Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:10

kimmie261 schreef:
nou ik moet zeggen dat gambit's koker echt weer schrikbarend dik is...

alleen heeft hij daar al zowiezo problemen mee na 2 operaties,dus ja is het nu aan het rommelen van binnen,óf is het door de cushing??

-O-

De cushing zelf doet niet echt iets, maar de verlaagde weerstand door de cushing kan dit wel veroorzaken en een eventueel aanwezige ontsteking heeft dus meer kans en blijft langer doorsudderen door die verlaagde weerstand en hoge cortisol stand.
Als je je zorgen maakt zou ik het wel aanpakken met AB ofzo via de DA, de pergolide werkt ook wel enigzins als antioxidant maar een ontsteking is een ontsteking en die zal in principe los daarvan moeten aangepakt. Net als Willy soms injecties nodig heeft voor zijn olifantsbeen, een steeds terugkerend probleem. Arme Gambit. Zoals eerder gezegd is het ondersteunen van de weerstand echt heel belangrijk en dit zou wel kunnen schelen in het herstel. Ik weet niet of je dit al doet!
Laatst bijgewerkt door fargo op 22-09-11 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:11

kimmie261 schreef:
bij zijn bloedonderzoek is alles onderzocht,echt een heel groot bloedonderzoek gedaan,en daar was alles goed bij...

ik weet het gewoon niet bij hem,ik heb alleen zoiets dat áls het van binnen rommelt dan eet hij meestal niet of dan krijgt hij zoveel pijn dat hij niet meer wil lopen ( draait dan alleen maar rondjes om zijn achterhand) en hij ging net in draf en galop de wei in,kan ook zijn dat er problemen zijn met zijn lymfen hoor...

wat dat betreft denk ik weleens,waar en wanneer gaat het nou goed mis... :\

ook de schildklier?Weet je dat zeker?
Dat controleren ze namelijk nooit....volgens mij beseffen dierenartsen niet dat een paard ook zo een ding heeft.
Mijn paard heeft ook een te trage werking....was de ene dag rad en soepel en de dag erna zou je er geen euro voor geven zo stijf.(en twee x per jaar bevangen)

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:24

nee, schildklier weet ik niet 100% zeker heb wel gezegd dat ze maar gelijk alles moeten testen...als er toch bloed afgenomen wordt,doe dan alles maar :D

en ik geef hem nu nog niets weerstands verhogend erbij,maar dat komt eigenlijk omdat hij verder er zo gezond uitziet hij glimt is niet snotterig of vieze ogen oid..ik zal van het weekend eens op zoek gaan naar weerstand verhogende spulletjes hier,mss dat dat wat voor hem doet..

gambit kampt natuurlijk al jaren met een dikke koker en na die 2de operatie is het af en aan,DA is er nog niet zo gek lang geleden ook al bij geweest toen was die koker ook weer zo dik,hij heeft hem toen gespoten en een paar dagen bute gegeven,op zich helpt dat wel iets,maar niet heel veel..

de vraag is,hoeveel AB moet je in hem blijven spuiten,hij staat nu bijna elke 2 maanden wel met zo'n dikke koker..

hij begint echt wel een zorgenpaardje te worden zo langzaam en zeker...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:33

Als je nu nog niets geeft voor de weerstand, zou ik daar wel mee beginnen want die hoge cortisol geeft slecht herstel en daar heeft hij dus hulp bij nodig(zie **). En inderdaad je kunt AB blijven geven maar dat is ook niet goed.
Echinacea druppels van Bloem - gewoon voor mensen in NL gewoon bij de DA-Drogist te krijgen zijn heel goed ter ondersteuning, 50 druppels op een boterham of knackebrod of 2 x 30 ;-) per dag
MSM is heel krachtig bij herstel op celniveau voor hoef/huid/longen en dat is juist waar cushing paarden de hulp kunnen gebruiken om ontstekingen te voorkomen en herstel van evt ontstekingen te bevorderen. Sinds wij MSM geven, heeft Willy structureel minder problemen met zijn been, minder vaak en herstelt beter. Hij heeft verder ook relatief weinig problemen met zijn huid, rainrot/schimmel/kale achtige plekjes komen ook best vaak voor bij cushing paarden -weer door de weerstand en de hoge cortisol

