[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:28

Ja het leek me ook beter. Maar met de blote beentjes in de blubber kan geen kwaad?
Was bang dat ik het erger ging maken.
Wel worden haar benen ingesmeerd met vaseline (en dat spul) dus vocht kan er wel minder snel bij zo denk ik.

Desiree2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:40

Bij mijn paard helpt peerdenspul, we hadden al van alles geprobeerd dierenarts heeft verschillende smeersel voor geschreven, maar het been bleef dik en korstig en ook verdoving hielp niet. tegenwoordig smeer ik peerdenspul je zag al vrij snel resultaat :j maar je moet wel blijven smeren. ik stuur je vast een link dan kan je het zelf zienhttp://www.peerdenspul.nl/behandeling_mok /3

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:14

Als ze buiten blijft staan dan zou ik niet haar benen scheren.
Dit is een natuurlijke bescherming tegen de nattigheid.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:23

Evy schreef:
Als ze buiten blijft staan dan zou ik niet haar benen scheren.
Dit is een natuurlijke bescherming tegen de nattigheid.

Het is net dat waaraan ik twijfel.
Ze komt rond 16 u wel naar binnen in een droge stal. Dan spoel ik rond 18 u haar benen verzorg ze en vaseline erover.
Door het haar krijg ik wel nooit de vaseline eruit van de dag voordien. En doordat ze zwart, donkerbruin is zie ik eigenlijk ook niet hoe erg het is.
Enkel dat ze dikke benen heeft en korstjes.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:40

Mijn pony heeft op dit moment ook mok, hii staat op dit moment binnen hele dagen aangezien hij alleen maar in een hele natte wei kan staan, zondag liep die behoorlijk kreupel erop maar dat nu niet meer! Zijn been is echter wel dik en warm! Ik heb het nu maandag en dinsdag met betadine gewassen ! Alleen als hij uit stal komt is het natuurlijk al helemaal droog! Moet ik nu blijven wassen met betadine? Of juist nu stoppen aangezien het natte juist helemaal niet goed is! Heb nu ook mokcreme dat ik erop smeer! En nog vraagje, rijden jullie je paarden gewoon wel met wat mok?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:44

Ja scheren zal het toch niet worden... Hemelste bang voor het apparaat. Heb het dan maar zo kort mogelijk geknipt.
Hier zijn de korstjes precies weg. Maar been is wel nog erg gezwollen en warm... Is dit normaal?
Ik vraag mij ook af als jullie gewoon rijden met die dikke benen? Door omstandigheden staat ze toevallig stil. Maar vanaf dit weekend kan ik terug beginnen, maar dan met mok?

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:45

Oeii wat een hoop ellende zeg!! Betadine? niet doen, droogt de huid erg uit en dat wil je juist niet bij een huidaandoening met kloven. Beter een zachte shampoo gebruiken, zoals die van cai-pan equimint. Ontsmet net zo goed en is ook schimmelwerend.

Warm been, is wel normaal maar uiteraard een teken dat er ontstekingen zijn. Koelen en goede doorbloeding is dan gewenst. Ook weer met de cai-pan equimint creme te verhelpen, die hebben er heel goed over nagedacht en met mijn shires heeft het fantastich geholpen!! Vaseline sluit de wond af, waardoor deze kan gaan broeien, zoveel mogelijk van het haar eraf en lucht erbij is het beste. Ook zwachtelen met vette creme: niet doen!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:05

Equi68 schreef:
Oeii wat een hoop ellende zeg!! Betadine? niet doen, droogt de huid erg uit en dat wil je juist niet bij een huidaandoening met kloven. Beter een zachte shampoo gebruiken, zoals die van cai-pan equimint. Ontsmet net zo goed en is ook schimmelwerend.

Warm been, is wel normaal maar uiteraard een teken dat er ontstekingen zijn. Koelen en goede doorbloeding is dan gewenst. Ook weer met de cai-pan equimint creme te verhelpen, die hebben er heel goed over nagedacht en met mijn shires heeft het fantastich geholpen!! Vaseline sluit de wond af, waardoor deze kan gaan broeien, zoveel mogelijk van het haar eraf en lucht erbij is het beste. Ook zwachtelen met vette creme: niet doen!!

Vaseline heb ik net als advies gekregen van de veearts, zodat ze toch naar buiten kan zonder dat er terug modder in komt. En ook om de kloven niet uit te drogen. Want bij uitdroging schuren ze net open...
Die cai-pan ziet er wel erg interessant uit!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:05

Ik heb ook advies gekregen voor betadine te gebruiken.
Bij die van mij is de mok opeens echt heel ver weg, heb er pas 2 dagen mokzalf opgedaan.
Alleen zijn been blijft wat dik maar niet warm.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:23

