[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna111

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:43

Is dit zomerexceem of kan het ook iets anders wezen.

Ik heb een hoogdrachtige andalusier staan die nog niet zo lang in nederland is.
Ik heb haar tot 3 weken geleden bij mij thuis s'avonds op stal gehad en overdag in een padock.
Ivm wat zieke paarden heb ik haar dag en nacht in het land gezet en vandaag had ik haar binnen staan omdat ik haar te koop heb staan en er zouden mensen komen kijken.
Nu heeft ze haar manenkam lopen schuren tot bloedens aan toe.

Mijn vraag was is dit dus zomerexceem of iets anders omdat ze het 3 weken geleden niet schuurde?

En als het dus wel zomerexceem is wil ik een deken voor haar bestellen en wat is de beste deken en kan ze wel een deken om omdat ze hoogdrachtig is?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:52

XxSultanxX schreef:
haaiiii

ik weet dat er geen middeltjes zijn die het jeuken hellemaal tegenhouden , maar zijn er wel middeltjes die jullie hebben gebruikt en waarvan je zegt dit helpt tog wel een beetje ?

de staart en manen eczeem van mijn paard word steeds erger hij heeft wel een eczeemdeken op en dat helpt natuurlijk al aardig Lachen
zijn halsdeken is stuk en moet gemaakt worden nu heeft meneer al tot bloedens toe lopen schuren Ach gut this zo sneu voor hem ....

dus hebben jullie iets wat je hebt gebruikt waarvan het jeuken toch wat minder word ? ik weet dat het niet bij elk paard zal helpen maar wil het toch graag proberen

Hoi,

Yep ik weet een paar middeltjes die prima voldoen en relatief goedkoop zijn.
Om de jeuk in de manenkam en staartwortel tegen te gaan gebruikte ik :
Een pot uiercreme (geen zalf) van de Action. Daar kieperde ik zo'n 60 druppels tea tree door. Goed mengen en 1x daags aanbrengen op de jeukplekken van de huid. Ik deed het in een grote plastic spuit, kan je het makkelijk tussen de manen aanbrengen. Die van mij hebben zo'n giga brede manenkam. vandaar Knipoog Na zo'n 2 weken kan je de freqeuntie al minderen. Om de dag en dan om de 2 dagen.

Om te voorkomen dat het ongedierte in de manenkam wil prikken heb ik een fles Kneipp badolie met Eucalyptus gebruikt. Dat mengde ik met een zachte huidolie (ook Action)
in verhouding 1: 3 Kneipp : huidolie
Daar smeerde ik wat van op het staarthaar bovenaan de staartwortel en bovenop de manenkam.
Puur op het haar dus, sommige paarden verdragen nl. geen eucaluptus op de huid.

Het hielp vorig jaar fantastisch.
Momenteel gebruik ik alleen nog het eucalyptusmengsel om het ongedierte wat op afstand te houden. WANT ..... ik kan met grote blijdschap melden dat beide paarden geheel eczeemvrij zijn. Vorig jaar schuurden ze ook al niet meer maar knabbelden elkaar nog wel zodanig in de manenkam en staart dat ik ze gedurende de zomer uit elkaar moest zetten.
Zelfs dat is niet meer aan de orde. Beide staan momenteel nog steeds gezellig bij elkaar. De manenkam zet ook helemaal niet meer op. Ze hebben totaal geen irritatie of jeuk meer. Ze kunnen ook weer normaal een poos de wei in om te grazen.
Al met al heeft het 4 jaar geduurd om de zomereczeem de baas te worden, waarbij we steeds meer en meer vooruitgang zagen. Het is een heel gepuzzel geweest. Van zowel voeding, als weidebeheer. Het metabolisme van het paard moet helemaal om. Dat red je niet in een paar weken of maanden. Dat heeft tijd nodig.
Ik geloof niet in 1 middel waardoor je de paarden zomereczeemvrij kunt krijgen. Er zijn meerdere triggers en als je die kunt vermijden of veranderen dan zie je echt resultaat. Zomereczeemdekens heb ik nooit gebruikt.

Ik durf echt te zeggen dat onze meiden er af zijn. Ach gut
Wel zet ik ze nog steeds 's avonds tussen half 6 en 6 binnen en blijven ze 's nachts binnen. Ze hebben alleen onderdeuren en kunnen dus voldoende naar buiten kijken
Maar dat zijn ze hun hele leven al gewend en dat ga ik ook niet veranderen.