**Je ziet niets aan de buitenkant van die weerstandsproblemen maar dit werkt bij zaken als een opgezette koker en het herstel daarvan wel degelijk heel erg door!
En juist door het ondersteunen van de weerstand voorkom je veel van de nare bijwerkingen van cushing. Doe je het niet dan kun je idd van de ene ontsteking in de andere vallen, hoeft niet, maar kan wel

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:43

MSM zullen ze wellicht hier in dld ook wel hebben...ik ga morgen eens op zoek :j

overigens helpt die AB bij gambit ook niet echt heel goed hoor,die koker wordt dan na verloop van tijd wel wat dunner maar om nu te zeggen goh wat een goed resutaat :n

probleem bij hem is ook,en ja,ga dat maar eens tegen,bij de 2de operatie is hij aan 1 kant geopereerd,hier zat een grote bal verklevingen met bindweefsel en vergroeiingen wat zijn lichaam afstootte en daardoor ging het allemaal ontsteken.

alleen ze hebben toen niet alles weg kunnen snijden omdat ze dan een gat naar zijn buikholte hadden gemaakt en dan zou hij dood gaan aan buikvliesontsteking,duidelijk was ook dat ze zeiden dat ze niet hoopte dat de restanten voor verdere verklevingen zouden gaan zorgen wat dan weer zou gaan ontsteken,plus aan de andere kant zit ook nog zo'n bal,wellis waar kleiner als de geopereerde kant..maar toch...

zelf heb ik altijd gezegd,dit gaat gewoon zijn dood worden,eens valt het gewoon niet meer optelossen,en is de boel van binnen zo verkleeft en vol rotzooi,en zijn de ontstekingen gewoon weg te pijnlijk en dan is het over voor hem...

alleen ja elke keer weer als dan die koker zo enorm dik is,denk je toch..nee niet nu al he... ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:00

Och :(:) :(:) nee dat zal toch nog niet Kim! Dan zou ik zeker gaan ondersteunen en zorgen dat ie zo de beste kans krijgt om het rustig(er) te krijgen. Maar ik herken het gevoel. Willy heeft rechtsachter zo'n slecht been en 6 weken terug had hij linksvoor een hele erge hoefzweer, heeft ie van zijn leven nog niet gehad. Hij stond met zijn been schuin naar voren helemaal verkrampt en heeft alles toen overbelast. Hij kwam wankelend en bevend van het land, ik kon wel janken en dan denk je echt als ie dit maar overleeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:05

nou ja hij leeft voor mij al 3 jaar in reserve tijd...na die operatie is het af en aan met die koker,er is al zovaak weer een veearts gebeld,en zoveel AB in gespoten..alleen het helpt niet,of voor maar zeer korte duur...iets rommelt in hem,en ik denk dat de cushing het wel erger maakt...

tis zo zonde,hij is verder zo mooi en zo gezond...maar diep van binnen weet ik wel dat dit een keer echt zo mis gaat...bah..

en ja vreselijk als ze zoveel pijn hebben als bij een hoefzweer..getvrr...ze zijn zo groot maar ook zo kwetsbaar...arme willy :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:10

Ik hoop voor je dat als de cushing onder controle is dat ook de koker rustiger is. Het kan best zijn dat de koker dus de laaste jaren zo doorsudderde omdat hij al met cushing liep en dus het herstel belemmerd werd door de hoge cortisol in zijn bloed en de slechte weerstand. Dan zou het potentieel als hij qua hormoonhuishouding beter onder controle is over een tijdje ook beter met zijn koker moeten KUNNEN gaan - zeker als je ook zijn weerstand gaat ondersteunen.

