laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:17

Lovely schreef:
Maar tita, Pepper staat eigenlijk al op een rusthuis, alleen hangt dat bordje daar niet boven de poort, maar de dagelijkse gang van zaken is eigenlijk hetzelfde. Daarbij vind ik het juist goed dat muiszje zelf voor haar paard zorgt, in plaats van haar te dumpen in een rusthuis om er zelf niet naar om te hoeven kijken.

amen :D
dankjewel

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:18

tita schreef:
Ik hoop dat ik nooit voor die keuze komt te staan. Want als mijn paard er nog goed uitziet en kan nog eten, rollen en af en toe een bok of sprint op zijn tijd, laat ik hem niet inslapen.

Paard waarbij wij uiteindelijk besloten hadden om het te laten inslapen en uiteindelijk zelf ging, at goed, maar de darmen werkten niet meer goed, rollen deed ze nooit meer (het was moeilijk voor haar om te gaan liggen en weer op te staan), rennen of bokken al helemaal niet. Ze liep wat rond, at veel en genoot vooral als de zon scheen.
Denk dat wat jij hierboven zegt, ook niet helemaal meer opgaat voor de TS!

tita

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:30

@franka als je beter leest gaat dat over de mijne

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:50

Als ik zeg rust rust, dan bedoel ik dat het ongezond is om een pony beweging te ontnemen. als een pony niet meer kán bewegen, is het zeker tijd om hem in te laten slapen.
Maar met name oude gewrichten moeten gesmeerd blijven door beweging en ik heb het dan niet over WERK, maar simpel wandelen bv.
In een weiland zetten lijkt leuk, dan kán hij bewegen, maar doen ze dat wel?
Als er geen aanleiding toe is, zullen ze maar weinig bewegen. Het is dan dus ook belangrijk om een weidemaatje te kiezen die er een beetje leven in houdt, een veulen bv. maar het is vooral het contact wat belangrijk is. Ik ging eens wandelen met een 30 jaar oud paard dat bij een boer in pensioen stond (stond te verpieteren in een wei met andere paardne is een beter woord) en die boer vroeg aan mij:"Wat heb je met hem gedaan, hij gata galopperend door de wei!" Zo blij was dat paard. Ook als ik hem alleen maar borstelde.

Er zijn paarden die helemaal geen mensen nodig hebben. Dat zijnvan die paarden die altijd al 24/7 in een groepje werden buiten gehouden. Maar er zijn ook paarden die wel degelijk uitkijken naar de komst van hun baasje en de aandacht. En het is wreed om die dan plots het leven te geven zonder die aandacht.

Maar waar het om gaat, nogmaals, is dat de boel gesmeerd blijft en dat lukt niet met stilstaan. Daar worden ze ook kouder van en ze hebben al zo'n moeite met warm blijven.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:24

Tita een paard is geen NORM voor alle andere paarden? Jij hebt geluk gehad, gelukkig maar, maar daarmee is het niet verwerpelijk dat andere mensen een andere keus maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:33

ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik geen zin meer heb om voor mijn dikkie dik te betalen dat hij ook dood gaat........... ongeacht of hij wel of niet kreupelt....... noem mij een egoist, mag me van alles noemen...... maar levend blijft hij van mij, en hij gaat dood als ik niet meer kan of wil betalen of als hij echt gaat kreupelen.......

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:34

KiWiKo schreef:
ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik geen zin meer heb om voor mijn dikkie dik te betalen dat hij ook dood gaat........... ongeacht of hij wel of niet kreupelt....... noem mij een egoist, mag me van alles noemen...... maar levend blijft hij van mij, en hij gaat dood als ik niet meer kan of wil betalen of als hij echt gaat kreupelen.......

Nog altijd liever dan dat je hem ergens dumpt waar hij niet meer blij zou zijn toch?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:36

Lovely schreef:
Maar tita, Pepper staat eigenlijk al op een rusthuis, alleen hangt dat bordje daar niet boven de poort, maar de dagelijkse gang van zaken is eigenlijk hetzelfde. Daarbij vind ik het juist goed dat muiszje zelf voor haar paard zorgt, in plaats van haar te dumpen in een rusthuis om er zelf niet naar om te hoeven kijken.