Pfff ik word er ook af en toe een beetje moedeloos van..
Was het nu 1x per week met Betadine shampoo (deed het eerst elke dag maar merk geen verschil tussen 1x p.w. of elke dag) en smeer er elke dag een mengseltje van zwavelpoeder en babyolie op om het uit te drogen. Dit werkt erg goed! Wanneer de korsten er na het wassen af zijn doe ik er echte mokzalf op.
Ook heb ik van die pilletjes voor het imuunsysteem zodat de bacteriën van binnen weggaan maar dit werkt niet echt (bij hem).
M'n tink heeft het heeel erg last van rap op zijn linker voorbeen, rechter voorbeen vrijwel niet meer. Ben wel blij dat dit in ieder geval al weg is gegaan! Ook links wordt het steeds minder en minder.
Ook zit de mok lichtelijk in de kootholte.
Bij zijn achterbenen heeft hij wat plekjes aan de zijkanten en ook in de kootholte. Zie het allemaal steeds minder worden maar echt weg zie ik het nooit meer gaan :( Hoefjes zijn er vrijwel helemaal afgesleten dus hij staat nu in een potstal anders had ik hem nu waarschijnlijk in kunnen laten slapen.

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:30

Tja Betadine is omdat er niet veel alternatieven zijn én het per 5l mega goedkoop is. Nadelen zijn bekend: uitdroging huid én bij sommige paarden met allergie op jodium sowieso een 'no go'. Gelukkig zijn er ondertussen wel initiatieven die zowel zacht zijn voor de huid én die geen jodium bevatten, maar wel ontsmetten (daar wordt de Betadine voor geadviseerd), schimmelwerend is en uiteraard huid en haren schoon shampoot. Zoals eerder gezegd die heerlijke cai-pan equimint shampoo www.caipanequimint.nl http://www.caipanequimint.nl/wp-content ... ampoo1.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:59

Hoi, kan ik me hier ook melden voor eventuele do's and dont's?
Mijn pony staat helaas weer met mok, alleen zit het hoger op haar beentjes. ( op de plekken waar peesbeschermers zitten) Doordat de vorige eigenaar te voorzichtig was met haar beentjes en eigenlijk te vaak peesbeschermers om deed heeft ze een infectie gehad aan haar benen wat naar buiten is gekomen met mok. Helaas zijn haar beentjes overgevoelig geworden voor mok en met dit natte weer is het dus weer terug. Ik heb de vorige keer droogzetters en betadine shampoo van de DA gekregen en dit werkte erg goed. Dit gebruik ik dus nu weer alleen was mijn vraag; Hoe doen jullie dat met jullie paarden in het natte land?

Jiska_bully

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:18

Hallo Allemaal,

Mijn paard heeft ook mok gehad helaas had ik het niet snel genoeg in de gaten ze stond namelijk nog op de weide waar ze een stuk door de blubber moest. Ze heeft nog nooit mok gehad namelijk. Helaas was het naar binnen geslagen dus dikke achterbenen en pijn . De dierenarts erbij gehaald elke dag spuiten gehad en pijnstillers en uit de blubber gehaald. We hebben bij ons namelijk 1 hele grote stal daar heeft ze ingestaan , maar helaas bleef ze daardoor hele dikke benen houden . Dus op advies van mijn lieve stalgenoot haar op de stenen gezet waardoor ze meer liep en dat hielp heel erg . Dus dat is wel mijn advies veel wandelen als ze dikke benen heeft. Ik heb haar benen geschoren en ben gaan wassen met Betadine shampoo en ingesmeerd met sudocreme waardoor alles heel erg lekker zacht werd. Na een week spuiten van de DA en 500 euro lichter is het eindelijk weg.

Heb haar ook een vitamine shot gegeven, want ik denk dat het door de hele natte paddock komt maar het kan ook van binnenuit komen. Ik vind het heel moeilijk zeker nu het nog steeds zo nat is waar doe je goed aan ben als de dood dat het terug komt. Blijf haar been goed schoonhouden en insmeren met sudocreme .

Maar nu heeft ze elke ochtend tussen haar hoef en begin onderbeen vocht zitten wat ze nooit gehad heeft.
Kan dit een nasleep zijn van de mok, heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Tamara

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:40

Mijne heeft precies hetzelfde , liep de jouwe er ook gevoelig op? Want de mijne loopt wel gewoon zuiver zowel op harde als zachte, DA komt bij die van mij ook kijken! Want been wil maar niet dunner worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:28

Na veel geprobeerd te hebben hadden wij uiteindelijk sucses met MTG van shapley.We hadden het eigenlijk gekocht om de manen te laten groeien ,tot ik op de fles zag staan dat het ook voor mok werkt.Onder het momvan nooit geschoten ,altijd mis.Ben ik maar gaan smeren.Tot onze grote verbazing hielp het vrij snel.Het is alleen niet heel makkelijk te krijgen wij hebben er best achter moeten zoeken.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:52