De slechte weerstand en de problemen die daardoor komen of maar blijven doorduren zijn wat mij betreft de grootste vijand van een cushing paard - samen met de mogelijkheid om bevangen te raken natuurlijk.

NB sinds wij de dosis verhoogd hebben is TOEVALLIG? het been van Willy ook ineens dunner dan het de laatste maand/en is geweest.
Wij ondersteunen nog steeds met van alles en wassen etc etc maar hoe dan ook been is dunner en rustiger. Ik ben allang blij..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:16

ja dat hoop ik ook,dat als die hormoon huishouding beter is dat die koker rustiger wordt...

het is gewoon een rotprobleem...zeker omdat hij door die 2 operaties een dikke koker heeft over gehouden,dus ja,als die dan iets verdikt dan is het ook wel meteen raak..

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:20

Moon gister tijdens schriktraining:

Afbeelding
"wel eng, die bladblazer!"

Afbeelding

Afbeelding

Op haar kont zie je nog wel haar ""special-item" Panter velletje"

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:33

Nefertarie: Wat een mooie merrie is Moon en wat ziet ze er goed uit op dat tijgerprintje en oranje gloedje op haar billen na ;-)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:51

Dank je wel! ik ben blij dat ze zo veranderd is door de pergolide!
Ze ziet er gewoon tevreden uit, al zeg ik het zelf!

Ik was eigenlijk nog benieuwd hoe oud jullie cushing paarden zijn?
Moon is namelijk pas 17....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:12

Willy is ongeveer 29 jaar en is een ruin.
Uit onderzoek blijkt wel dat het vaker voorkomt bij merries dan bij ruinen, maar allebei komt voor. Het komt voor bij paarden die vaak hun hele leven al iets zwaarder/te dik zijn geweest. En natuurlijk bij sobere rassen zoals geldersen, arabieren, fjorden, friezen, morgans, shetjes, shires, etc etc.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:19

Ha, dan heb ik wel erge pech. Mijn 2 paarden waren/zijn beide KWPN.
Wel beide Merrie's.
Toen ik Mooney kocht zat ze juist ook heel strak in haar velletje.

Kijk 29 is een hele respectabele leeftijd, zeg!
En Willy is een...? (ras)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:20

Willy is Gelders en wel een fors en vol paard, maar dat is gewoon het type, hij is niet te dik ofzo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:05

moon ziet er goed uit zeg op de foto's!!

en gambit is 21...en een letlander,gewoon warmbloed,en echt te dik is hij nooit geweest,hij ziet er rond uit,maar je ziet echt altijd ribben bij hem...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:16

Illo is een fjord van 23. Een ruin. Vanaf zijn 9e wel wat te dik geweest.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:36

Mijn paard is 18.
Eergister begonnen met pergolide te geven, ik merk gelukkig nog geen bijwerkingen.
Hij heeft gewoon zijn hooi gegeven en staat ook nog lekker op het land, ik twijfelde zelfs een beetje of het kleine pilletje niet uit zijn mond was gevallen haha.
Hij krijgt nu 0,25 mg en over 3 dagen gaat hij naar de 0,50 mg.
Op het recept van de da staat dat hij moest beginnen met 1 mg, maar dat leek me best veel en doe het dus ook maar eerst op de manier opbouwen.
Wellicht dat ik op deze dosis al verbetering zie en dan ga ik niet onnodig meer geven.
Wanneer scheren jullie de paarden?
Mijne heeft al een behoorlijke vacht, zweet niet, maar is ook niet aan het werk.
ik heb hem vorig jaar voor het eerst geschoren en goed onder de dekens gezet, hij zag er daardoor al beter uit dus wil het dit jaar wel weer doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:10

Ik scheer bijna elke maand. Zeker met de warmte zoals nu. Maar ik rij ook nog.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:50