Daarbij kent TS haar het beste en zal dus het beste in kunnen schatten wanneer het genoeg is geweest. En ik vraag me sterk af of ze in een rusthuis net zoveel (individuele) aandacht aan een paard geven (wandelen? poetsen? etc).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:53

TS, het is jouw keuze en die hoef je na tien jaar goede zorgen niet te verantwoorden.

Veel mensen wachten tot het licht uit de ogen verdwijnt (de levensvreugde) (heb ik ook gedaan) omdat het ergens makkelijker is voor jezelf om te kunnen zeggen dat het "tijd" was of dat het dier het zelf aangegeven heeft. Maar achteraf kan ik helaas zeggen dat we denk ik te lang gewacht hebben. De levensvreugde verdwijnt vaak pas als er echt veel pijn of ellende is. Te laat dus.

Ik snap heel goed dat je het niet zover wilt laten komen. En te vroeg is het zelden. Het is niet zo dat er nog een kans is dat ze weer fris en gezond wordt, feit is dat het alleen maar slechter zal gaan met de tijd.

Sterkte met je beslissing.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:05

Ik heb een groot deel van je topic doorgelezen. En ik vind dat sommige mensen echt heel kort door de bocht reageren.

Ik snap jou beslissing ook heel goed. vb. Liever een maandje in laten slapen dan een paar dagen heel erg veel pijn hebben. Dat je om je pony geeft is wel duidelijk. 10 jaar zorg en over de dood nadenken. Als je er niet om zou geven had je ze niet meer.
Voor mijzelf houd ik altijd dit in mijn hoofd: Vind ze het nog leuk als ik kom? Vind ze het rijden nog wel leuk? en als ze zover is, doe ik ze dan nog wel een plezier met een wandelingetje? Het op de wei staan gaat dat goed?
Ik ken oude ponys waar in pricipe niks mee gedaan word (qua rijden dan, de verzorging is top) en die staan alleen maar op de wei. Zodra ze het op de wei nog naar hun zin hebben, mogen ze daar zo oud worden als ze willen.

Ik zal je vooral niet te veel aantrekken wat andere zeggen. Ookal is het af en toe wel goed om naar iemand te luisteren. Ik denk dat jij je pony het beste kent.

Heel veel sterkte met welke keus je ook gaat maken! Ik hoop dat het een goede keus gaat worden :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:49

hoi allemaal,
De knoop is doorgehakt, pepper krijgt nog een mooie maand (misschien nog 1.5 maand, hangt van het weer af) maar inprincipe vind ik het na mijn herfstvakantie (Waarin ik dus ongestoord afscheid kan nemen)genoeg geweest (Slik).
Nu had ik het idee om de dierenarts aankomende week te laten komen om alles door te spreken en voor te leggen of het misschien een idee is om pepper voor een maand op pijnstillers te zetten, zodat ze haar laatste maand geheel pijnvrij kan rondlopen. Natuurlijk moet ik dan voor mezelf wel bedenken dat ze, omdat ze dan op pijnstillers staat, opeens heel goed lijkt..

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:53

Dappere beslissing!

Gaat zwaar worden, maar volgens mij heb je genoeg mensen die je steunen op stal e.o.

Sterkte meid!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:55

thnx arnyek!
Ik denk dat ik indd meer dan genoeg steun ga hebben van de mensen om mij heen.

Zag ik je vandaag met je paard buiten? of was dat melanie(van een afstandje lijken jullie best op elkaar, haha) ?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:56

Ik vind het ook een dappere beslissing.
en over die pijnstillers, ja ze voelen zich meestal dan zo goed. Sta je gewoon versteld van. Ze lopen wel door alles heen dan.

Sterke ermee komende tijd. Lekker nog genieten deze maand en rustig aan het idee wennen.
Ik hoop dat het allemaal rustig verloopt. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:58

ik vind het ook een hele dappere en goede beslissing...........