Hoi allemaal, ik zie door de bomen het bos niet meer dus hoop dat iemand mij hier kan helpen. Mijn pony heeft aan 4 benen hele dikke mok, niet eraf te krabben. Hij blijft nu een week binnen staan en behandel het elke dag. Heb al een beetje weggeknipt maar zit erover te denken onder zijn kogel gewoon alles weg te scheren. Ik was het regelmatig met Betadine shampoo. De een zegt dit kan je beter elke de dag doen, de ander zegt juist niet. Daarnaast word mij verteld dat ik alle korstjes er tot bloedens toe af moet halen, dan in moet sprayen met acederm wondspray en een mega laag sudo erop. De ander zegt juist dat je het er niet af moet trekken en dat sudo averrechts werkt. Wat is nou wijsheid. Alleen smeren helpt in ieder geval niet, ik heb alles liggen en alles geprobeerd en het lijkt alleen maar erger te worden. Ik hoor ook dat baby olie helpt zodat de korsten loslaten, is dit iets om te proberen? Tea tree oil, de een zegt moet je door het voer doen de ander erop smeren... Wat te doen.. Ben het halve twijfel werk een beetje zat!
Laatst bijgewerkt door felineepino op 20-01-14 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:53

Heb trouwens de dierenarts al tig keer geinformeerd, zij houd het bij hydrocortiderm en alleen de losse korstjes eraf maar dit werkt echt niet..

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:54

Dogeczeem is een heel goed middeltje tegen mok !

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:56

KingChay schreef:
Dogeczeem is een heel goed middeltje tegen mok !

En dat smeer je óp de korstjes? Of ook eerst eraf halen.. Er zijn zoveel middeltjes en weet even echt niet meer wat ik moet doen. Heb liever dat ik nu 1 ding aanneem en het daar 100% mee ga bestrijden in plaats van dat ik blijf klooien met allerlei verschillende dingen en daardoor half werk doe..

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:57

felineepino schreef:
Hoi allemaal, ik zie door de bomen het bos niet meer dus hoop dat iemand mij hier kan helpen. Mijn pony heeft aan 4 benen hele dikke mok, niet eraf te krabben. Hij blijft nu een week binnen staan en behandel het elke dag. Heb al een beetje weggeknipt maar zit erover te denken onder zijn kogel gewoon alles weg te scheren. Ik was het regelmatig met Betadine shampoo. De een zegt dit kan je beter elke de dag doen, de ander zegt juist niet. Daarnaast word mij verteld dat ik alle korstjes er tot bloedens toe af moet halen, dan in moet sprayen met acederm wondspray en een mega laag sudo erop. De ander zegt juist dat je het er niet af moet trekken en dat sudo averrechts werkt. Wat is nou wijsheid. Alleen smeren helpt in ieder geval niet, ik heb alles liggen en alles geprobeerd en het lijkt alleen maar erger te worden. Ik hoor ook dat baby olie helpt zodat de korsten loslaten, is dit iets om te proberen? Tea tree oil, de een zegt moet je door het voer doen de ander erop smeren... Wat te doen.. Ben het halve twijfel werk een beetje zat!

Bij mij is de DA vandaag geweest, en die zei dat als die toch binnen staat ik niet meer moet wassen met betadine 1 keer is voldoende maar moet het nu wel elke dag mokzalf op doen, maar mag het absoluut niet nat maken, want daardoor onstaat mok juist! Bij mij paard is zijns chterbeen ook dik vandaar dat ik de Da heb gebeld heb nu vochtafdrijvers en antibiotica en als goed is moet het eind van de week over zijn dan!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:01

lieskehh schreef:
felineepino schreef:

Bij mij is de DA vandaag geweest, en die zei dat als die toch binnen staat ik niet meer moet wassen met betadine 1 keer is voldoende maar moet het nu wel elke dag mokzalf op doen, maar mag het absoluut niet nat maken, want daardoor onstaat mok juist! Bij mij paard is zijns chterbeen ook dik vandaar dat ik de Da heb gebeld heb nu vochtafdrijvers en antibiotica en als goed is moet het eind van de week over zijn dan!

Ben benieuwd of de mokzalf gelijk werkt bij jou, welke heb je gekregen?

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:06

Je weekt eerst de hoef in een badje lauw water droogt deze GOED af en dan dogeczeem zou super goed helpen, wel nog geen eigen ervaringen mee

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:08

Heb niet gekregen, zelf gekocht bij ruiterhuis! Maar dat werkte wel meteen naar 3 dagen mijne had ook korsten maar heb het er niet afgetrokken, maar is er zelf afgegaan! Heb alleen met betadine gewassen goed droogmaken en mokzalf erop!

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:11

Welke mokzalf gebruiken jullie? Ik ben helemaal fan van die van cai-pan equimint! die hebben ook een zachte en ontsmettende shampoo in het assortiment.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:14

Mokzalf of tandpasta sloeg bij mijn paard niet aan, die heeft het op haar onder achterbenen zitten (boven de kogel dat rechte stuk). Op advies van de tandarts/hoefsmid ben ik een prakje gaan maken van olie en zwavelbloem poeder en zag meteen verschil, het is na een week al de helft minder :)