Ik heb Moon vorig jaar 2 keer geschoren, maar toen kreeg ze ook nog geen pergolide, omdat ik niet wist dat ze cushing had.
Dit voorjaar verhaarde ze niet, toen hebben we haar ook geschoren. Na 5 weken pergolide is ze helemaal verhaard!! *\o/*

Dus als je nog even rustig afwacht, verhaard hij misschien zelf wel!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:01

Hij verhaard ook wel gewoon, dat is eigenlijk geen probleem geweest.
Hij heeft alleen nu al zo'n dikke vacht.
Het probleem in de winter was dat hij zoveel zweette zonder teveel inspanning.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:17

sabrina85 schreef:
Hij verhaard ook wel gewoon, dat is eigenlijk geen probleem geweest.
Hij heeft alleen nu al zo'n dikke vacht.
Het probleem in de winter was dat hij zoveel zweette zonder teveel inspanning.

Dat zweten zonder teveel inspanning klinkt wel echt als cushing omdat de hormoonhuishouding en daardoor hun thermostaat zo van slag is, hebben ze het warm als ze het koud moeten hebben en anders om. Dat wordt snel beter - lees rond de 4 weken - Kimmie haar paard slikt nu 5 weken en is van het zweten, veel drinken en plassen af, zo was het bij Willy indertijd ook vlgs mij.
De vacht wordt door de pergolide meer normaal, niet zo wollig meer, maar vaak wel iets langer dan vroeger. Het voordeel is dat je nu start in een periode dat ze ook eigenlijk nog moeten verharen, dus het kan nog doorwerken in deze periode en helpen naar een normalere vacht te gaan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:56

mijn paard is 23, sinds vorig jaar herfst aan de pergolide, maar achteraf al een jaar of 6 kenmerken van cushing....het krullerige lange haar ed....

ik scheer haar vandaag, want ze heeft t nu warm....ze kreeg nl al weer een vacht....en nu is t zulk mooi weer....gewoon ff jachttenue denk ik......want als t weer straks omslaat heb ik er ook niets aan , als ze t koud krijgt en met veulen aan de voet is een deken ook zo onhandig...

en ik ben voorstander van lichamelijk contact tussen merrie en veulen...dus daarom liever ook geen dek...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:06

paard van vriendin is een EV merrie van 24, eergisteren onderhals, tussen de kaaktakken en buik geschoren, maar ons bomma staat nog te puffen op stal door de warmte, ze heeft zeker al haren van 4-5cm.
Om de een of andere reden kan ze niet meer zweten. Tot voor kort stond ze el eens bezweet op stal, maar de laatste dagen dus niet meer...
Zaterdag bijscheren, want het is echt zielig. Gelukkig eet en drinkt ze nog heel goed.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:05

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn 24 jarige KWPN merrie die erg mager is geworden de laatste weken. Ze is nu ongeveel 5 maanden aan de pergolide, 0,5 mg per dag. Een lage dosis, maar ze deed het er goed op (mooie vacht gekregen, minder hangbuik, happy indruk), dus ik heb die dosis zo gelaten.
De laatste 1,5 maand is ze dus helaas erg afgevallen. Dat begon eigenlijk toen ik het vermoeden had dat ze hoefbevangen was, en ik haar hooi ben gaan voeren (minder gras laten eten). Ze bleek gelukkig niet hoefbevangen te zijn, maar begon dus wel enorm af te vallen. De laatste week lijkt het iets beter (krijgt nu kuil/hooi met meer energie), maar ze 'eet' ook veel van haar zoutblok.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad met jullie paarden?
Zal ik beginnen met bijgeven van brok met extra vitaminen/mineralen? Vitaminespuit?

De dierenarts komt trouwens binnenkort kijken, maar is nogal moeilijk om thuisbezoek te krijgen hier (Noorwegen).

Alle tips welkom!