En daar slag je dus de nagel op de kop. Dit vaccin is voor het moment gewoon een commerciële stunt. Mensen lopen even veel gevaar als paarden, maar geen kat die daarover spreekt. Men werkt gewoon op het gevoel van de paardeneigenaar, die er gretig op ingaat, zoals dit topic wel duidelijk maakt ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:38

JaBa, dat is inderdaad zo, maar wat is daar erg aan? Waarschijnlijk komt het virus nooit hier, so what?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:46

JaBa schreef:
En daar slag je dus de nagel op de kop. Dit vaccin is voor het moment gewoon een commerciële stunt. Mensen lopen even veel gevaar als paarden, maar geen kat die daarover spreekt. Men werkt gewoon op het gevoel van de paardeneigenaar, die er gretig op ingaat, zoals dit topic wel duidelijk maakt ;-)

Er is geen vaccin voor mensen. Dus dan gaat inenten ook een beetje moeilijk.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:00

Dat kan wel zijn, maar denk je dan niet dat men daar hard zou naar zoeken? Als het echt zo dreigend is? Waarom in godsnaam zou men geld steken in het ontwikkelen van een vaccin voor paarden en niet voor mensen als de kans dat ze het krijgen even groot is? Dat bedoel ik dus. Je ziet toch ook de overheid mensen niet waarschuwen voor de komst van West Nile? Maar de paardensector springt er op. Beetje vreemd en totaal niet logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:05

Vanuit commercieel belang is het wel logisch. Voor Q koorts werd aanvankelijk ook niet gewaarschuwd, maar dat blijkt nu toch wat koppiger dan de mexicaanse griep. De hype om de mexicaanse griep was ook met een commerciele drijfveer, wat dat betreft zijn de farmaceuten-voor-mensen geen haar beter dan de farmaceuten-voor-dieren.
Er blijft toch nog altijd een vraag waarom WNV in de States wel toesloeg en hier nog niet? Zolang daar geen afdoende antwoord op is, blijft er een reeel risico dat niet zo heel groot is voor de mensen en de dieren, maar wel hele akelige gevolgen heeft. Mijn motivatie om te enten is niet vanwege het risico (dat er nog niet echt is) maar vanwege de afloop die ik af kan kopen voor 100 euro. Mooi toch?

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:22

Ik weet ook wel dat er commercieel belang achter zit, maar jah waar niet?!? De kans dat het WNV hier komt is aanwezig dus ik neem liever niet het risico dat mijn paard door het WNV getroffen wordt en dat ik achteraf moet denken "had ik maar..." dus jah voor die € 100,00 laat ik ze gewoon enten!
Kan ik mezelf later eventueel geen verwijten maken....

Verder vind ik ook dat dit een persoonlijke keuze is waar je mensen niet op kunt bekritiseren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:25

Hoppje, dat vind ik dus ook.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:43

JaBa schreef:

Ik weet dat wel hoor ;)

Doe er ook echt niet aan mee.

Maar ik kan niet begrijpen dat paardeneigenaren dit niet inzien :?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:49

Wat ik niet kan begrijpen, is vooral waarom men in godsnaam geld wil uitgeven voor een ziekte die hier nog niet is en waarom men de ziektes die hier wel zijn en die grote problemen geven niet wil aanpakken? Zoals bijvoorbeeld rhino, groot probleem en moest iedereen er standaard tegen vaccineren, kan je het zo goed als uitroeien. Maar neen, dat wil men dan niet, want het kost zoveel geld voor iets wat niet 100% beschermt. Schande vind ik dat, want je kan de verspreiding gewoonweg stoppen door te vaccineren. DAT kan er bij mij dus niet in. Maar wel geld uitgeven voor iets wat hier nog niet is? Vreemde redenering.