Groetjes, Henny

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:51

Citaat:
Ik heb haar tot 3 weken geleden bij mij thuis s'avonds op stal gehad en overdag in een padock.
Ivm wat zieke paarden heb ik haar dag en nacht in het land gezet en vandaag had ik haar binnen staan omdat ik haar te koop heb staan en er zouden mensen komen kijken.

ik hoop dat je de eventuele koper wel op de hoogte brengt van haar schuurgedrag, anders krijg je een heleboel ellende . Je zou haar eens goed kunnen scheren en dan ieder keer met koud water goed wassen na weidegang wel tussen 6 uur s avonds en 6 uur s morgens binnenhouden

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:54

paintedblack schreef:
er is een heel simpel goedkoop middel
WATER
na de weidegang goed de staart en manen wassen met schoon koud water werkt super want je wast het speeksel van de mugjes weg alle stofdeeltjes en zand waar ze jeukerig van kunnen worden
je moet de paarden op stal zetten ruim voor zonsondergang en niet voor zonsopgang soms helpt het om ze gewoon te scheren waar ze schuren zodat je het goed kunt spoelen het is te proberen wel een tijdje volhouden !

Doe ik momenteel dagelijks, daar kom ik ook niet onderuit met dit weer! (veel regen dus) Haha!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:17

mijn paard en pony hebben er ook wat last van, gelukkig niet tot bloedens toe. Ik gebruik een anti-schuurproduct..ik zou de naam moeten gaan aflezen Bloos maar dat helpt wel, bij het paard alleen als ik haar vliegendeken (met hals) op doe. Ik doe het haast iedere dag op (zeker als het niet regent of ze buiten staat) het gaat goed tot nu toe. Ze heeft ook al geschuurd maar dat was voor ik het deken er iedere dag opdeed. Bij de pony werkt dat schuurmiddel vrij goed,(zij schuurde ook soms aan de billen en rug vroeger) ook in combinatie met vliegenspray->tea tree druppels,(appel-)azijn,citroenthee,kruidnagels,.. regelmatig was ik haar staart en manen ook, dat helpt wel. Maar het paard had ik eens 's avonds gewassen(met shampoo en wat iso-betadine en goed uitspoelen) en ze was metteen erna weer aan het schuren in haar stal.. dus soms helpt het wel,maar bij haar vooral met het deken en af en toe anti-schuur erop. Vroeger deed ik op de manen en staart uiercrème (om de mugjes het moeilijk te maken met steken) en de huid wat te verzachten, maar nu krijgt ze er erge schilfers van..dus dat doe ik niet meer.
Ik denk eraan om eens een drainage kuur te geven. (ook ivm haar andere kwaaltjes)

fluffifox: jij moet dus drainage compositum geven omdat het eczeem waarschijnlijk door een slecht functionerende lever komt? mss is dat ook het probleem bij mijn paard.. zijn er nog andere tekens van slecht functionerende lever?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 06:26

ozzie111 schreef:
Is dit zomerexceem of kan het ook iets anders wezen.

Nu heeft ze haar manenkam lopen schuren tot bloedens aan toe.

Mijn vraag was is dit dus zomerexceem of iets anders omdat ze het 3 weken geleden niet schuurde?

En als het dus wel zomerexceem is wil ik een deken voor haar bestellen en wat is de beste deken en kan ze wel een deken om omdat ze hoogdrachtig is?

denk in jouw geval dat je je dier van het gras halen moet, is denk ik veel te vet voor haar waardoor ze jeuk krijgt.
1 a 2 uurtjes per dag er op en dan er weer uit,denk dat de klachten dan een stuk minder worden.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:29

Mijn paardjes zijn toegelaten in het zomer/maneneczeemonderzoek van het stehd!!!
begin juli beginnen ze hier, ben benieuwd.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:41

Ik had een vraagje , gebruiken jullie ook vliegenkappen voor op het hoofd ?

mijn pony zit nu namenlijk best onder de plekken op zn hoofd en zo'n vliegending met sliertjes die ligt elke dag als ik weer langs kom ergens in het weiland dus dat is niks..

