[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:51

monica08 schreef:
Alle 159 pagina's doorlezen? Nee bedankt :')

Er is ook een zoekfunctie ;) Dan is het zo te vinden... maar nee, het kan absoluut niet worden overgenomen.
Wel kan slechtstalbeleid ervoor zorgen dat meerdere (eventueel gevoelige) paarden gaan luchtzuigen in een stal. Daardoor kan het lijken alsof ze het overnemen... maar dat komt dan alleen omdat ze dezelfde symptomen hebben van een slecht stal/voer beleid.
Ik vind het eigenlijk wel krom dat je verwacht dat anderen de moeite nemen om jouw vraag te beantwoorden, maar dat je het zelf veel moeite vind om het op te zoeken terwijl het minimaal 80x in dit topic naar voren komt :)

monica08

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:06

Ik wist niet dat vragen stellen niet mocht ;)
Ik vroeg het omdat de DA laatst bij ons op stal was en die vertelde dat het namelijk wel een grote kans heeft dat paarden het overnemen vandaar dat ik er ook niet blij mee ben dat er een luchtzuiger naast mijn paard staat. Maar ik zal voortaan niet meer vragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:13

Dan moet de DA dan maar weer even de schoolbanken in... :+
En vragen stellen mag altijd, daar is het topic ook voor, maar als je een reactie geeft dat je geen zin hebt om je in te lezen kan je dergelijke reacties verwachten.
En een luchtzuiger naast je paard is geen probleem. Die van mij (al zuigt die nu niet meer) heeft altijd naast niet luchtzuigers gestaan en er is er nog nooit een geweest die het is gaan doen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:15

Oke nou in ieder geval bedankt voor je antwoord :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:52

monica08 schreef:
Ik vroeg het omdat de DA laatst bij ons op stal was en die vertelde dat het namelijk wel een grote kans heeft dat paarden het overnemen .

dat heet een zeer ouderwetse dierenarts die niet de nieuwste ontwikkelingen volgt ;)
Zo hebben we er hier ook 1 rondlopen. of laat ik het beter zeggen, hadden we er rond lopen :D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:14

Nou, ik wil niet veel zeggen, maar het is ook best wel een goede vraag ;)
Ik heb hier een pony van 23 jaar, luchtzuiger, en ik had een veulen dat van jongs af aan door hem ook een beetje is opgevoed, zij heeft niet het luchtzuigen, maar het bijten op het hout en de stalwanden wel overgenomen.. Niet hetzelfde, maar ik weet niet of je daar nu zo blij mee moet zijn...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:11

Stonden ook op dezelfde stal en hetzelfde voerbeleid?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:17

Ze staan niet op stal, 24/7 binnen met inloopstal.
Allebei toendertijd op hooi en gras, pony kreeg heel soms wat bijgevoerd en medicijnen, maar het veulen zeker niet..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:42

een stalgenoot van mij heeft eeen paard die het zuigen op de deken/dekjes rek deed die tegen de stal bevestig was, ze heeft hierop het volgende gedaan een oude onderlappen om de stang deze blijven draaien wel vast binden met bv een touwtje en daarom heen bandage gewikkeld paard pak de stang nog wel vast maar maakt niet meer het typisch boerend geluid
een intresse vraag is dan is het dan nog lucht zuigen hij maakt wel zijn nek nog rond maar probeerd dus nu de bandage los te krijgen

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:12

Vraagje, ik geef nu sinds een kleine week Maagcompositium bij van de Groen Os. Na hoeveel tijd merkte jullie een licht verschil? Ik denk dat ik nu wat teveel gefixeerd ben op haar luchtzuigen voor en na het product. Ze eet het alvast makkelijk op, dat is wel een geruststelling als je een kieskeurig paard hebt :=

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:06

Ik heb ook nog een vraagje aan de luchtzuigexperts :)
Hoe is een paard dat 'in de lucht' luchtzuigt te herkennen? Dus zonder iets vast te pakken.
Zijn daar bepaalde kenmerken/signalen voor? Of verschilt dat echt per paard?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:08

Mijne geeft het geluid van een soort boertje als hij 'in de lucht' zuigt. Dat gebeurt vaak als er iets spannends is volgens hem.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:10

Aimee, zo'n paard heb ik ook gekend, die rolde zijn tong op beet daarop en maakte rare zuiggeluiden...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:15

Die van ons had pas een 'kapotte' tong? We zijn er nog niet achter of dat door de Omeprazol medicijnen kwam of door het luchtzuigen (wat ie toen nog wel deed) en nu al weer 2 maanden niet * feest *

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:32

Hier een kink in de kabel. Mijn paard blijkt een klophengst te zijn en moet dus volgende week naar de kliniek voor een operatie. Hier zit natuurlijk heel veel stress aan vast. Vanuit de opfok naar de kliniek, daar een dag vasten in een vreemde stal, geopereerd worden en dan twee dagen later weer naar een stal waar hij 2,5 jaar niet is geweest.

Nu blijkt maar weer, dat je nog zo veel kunt voorbereiden of plannen maar dat je niet altijd vat hebt op de omstandigheden. Nu alleen maar hopen dat hij het luchtzuigen "vergeten" is. Hij heeft het natuurlijk al 2,5 jaar niet gedaan, dus hopen maar...