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:09

Meis sterkte de komende tijd. Het gaat best zwaar worden (bij mijn Paintmerrie wist ik het ook ongeveer 6 tot 8 weken voor het einde). En echt it was hell. Maar je houd van je paard, en wilt haar niet onnodig zien lijden, dus ook ik vind het een dappere en wijze beslissing. Doe je Pepper een knuf van ons (en een worteltje :D ;) )

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:10

Heb het hele topic gelezen:
Zeer goede beslissing en ik sta 100% achter je!
Sterkte de komende tijd.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:10

heel erg moedig van je! vindt ik echt super knap dat je die beslissing hebt genomen.
heel veel sterkte en maak er een mooie laatste maand van samen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 19:14

rina schreef:
Meis sterkte de komende tijd. Het gaat best zwaar worden (bij mijn Paintmerrie wist ik het ook ongeveer 6 tot 8 weken voor het einde). En echt it was hell. Maar je houd van je paard, en wilt haar niet onnodig zien lijden, dus ook ik vind het een dappere en wijze beslissing. Doe je Pepper een knuf van ons (en een worteltje :D ;) )

krijgt ze niet meer op :Y)
Zal een banaantje doen :D

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:14

muiszje schreef:
hoi allemaal,
De knoop is doorgehakt, pepper krijgt nog een mooie maand (misschien nog 1.5 maand, hangt van het weer af) maar inprincipe vind ik het na mijn herfstvakantie (Waarin ik dus ongestoord afscheid kan nemen)genoeg geweest (Slik).
Nu had ik het idee om de dierenarts aankomende week te laten komen om alles door te spreken en voor te leggen of het misschien een idee is om pepper voor een maand op pijnstillers te zetten, zodat ze haar laatste maand geheel pijnvrij kan rondlopen. Natuurlijk moet ik dan voor mezelf wel bedenken dat ze, omdat ze dan op pijnstillers staat, opeens heel goed lijkt..

Heel veel sterkte :(:)

Ik vind het de juiste beslissing, moeilijk maar dapper!

Ik leef met je mee, en helaas ook letterlijk.
Q gaat ook weg als het weer omslaat, heb nog geen datum maar ben al wel iemand aan het regelen die hem wegbrengt, ik kan dat niet
(Slacht, net als de andere 2 dit omdat thuis spuitje geven niet lukt ivm ophalen rendac, dan moet ik een dood dier naar de kant van de weg slepen... Ik zet hem thuis op de trailer en stort dan in terwijl iemand anders de rest daar regelt.)

Weet je, als je dé afspraak eenmaal hebt staan en een datum hebt krijg je wel een soort rust over je heen. De twijfel is dan weg, en die twijfel is ook erg slopend.
Toen duidelijk was dat Des & Dee de 26e om 7.00 daar moesten zijn hadf ik nog 1,5 week en op de laatste avond na heb ik die 1,5 week het erg goed gehouden.
Alleen die laatste avond...laatste keer knuffelen, laatste keer voeren, laatste keer met alles, toen werd ik echt gek.. ;(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:16

muiszje schreef:
rina schreef:

krijgt ze niet meer op :Y)
Zal een banaantje doen :D

Hahaha ja zit niet helemaal op te letten geloof ik :+ Doe maar een banaantje, is een wortel of appelprakje niet wat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:21

Goede beslissing Muisz en neem het ervan in de tijd dat ze er nog is. Heel veel sterkte!

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:29

Ik vind het een goede beslissing.
Veel succes gewenst!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:34

Was toch even triest toen ik het las, Muisz, maar het is een goede beslissing - hoef je geen spijt van te krijgen. Heel veel sterkte en knuffel haar maar helemaal plat de komende tijd - ook van ons.

Wel opletten met die pijnstillers inderdaad omdat ze dan weer goed gaat lijken... Wordt lastig, dus ook daarmee veel sterkte!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:24

muiszje schreef:
hoi allemaal,

Moedige beslissing.

Pijnstillers zullen haar zoals al gezegd veel beter laten lijken, maar het kan ook dat je je rotschrikt over hoe groot het verschil is.