Kunnen ze door die kappen nog goed zien en vinden ze dat niet vervelend ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:24

Goed zien kunnen ze erdoor nog wel, maar mijn pony vond het maar niks, ze schudde en schuurde net zo lang tot hij eraf lag. Ik dacht eerst ook, laat ik het maar proberen, dan houdt ze misschien haat voorpluk, maar helaas Huilen

Zo'n vliegending met sliertjes hielp bij mij wel een beetje, maar niet tegen eczeem, alleen tegen gewone vliegen rond de ogen.

Tip om het te laten bijven zitten: Een stukje elastiek eraan naaien in de vorm van een lusje aan 2 kanten en dan als een frontriem om je halster schuiven. Klittenband wordt namelijk snel vies en dan laat het los:)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:14

Hoi, de veearts is vandaag bij mijn paardje geweest en ik heb meteen weer even naar de nieuwtjes over zomereczeem gevraagd. En het schijnt dat er recent artikelen verschijnen dat inspuiten met Insol dus niet werkt. Hij raadt dat dan ook af. Wat bij een aantal paarden wel helpt, als lapmiddel, is de anti-jeuk-creme van Viatop. Dit middel is niet speciaal voor zomereczeem, maar wordt voor allerlei soorten jeuk gebruikt. Je kan het alleen bij de dierenarts kopen en het is niet duur. Ik ga het in ieder geval maar ff proberen. Je moet het 2x daags aanbrengen. Het zou wel mooi zijn als het de jeuk van mijn paardje iets verzacht, want met dit weer heeft hij ondanks zijn deken en hoofdkap toch best jeuk....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:51

kijk dat is nog es goed nieuws vind ik Haha!
ik zal es vragen of mijn veearts het ook kent, valt altijd te proberen zoiets

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:05

Safiera schreef:
Goed zien kunnen ze erdoor nog wel, maar mijn pony vond het maar niks, ze schudde en schuurde net zo lang tot hij eraf lag. Ik dacht eerst ook, laat ik het maar proberen, dan houdt ze misschien haat voorpluk, maar helaas Huilen

Zo'n vliegending met sliertjes hielp bij mij wel een beetje, maar niet tegen eczeem, alleen tegen gewone vliegen rond de ogen.

Tip om het te laten bijven zitten: Een stukje elastiek eraan naaien in de vorm van een lusje aan 2 kanten en dan als een frontriem om je halster schuiven. Klittenband wordt namelijk snel vies en dan laat het los:)

goede tip zal dat eens vragen, ik ga ook eens zo'n kap proberen denk ik want zn mooie hoofdje word nu zo verpest door die plekken op zn hoofd Verdrietig
mischien dat dat helpt

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:49

Ik weet niets tot zeer weinig van zomerexceem en/of staart en man exceem vandaar deze vraag.

Wat kun je nou doen tegen exceem?
Wat is het nou eigenlijk precies? Bloos
Wat kun je echt niet doen met een paardje met exceem? (buitenrijden? kan dat gewoon?)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:39

Je kunt er in ieder geval gewoon mee rijden, buiten vinden de meesten zelfs leuker dan binnen. Dan heb je wel gewoon last van vliegen, maar niet extra van zomereczeem. De rest mag iemand anders uitleggen... Je vraagt veel tegelijk Haha! en ik heb nu niet veel tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 04:58

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:04

hihi Lachen allemaal nieuwe mensen op het eczeem-topic!

@bonaire; typ in op google "zomereczeem" en het eczeem vliegt je om je oren Knipoog

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:41

ik ben nu halverwege met het lezen van alle paginas Haha!
veel info. hopelijk kan ik er wat mee.
ik las iets over azijn op de schuur plekken, kan dit gewoon puur of meng je dit dan door water oid??

ik heb nosey nu ong. 4 keer behandeld met sweet itch van sectoline, t schuren lijkt niet erger te worden....
(hiervoor heb ik hem ong 6 keer behandled met sweet itch healer die van de DA kwam, maar die was op)

en ik ben bezig met een kuurtje drainage compositum van groene oss (ik geef hem nu 1x per dag 40 druppels, is dat beetje normaal??)
en hij krijgt steeds een scheutje sweden kruiden elixer(paardenbloem extract)
en ik heb hem van t weekeind en maandag een paar uur van t gras gehaald en in de bak gezet met wat wilgentakken.
dit kan niet dagelijks ivm mijn werk jammergenoeg

voor ik zn staart weer opnieuw insmeer met SI was/spoel ik deze eerst uit met wat lauw water en dan droog ik hem af.