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:17

Coentje, is jou paard gestopt met zuigen door de Omeprazol?
Dat slik ik zelf ook. In welke hoeveelheid geef je het dan?
Is dat wetenschappelijk onderzocht?
Maar reageerde hij ook op maagcompositum?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:31

@dancer oei dat wordt even heel spannend.

heb hier de voerbak met cribox ingesmeerd een 2 weken geleden. ze heeft hem nog 2 keer vastgepakt daarna niet meer. wat ze wel doet is der tong naar buiten en staat dan zo te tutten maar niet zuigen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:34

ikke20 schreef:
heb hier de voerbak met cribox ingesmeerd een 2 weken geleden. ze heeft hem nog 2 keer vastgepakt daarna niet meer. wat ze wel doet is der tong naar buiten en staat dan zo te tutten maar niet zuigen.

heb je wel wat tegen evt. maagproblemen gegeven?? en weet je zeker dat ze geen maagproblemen meer heeft?
want als er wel nog maagproblemen zijn dan heb je een grote kans dat je paard op een gegeven moment wel een andere manier gaat vinden om te zuigen. bijv in de lucht of op d'r eigen tong.

ik kreeg van de dierenarts toendertijd het advies om eerst de maagproblemen/oorzaak van het zuigen aan te pakken. pas toen ik zeker wist dat die weg waren mocht ik cribbox smeren en andere dingen doen om te voorkomen dat hij ging zuigen. als er evt. nog maagproblemen zijn dan pak je je paard nu z'n pijnstiller af door cribbox te smeren. en dat gaat zich hoe dan ook een keer op een andere manier uiten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:22

@tieme ze heeft eind vorig jaar maagcompositum gehad. toen dat op was heb ik van de DA equigard gehad voor der maag. maar daarvan ging ze meer zuigen nu ben ik weer terug op de maagcompositum. daar heb ik rekening mee gehouden. :d

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:02

Melody94 schreef:
Coentje, is jou paard gestopt met zuigen door de Omeprazol?
Dat slik ik zelf ook. In welke hoeveelheid geef je het dan?
Is dat wetenschappelijk onderzocht?
Maar reageerde hij ook op maagcompositum?

Maagcompositum heeft hij nooit gehad. Weet niet of hij echt door de Omeprazol gestopt is. Denk eerder door de Cribox. Maar ik heb in januari even alles omgegooid. Omeprazol medicijnen, Cribox gesmeerd (en ik hoef niet meer bij te smeren!) en de hengst bij de andere paarden op de wei en niet meer alleen. Dus waar het aan ligt, geen flauw idee, als ie maar weer niet begint. Maar het blijft een wonder en ik hoop dat dit zo blijft (na 8 jaar fulltime zuigen!!!). Hij krijgt weer een beetje vet op zijn lijf en begint zelfs te hinniken als we aan komen!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:05

Oja hij kreeg 55 capsules!!! per dag en dit waren menselijke medicijnen van 40 mg per capsule. Dit was een kuur van 28 dagen, maar je kunt het onbeperkt geven indien nodig. (omeprazol)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 07:30

Ikke en iedereen:
luchtzuigers hebben vaak in de meeste gevallen een permanente verandering in de hersenen ondergaan waardoor de behoefte tot luchtzuigen áltijd zal blijven, óók wanneer een eventuele maagzweer genezen is. Een paard als dat van Coentjuh is een echte uitzondering. De kans dat een luchtzuiger er ooit mee stopt is echt nihil. Door cribbox op de plekken te smeren waar je paard luchtzuigt, voorkom je dat je paard kan luchtzuigen, eigenlijk hetzelfde effect dus als een luchtzuigband alleen zonder risico op fysieke schade en loop je het risico op het ontwikkelen van een nieuw stereotiep gedrag. Dat zie je nu bij jouw paard, dat 'spelen' met de tong is een andere orale stereotypie. Je paard heeft behoefte aan het vertonen van stereotiep gedrag en zal dus iets anders doen om aan die behoefte te voldoen. Nu is t bij jouw paard 'tongspelen' geworden, maar het had evengoed boxlooen of weven kunnen zijn.
Pas dus op met dat wat je doet. Delen van de box met cribbox insmeren kan prima als die plekken zorgen voor tandbeschadiging, maar zorg dan voor een plek in de stal waar je paard wel kan zuigen door bijv iets met rubber af te dekken. Daarnaast is het natuulijk wel altijd zaak het stalmanagement zo goed mogelijk te houden en je paard te monitoren op evt weer aanwezige maagzweren. Hoe beter alles is voor je paard, hoe groter de kans dat hij/zij minder gaat zuigen, maar stoppen gebeurt nooit op een uitzondering daar gelaten.
Coentjuhs paard is echt een uitzondering en ook dat paard zal bij verandering van stalmanagement oid vrijwel zeker terugvallen in het oude gedrag.
Alleen als een paard net begint met luchtzuigen en je evrandert zijn stalmanagement radicaal, kan het zijn dat hij stopt voor de permanente verandering heeft plaatsgevonden en het paard het luchtzuigen echt nodig heeft.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:34

Heb ervoor gezorgt dat ze andere dingen heeft om te zuigen zoals.een jerrycan en der drinkbak dus alz ze wil.kan ze gewoon zuigen (stond ook regelmatig buiten op de drinkbak te zuigen maar is ze ook mee gestopt)

Dat tong zuigen heeft ze al zolang ze bij mij is. Doet ze ook echt alleen na een snoepje of brok ofzo

Snap je punt wel heel goed hoor maar heb het gedaan omdat ok de voerbakrand niet kon afdekken met rubber en anders der tanden er nogal aangaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:37

Ikke ah prima! Dat had ik niet meegekregen! ;) T was daarnaast ook een algemene waarschuwing. :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:58

skippy1 schreef:
.
Coentjuhs paard is echt een uitzondering

En vergeet de mijne niet :))