iemand verder nog tips??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:58

azijn werkt wel tegen jeuk,maar niet op open plekjes doen want dat prikt!

verder kun je van alles proberen tegen de jeuk,speciale zalven, maar bijvoorbeeld ook uieralf/creme, glycerona voor je handen.
zinkzalf etc..etc...etc..

de sweet irch heb ik ook, en ik moet zeggen dat dit eigenlijk het eerste product is wat ik nu voor het 2e jaar gebruik,ben er dik tevreden over!
de huid hersteld beter en er is veel minder jeuk.
1x per dag 40 druppels drainage compositum?
lijkt me erg veel,wat staat er op de verpakking dan?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:54

Safiera schreef:
Je kunt er in ieder geval gewoon mee rijden, buiten vinden de meesten zelfs leuker dan binnen. Dan heb je wel gewoon last van vliegen, maar niet extra van zomereczeem. De rest mag iemand anders uitleggen... Je vraagt veel tegelijk Haha! en ik heb nu niet veel tijd.

Thoura heeft buiten juist meer last, daar vliegt meer rond. Knipoog

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:55

ellepel schreef:
azijn werkt wel tegen jeuk,maar niet op open plekjes doen want dat prikt!
verder kun je van alles proberen tegen de jeuk,speciale zalven, maar bijvoorbeeld ook uieralf/creme, glycerona voor je handen.
zinkzalf etc..etc...etc..
de sweet irch heb ik ook, en ik moet zeggen dat dit eigenlijk het eerste product is wat ik nu voor het 2e jaar gebruik,ben er dik tevreden over!
de huid hersteld beter en er is veel minder jeuk.

hahahha, nee ik snap dat t niet op open plekken mag, ik bedoel de plekken waar minder haar zit. gelukkig is nosey nog niet zo erg dat hij zich stuk schuurt.
maar "enkel" dat er een wat kalige plek op zn staart komt en ik t eventueel daar op wou doen.
maar hoe zit het met het door elkaar gebruiken van verschillende dingen??
goed, slecht, nutteloos...??
en hoelang zou ik sweet itch moeten gebruiken voor je echt weet dat t werkt??
wat betreft de drainage, op de verpakking staat iets van 2 maal daags 30 druppels dacht ik. maar hij krijgt maar 1 keer per dag.
zal morgen even precies kijken.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:56

vandaag heb ik de dierenarts weer laten komen bij mijn schurende merrie .
Ze schuurt licht en niet tot bloedens toe maar kan niet zeggen dat het er mooier op word .
Ook lijkt me dat ze jeuk heeft en das voor haar ook lastig ik heb nu weer iets niews gekregen HORSOL en ze heeft een spuitje gekregen tegen de jeuk .

Iemand ervaring met horsol .??

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:42

Geen ervaring met Horsol.
Maar heeft er iemand info over cojosol, schijnt heel goed te zijn Clown

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:03

Voor je gaat smeren eerst staart en manen wassen met bv. Efrata shampoo(anti-roos shampoo schijnt ook prima te werken en is veel goedkoper Haha! ) en naspoelen met water met een scheut azijn.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:19

fluffyfox schreef:
ellepel schreef:
wat betreft de drainage, op de verpakking staat iets van 2 maal daags 30 druppels dacht ik. maar hij krijgt maar 1 keer per dag.
zal morgen even precies kijken.
Zou kunnen, 1x 40 druppels. Ik zou alleen bij één dosis niet hoger gaan dan 35 drups omdat er eigenlijk per keer niet meer dan 25-30 druppels gegeven mag worden (staat op potje dacht ik Scheve mond ). Maar het is gewoon beter om 2-3 keer per dag te geven omdat het dan meer verdeeld over de dag is. Ik doe nu 2x per dag 15 drups door zieke pony, maar straks niet meer want kost veel tijd (en in mijn geval veel slaap ivm werk Slapen ) om 2x per dag te komen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:29

fluffyfox ik heb ooit drainage ompositum gegeven en toen kreeg de mijne 25 druppels ook maar 1x per dag, dus vind ik 40 wel wat veel.
ik zou gewoon de dosering nemen zoals die op de verpakking staat.
sweet itch is afwachten net zoals alle andere 10000 producten die er zijn voor eczeem Knipoog